Algemene Loopthread

Zijn net de leukste, meest ontspannen loopjes voor mij.
Muziek of podcast in en lopen maar.
Of geen oortje mee en even genieten van de stilte en alles achterwege laten.
af en toe een donkere weg nemen en puur op maanlicht lopen.

Ik doe ze op zich ook echt graag, alleen naar tijdsbesteding toe soms echt wel lastig. Vaker wel eens later thuis van het werk, icm nog 's avonds wat werk te doen, dat naast toch een minimum aan gezinstijd en verantwoordelijkheden.
Maar we gaan ervoor :)


Gisteren overigens met de overbuur gaan lopen, 2 weken geleden ook voor de eerste keer. Gaat eigenlijk wel goed. Gisteren moest ik een intervallensessie doen (6*600m) en hij deed graag mee. Laatste interval vroeg hij om eens echt door te pushen dus eens proberen meegaan. Hij is sneller, maar toch leuk om elkaar eens te kunnen pushen.

Mijn LSD's reserveer ik wel voor mezelf, dat is pure me-time, maar die kortere recups en intervallen vind ik precies wel leuk om dan eens samen te kunnen doen.
 
Ik doe ze op zich ook echt graag, alleen naar tijdsbesteding toe soms echt wel lastig. Vaker wel eens later thuis van het werk, icm nog 's avonds wat werk te doen, dat naast toch een minimum aan gezinstijd en verantwoordelijkheden.
Maar we gaan ervoor :)

Als ik wil gaan lopen vertrek ik soms zelfs nog om 22u of later als ik ervoor geen tijd heb.
Op mijn fietsrollen kruipen daarentegen op dat uur doe ik nooit.

Het 1 is ontspanning en het andere is meer van 'moeten'.
 
Als het weer meevalt, zou ik dan 2 intervalsessies, 1 LSD run, 1 tempo run en 1 heuvel run (die ik beschouw als fun run) hebben. De 2 overgebleven dagen zijn rust/wandel/fiets-dagen afhankelijk van het weer/plannen met het gezin.
Wow dat is heftig. En dan nog eens 2 intervals op één week tijd? Vraagt dat niet om overbelasting?
 
Wow dat is heftig. En dan nog eens 2 intervals op één week tijd? Vraagt dat niet om overbelasting?

Geen idee, ik deed in een ver verleden (+- 10 jaar geleden) 5 intervaltrainingen per week zonder probleem. Maar als twintiger is dat misschien draagbaarder, al was ik wel een stuk zwaarder.

Het zullen maar korte intervalsessies zijn van ongeveer 20-25 minuten (HIIT-based). Tempo run zal ook max 1 uur zijn. De fun run is een half uur en de LSD run zal fluctueren en stelselmatig oplopen. Zeker de eerste weken spreken we over een kilometrage van om en bij de 40 km in 4 uur.
Zo heftig lijkt me dat toch niet? Van alles wat ik hier voorbij zie komen, doe ik zowat de minste kilometers tot dusver.

Maar als ik problemen merk, zal ik wel dingen aanpassen :)
 
Geen idee, ik deed in een ver verleden (+- 10 jaar geleden) 5 intervaltrainingen per week zonder probleem. Maar als twintiger is dat misschien draagbaarder, al was ik wel een stuk zwaarder.
Damn. :bow: Ik kan mijzelf nog een half jaar een twintiger noemen maar 5 intervals per week zie ik niet direct zitten. Ik had altijd het gedacht dat je intervaltrainingen zelfs niet elke week mag doen. Maar op dit forum doet iedereen het precies vrij regelmatig. Alhoewel ik ondertussen al een enkele jaren de sport beoefen, staat mijn kennis blijkbaar nog wat achter.
 
Damn. :bow: Ik kan mijzelf nog een half jaar een twintiger noemen maar 5 intervals per week zie ik niet direct zitten. Ik had altijd het gedacht dat je intervaltrainingen zelfs niet elke week mag doen. Maar op dit forum doet iedereen het precies vrij regelmatig. Alhoewel ik ondertussen al een enkele jaren de sport beoefen, staat mijn kennis blijkbaar nog wat achter.

Nee, als ik twintiger had ik 0 kennis. Ik las dat intervaltrainingen het beste waren voor conditie en caloriereductie (als student/expat met een alcoholprobleem was dat vrij belangrijk), dus deed ik dat gewoon elke dag. Was ook allesbehalve om te trainen voor bepaalde doelstellingen, gewoon om zo efficient mogelijk mijn bier- en kebabcalorieen te verbranden 😅
 
Damn. :bow: Ik kan mijzelf nog een half jaar een twintiger noemen maar 5 intervals per week zie ik niet direct zitten. Ik had altijd het gedacht dat je intervaltrainingen zelfs niet elke week mag doen. Maar op dit forum doet iedereen het precies vrij regelmatig. Alhoewel ik ondertussen al een enkele jaren de sport beoefen, staat mijn kennis blijkbaar nog wat achter.
Het is net omgekeerd.
Je MOET zelfs elke week intervallen doen wil je progressie maken. Maar niet elke intervalsessie moet even zwaar zijn natuurlijk.

