Algemene Loopthread

@EmP Over het algemeen ben ik het altijd eens met je posts. Maar Nils Van Der Poel, dat is toch die schaatser die als toptalent zijn lichaam totaal in de vernieling heeft gekregen om op zo kort mogelijke tijd zo veel mogelijk te winnen en dan levenslang out te zijn? ;)

Touwens, omdat ik benieuwd was @shiftyke... Bashir loopt zijn snelste marathon aan 2:55 gemiddeld 😬
Ik heb nog nooit een 2 vooraan op mijn horloge gezien tijdens het lopen, behalve om 20u :D
 
Laatst bewerkt:
Iedereen kent het wel, een week niet gelopen en dan ga je lopen.
Meer dan eens is dat toch een mindere training. Het gevoel is daar vaker matig dan goed.
Dat wil je dus niet op je wedstrijd :p

Zal het een dezer dagen weten se. Al een ganse week niet kunnen lopen, eerst zelf ziek met zware verkoudheid en dan ben ik eindelijk genezen, kotst mijn dochter 's nachts een paar keer het bed onder en heb ik amper 2 uur geslapen. Daarbovenop is dat hier weer heel de dag aan het sneeuwen, bij 1 graad. Dat is dus een gigantisch vuile smeerbrij buiten waar je niet in wil gaan lopen...
 
Heb je een linkje of specifieke zoekterm hiervoor?


Eigenlijk deed die man qua trainingsleer geen gekke dingen. Vulde ze wel soms extreem in, maar dat moet misschien wel op dat niveau.

Hoe accuraat is dat ook! :P
(Blijkbaar toch wel vrij accuraat)

Die smart wearables zijn toch notoir inaccuraat?
 
Hij heeft zijn trainingsplannen gedetailleerd uit de doeken gedaan en online gezet: "How to skate a 10k… and also half a 10k".
En dat was allemaal nogal controversieel, met een echt gi-gantische trainingsload. Totaal van de pot gerukt, eigenlijk, en de kritiek is ook dat het roofbouw is die hij alleen maar heeft kunnen volhouden omdat hij een toptalent is, in plaats van andersom, dat het schema van hem een toptalent zou gemaakt hebben. En dat hij met een iets minder controversieel schema nòg beter geweest zou zijn.

Hij is nu 26 en stopt met sport. Omdat hij alles gewonnen heeft, maar misschien heeft die trainingsload en dat loodzware schema daar ook wel iets mee te maken. Lopen was zogezegd dé allerbeste training, maar nu loopt hij nooit meer wegens een blessure... Ik weet het niet meer vanbuiten, maar het is zoiets als twee jaar lang 5 dagen van de 7 trainen en 2 totaal niks en alle remmen los.

Maar ik weet er zeker het fijne niet van, hè. Dus ik kan er grandioos naast zitten.

Edit: Ah, ja. Je hebt het al zelf aangehaald. Komt wel wat neer op hetzelfde, dat hij bestaande dingen heel extreem invult, en die extreme invulling is net wat niét toepasbaar is op zo goed als al de rest van de mensheid :D
 
Die smart wearables zijn toch notoir inaccuraat?

Het blijft een inschatting op basis van metingen en gegevens zonder effectief de opname van zuurstof te meten.
Dus nee dat is niet 100% accuraat. Maar testen en onderzoeken hebben wel aangetoond dat het ook niet zoveel afwijkt.
In EMP zijn geval zal zijn VO2max wel in de zone liggen, het zal geen 50 zijn.
In de zone waar de meeste mensen zitten, 44-55, is de aanduiding het meest accuraat. Dat is ook logisch want daar is de populaire het grootste. Hoe verder je afwijkt op de normaalverdeling hoe minder accuraat het is logischerwijs.
 
Mijn Garmin zegt 53 voor lopen, 59 voor fietsen. Loop inspanningstest met masker gaf 58.

Traag lopen schat hij bij mij niet naar waarde :⁠-⁠P
 
Hij is nu 26 en stopt met sport. Omdat hij alles gewonnen heeft, maar misschien heeft die trainingsload en dat loodzware schema daar ook wel iets mee te maken. Lopen was zogezegd dé allerbeste training, maar nu loopt hij nooit meer wegens een blessure... Ik weet het niet meer vanbuiten, maar het is zoiets als twee jaar lang 5 dagen van de 7 trainen en 2 totaal niks en alle remmen los.

Ik was vooral niet mee met de stelling dat hij zijn lichaam zou kapot getraind hebben. De redenen waarom hij, zijn alleen voor hemzelf volledig transparant. Feit is wel dat schaatsen, net als zwemmen bv, gewoon een enorm saaie sport is om te beoefenen of te trainen. Als je dan alles gewonnen hebt, is de opoffering des te groter misschien.


