Algemene Loopthread

Dat ik maar 5km liep. Was totaal nog geen sprake van marathondroom.
Reacties gaande van: voor 5km doe ik mijn schoenen niet aan, of van ik begin meteen volle gas en dan loop ik 10k

Mijn reactie was dan altijd dat ik het op mijn manier zou doen, en zeker niks wou forceren. Iedere week er een aantal procentjes erbij.

De beste stuurlui staan aan wal hé. Het zijn die collega's die klagen da ze oud worden en overal klagen over kwaaltjes hier en daar.
Walgelijke personen… Die wens je toch het speen toe….
Bedank ze maar om de “marathonhype” en “iedereen aan de marathon” te onderhouden.
Kinesisten zijn heb dankbaar, cliënteel verzekerd.

En dat van slecht voor u lichaam gaat gewoon samen daarmee. Zonder veel nadenken maar opbouwen naar de marathon en dan geblesseerd raken, hoho lopen wat een slechte sport voor u lichaam!
 
Hier niets van dat alles. Wel af en toe eens horen hoe slecht lange afstanden lopen wel is voor het lichaam, geuit door mensen die hun zetel met moeite verlaten 🤷
Onlangs een artikel gelezen dat de helft van de 50 jarigen moeite heeft met zijn eigen kousen aan te trekken wegens TE stijf geworden door de leeftijd. :unsure:
Even testen bij mijzelf .. mmm dat lukt nog heel goed, nog twee jaar te gaan :tongue:
 
Iemand hier die de "stamboom/successors" van New Balance goed kent? Zou eigenlijk dolgraag nog eens een paar FuelCore Rush V3's te pakken krijgen maar deze zijn al even uit productie. Of de officiele opvolger ervan, die ik maar niet lijk te vinden(al veel gaan passen in de winkel en runnerslabs lastig gevallen). Schijte met New Balance is natuurlijk zien die er allemaal wel ongeveer hetzelfde uit, maar geen enkele dat mij ooit zo goed heeft aangevoeld als de FCR3's.

 
Gisteren nieuwe schoenen gaan halen, Saucony Echelon 9's zijn het geworden want de Brook Ghost's waren niet op stock. Op het vorige paar stonden toch al een slordige 1100 km. :shy: I know, eigenlijk een 300 km te veel om goed te zijn maar bon.. heb er geen last met ondervonden, maar persoonlijk probeer ik de limiet toch op 1000 km te leggen. Er zullen echter nog enkele kilometers bij komen zodat ik rustig kan roteren naar het nieuwe paar.

Toen ik de nieuwe ging testen bij Runners Lab was het precies alsof ik op twee trampolines aan het lopen was :biglaugh:, serieus verschil in demping. Vandaag eerste 9 km gelopen met het nieuwe paar en nu voelt het alsof ik terug een paar zolen onder me heb. Mits ik momenteel op zijn minst tot de 10 miles 4 keer per week train, zit ik de denken om misschien een tweede paar aan te schaffen om te roteren zodat de schoenen voldoende rust hebben om de demping te sparen op lange termijn. Daarna is het terug naar 3x per week, dus op zich niet echt nodig dan. Ik laat het nog even bezinken.
 
Iemand hier die de "stamboom/successors" van New Balance goed kent? Zou eigenlijk dolgraag nog eens een paar FuelCore Rush V3's te pakken krijgen maar deze zijn al even uit productie. Of de officiele opvolger ervan, die ik maar niet lijk te vinden(al veel gaan passen in de winkel en runnerslabs lastig gevallen). Schijte met New Balance is natuurlijk zien die er allemaal wel ongeveer hetzelfde uit, maar geen enkele dat mij ooit zo goed heeft aangevoeld als de FCR3's.


Misschien mis ik iets, maar die die je linkt zijn in stock in alle maten... Dus koop die gewoon? :)
 
Mijn schema tot dusver in Januari:
Maandag tot vrijdag: 5-6km dagelijks, heuvelachtig (90 hoogtemeters). Tempo is van 5:45 naar 5:10/5:05 gegaan in Januari, aan gemiddeld 150/155 HS.
Zaterdag/zondag: 1 a 2 uur dagelijks wandelen met het gezin.

