Algemene Loopthread

Geeft Garmin je echt 2 keer interval op 1 week? Lijkt me te fel. Heb ook nog HM gedaan met Garmin Coach maar kan me niet herinneren dat ik dat ook moest doen. Trenara pakt het heel anders aan met heel veel trager kilometers.

Anyway, suckt natuurlijk wel hard. Maar er komt wel een volgende keer!
2x ja. Maar was maar halfuur met 15 min opwarming. Soit, hopelijk geraakt het opgelost.

Wandelen en fietsen zijn ok. Durf zelfs niet lopen ook niet.
 
Geeft Garmin je echt 2 keer interval op 1 week? Lijkt me te fel. Heb ook nog HM gedaan met Garmin Coach maar kan me niet herinneren dat ik dat ook moest doen. Trenara pakt het heel anders aan met heel veel trager kilometers.

Anyway, suckt natuurlijk wel hard. Maar er komt wel een volgende keer!

Kan toch perfect als je 6 keer loopt. Of zelf 5 keer waarbij je twee trainingen 50% interval doet en de rest in Z2 of recovery, dan zit je ook aan 80/20. Prima zolang je andere loopjes echt Z2 zijn. Maar inderdaad slecht idee als je drie maal loopt lijkt me dan. 1x zou ik wel nog doen want je hebt ook genoeg recovery tijd als je "maar" drie maal traint.

---

Ik begin zelf ook weer wat op dreef te komen na een winterslaapje. 200km gefietst laatste 7 dagen en laatste 10 dagen ruim 60km gelopen, wat voor mijn doening stevig is. 25km in een sessie laatst op 5:20 en 144bpm na 7 dagen sporten en komende vanuit verkoudheid. Vandaag lekker stevig gefietst 's middags op de rollen en voor 4e dag op rij gaan lopen vanavond, 8km aan 5:15 à 140 bpm.

Binnenkort voor het eerst heel wat events, te beginnen met 11km van Sofico in Gent. GPX van op de website geeft wel maar 10,2km aan, bizar. Erna volgt de 10 miles in Antwerpen waar ik graag 1:08 of sneller zou lopen maar heb een dik jaar lang "slechts" 20-25km per week gelopen wat wel heel weinig is, zelf als beginner. Echt taperen ga ik voor de 11 en 16km wel niet doen, het zijn tussendoorse testjes. Echte "test" volgt misschien 21/05 met 10km in Gent waar sub 41min toch een doel is. Met mijn 80kg bij 1m80 best een opgave! Voel desnondanks wel dat mijn lijf eigenlijk vlot naar 50k+/week moet kunnen inclusief voldoende fietsen. Das dan weer het voordeel van bijna 18 maanden rustig en zonder doelen opbouwen.

Heb geen ervaring met tapering en de kick/stress van een event dus wel eens benieuwd of ik er echt beter van ga lopen.
 
Het gaat ook niet zozeer over hoeveel je er loopt.
Maar vooral hoe je uw intervallen loopt. Veel mensen gaan toch anders lopen als ze sneller lopen, met de nodige complicaties dat dat met zich meebrengt.

Het kan soms iets heel subtiel zijn, iets wat al heel lang sluimert. En ineens wordt dat dan een probleem en sta je aan de kant.
Kracht- en stabiliteitoefeningen doen naast het lopen is net zo belangrijk als het lopen zelf. Een sterke core is onontbeerlijk.
 

Volgens deze meta-analyse van 23 studies tussen 2000 en 2017 was de conclusie dat 2-3 intervalsessies per week voordelig zijn voor de loper. Als je eens iets wil lezen...
23 waarvan 15 cross-sectional! Dus slechts bij 8studies kijken ze naar de langdurige blootstelling (4-10weken) van een HIIT schema.

Ze stellen in de conclusie van hun studie ook wel dat die HIIT geïntroduceerd moet worden volgens het principe van progressive overload, er voldoende rust moet zijn tussen de intervals, én dat een gewoon loopje ook altijd nog deel moet uitmaken van je plan. Een beetje volgens het principe van polarized training dus eigenlijk.
Meerdere intervalsessies per week kunnen zeker, maar dan moet de rest wel voldoende rustig zijn om er helemaal te herstellen.

