Algemene Loopthread

Ik zit nu ongeveer halverwege het marathonschema.
Nog een week of 10 te gaan. Echter de marathon zelf wil ik ergens in het najaar plannen. Kwestie van er 120% klaar voor te zijn. Ik wil niet dood over de meet komen en zeggen nooit meer. Maar proberen te "genieten" over de meet proberen te komen en zeggen "dit smaakt naar meer".
Ben aan een schema bezig uit het boek : wie loopt er nou een marathon".
Moet zeggen, het gaat vrij goed om me aan dat schema te houden, en de vorderingen zijn er echt wel.
Dus op dat gebied heb ik er een heel goed oog op.
Het enige wat er bij mij nog foutloopt, zijn de ongelooflijke vreetbuien die ik soms krijg. (vb gisterenavond naar de frituur geweest, grote steppegrasschotel, nog ne sito extra en daarna ene coupe advocaat. En dan nog nie verzadigd zijn....
Als ik daar nog aan zou kunnen werken.....
Wat nemen julle zoal als snack overdag en vooral s'avonds voor de tv. (wetende da ik zo geen fruit eet)
 
@DesorteD @makila
Ik heb via het werk een conditietest gedaan waar in rondjes van 125m per ronde de snelheid met 0,3 km/u (dacht ik) werd verhoogt. Hierbij werd de hartslag gemeten en op deze manier hebben ze mijn aerobe en anaerobe systeem in kaart gebracht. Verder werd er een vetmeting, gewicht en lengte afgenomen. Adhv die metingen is er een persoonlijk trainingstraject opgemaakt. Mijn vernoemde hf zone neem ik dus hieruit.

Zonder lactaatmeting kunnen ze die zones niet bepalen.
 
Bah beetje last van ITB in m'n rechterknie en dat in taper week. Strafste is nog nooit last gehad van ITB en al helemaal niets aan de rechterknie.

Ik ga een loopje schrappen en enkel nog de LSD van 18K doen denk ik.
 
@Zane ik volg ook een schema en daar krijg ik prikkels door intervals en progressief te lopen (die sneller zijn dan mijn doelsnelheid.)
Bvb: ik wil 4m45 kunnen lopen op 10miles, dan zitten er zelfs in het begin van 12weken schema lange intervals bij waar ik 4m20 moet lopen (10min). Maar ook korte intervals waar ik 4m05 (1min) of 3m30(30s) moet lopen. En mijn gewone loopjes zijn eigenlijk niet traag (zone 2 richting 3).
Ik ben wel geen expert maar deel gewoon mijn idee 👍
 
@DesorteD @makila
Ik heb via het werk een conditietest gedaan waar in rondjes van 125m per ronde de snelheid met 0,3 km/u (dacht ik) werd verhoogt. Hierbij werd de hartslag gemeten en op deze manier hebben ze mijn aerobe en anaerobe systeem in kaart gebracht. Verder werd er een vetmeting, gewicht en lengte afgenomen. Adhv die metingen is er een persoonlijk trainingstraject opgemaakt. Mijn vernoemde hf zone neem ik dus hieruit.

Een belangrijke kanttekening is dat ik die dag toch wat nerveus was, waardoor mijn hartslag in de test naar mijn mening niet representatief is met de reële waarden. Het is en blijft natuurlijk een momentopname. Zo zat ik bijvoorbeeld bij 7km/u aan hf 150, 9.5 km/u 160 hf, 12km/u 175+hf, etc. Je kan me gerust een stresskieken noemen, ben niet zo sterk op sociale events. 🐔

Soit, dat gezegd zijnde trek ik daarom bijgevolg mijn opgesteld programma deels in twijfel. Ik voel dat zelf ook aan natuurlijk dat er iets niet klopt en ik zou mijn hf eerder 15-20 slagen lager leggen dan wat er gemeten is. Ik heb dit ook doorgegeven aan mijn coach en er zijn reeds enkele trainingdata gedeeld. Zijn reactie is dat mijn heart rate drift (heel) laag is, wat volgens hem betekent dat ik mij te weinig prikkel vs het potentieel dat ik heb. Ik zou mijn slagen lichtjes moeten verhogen, maar honestly, dan ga ik richting- of over de 13km/u om dat te bewerkstelligen.