Het blijft een inschatting op basis van metingen en gegevens zonder effectief de opname van zuurstof te meten.
Dus nee dat is niet 100% accuraat. Maar testen en onderzoeken hebben wel aangetoond dat het ook niet zoveel afwijkt.
In EMP zijn geval zal zijn VO2max wel in de zone liggen, het zal geen 50 zijn.
In de zone waar de meeste mensen zitten, 44-55, is de aanduiding het meest accuraat. Dat is ook logisch want daar is de populaire het grootste. Hoe verder je afwijkt op de normaalverdeling hoe minder accuraat het is logischerwijs.

Ja maar wacht, willen we nu dat de horloge een goede schatter is, of willen we dat de output "logisch" aanvoelt? Uiteindelijk is het gewoon een algoritme dat dat cijfer uitspuugt op basis van je hartslag (ook niet de meest betrouwbare schatting). Normaal gezien heb je ook over je hele range eenzelfde foutenmarge hé, het heeft geen zin om aparte foutenmarges te gaan verzinnen.
Er zijn meer studies terug te vinden dat het een slechte schatter is dan een goede. En deze studie, tsja, ze hebben voor bepaalde groepen aanvaardbare resultaten, voor andere dan weer totaal niet. Meer dan 5% foutenmarge is enorm voor mensen die wél goed getraind zijn.
In the end zijn er ocharm 23 mensen opgenomen in de studie, toevallig weer allemaal jonge twintigers, met een gemiddelde VO2max van rond de 50. Lijkt mij dat die sample gewoon té beperkt is voor eender welke uitspraak, maar dat ben ik dan weer.

Ik zou iig zeker oppassen met uitspraken als "het is vaak getest en het is aangetoond dat het niet zoveel afwijkt". Dat zegt alleen maar iets over de eenzijdige papers waarmee ge gecontronteerd zijt tot hiertoe. Ge moet maar eens googlen, voor iedere paper die zegt dat het een goede schatter is (maarja wat is goed?), vind je ene die aantoont dat het geen goede is.

Zolang je het niet gebruikt om inspanningen of trainingen op af te stemmen kan het allemaal geen kwaad natuurlijk. Maar het is met een korrel zout te nemen - zeker als het niet is berekend volgens de methode zoals beschreven in de manual.
 
Zolang je het niet gebruikt om inspanningen of trainingen op af te stemmen kan het allemaal geen kwaad natuurlijk. Maar het is met een korrel zout te nemen - zeker als het niet is berekend volgens de methode zoals beschreven in de manual.

Maar VO2max op zich zegt ook weinig waarop je kan trainen. Het is een metric die aangeeft hoe fit je bent.
Maar het is ook niet zo dat het zaligmakend is en je d’office beter bent dan iemand met een lagere VO2max.
Jij met bijvoorbeeld 50 en emp met 70 dat is duidelijk, jij kan emp niet bijhouden.
Maar ik met 68 dan kan het zijn dat ik sneller ben.

Uiteindelijk is het ook maar een schatting eh. En het gaat er vooral om dat het bij benadering klopt. En dat een verbetering zich ook vertaalt in een verhoging van het cijfer op uw horloge.
Je wilt niet dat hij zegt dat je 80 hebt en jij denkt dat je Bashir Abdi bent, als je zit te krasselen om sneller dan 20min op 5km te lopen.
Omgedraaid is het niet tof dat hij zegt dat je 45 hebt als je 18min op 5km doet.
Daarom als erop af te lezen staat dat het 55 is dan mag je concluderen dat je een vrij fitte kerel bent, maar dat je niet moet dromen van prestaties zoals sub 20, sub 40 en sub 3u.
 
De evolutie in het getal dat uw sporthorloge laat zien is vooral belangrijk, niet?
Ik kom bij Polar bv van een Running Index van 43 ofzo en tegenwoordig zit ik aan 63.
 
Na paar weken 20 a 30 km gelopen te hebben per week ga ik deze zondag mijn eerste halve marathon lopen.
Vorige week zondag 17 km gelopen dus die paar extra moet wel lukken.
Deze week door het slechte weer niet gelopen,aan te raden morgen een korte toer te toen voor zondag of best toch nog een dagje overslaan ?
 
@EmP Over het algemeen ben ik het altijd eens met je posts. Maar Nils Van Der Poel, dat is toch die schaatser die als toptalent zijn lichaam totaal in de vernieling heeft gekregen om op zo kort mogelijke tijd zo veel mogelijk te winnen en dan levenslang out te zijn? ;)
Ik zeg ook niet dat je zijn schema moet volgen, ik zeg dat hij een goede uitleg heeft over supercompensatie en hoe dat gebruikt kan worden in de laatste weken voor een race. Zijn levenstijl was gewoon volledig geflipt.