Sowieso vind ik het een beetje "gevaarlijk" om gewoon op een abstract af te gaan, als je een studie wilt gebruiken om iets te verifiëren. Studies die gebruik maken van goed getrainde recreanten, zijn niet per definitie te extrapoleren naar minder getrainde sporters.
In die paper staat bv een tabel met de deelnemers aan die studies, het gros van die studies had respondenten van 25-35jaar oud, en ze hebben dan ook nog een VO2max die varieert van 55-65 mL/kg/min, wat eigenlijk al heel goed is. Is dat dan zomaar te extrapoleren naar onze forumleden? Misschien, maar toch met een zekere disclaimer. :p
 
Dat lijkt me niet ideaal, ik zou niet hersteld zijn voor de wedstrijd. Misschien kan het wel als je de wedstrijden niet voluit loopt.

Ik kan me niet voorstellen +-10,5km aan halve marathontempo te doen in de week voor de wedstrijd.
Ik zie hier dat ik zowel vorig jaar als het jaar ervoor een 5-tal dagen voor de 10 miles zoiets achtig gedaan heb. Opwarming + 8km vollenbak + uitlopen, goed voor een 12km nog. Kan nu wel ni zeggen of ik dat zondags nog voelde of niet :D
Mss dit jaar eens niet doen en teruggrijpen naar m'n concept van vroeger: zondag ervoor nog 1x rustig lopen en dan weekje rust.
 
Ik vraag me wel af wat velen hier verstaan onder een "intervaltraining". Sommige spreken hier over 3 intervaltrainingen per week, lijkt me onmogelijk of toch op zijn minst heel onverstandig om 3 echte intervaltraining te doen in een week. Wat versnellingen tijdens een duurloop noem ik geen intervaltraining. Bij mij is dat op de piste en per intervaltraining of in één intervaltraining afwisselen van snelheid, rust, afstand en herhalingen. Zo'n intervaltraining geeft een serieuze prikkel en de dag erna ben ik enkel nog in staat om een rustige recuploop te doen. De snelheid bij mij hangt zowat rond mijn 5k wedstrijdtempo, maar varieert dus obv lengte van het interval en de rust tussen de intervallen.
 
23 waarvan 15 cross-sectional! Dus slechts bij 8studies kijken ze naar de langdurige blootstelling (4-10weken) van een HIIT schema.

Ze stellen in de conclusie van hun studie ook wel dat die HIIT geïntroduceerd moet worden volgens het principe van progressive overload, er voldoende rust moet zijn tussen de intervals, én dat een gewoon loopje ook altijd nog deel moet uitmaken van je plan. Een beetje volgens het principe van polarized training dus eigenlijk.
Meerdere intervalsessies per week kunnen zeker, maar dan moet de rest wel voldoende rustig zijn om er helemaal te herstellen.

Sowieso vind ik het een beetje "gevaarlijk" om gewoon op een abstract af te gaan, als je een studie wilt gebruiken om iets te verifiëren. Studies die gebruik maken van goed getrainde recreanten, zijn niet per definitie te extrapoleren naar minder getrainde sporters.
In die paper staat bv een tabel met de deelnemers aan die studies, het gros van die studies had respondenten van 25-35jaar oud, en ze hebben dan ook nog een VO2max die varieert van 55-65 mL/kg/min, wat eigenlijk al heel goed is. Is dat dan zomaar te extrapoleren naar onze forumleden? Misschien, maar toch met een zekere disclaimer. :p
Dit!
 
Aan welk percentage van jullie max HR doen jullie de gewone duurlopen (de 80 van de 80/20 dus)? Weet dat er een methode is die maxHR - leeftijd neemt (voor mij circa 153-155) maar lijkt mij veel te hoog?

