Algemene Loopthread

Bah beetje last van ITB in m'n rechterknie en dat in taper week. Strafste is nog nooit last gehad van ITB en al helemaal niets aan de rechterknie.

Ik ga een loopje schrappen en enkel nog de LSD van 18K doen denk ik.
Een goeie 6 jaar geleden ook lang last van gehad, ironisch genoeg enkel op de trage loopjes.
Tempo <10 km/h leverde na ~3 km pijn op, tempo tegen 12/14 km/h ging zonder problemen.

Ik heb daar echt maandenlang last van gehad en dat bleef telkens maar terugkomen. Uiteindelijk gewoon gestopt met lopen en gaan fietsen, en 3 jaar later toen ik terug met lopen begon, had ik er geen last meer van. 3 jaar rust bleek genoeg :)
 
Zou zelf ook wel eens graag zo’n test doen om zones te bepalen. Alleen twee problemen: ik weet niet of ik tegen de prikken voor bloedafname kan + ik kan absoluut niet tegen een loopband. Op één of andere manier draai ik altijd volledig rond in mijn hoofd als ik afstap. Zeker iets mis met mijn evenwicht :unsure:
Ik kan deze wel aan iedereen aanraden als testing om je HS zones correct te kennen (en wetenschappelijk onderbouwd te trainen).
Testing is meestal ook buiten en op verschillende locaties in België.
 
Ik kan deze wel aan iedereen aanraden als testing om je HS zones correct te kennen (en wetenschappelijk onderbouwd te trainen).
Testing is meestal ook buiten en op verschillende locaties in België.
Ik was mij nog aan het afvragen onlangs hoe lang het zou duren voor smart-sport zou vallen op dit forum.
En schijnbaar niet heel lang dus :P

Take the running world by storm!
Trek wat toppers aan, laat ze in uw shirt lopen, verander elke 2 jaar van loopclub waarmee je samenwerkt, hanteer prijzen die een premium uitstralen maar toch nog behapbaar blijven en je hebt de perfecte mix.
 
Ik sport ook bijna dagelijks en slaag er niet in om af te vallen. Moet wel zeggen dat ik niet dik ben maar ik zou wel scherp staan als ik pakt 2kg extra kwijt ben. Ik ben eerder de man van de koekjeskast. Elke dag wel x aantal (kleine) koekjes naar binnen hijsen. Maar dat komt ook omdat ik écht honger heb. "Ik denk altijd: ik heb dit nodig, mijn lichaam vraagt er achter".
Uw lichaam vraagt naar suiker omdat u dat een voldaan gevoel geeft. Maar uw lichaam heeft dat niet nodig.
 
Ik was mij nog aan het afvragen onlangs hoe lang het zou duren voor smart-sport zou vallen op dit forum.
En schijnbaar niet heel lang dus :p

Take the running world by storm!
Trek wat toppers aan, laat ze in uw shirt lopen, verander elke 2 jaar van loopclub waarmee je samenwerkt, hanteer prijzen die een premium uitstralen maar toch nog behapbaar blijven en je hebt de perfecte mix.
Mijn 1e test is wel al jaren geleden dus ik was er niet door beïnvloed (en ik heb ze misschien hier of op 9lives vroeger ook al eens aangehaald). Maar de testing zelf was wel goed en de uitleg + schema ook. En qua prijs is het toch ook redelijk volgens mij?
(Van af en toe wat lopen tot marathon en wat verder getraind met schema na hun testings).
 
Deze middag na mijn duurloopje mij eens verder inverdiepen.
Ik vraag mij af vanaf wanneer zo een test nuttig is, of het ideaal moment om te doen.
 
Argh.
Heel slechte dag gisteren. De 2 dagen ervoor niks gesport dus had het net anders gehoopt.
Vermoeiend, hoge hartslag én traag.
En dat na 6 weken intensief trainen. Misschien ook weer wat ziekjes ik weet het niet...
 
De markt van de inspanningstesten zit ik helemaal in. Ik verwerk er meer dan 1000 op jaarbasis.
Er zijn vele aanbieders en soms zitten er wel wat tussen waarbij het huilen met de pet op is.
De hierboven aangehaalde testen zijn goed. Energy lab wat aan de duurdere kant. Smartsport heeft idd een mooi concept en ik hoor veel tevreden sporters.
Sportmedische keuring zit niet inbegrepen.
Om de 2 jaar eens een ECG in rust/bloedafname kan voor elke sporter wel aangewezen zijn. Dat kan je in bepaalde centra/sportarts samen doen met een inspanningstest (goedkoper).
Ik hou niet zoveel van echt frequent testen, tenzij een beginner in opbouw, de toppers die ik begeleid ken je ondertussen al goed en meeste data haal je dan uit training/wedstrijd.

