Proficiat @shiftyke

Hier een week afgerond van 45km, heb nu wel een tijdje (10 dagen) wat last van pijn aan de onderkant van mijn rechtervoet, meer bepaald aan de bovenzijde van de voet/tenen. Nog nooit daar last van gehad en een zoektocht op internet klinkt het als 'metatarsalgia', iemand ervaring hiermee? Ik voel het gelukkig enkel op het begin bij het lopen, maar toch, heb het raden naar de oorzaak.
 
Proficiat @shiftyke

Hier een week afgerond van 45km, heb nu wel een tijdje (10 dagen) wat last van pijn aan de onderkant van mijn rechtervoet, meer bepaald aan de bovenzijde van de voet/tenen. Nog nooit daar last van gehad en een zoektocht op internet klinkt het als 'metatarsalgia', iemand ervaring hiermee? Ik voel het gelukkig enkel op het begin bij het lopen, maar toch, heb het raden naar de oorzaak.
Ik heb dat ook even gehad, en bij mij lag het aan iets helemaal anders: de buigpees voor de tenen die langs de enkel loopt. Da's een chronisch probleem bij mij, en kan zich uiten door pijn daar. En stretchen van de achillespees en vooral de kuit goed losmaken, verhelpt dat uiteindelijk.

Niet gezegd dat het dat is natuurlijk, ik ben je dokter niet :p
 
Ik heb dat ook even gehad, en bij mij lag het aan iets helemaal anders: de buigpees voor de tenen die langs de enkel loopt. Da's een chronisch probleem bij mij, en kan zich uiten door pijn daar. En stretchen van de achillespees en vooral de kuit goed losmaken, verhelpt dat uiteindelijk.

Niet gezegd dat het dat is natuurlijk, ik ben je dokter niet :p
Nu ik erbij stil sta, enkele weken geleden mijn teen gestoten in het zwembad, zou mss ook daar mee te maken hebben gehad, in ieder geval ben bezig met wat oefeningen en massage bal. Maar weer vervelend, ik word precies oud :thinking:
 
Hoe pak je best een laatste trainingsweek aan? Voor de 10 Miles op 23 april moet de week ervoor op zaterdag de vriendin werken en babysit was al geregeld. Perfect om nog een lange loop in te plannen dus.
Vermoed dat dat zeker moet kunnen? Enkel de week zelf wat loslopen of ook nog specifieke trainingen?
 
Ik doe altijd nog een rustig loopje 1 week op voorhand. En dan in de week nog 1x de helft van de afstand aan wedstrijdtempo :D
Geen idee of dat goed of slecht is, maar bij mij werkt het wel.
 
Ik ga iig geen 8 km aan wedstrijdtrmpo lopen die week.

Mijn planning zal ongeveer zoiets zijn
- Woensdag de week ervoor nog 2 blokken van een 4km @10M tempo
- de dagen erna herstel en LSD's met zondag nog 1u15 LSD
- Maandag rust
- Dinsdag 6km herstel
- Woensdag 50' herstel met in het midden 3x800m @10M tempo
- Donderdag 35' LSD
- Vrijdag rust
- Zaterdag 20' herstel

Uiteraard is dit ook deels persoonlijk. Om de benen op spanning te houden doe ik naar eigen gevoel nog een paar keer 400m @10M tempo of zelfs wat 200m's wat sneller in de laatste week.
 
Hoe pak je best een laatste trainingsweek aan? Voor de 10 Miles op 23 april moet de week ervoor op zaterdag de vriendin werken en babysit was al geregeld. Perfect om nog een lange loop in te plannen dus.
Vermoed dat dat zeker moet kunnen? Enkel de week zelf wat loslopen of ook nog specifieke trainingen?
Ik volg daarin Trenara altijd, en die doet dit, geloof ik:
- dinsdag nog een traag loopje
- donderdag een stevige maar korte interval: 4x400 of zo.
- zaterdag 5km loslopen aan wedstrijdtempo

Dus heel laag in kilometers, maar wel nog wat intensiteit vasthouden.
 
Laatst bewerkt:
Say what?


In het kort, taper is volume minderen, intensiteit en frequentie behouden.
Ah, oei. Klopt inderdaad niet! De app maakte hier bokkensprongen. Loslopen aan traag tempo. Ik pas aan :D
Volgens mij staat die 5km dan op die dinsdag?
 
