Algemene Loopthread

Tjah wat jij wil.. Gezond is het niet & beter wordt je er alvast niet van. Hoop dat anderen hier geen voorbeeld aan nemen.
De algemeen aanvaarde regel is dat alles boven de nek wordt aanvaard op lage intensiteit. Maar als ik jouw verhaal lees is de intensiteit allerminst laag
Had ik 5km gelopen (aan de lage intensiteit aan dewelke ik weldegelijk liep) dan had dit gewoon gezond geweest hoor (Of worst case had dit helemaal geen kwaad gekund). Alles even uitzweten. Maar zoals ik zeg 14,5km lopen was onverantwoord. Ik denk dat mensen wel begrijpend kunnen lezen en dus inderdaad niet proberen om hetzelfde te doen?
 
Vorige week was een rustweek in mijn Trenara schema dus de LSD was ook iets korter gepland. Maar toch weer een leuke 16K gedaan. De gemiddelde hartslag tijdens LSDs blijft rustig dalen:
- 19/02: 16K @ 136 bpm
- 12/02: 18K @ 138 bpm
- 05/02: 15K @ 140 bpm
- 29/01: 14K @ 141 bpm
- 22/01: 11K @ 143 bpm

Exact een jaar geleden liep ik, 1 maand voor de marathon van Gent, aan gelijkaardig tempo gemiddeld aan 133bpm over 14K. Nu heb ik net geen 2 maand meer voor Rotterdam. Dus het gaat de goede kant uit.

Opvallend: gisteren in de tweede helft van m'n LSD actief op mijn ademhaling beginnen letten. Ik merk dat echt diep inademen toch nog lastig is, alsof er een soort blokkering in mijn longen zit. Eens ik daar echt begon op te letten, zakte mijn hartslag ook met een paar slagen. Ga ik de komende tijd toch op letten. Misschien ook zoeken naar iets van longoefeningen.
 
Gisteren eens een lange duurloop (28km) gedaan met 2 blokken van 5km aan halve MT tempo ipv een threshold sessie op zaterdag en LSD op zondag. Het is me goed bevallen en hopelijk geeft het me net dat beetje extra tijdens m'n volgende wedstrijd.

Volgende week opnieuw, maar dan op zaterdag de lange duurloop met 2x6km aan halve MT tempo en op zondag rustige loop van 15km ipv andersom.
 
Vorige week was een rustweek in mijn Trenara schema dus de LSD was ook iets korter gepland. Maar toch weer een leuke 16K gedaan. De gemiddelde hartslag tijdens LSDs blijft rustig dalen:
- 19/02: 16K @ 136 bpm
- 12/02: 18K @ 138 bpm
- 05/02: 15K @ 140 bpm
- 29/01: 14K @ 141 bpm
- 22/01: 11K @ 143 bpm
Ik vind dit wel een moeilijke.

Op modderige bosgrond loop ik bijvoorbeeld trager EN aan een hogere HR dan op asfalt. (en dat is ook logisch natuurlijk)
En ik loop ook met een horloge ipv een borstband, dat scheelt ook wel wat (horloge is minder accuraat).

Dus hoe meet jij dit op? Met een borstband en steeds soortgelijke ondergrond of steeds een soortgelijke mix? (afwisseling van parkoers)

Maar inderdaad duidelijk een merkbare verbetering in uw conditie :)
 
Laatst bewerkt:
HS vergelijken op basis van wisselende afstanden zonder tijds-/snelheidsmeting, leert je toch weinig? Je kan evengoed elke week trager aan het lopen zijn en daardoor een lagere HS hebben.
 
HS vergelijken op basis van wisselende afstanden zonder tijds-/snelheidsmeting, leert je toch weinig? Je kan evengoed elke week trager aan het lopen zijn en daardoor een lagere HS hebben.
Ik neem nu wel aan dat hij telkens aan hetzelfde tempo heeft gelopen, anders heeft vergelijken inderdaad niet zoveel zin.
 
Mijn LSD tempo varieert nauwelijks, altijd op asfalt, en weinig hoogtemeters. Niet elk loopje is identiek natuurlijk, maar wel ruwweg voldoende gelijkaardig om op termijn patronen te zien zoals hierboven :)

Of om het anders te zeggen, een runalyze houdt bvb rekening met hoogtemeters en pace etc en ook daarin zie ik de vooruitgang in objectieve cijfertjes.
 
Mijn LSD tempo varieert nauwelijks, altijd op asfalt, en weinig hoogtemeters. Niet elk loopje is identiek natuurlijk, maar wel ruwweg voldoende gelijkaardig om op termijn patronen te zien zoals hierboven :)

Of om het anders te zeggen, een runalyze houdt bvb rekening met hoogtemeters en pace etc en ook daarin zie ik de vooruitgang in objectieve cijfertjes.
Mijn LSD-HR varieert dan weer nauwelijks, maar mijn tempo wel :D (in theorie, in de praktijk is het beide wel, maar toch HR>>>tempo)
 
Hoe doe je dat nu eigenlijk, zo een LSD loop? Vasthouden aan een bepaald tempo, of onder een bepaalde hartslag blijven? En hoe bepaal je die waarden? En hoe lang loop je best? Vooraal de lange duur is belangrijk zeker, meer dan de afstand?

