Algemene Loopthread

Na het terugkomen van een blessure voelt het altijd enorm traag, vind ik. Maar korte loopjes aan lage hartslag, een paar weken volhouden. Dan zie je nog amper verbetering, maar als je er dan een paar keer een intervalletje in stopt, of een keer tempoduurloop, gaat het ineens met sprongen en zit je op een paar weken terug op niveau. Dus éigenlijk zou ik zeggen: doorbijten en blijven doen wat je doet :)
Heb nog eens trenara geïnstalleerd en een heel haalbaar doel gesteld met 10 km op 50 min.

De voorgestelde afstanden zijn vergelijkbaar met wat ik deed en de tempos zijn lager.

Nu zet trenara er interval en tempoduurloop tussen. Vandaag een interval gedaan en garmin veranderde ineens van unproductive naar maintaining.

We gaan zo proberen terug de goede richting uit te gaan.
 
Dezenamiddag een inspanningstest gedaan in functie van een wetenschappelijk onderzoek over de backyard.

De exacte curves en drempel waarden volgen later, maar heb het wel al langer volgehouden dan de vorige keer!
V02max van 58

Wel een mogelijk onbehandelde astma aanwezig, wat ik kan uitademen (in volume) per seconde ligt veel lager dan wat er verwacht wordt rond mijn leefdtijd. Hiervoor eens een afspraak maken met de dokter die me dan wellicht doorverbindt naar een longspecialist.

Maar voor KOTK loop ziet het er goed uit!
 
Fysiek in form, sterk in de fitness gisteren, maar teveel boefkicks gehad de afgelopen weken en bijna 3kg bij.

Het was te merken aan de snelheid en het gepuf tijdens de laatste kilometers vandaag :cautious:
 
Ik zie hier dat ik zowel vorig jaar als het jaar ervoor een 5-tal dagen voor de 10 miles zoiets achtig gedaan heb. Opwarming + 8km vollenbak + uitlopen, goed voor een 12km nog. Kan nu wel ni zeggen of ik dat zondags nog voelde of niet :D
Mss dit jaar eens niet doen en teruggrijpen naar m'n concept van vroeger: zondag ervoor nog 1x rustig lopen en dan weekje rust.
In feite het minst optimale wat je kan doen.
Je moet terugschroeven voor de wedstrijd. Maar volledig niks doen geeft een dermate decompressie en afname van fitness dat je daardoor net slechter wordt.

Af te raden dus.
 
Dezenamiddag een inspanningstest gedaan in functie van een wetenschappelijk onderzoek over de backyard.

De exacte curves en drempel waarden volgen later, maar heb het wel al langer volgehouden dan de vorige keer!
V02max van 58

Wel een mogelijk onbehandelde astma aanwezig, wat ik kan uitademen (in volume) per seconde ligt veel lager dan wat er verwacht wordt rond mijn leefdtijd. Hiervoor eens een afspraak maken met de dokter die me dan wellicht doorverbindt naar een longspecialist.

Maar voor KOTK loop ziet het er goed uit!
Ik vrees dat ik een onnoemelijke fout heb begaan met deze machine erbij te vragen!
Ondertussen heb ik nu een volle week rust nadat ik na een interval die er duidelijk wel eentje te veel was, iets in mijn liesstreek/adductoren voelde duwen. Een hele week wel nog gevoeld, zeker in het begin en bij het snel van richting veranderen. Nu is het een paar dagen wel weg, dus vandaag voor de eerste keer een echte test. En dan weer een paar trainingen tot de taper... Of die trainingen nog veel nut hebben om beter te worden, betwijfel ik. Maar ze kunnen wel het zelfvertrouwen maken of kraken nu :D
 
Ik vrees dat ik een onnoemelijke fout heb begaan met deze machine erbij te vragen!
Ondertussen heb ik nu een volle week rust nadat ik na een interval die er duidelijk wel eentje te veel was, iets in mijn liesstreek/adductoren voelde duwen. Een hele week wel nog gevoeld, zeker in het begin en bij het snel van richting veranderen. Nu is het een paar dagen wel weg, dus vandaag voor de eerste keer een echte test. En dan weer een paar trainingen tot de taper... Of die trainingen nog veel nut hebben om beter te worden, betwijfel ik. Maar ze kunnen wel het zelfvertrouwen maken of kraken nu :D