Ik ga tot 75% (140) maar zat tot voor kort vaak aan 80% (150-152), het ego om altijd die sub 5:00 te behouden zeker... 😐 Vorig jaar toen ik pas liep zelf gemerkt dat ik conditioneel aan 125-130 zelf grote sprongen maakte. Topsnelheid bleef wel achter maar deed toen ook nul interval. Vraag me dus af of ik niet beter nog trager ga lopen gezien de intervalprikkels en het fietsen..
 
Iemand die me op weg kan helpen. Na de zoveelste hamstringblessure het lopen weer opgepikt.

Korte loopjes aan lage hartslag. Maar ik voel geen verbetering.

Kan ik best starten met trenara bvb of blijf ik de suggested workouts doen van garmin. Die blijft precies hangen op 30 min aan 140 bpm, zelfs na 3 dagen rust.
 
Aan welk percentage van jullie max HR doen jullie de gewone duurlopen (de 80 van de 80/20 dus)? Weet dat er een methode is die maxHR - leeftijd neemt (voor mij circa 153-155) maar lijkt mij veel te hoog?

Ik ga tot 75% (140) maar zat tot voor kort vaak aan 80% (150-152), het ego om altijd die sub 5:00 te behouden zeker... 😐 Vorig jaar toen ik pas liep zelf gemerkt dat ik conditioneel aan 125-130 zelf grote sprongen maakte. Topsnelheid bleef wel achter maar deed toen ook nul interval. Vraag me dus af of ik niet beter nog trager ga lopen gezien de intervalprikkels en het fietsen..
Bij mij is dat officieel rond de 80% van mijn lactaatdrempel. Niet van mijn max, dus. Maar effectief zit ik rond de 85% van mijn lactaatdrempel.
Om die lactaatdrempel te berekenen, kun je de test van Joe Friel gebruiken, die ik hier al een paar keer heb gezet. Dat komt ook overeen met wat de sportarts aanraadde bij m'n test, rond de 140.

Ik vind 80% van maxHR héél hoog voor je duurlopen. Als ik het omreken, zit ik dus aan 68 à 72% van mijn maxHR.

Tegenwoordig doe ik 180-leeftijd (maffetone).
Dit vind ik nu raar :D Je hebt het hier wel vaker gehad over testen, en het belang van correcte waarden. Maar je zou wel een absolute waarde als 180 nemen, min je leeftijd? Toevallig komt het ongeveer wel uit met wat ik loop. Maar er zijn er toch genoeg die aan een HR van 140 piepedood aan het lopen zijn?
 
Iemand die me op weg kan helpen. Na de zoveelste hamstringblessure het lopen weer opgepikt.

Korte loopjes aan lage hartslag. Maar ik voel geen verbetering.

Kan ik best starten met trenara bvb of blijf ik de suggested workouts doen van garmin. Die blijft precies hangen op 30 min aan 140 bpm, zelfs na 3 dagen rust.
Na het terugkomen van een blessure voelt het altijd enorm traag, vind ik. Maar korte loopjes aan lage hartslag, een paar weken volhouden. Dan zie je nog amper verbetering, maar als je er dan een paar keer een intervalletje in stopt, of een keer tempoduurloop, gaat het ineens met sprongen en zit je op een paar weken terug op niveau. Dus éigenlijk zou ik zeggen: doorbijten en blijven doen wat je doet :)
 
Dit vind ik nu raar :D Je hebt het hier wel vaker gehad over testen, en het belang van correcte waarden. Maar je zou wel een absolute waarde als 180 nemen, min je leeftijd? Toevallig komt het ongeveer wel uit met wat ik loop. Maar er zijn er toch genoeg die aan een HR van 140 piepedood aan het lopen zijn?

Toevallig? Loser, zo naief!
Nene, jk. Die MAF is gewoon één van de "strengste" indicaties om de max van je rustige duurloopjes te bepalen. Maar het is en blijft een rudimentaire metriek, testen is inderdaad altijd beter. Maar ik kan niet altijd over testen beginnen want anders word ik hier een meme en dat wil ik niet :p
Het uiteindelijke doel is om je rustige loopjes rustig genoeg te doen. Iemand die "piepedood" zit bij 140bpm heeft geen MAF, noch een testwaarde nodig. Simpelweg het gevoel "piepedood" geeft al aan dat ie het rustiger aan moet doen.