Vanaf Februari wil ik op zondag een lange, trage run invoeren (HS <140). Beginnen met 10 km en elke week 1 km extra. Einde Juni zit ik dan aan 30 km, en die 30 km wil ik 4 weken vasthouden tot 16 Juli, dat zijn 5 weken voor de marathon. En dan met 5 km afbouwen per week.
Dinsdag t/m Vrijdag blijft dagelijks gewoon 6 km op dat heuvelachtig parcours.
Zaterdag blijft zonder lopen, enkel wandelen en fietsen.
Maandag wordt ook uurtje fietsen of korte loop op traag tempo als recovery voor de lange afstand van zondag.
Op het hoogtepunt in Juli zou ik dan aan maximum 60 km per week zitten.

16 keer gaan lopen in Februari, met maar 2 LSD runs ipv de geplande 4. Het weer valt toch nog iets te hard tegen op een zondag om een LSD run te doen. Half uurtje aan middelmatig tempo tot daaraan toe, maar 1 a 1,5 uur aan traag tempo in temperaturen rond het nulpunt is toch niet mijn ding.
Wel vrij trouw de dagelijkse 6 km gedaan, en daar merk ik na de 14 runs toch weer mooi wat verbetering. Tempo is van 5:10/5:05 naar 5:00/4:55 gegaan met HR gemiddelde van 150. Wat vooral door de stukken bergop is, op de vlakke stukken en stukken bergaf is het 140-145.

Vanaf volgende week ga ik weer naar kantoor, waar we een gym hebben en de bedoeling is om 2x per week een HIIT sessie in te lassen op de loopband. Als het weer meevalt, zou ik dan 2 intervalsessies, 1 LSD run, 1 tempo run en 1 heuvel run (die ik beschouw als fun run) hebben. De 2 overgebleven dagen zijn rust/wandel/fiets-dagen afhankelijk van het weer/plannen met het gezin.
 
Denk dat het hier game over is voor de HM. Kine veel spanning uit rechterbovenbeen gehaald gisteren, bekken ook wat instabiel.
Komt het door de nieuwe schoenen geen idee maar voelt wel kak.

20 km lopen voelde wel als verplichting, maar er 5 tem 10km runs deden echt deugd 😐
 
Hier 17 runs/188km in februari. Zou 18/195 geweest zijn maar nog een intervallentraining verhuisd van gisteren naar vandaag.

Maart wordt stevig. Trenara schotelt mij een maand voor van 309 kilometer. Hallokes 😅

Schrik wel van de enorme verhoging maar gezien het mantra van Trenara (Trust the process) en het feit dat het gros van de kilometers traag is, gaan we ervoor.
 
Hier 17 runs/188km in februari. Zou 18/195 geweest zijn maar nog een intervallentraining verhuisd van gisteren naar vandaag.

Maart wordt stevig. Trenara schotelt mij een maand voor van 309 kilometer. Hallokes 😅

Schrik wel van de enorme verhoging maar gezien het mantra van Trenara (Trust the process) en het feit dat het gros van de kilometers traag is, gaan we ervoor.
Waar vindt ge de tijd :D
 
Hier 17 runs/188km in februari. Zou 18/195 geweest zijn maar nog een intervallentraining verhuisd van gisteren naar vandaag.

Maart wordt stevig. Trenara schotelt mij een maand voor van 309 kilometer. Hallokes 😅

Schrik wel van de enorme verhoging maar gezien het mantra van Trenara (Trust the process) en het feit dat het gros van de kilometers traag is, gaan we ervoor.

Trust the process maar vooral de km's. Ik heb begin december nieuwe schoenen gekocht, er staan nu al 580km op, wie zei er nu weer dat lopen een goedkope sport was. :unsure:
 
Hier 17 runs/188km in februari. Zou 18/195 geweest zijn maar nog een intervallentraining verhuisd van gisteren naar vandaag.

Maart wordt stevig. Trenara schotelt mij een maand voor van 309 kilometer. Hallokes 😅

Schrik wel van de enorme verhoging maar gezien het mantra van Trenara (Trust the process) en het feit dat het gros van de kilometers traag is, gaan we ervoor.
Ik moet zeggen dat ik die 'trust the process' toch met beleid toepas. Net voor de tweede keer dat ik in zo'n schema net voor of op de trainingspiek een té grote sprong merk in intensiteit. Ik heb het gevoel dat er alleen maar tempoduur en (lange) intervallen bij zitten, geen recuperatie meer. Het is uit balans, en het loopje nadat ik het zelf al opmerkte, krijg ik pijn in mijn adductor.