Ik krijg spontaan extra kniepijn als ik die VO2max van 58 zie :unsure:
 
Ik vrees dat ik een onnoemelijke fout heb begaan met deze machine erbij te vragen!
Ondertussen heb ik nu een volle week rust nadat ik na een interval die er duidelijk wel eentje te veel was, iets in mijn liesstreek/adductoren voelde duwen. Een hele week wel nog gevoeld, zeker in het begin en bij het snel van richting veranderen. Nu is het een paar dagen wel weg, dus vandaag voor de eerste keer een echte test. En dan weer een paar trainingen tot de taper... Of die trainingen nog veel nut hebben om beter te worden, betwijfel ik. Maar ze kunnen wel het zelfvertrouwen maken of kraken nu :D
Juicht ende vibreert ter plaatsen, gij allen! De test is verlopen zonder enig probleem.

Misschién nog een snelheidsimpulsje in de week voor de loop, maar voorlopig even voorzichtig aanpakken. En dan komt dat goed. Met mijn garmin-VO2maxje van 51.
 
Zondag kunnen jullie de livestream voor het BK HM bekijken via YouTube: https://www.youtube.com/live/mpDT4fkDrH8?feature=share

Start elite: 9u30

Bashir Abdi doet trouwens ook mee (mede-organisator), ik zie dat hij nu Asics ipv Nike als sponsor heeft.

Wat voor een tijden loopt iemand als Bashir? Tijdens de marathon, snelde de nummer 1 van de halve me voorbij, bleek een triatleet te zijn, eind tijd 1u9min en dat op een parcours dat echt niet snel te noemen valt.
 
Abdi zou ongetwijfeld onder het uur kunnen duiken in een snelle halve marathon (i.e.: waar hij in het zog van hazen of snellere lopers kan blijven).
 
Hier game over voor de HM. Als iemand een ticket wilt...
Nog steeds overbelast, nooit gedacht dat massage en dry needling zo pijn kunnen doen. Ook al verwezen naar osteo.

Vraag me af of het aan mijn 2de paar schoenen ligt of waar de oorzaak is.

Voelt echt wel kak na 15 weken trainen zo te moeten opgeven.
Soms heb je gewoon pech denk ik? :frown:

Blessure 1: Opgezwollen rechtervoet --> Nieuw model van mijn loopschoen die helemaal anders was dan de vorige versies - Voeten moesten even wennen aan de nieuwe versie met een lichte blessure tot gevolg, veters ook te vast gedaan.
Blessure 2: Onderrug geblesseerd --> Domweg misstapt aan een bushalte
Blessure 3: Lange / grote linkse rugspieren --> Niet zeker, maar volgens de arts vermoedelijk gewoon door ergens te misstappen of een hard klap links gekregen door een slecht wegdek

Eigenlijk waren blessure 2 & 3 gewoon pech (geen overbelastingsblessures) en blessure 1 was door het materiaal dus ja, .. dat is gewoon kut dan he.

Dus neen helaas, fysiek kan ik momenteel, zeker een HM aan, maar dit is niet verstandig. Ik moet terug even opbouwen anders is blessure 4 WEL een overbelastingsblessure.
 
Laatst bewerkt:
In feite het minst optimale wat je kan doen.
Je moet terugschroeven voor de wedstrijd. Maar volledig niks doen geeft een dermate decompressie en afname van fitness dat je daardoor net slechter wordt.

Af te raden dus.
Mijn beste wedstrijden waren telkens wedstrijden, waarbij ik de dag ervoor nog gelopen had. Dat was nooit veel. Max 5km aan een slakkentempo. Ze zeggen wel eens: "Rust roest". Bij mij is dat letterlijk. Ik schroef heel zeker terug, maar ik moet de spieren nog even heel kort prikkelen de dag ervoor, zodat ze los gemaakt zijn en dan kan ik knallen.