Ik doe altijd nog een rustig loopje 1 week op voorhand. En dan in de week nog 1x de helft van de afstand aan wedstrijdtempo :D
Geen idee of dat goed of slecht is, maar bij mij werkt het wel.

Dat lijkt me niet ideaal, ik zou niet hersteld zijn voor de wedstrijd. Misschien kan het wel als je de wedstrijden niet voluit loopt.

Ik kan me niet voorstellen +-10,5km aan halve marathontempo te doen in de week voor de wedstrijd.
 
Trenara stelde in de week van de marathon een loopje voor van 6km ( 3 x 2km, onder, op en over marathon tempo) en dan eentje van 4km trager dan marathon tempo.
 
Trenara hier in de week van de marathon:
- maandag: 8,5K aan trager dan LSD tempo
- woensdag: 6K waarvan 2K aan LSD, 2K aan tussenliggend, en 2K aan marathon tempo
- zaterdag: 4K aan iets sneller dan LSD tempo
- zondag: marathon

Dus in totaal minder dan de helft van de wedstrijdafstand, en slechts 2K ofte 5% van de wedstrijd aan wedstrijdtempo.
 
Trenara hier in de week van de marathon:
- maandag: 8,5K aan trager dan LSD tempo
- woensdag: 6K waarvan 2K aan LSD, 2K aan tussenliggend, en 2K aan marathon tempo
- zaterdag: 4K aan iets sneller dan LSD tempo
- zondag: marathon

Dus in totaal minder dan de helft van de wedstrijdafstand, en slechts 2K ofte 5% van de wedstrijd aan wedstrijdtempo.

Vreemd ik kreeg er maar twee, misschien had die al in het snuitje dat m'n knie het ging begeven :laugh:
 
Zeker voor beginners of zij die zonder wedstrijdervaring zitten, vind ik het altijd wat vreemd om te moeten lezen dat je op marathon/wedstrijd tempo dient te lopen/trainen. In mijn situatie ben ik aan het toewerken naar een marathon over 6 maanden, dewelke mijn eerste zal zijn. Hoezo weet ik nu welk tempo ik ga lopen en hoe mijn fitness eruit ziet in die tijd?
Spreken we dan over een berekende gok ala doel is 4 uur dus tempo is dan +\- 10km/h, of moet ik al gaan rekenen dat ik de eerste 2 uren fitter en sneller ben dan de laatste 2 uur wanneer de vermoeidheid begint toe te slaan dus de eerste 2 uur kan ik eerder aimen voor 12 km/h en de laatste 2 uur voor 9,5 km/h? Maar dan hebben we twee verschillende tempo's dus dat lijkt me uitgesloten, terwijl je volgens mij in je 4e uur toch altijd trager gaat zijn dan in je eerste uur, zeker als beginner.
 
Terechte opmerking van @Général Zantas . Als beginneling is het doel om de 10 miles deftig uit te lopen. Trenara geeft als doel 1u31. Maar het is mijn eerste loopevent ooit en ook langste afstand (vroeger nog al wel 16km gelopen). Dus idd geen ervaring met wat een logisch wedstrijdtempo is. Er bestaan online wel wat formules om dit op basis van een kortere afstand te bepalen. Al zal dat ook met een korrel zout te nemen zijn.

Soit, eens benieuwd hoe goed of slecht ik de 10 miles verteer. Staat alvast een halve marathon op de planning in september 🤩
 
Ingeschreven voor 5km Dwars door Brugge (werkelijk 4.7k zoals elk jaar) en 5km Roosendaal.

M'n voorjaar ziet er dus voorlopig zo uit:
Halve marathon Gentbrugge (maart)
40km KOTK met collega's (training) (maart)
10 Miles Antwerpen (april)
5km Dwars door Brugge (mei)
5km Roosendaal (juni)
Is dat een druk bezette 5km daar in Brugge?
Snel parcours?
 
Snel parcours, vrij vlak, meer dan 1200 deelnemers. Winnaar liep onder de 15min. Helaas geen officiële 5km
 
Hier game over voor de HM. Als iemand een ticket wilt...
Nog steeds overbelast, nooit gedacht dat massage en dry needling zo pijn kunnen doen. Ook al verwezen naar osteo.

Vraag me af of het aan mijn 2de paar schoenen ligt of waar de oorzaak is.

Voelt echt wel kak na 15 weken trainen zo te moeten opgeven.
 
Terug
Bovenaan