Ik zit dus een beetje tussen twee vuren, enerzijds mijn eigen gevoel en anderzijds wat de experten mij zeggen wat te doen. Ik wil die mensen ook wel geloven natuurlijk..
Ik weet niet of je de stress van het moment in rekening mag brengen op die manier. Je hebt een test gedaan, je hebt een coach die je data bekijkt. Ik denk dat je al experts hebt, en dat wij dat niet zijn :D

Je zegt dat je al zeven jaar loopt, maar heb je een tijdje uit gelegen hiervoor? Je kunt niet uitgaan van je conditie van toen je gestopt bent. Ik zou niet zomaar 20 slagen aftrekken van je HR door "stress". Tijdens het lopen egaliseert dat meestal.

Als je nog altijd twijfelt over je hartslag, kun je ook de test van Joe Friel doen die hiervoor al een paar keer stond: Loop 30 minuten voluit. Zo ver als je kunt op 30 minuten. Na 10 minuten druk je op de laptoets. En thuis ga je kijken naar de gemiddelde hartslag van die laatste 20 minuten. Dat is je lactaatdrempel. En op basis daarvan kun je met percentages je zones bepalen.

Als die ongeveer gelijk is als bij je test, weet je dat die klopt :) En dan kun je zien in welke zones je je loopjes nu doet.

Zonder lactaatmeting kunnen ze die zones niet bepalen.
Bwa. Niet exact. Wel benaderen! Zelfs de "guided test" van Garmin doet dat, en niet eens slecht.
 
Bah beetje last van ITB in m'n rechterknie en dat in taper week. Strafste is nog nooit last gehad van ITB en al helemaal niets aan de rechterknie.

Ik ga een loopje schrappen en enkel nog de LSD van 18K doen denk ik.
Dat is echt wel typisch, en ik zou me er niet veel te veel van aantrekken. In die taperweek heb je te veel tijd om na te denken en te voelen. Niet dat het er sowieso niet is, maar misschien ook niet zo zeker dat het er wel is ;)

(als ik een loopje zou schrappen in de taper, zou het net de lange duur zijn)
 
Bwa. Niet exact. Wel benaderen! Zelfs de "guided test" van Garmin doet dat, en niet eens slecht.

Die benadering kan er ook compleet naast zitten met als gevolg dat je suboptimaal traint en blessures in de hand werkt.

Een lactaattest is ook helemaal niet zo duur. Persoonlijk vind ik het geen slecht idee om je zones te laten bepalen obv een test en dan later pas te gaan spelen op de "benadering".
 
Je zegt dat je al zeven jaar loopt, maar heb je een tijdje uit gelegen hiervoor? Je kunt niet uitgaan van je conditie van toen je gestopt bent. Ik zou niet zomaar 20 slagen aftrekken van je HR door "stress". Tijdens het lopen egaliseert dat meestal.

Als je nog altijd twijfelt over je hartslag, kun je ook de test van Joe Friel doen die hiervoor al een paar keer stond: Loop 30 minuten voluit. Zo ver als je kunt op 30 minuten. Na 10 minuten druk je op de laptoets. En thuis ga je kijken naar de gemiddelde hartslag van die laatste 20 minuten. Dat is je lactaatdrempel. En op basis daarvan kun je met percentages je zones bepalen.

Als die ongeveer gelijk is als bij je test, weet je dat die klopt :) En dan kun je zien in welke zones je je loopjes nu doet.
Bedankt voor de info, die test kende ik nog niet. En neen, ik heb er geen tijdje uitgelegen. 't is nu wel een ander regime dan voorheen. Nu telkens op tempo, vroeger op het gemakje of hoe mijn pet staat op het moment zelf.
 
Dat is echt wel typisch, en ik zou me er niet veel te veel van aantrekken. In die taperweek heb je te veel tijd om na te denken en te voelen. Niet dat het er sowieso niet is, maar misschien ook niet zo zeker dat het er wel is ;)

(als ik een loopje zou schrappen in de taper, zou het net de lange duur zijn)

Bwa lang is relatief he, het is maar 18km aan een een slakkengang. Ik maak me ook niet te veel zorgen, wat foamrollen, oefeningentjes en dat komt slim.
 