Sommige mensen gaan meer baat hebben om 2-3 dagen voor een wedstrijd 100% te rusten. Maar bij mij is dat gewoon nefast. Elke keer opnieuw dat ik mij daarin liet vangen, was mijn wedstrijd gewoon rotslecht. Maar je moet dit voor je eigen zelf allemaal uittesten wat werkt voor je en wat niet. 1 ding is zeker: Exact hetgeen jij zegt. Rustig aan, heel zeker serieus terugschroeven, maar wel blijven bewegen op een rustig tempo, of gewoon een afstandje wandelen.

Een weekje rust is volgens mij echt te veel rust. 2-3 dagen ervoor stoppen met lopen, lijkt me voor de 'gemiddelde/meeste' loper(s) ideaal?
 
Laatst bewerkt:
Stoef time!
0Qty0yIl.jpg

foto is van de zomer :unsure:

In feite het minst optimale wat je kan doen.
Je moet terugschroeven voor de wedstrijd. Maar volledig niks doen geeft een dermate decompressie en afname van fitness dat je daardoor net slechter wordt.

Af te raden dus.
Respectfully disagree, afhankelijk van hoe je conditie is kan je 5 dagen voor de wedstrijd zeker nog intensief trainen. Die 8km was waarschijnlijk veel, maar op 7 dagen voor een wedstrijd ga ik echt mijn lichaam volledig uitputten om zoveel mogelijk supercompensatie te hebben. Ook in de week voor een wedstrijd doe ik nog redelijk intensieve trainingen, afhankelijk van het gevoel in frisheid en hoe de weg naar de wedstrijd verlopen is. Heel interessant om hier meer info over te krijgen is het document van Nils van der Poel waar hij dit concept volledig uitlegt.
 
Stoef time!
0Qty0yIl.jpg

foto is van de zomer :unsure:


Respectfully disagree, afhankelijk van hoe je conditie is kan je 5 dagen voor de wedstrijd zeker nog intensief trainen. Die 8km was waarschijnlijk veel, maar op 7 dagen voor een wedstrijd ga ik echt mijn lichaam volledig uitputten om zoveel mogelijk supercompensatie te hebben. Ook in de week voor een wedstrijd doe ik nog redelijk intensieve trainingen, afhankelijk van het gevoel in frisheid en hoe de weg naar de wedstrijd verlopen is. Heel interessant om hier meer info over te krijgen is het document van Nils van der Poel waar hij dit concept volledig uitlegt.
Dat was ook mijn gedacht. Allez ja, van ne collega die zei dat ge soms echt goeie prestaties neerzet als ge ff tot het uiterste gaat een week op voorhand.
 
Stoef time!
0Qty0yIl.jpg

foto is van de zomer :unsure:
Hoe accuraat is dat ook! :P
(Blijkbaar toch wel vrij accuraat)

Respectfully disagree, afhankelijk van hoe je conditie is kan je 5 dagen voor de wedstrijd zeker nog intensief trainen. Die 8km was waarschijnlijk veel, maar op 7 dagen voor een wedstrijd ga ik echt mijn lichaam volledig uitputten om zoveel mogelijk supercompensatie te hebben. Ook in de week voor een wedstrijd doe ik nog redelijk intensieve trainingen, afhankelijk van het gevoel in frisheid en hoe de weg naar de wedstrijd verlopen is. Heel interessant om hier meer info over te krijgen is het document van Nils van der Poel waar hij dit concept volledig uitlegt.
Het ging mij vooral om de week voor de wedstrijd niks meer te doen, dat is allesbehalve ideaal :P
Moeten terugschroeven is misschien ook een beetje verkeerd verwoord, het is meer dat je uw weekfocus op uw wedstrijd moet leggen.
Uw zwaartepunt moet daar liggen.
Maar intervallen en intensiever werk kort voor de wedstrijd is zeker niet slecht, integendeel. Ik heb al mijn betere wedstrijden gelopen als ik enkele dagen ervoor echt nog een zeer zware training heb gedaan.

Iedereen kent het wel, een week niet gelopen en dan ga je lopen.
Meer dan eens is dat toch een mindere training. Het gevoel is daar vaker matig dan goed.
Dat wil je dus niet op je wedstrijd :P
 
Terug
Bovenaan