Maar het blijft een persoonlijke overweging. Je moet vooral het lopen aangenaam houden.
Als elke week intervallen ervoor zorgt dat je na een 2 maand uitgeblust bent dan doe je het beter niet. Hou je liever het 99% rustig en af en toe is interval is dat niet perse slecht.
Het is gewoon niet optimaal in de optiek van beter worden en snellere tijden kunnen lopen.
 
Je gaat de hele tijd aan me denken ja, uit schrik dat ik me blesseer voor de KOTK run :evil:



Jep :love:
Nice. Ben benieuwd naar uw ervaring. Laat het ons weten.
Zelf ben ik ook al even aan het trainen voor de marathon "droom".
Voorjaar is net te vroeg denk ik, dus zodra het mogelijk is ga ik me inschrijven voor Antwerpen of Brussel.
 
Het is net omgekeerd.
Je MOET zelfs elke week intervallen doen wil je progressie maken. Maar niet elke intervalsessie moet even zwaar zijn natuurlijk.
DestorteD had al een voorbeeld gegeven van 2km opwarming - 10 x 400m/2min rust - 2km cooldown. Heb jij nog interval training types die je regelmatig gebruikt? Als je het googled zijn er zo veel variaties dat je door de bomen het bos niet meer ziet.

Teneinde een deftige 10 miles te lopen wil ik zeker op regelmatige basis intervals inlassen als dat een positief effect heeft. Daarna zal het eerder zelden zijn dat ik het doe.
 
Ik heb al een week niet meer gelopen. Ik heb last van de grote rugspier die loopt van de nek tot aan het zitvlak.
Ik heb heel veel pijn aan die heel grote spier.

Ik kan amper liggen of zitten zonder pijn te lijden, terwijl bewegen helemaal geen pijn doet.

Ik kan dus wél gewoon zonder enige pijn wandelen en lopen, maar door slaapgebrek en medicijnen die ik nu slik, komt dat laatste er niet van.

Zondag ga ik wel (pogen te) lopen, de huisarts raadt dit ook aan. Deze blessure geneest -volgens hem- sneller bij 'meer' beweging.
Ik mag wel niet snel lopen, liefst op bosgrond en een tijdje alleen maar rustige loopjes doen.
 
Laatst bewerkt:
DestorteD had al een voorbeeld gegeven van 2km opwarming - 10 x 400m/2min rust - 2km cooldown. Heb jij nog interval training types die je regelmatig gebruikt? Als je het googled zijn er zo veel variaties dat je door de bomen het bos niet meer ziet.

Teneinde een deftige 10 miles te lopen wil ik zeker op regelmatige basis intervals inlassen als dat een positief effect heeft. Daarna zal het eerder zelden zijn dat ik het doe.

Piramide training doe ik regelmatig.
Vb gisteren gedaan:
10min rustig warm lopen
4min aan uw 10km wedstrijdtempo
2min herstelloop
6min 10km wedstrijdtempo
2 Min herstelloop
8min 10km wedstrijdtempo
2 min herstelloop
10min 10km wedstrijdtempo
2min herstel
En dan weer afbouwen tot 4min
En daarna 10 min uitlopen.
Moet zeggen ik was pannegaar gisteren
 
DestorteD had al een voorbeeld gegeven van 2km opwarming - 10 x 400m/2min rust - 2km cooldown. Heb jij nog interval training types die je regelmatig gebruikt? Als je het googled zijn er zo veel variaties dat je door de bomen het bos niet meer ziet.

Teneinde een deftige 10 miles te lopen wil ik zeker op regelmatige basis intervals inlassen als dat een positief effect heeft. Daarna zal het eerder zelden zijn dat ik het doe.
Enkele voorbeelden zijn 8x 400m/100m rust.
Of degressief 2x1000, 800, 600, 400 , 200.

Er zijn heel veel soorten die variëren van hoe lastig ze zijn. De lastigheid is vooral bepalend door hoe snel je loopt tijdens uw interval en de duur van de rust. Zeer korte rust tussen de intervallen is lastiger dan veel rust.
 
Nog eens de 15km aangetikt vandaag, dat was geleden van de Warmathon. Kuit voelde wat stram aan zo rond km10, maar de laatste 5 minuten all out heb ik er toch niks van gemerkt.

Had eens een gratis proefpakket van de SiSgellekes laten opsturen. De isotone versie. Dat glijdt simpel naar binnen zeg 😂
 
Nog eens de 15km aangetikt vandaag, dat was geleden van de Warmathon. Kuit voelde wat stram aan zo rond km10, maar de laatste 5 minuten all out heb ik er toch niks van gemerkt.

Had eens een gratis proefpakket van de SiSgellekes laten opsturen. De isotone versie. Dat glijdt simpel naar binnen zeg 😂
En waar kan je zo’n gratis pakket vinden? :-)
 
Terug
Bovenaan