Die benadering kan er ook compleet naast zitten met als gevolg dat je suboptimaal traint en blessures in de hand werkt.

Een lactaattest is ook helemaal niet zo duur. Persoonlijk vind ik het geen slecht idee om je zones te laten bepalen obv een test en dan later pas te gaan spelen op de "benadering".
Zeker geen slecht idee, hè. Maar als het voor mij niet deels medisch nodig was, denk ik niet dat ik het toen zou gedaan hebben.
Suboptimaal trainen, daar valt nog wel mee te leven als recreant, vind ik. Blessures klopt wel, maar als je dan zorgt dat je fout zit aan de trage kant ipv aan de snelle, is daar ook minder risico op. Nu, ik hou wel van die stats en ben daar genoeg mee bezig om het wel te doen, hoor. En het is maar een fractie van de prijs van een nieuw horloge uiteraard, maar goedkoop is het toch ook niet :D
 
Zeker geen slecht idee, hè. Maar als het voor mij niet deels medisch nodig was, denk ik niet dat ik het toen zou gedaan hebben.
Suboptimaal trainen, daar valt nog wel mee te leven als recreant, vind ik. Blessures klopt wel, maar als je dan zorgt dat je fout zit aan de trage kant ipv aan de snelle, is daar ook minder risico op. Nu, ik hou wel van die stats en ben daar genoeg mee bezig om het wel te doen, hoor. En het is maar een fractie van de prijs van een nieuw horloge uiteraard, maar goedkoop is het toch ook niet :D
Ik ben het ermee eens dat zolang het recreatief blijft benadering meer dan voldoende is. Maar ik geloof niet dat de meeste mensen hun ego aan de kant kunnen zetten om aan de trage kant fout te zitten :)
 
Zou zelf ook wel eens graag zo’n test doen om zones te bepalen. Alleen twee problemen: ik weet niet of ik tegen de prikken voor bloedafname kan + ik kan absoluut niet tegen een loopband. Op één of andere manier draai ik altijd volledig rond in mijn hoofd als ik afstap. Zeker iets mis met mijn evenwicht :unsure:
 
Zou zelf ook wel eens graag zo’n test doen om zones te bepalen. Alleen twee problemen: ik weet niet of ik tegen de prikken voor bloedafname kan + ik kan absoluut niet tegen een loopband. Op één of andere manier draai ik altijd volledig rond in mijn hoofd als ik afstap. Zeker iets mis met mijn evenwicht :unsure:
Gelukkig moet je maar 1x opstappen en 1x afstappen :D Maar er is altijd wel iemand naast je en als ze het goed doen, houden ze je goed in het oog, of zelfs vast.

De prik is meestal ook maar 1x, omdat je toch goed loopt en zweet gaat dat niet heel snel dicht. Uit hetzelfde prikje in mijn oor konden ze bij mij telkens een druppeltje halen. Niet dat ik het hier wil verkopen of zo ;) Maar als je echt intensief (ook al is het recreatief) loopt, is een sportmedisch onderzoek sowieso niet verkeerd. En dan kun je dat eraan koppelen.
 
Gelukkig moet je maar 1x opstappen en 1x afstappen :D Maar er is altijd wel iemand naast je en als ze het goed doen, houden ze je goed in het oog, of zelfs vast.

De prik is meestal ook maar 1x, omdat je toch goed loopt en zweet gaat dat niet heel snel dicht. Uit hetzelfde prikje in mijn oor konden ze bij mij telkens een druppeltje halen. Niet dat ik het hier wil verkopen of zo ;) Maar als je echt intensief (ook al is het recreatief) loopt, is een sportmedisch onderzoek sowieso niet verkeerd. En dan kun je dat eraan koppelen.
Denk dat het op de meeste plaatsen gecombineerd is met een cardiologisch onderzoek. Alleen daarom zou ik dat minstens eens om de 2 jaar doen.
 