Ik weet ondertussen bij mezelf wel wat te ver gaat en wat niet, en dat er niet héél veel rek op zit bij mij. Ik kan niet even doorpushen en toch meer dan 10% stijgen, want dan gaat het kraken, bijvoorbeeld. Dus ik ga het net iétsjes laten varen, een dagje overslaan en afwisselend de interval en de tempoduur vervangen door een extra recuperatieloopje. Denk ik.

Als ik boven de 120 ga per maand, en daar zit te veel intensiteit bij, heb ik vodden.
 
voor of op de trainingspiek een té grote sprong merk in intensiteit. Ik heb het gevoel dat er alleen maar tempoduur en (lange) intervallen bij zitten, geen recuperatie meer.

Hier moet ik je wel volgen, de opbouw naar de piek ging hier van +-60km naar +-80km per week en ik had het best lastig in de piekweek en de week er na. Recup loopjes zaten zelfs niet in het schema.
 
Als ik boven de 120 ga per maand, en daar zit te veel intensiteit bij, heb ik vodden.

Weken van 40K kan ik sowieso op voortdurende basis verdragen. Vorig jaar in de aanloop van Gent ook op aangeven van Trenara dat volume opgeschroefd, maar dat was dan wel geleidelijker: 160 > 210 > 250. Nog steeds relatief fors maar toch klein bier in vergelijking met deze keer. 140 > 185 > 190 > 310 is toch wel opmerkelijk, dat is van gemiddeld 47.5K/week naar gemiddeld 70K/week...

Sowieso alert blijven en naar mijn lichaam luisteren, we zien wel.
 
Waar vindt ge de tijd :D

Ja, wel, nog zoiets. Op weekendochtenden kan ik sowieso wel volumes draaien, vroeg genoeg opstaan en dan zit het de gezinsagenda niet in de weg.
Maar om op weekavonden dan ook nog eens 15 tot 20K erbij te nemen... Heavy :)
 
Ja, wel, nog zoiets. Op weekendochtenden kan ik sowieso wel volumes draaien, vroeg genoeg opstaan en dan zit het de gezinsagenda niet in de weg.
Maar om op weekavonden dan ook nog eens 15 tot 20K erbij te nemen... Heavy :)
Sneller lopen = sneller uw kilometers 🙄😃
 
Maar om op weekavonden dan ook nog eens 15 tot 20K erbij te nemen... Heavy :)

Die was ik echt beu op een gegeven moment, zeker in putteke winter. Ge komt van uw werk, eten, kinderen in bed en dan nog eens door weer en wind een uur en half gaan lopen, wassen en uw bed in :D

In de zomer wanneer het licht is tot 22u lijkt me dat aangenamer, langs de andere kant is het dan wel weer warmer.
 
Sneller lopen = sneller uw kilometers 🙄😃
Trenara houdt daar rekening mee en zal dan gewoon de afstand verlengen om toch de gewenste duur te bekomen :P
Als je een beetje getraind bent en snelheid hebt is 10km lopen klein bier. Het is ook makkelijker om veel afstand in de week te lopen als uw basissnelheid 14km/h is :P

Maar ik heb ook al zelf gemerkt en ook al vaker gehoord dat het algoritme achter trenara toch maar wat wonky is met momenten.
Als uw doel vrij realistisch en conservatief is ok. Maar als je echt veel wilt verbeteren kan hij wel echt wel een zwaar schema opbouwen waar de overbelasting toch vanachter de hoek komt kijken.
 
Die was ik echt beu op een gegeven moment, zeker in putteke winter. Ge komt van uw werk, eten, kinderen in bed en dan nog eens door weer en wind een uur en half gaan lopen, wassen en uw bed in :D
Zijn net de leukste, meest ontspannen loopjes voor mij.
Muziek of podcast in en lopen maar.
Of geen oortje mee en even genieten van de stilte en alles achterwege laten.
af en toe een donkere weg nemen en puur op maanlicht lopen.
In de zomer wanneer het licht is tot 22u lijkt me dat aangenamer, langs de andere kant is het dan wel weer warmer.
Heeft ook zijn positieve kanten 😀.



Hier nogmaals begonnen na revalidatie.
Toch al paar keer 5km loopjes kunnen doen zonder pijn.
Nog trager opbouwen deze keer.
 
Zijn er hier mensen die hun training al eens hebben moeten onderbreken ten gevolge van likdoorns/eksterogen? Zoja, wat was de invloed op de training?
 
Terug
Bovenaan