Sowieso is context belangrijk ik. Ik denk dat ik het hier had over tests in het kader van de effectiviteit van je training goed in kaart te brengen. Eventueel ook om als richtwaarde te gebruiken bij je rustige loopjes omdat veel lopers hun rustige loopjes veel te wild doen. Maar in principe zou je gevoel evengoed een leidraad kunnen zijn.

En btw, waarom ik die MAFwaarde gebruik ipv testwaarde: lopen is maar een zijdingetje van me tegenwoordig. Ik train dus ook niet, geen intervallen, geen snelheid, alles gewoon rustig op het gemak. Het kan goed zijn dat die MAF toch ietsje boven mijn reële waarde zit, dat kan, maar doordat ik voor de rest qua lopen niets intensief doe is dat niet zo erg, weinig kans op blessures zo. Al helemaal als ik mijn andere rustige sportactiviteiten in rekening neem :unsure:
 
144 hier dan. Dat lijkt me wel min of meer correct als ik tegenwoordig rustig loop. Meestal zit ik wel onder de 140 en dan heb ik het gevoel dat ik kan blijven gaan (als m'n kuit/achilles) niet begint op te spelen.

Btw, laatste 6 loopjes nu gedaan met op't einde ±5 minuten all out, San Millan-way-of-training. Wel leuk om je loopje zo telkens te beëindigen.
 
Aan welk percentage van jullie max HR doen jullie de gewone duurlopen (de 80 van de 80/20 dus)? Weet dat er een methode is die maxHR - leeftijd neemt (voor mij circa 153-155) maar lijkt mij veel te hoog?

65-70% van m'n werkelijke max hartslag (+-195) dus rond de 125-135 bpm gem. Voor gewone loopjes houd ik geen rekening met snelheid, maar loop ik op hartslag/effort.
Dus afhankelijk van hoe stijf of moe ik ben en hoe goed ik geslapen heb of hoeveel stress ik heb, zijn m'n gewone trainingen aan een snelheid tussen 5min/km of 5:45min/km.

Belangrijkste is dat ik hersteld ben voor de trainingen die er toe doen. Doel is om sub 1u20(HM) en sub 2u45 (42k) te gaan dit jaar. Je hebt mensen die deze tijden lopen en recuperatie trainingen doen aan 4:45 en dan heb je mensen zoals ik. Elk lichaam en elk schema is anders.
 
144 hier dan. Dat lijkt me wel min of meer correct als ik tegenwoordig rustig loop. Meestal zit ik wel onder de 140 en dan heb ik het gevoel dat ik kan blijven gaan (als m'n kuit/achilles) niet begint op te spelen.

Btw, laatste 6 loopjes nu gedaan met op't einde ±5 minuten all out, San Millan-way-of-training. Wel leuk om je loopje zo telkens te beëindigen.
Deze dus, voor de geïnteresseerden :D
 
Nou, die wens is snel vervuld geraakt. :unsure:
Wel jammer dat het al grotendeels gesmolten was vanmiddag.
Ha-te-lijk! Ik ga met tegenzin lopen in de regen en dan wilt meneer hier in de sneeuw gaan joggen? Sommigen mensen zijn toch goed zot hoor 😜

Alhoewel het misschien wel iets opbrengt, die koude.. Gisteren voor de eerste keer sub 5:00 gelopen (4:59 eigenlijk maar er staat een 4! + inclusief opwarming 10min en cooldown) op 10.5 km. Eerste 3-4 km wind op kop met regen, mijn bovenbenen waren precies twee ijspegels.

Ik kijk er dus echt tegenop om straks nog 74min tempoloop te doen als het mogelijks nog gaat sneeuwen en blijven regenen.
 
Terug
Bovenaan