Ik zit nu ongeveer halverwege het marathonschema.
Nog een week of 10 te gaan. Echter de marathon zelf wil ik ergens in het najaar plannen. Kwestie van er 120% klaar voor te zijn. Ik wil niet dood over de meet komen en zeggen nooit meer. Maar proberen te "genieten" over de meet proberen te komen en zeggen "dit smaakt naar meer".
Ben aan een schema bezig uit het boek : wie loopt er nou een marathon".
Moet zeggen, het gaat vrij goed om me aan dat schema te houden, en de vorderingen zijn er echt wel.
Dus op dat gebied heb ik er een heel goed oog op.
Het enige wat er bij mij nog foutloopt, zijn de ongelooflijke vreetbuien die ik soms krijg. (vb gisterenavond naar de frituur geweest, grote steppegrasschotel, nog ne sito extra en daarna ene coupe advocaat. En dan nog nie verzadigd zijn....
Als ik daar nog aan zou kunnen werken.....
Wat nemen julle zoal als snack overdag en vooral s'avonds voor de tv. (wetende da ik zo geen fruit eet)
Ik sport ook bijna dagelijks en slaag er niet in om af te vallen. Moet wel zeggen dat ik niet dik ben maar ik zou wel scherp staan als ik pakt 2kg extra kwijt ben. Ik ben eerder de man van de koekjeskast. Elke dag wel x aantal (kleine) koekjes naar binnen hijsen. Maar dat komt ook omdat ik écht honger heb. "Ik denk altijd: ik heb dit nodig, mijn lichaam vraagt er achter".
 
Ik sport ook bijna dagelijks en slaag er niet in om af te vallen. Moet wel zeggen dat ik niet dik ben maar ik zou wel scherp staan als ik pakt 2kg extra kwijt ben. Ik ben eerder de man van de koekjeskast. Elke dag wel x aantal (kleine) koekjes naar binnen hijsen. Maar dat komt ook omdat ik écht honger heb. "Ik denk altijd: ik heb dit nodig, mijn lichaam vraagt er achter".

Al geprobeerd om eiwit of vetrijke tussendoortjes te voorzien? Geven sneller een verzadigd gevoel en geven dan ook nog trager hun energie af. In evt nog wel helpen denk ik.
 
Denk dat het op de meeste plaatsen gecombineerd is met een cardiologisch onderzoek. Alleen daarom zou ik dat minstens eens om de 2 jaar doen.
Cardiologisch onderzoek en sportmedische keuring, bedoel je dan? Want als je al een hele poos loopt, is elke twee jaar zo'n inspanningstest wel veel, of niet?
 
Cardiologisch onderzoek en sportmedische keuring, bedoel je dan? Want als je al een hele poos loopt, is elke twee jaar zo'n inspanningstest wel veel, of niet?

Hangt allemaal van je eigen idee en doelen af. Zo een lactaattest is de enige echt goede manier om de effectiviteit van je training te meten. Dus in een ideale wereld doe je het regelmatig, maar dan kan je even goed zelf een test en wat strips kopen.

Voor het gros is dat inderdaad niet nodig. Lactaattest ook niet als je daar geen behoefte aan hebt, maar ergens hoop je toch wat verandering te zien na twee jaar trainen en je zones overeenstemmend aan te passen. Niet?
 
Hangt allemaal van je eigen idee en doelen af. Zo een lactaattest is de enige echt goede manier om de effectiviteit van je training te meten. Dus in een ideale wereld doe je het regelmatig, maar dan kan je even goed zelf een test en wat strips kopen.

Voor het gros is dat inderdaad niet nodig. Lactaattest ook niet als je daar geen behoefte aan hebt, maar ergens hoop je toch wat verandering te zien na twee jaar trainen en je zones overeenstemmend aan te passen. Niet?
Wat de sportarts tegen mij zei, is wat ik ook wel vaker terugvind: Je lactaataanmaak bij verschillende hartslagen gaat niet heel veel veranderen. De snelheden die je loopt bij bepaalde hartslagen wel. En dat zie ik op mijn Strava zonder prikjes :)
 
Terug
Bovenaan