Disclaimer: Gelieve mij niet te contacteren voor testen want daarvoor zit ik hier niet op het forum…
 
Ik hou niet zoveel van echt frequent testen, tenzij een beginner in opbouw, de toppers die ik begeleid ken je ondertussen al goed en meeste data haal je dan uit training/wedstrijd.
Waarom hou je er niet van? Ergens verbaast het me wel omdat het uiteindelijk toch de betrouwbaarste meetmethode is om de effectiviteit van een trainingsblok te meten en evt signalen van overtraining op te pikken. Niet?
 
Waarom hou je er niet van? Ergens verbaast het me wel omdat het uiteindelijk toch de betrouwbaarste meetmethode is om de effectiviteit van een trainingsblok te meten en evt signalen van overtraining op te pikken. Niet?
Klopt wel, maar er zijn zovele andere factoren om rekening mee te houden en de tendens van de laatste jaren of de insteek lijkt me soms iets te commercieel (zie inscyd bvb).
Uit trainingsdata kan je ook al veel halen en de sporter is ook goedkoper af. De meerwaarde om bij een amateur sporter om de 6 tot 8 weken te gaan testen lijkt mij toch beperkt.
 
Uw lichaam vraagt naar suiker omdat u dat een voldaan gevoel geeft. Maar uw lichaam heeft dat niet nodig.
Niet zo heel juist. Geeft geen voldaan gevoel. Je lichaam snakt er naar omdat we vroeger nooit geen toegang er toe hadden.
Lees eens het boek “the hungry brain”. Zalig uitgelegd
 
En Energylab? Iemand al zo'n test gedaan daar?
Ik heb die van mij bij Adlon gedaan in Genk. Dat is inclusief zuurstofmasker en dus accurate VO2 max bepaling (Geen idee of ze dat bij energylab ook doen, kan het niet afleiden van de site).

Ik was daar wel tevreden van. Voldoende uitleg vooraf. Tijdens de test zelf start de loopband aan 7km/u en elke drie minuten versnelt de loopband met 1.5km tot aan 18km/u, daarna verhoogt de hellingsgraad met 3%. Net voor elke snelheidsverhoging wordt er wat bloed afgenomen om uw lactaat te meten. Daarna worden de resultaten uitgebreid besproken.

Het is 40 euro goedkoper dan Energy lab.
 
Ik heb die van mij bij Adlon gedaan in Genk. Dat is inclusief zuurstofmasker en dus accurate VO2 max bepaling (Geen idee of ze dat bij energylab ook doen, kan het niet afleiden van de site).

Ik was daar wel tevreden van. Voldoende uitleg vooraf. Tijdens de test zelf start de loopband aan 7km/u en elke drie minuten versnelt de loopband met 1.5km tot aan 18km/u, daarna verhoogt de hellingsgraad met 3%. Net voor elke snelheidsverhoging wordt er wat bloed afgenomen om u lactaat te meten. Daarna worden de resultaten uitgebreid besproken.

Het is 40 euro goedkoper dan Energy lab.
VO2Max kost u nog 35 euro meer ofzo bij EnergyLab zag ik :D
 
Klopt wel, maar er zijn zovele andere factoren om rekening mee te houden en de tendens van de laatste jaren of de insteek lijkt me soms iets te commercieel (zie inscyd bvb).
Uit trainingsdata kan je ook al veel halen en de sporter is ook goedkoper af. De meerwaarde om bij een amateur sporter om de 6 tot 8 weken te gaan testen lijkt mij toch beperkt.

Ik vroeg het vooral in de optiek van de toppers. Voor de amateurs zeker akkoord.
 
Argh.
Heel slechte dag gisteren. De 2 dagen ervoor niks gesport dus had het net anders gehoopt.
Vermoeiend, hoge hartslag én traag.
En dat na 6 weken intensief trainen. Misschien ook weer wat ziekjes ik weet het niet...
Letterlijk 1 dag later loop ik PR op 5 km en 10 km tijdens een training..
Maar ik blijf erbij dat ik om één of ander reden het beter vol hou hard te lopen (zone 3-4) dan rustig.
 
Terug
Bovenaan