Maar ik met 68 dan kan het zijn dat ik sneller ben.
You think? :biglaugh: :biglaugh:

Maar ff serieus, ik heb vrienden die lagere vo2max waardes zien op hun horloge en sneller lopen. Nu is het wel zo dat ik vrij goed ben in korte inspanningen (1 - 1.5km lopen bv, of 1 tot 4 min waarde op de fiets). Das ook wat vooral je vo2max waarde bepaalt bij Garmin, mijn hoogste was 72 na een training van 8x 1km@3:13. Kan best dat je met een lagere vo2max sneller bent op bv 10km of marathon. Ik heb geen idee van de relatie met echte vo2max want die heb ik nooit laten meten. Je kan wel met VDOT tabellen je vo2max bekijken en dan kom ik ongeveer op dezelfde waarden (iets lager).
 
Laatst bewerkt:
Deze ochtend 25K tempoduurloop waarvan 2*5K aan beoogde marathon pace en daartussen nog eens 5K aan 10s/km sneller.

Ik was een klein beetje nerveus vooraf want eigenlijk de eerste wat stevigere test in relatief representatieve omstandigheden om te zien hoe ik het tempo kan dragen.

Uiteindelijk zeer goed meegevallen. Eerste 5K blok fel gedoseerd om niet sneller uit te komen, het sneller blok idem, en het laatste 5K blok wat sneller dan gepland gelopen. Maar steeds zeer gecontroleerd en de hartslag bleef ook zeer steady.

Ik denk bij deze dus dat ik mijn starttempo te pakken heb (5:40) en dan zie ik wel hoe het loopt in de tweede helft.

Alleszins veel vertrouwen aan het krijgen naar de afstanden toe.
 
Deze ochtend 25K tempoduurloop waarvan 2*5K aan beoogde marathon pace en daartussen nog eens 5K aan 10s/km sneller.

Ik was een klein beetje nerveus vooraf want eigenlijk de eerste wat stevigere test in relatief representatieve omstandigheden om te zien hoe ik het tempo kan dragen.

Uiteindelijk zeer goed meegevallen. Eerste 5K blok fel gedoseerd om niet sneller uit te komen, het sneller blok idem, en het laatste 5K blok wat sneller dan gepland gelopen. Maar steeds zeer gecontroleerd en de hartslag bleef ook zeer steady.

Ik denk bij deze dus dat ik mijn starttempo te pakken heb (5:40) en dan zie ik wel hoe het loopt in de tweede helft.

Alleszins veel vertrouwen aan het krijgen naar de afstanden toe.
Zit seffens ongeveer met hetzelfde verhaal. Zou een LSD moeten doen van 27km, met 3 blokken van 5km 10sec sneller dan duurloop tempo.
Ben vooral benieuwd hoe de afstand mij gaat afgaan. 1e maal boven de 25
 
Zit seffens ongeveer met hetzelfde verhaal. Zou een LSD moeten doen van 27km, met 3 blokken van 5km 10sec sneller dan duurloop tempo.
Ben vooral benieuwd hoe de afstand mij gaat afgaan. 1e maal boven de 25
Succes ermee! Probeer vooral ook te genieten, en eet en drink voldoende.
 
Dat zijn nog vrij bescheiden tempo zo 10s/km sneller.
Maar het houdt het wel interessant, zo lange duurlopen op hetzelfde tempo zijn toch maar wat saai. Zo eens wat tempo-veranderingen houdt het interessant.
 
Dat zijn nog vrij bescheiden tempo zo 10s/km sneller.
Maar het houdt het wel interessant, zo lange duurlopen op hetzelfde tempo zijn toch maar wat saai. Zo eens wat tempo-veranderingen houdt het interessant.

De echte uitdagende tempos legt Trenara elders. Specifiek in deze loopjes is het een extra impuls om dan nadien terug naar het marathon tempo terug te vallen en dat "gemakkelijk" te laten aanvoelen.
 
De echte uitdagende tempos legt Trenara elders. Specifiek in deze loopjes is het een extra impuls om dan nadien terug naar het marathon tempo terug te vallen en dat "gemakkelijk" te laten aanvoelen.
Ja maar duurlooptempo en marathontempo zijn wel nog twee verschillende dingen :p

Trenara daar heb ik toch nog altijd wat gemengde gevoelens bij. Een goed programma, maar dat trainen op tempo en de soms rare schema's die het opstelt zijn toch minder.
Ik heb het al gebruikt en het is zeker niet slecht. Maar het mag naar mijn inzien een pak meer AI-gestuurd zijn en misschien iets logischer.
Mijn vriendin gebruikt het nu voor de antwerp 10miles, en ze moet 18km tempoduurloop doen vandaag. Ja goed ja :p
 
Terug
Bovenaan