I know, ik kan het ook allemaal googlen, maar een korte samenvatting door de ervaringsdeskundigen hier bespaart me een hoop tijd. :biglaugh:
 
Hoe doe je dat nu eigenlijk, zo een LSD loop? Vasthouden aan een bepaald tempo, of onder een bepaalde hartslag blijven? En hoe bepaal je die waarden? En hoe lang loop je best? Vooraal de lange duur is belangrijk zeker, meer dan de afstand?

I know, ik kan het ook allemaal googlen, maar een korte samenvatting door de ervaringsdeskundigen hier bespaart me een hoop tijd. :biglaugh:
Zoals ik m'n trainingen opvat, is dat onder een bepaalde hartslag blijven aan een zo gelijk mogelijk tempo. Ik moet zeggen dat ik tegenwoordig al iets hoger in HR durf te gaan dan helemaal in het begin, toen hield ik strikt vast aan de zones.

Mijn drempelwaarden zijn bepaald in een sporttest in het ziekenhuis. Maar kwamen voor mij op hetzelfde neer als de Joe Friel-test om de lactaatdrempel te bepalen. Niet dat dat evengoed is, maar kan wel even goed zijn als beginnetje. Wat je met die waarden doet, hangt een beetje af van welke dingen je volgt. Voor mij was dat het gepolariseerd lopen, oa uitgewerkt door Mark Fitzpatrick in zijn boek. Waarbij de trage loopjes 80% van je kilometers moeten uitmaken, en je snelle 20%. En de trage echt traag, en de snelle echt snel. Zeker niet te dicht bij elkaar laten vloeien.

Daar kwam voor mij dit uit:
5-zone Heart Rate Training SystemlowhighlowhighMaxHRLT
1​
Low Aerobic
75​
80​
128​
136​
recovery
196​
170​
2​
Moderate Aerobic
81​
89​
138​
151​
slow
XX
89​
96​
151​
163​
marge
3​
Threshold
96​
100​
163​
170​
race
YY
100​
102​
170​
173​
marge
4​
VO2Max
102​
105​
173​
179​
tempo
5​
Speed
106​
180​
0​
interval

De linkse low-high zijn de %, de rechtse de absolute waardes (die dus totaal persoonsafhankelijk zijn).
X en Y zijn de bufferzones, waar je eigenlijk niet in hoort te trainen, zodat de trage zeker niet te snel zijn, en de snelle zeker niet traag.

En mijn LSD's loop ik dus in zone 2. Officieel is het 1 à 2, en zeker in het begin hield ik veel sterker vast aan die zone 1. Maar ik heb gemerkt dat ik het nodig heb dat het iétsje harder gaat, om mezelf toch wat te prikkelen. Dan zie ik de meeste progressie.

Kanttekening daarbij is dan wel dat dat voor iedereen anders is, wat je met die zones doet en hoe je die invult. Als je Garmin ze laat invullen, zal zone
 
Hoe doe je dat nu eigenlijk, zo een LSD loop? Vasthouden aan een bepaald tempo, of onder een bepaalde hartslag blijven? En hoe bepaal je die waarden? En hoe lang loop je best? Vooraal de lange duur is belangrijk zeker, meer dan de afstand?

I know, ik kan het ook allemaal googlen, maar een korte samenvatting door de ervaringsdeskundigen hier bespaart me een hoop tijd. :biglaugh:

Zelf heb ik het nog nooit echt een test gedaan voor mijn zones, maar heb ik op Trainingpeaks berekend via die berekeningsmethode van Joe Friel. Die zones lijken goed aan te sluiten bij wat ik voel (naar ademhaling, ervaren inspanning etc toe) dus ik gebruik het al lang zo.

Voor LSDs probeer ik dan vooral, zoals @Loser ook aangeeft, in zone 1 of laag zone 2 te blijven. Mijn zone 1 loopt tot 139, mijn LSD van gisteren met gemiddelde van 136 was dan ook voor 1:30:30 in zone 1 en 11:08 in zone 2. Dat laatste vooral wanneer het een beetje helt.
Maar ik ben dan wel niet zo dat ik mijn tempo laat zakken tot eender waar. Wanneer ik niet echt in vorm ben en mijn hartslag navenant hoger ligt, ga ik geen LSDs aan 7 minuten per km doen ofzo. Dat dan ook weer niet :)

Je kan ook naar je ademhaling kijken. Bij een LSD moet je ademhaling zeer gecontroleerd en rustig zijn en altijd blijven toelaten om een normale conversatie te voeren zonder te snakken naar adem.
 
Laatst bewerkt:
Zelf heb ik het nog nooit echt een test gedaan voor mijn zones, maar heb ik op Trainingpeaks berekend via die berekeningsmethode van Joe Friel. Die zones lijken goed aan te sluiten bij wat ik voel (naar ademhaling, ervaren inspanning etc toe) dus ik gebruik het al lang zo.

Voor LSDs probeer ik dan vooral, zoals @Loser ook aangeeft, in zone 1 of laag zone 2 te blijven. Mijn zone 1 loopt tot 139, mijn LSD van gisteren met gemiddelde van 136 was dan ook voor 1:30:30 in zone 1 en 11:08 in zone 2. Dat laatste vooral wanneer het een beetje helt.

Maar ik ben dan wel niet zo dat ik mijn tempo laat zakken tot eender waar. Wanneer ik niet echt in vorm ben en mijn hartslag navenant hoger ligt, ga ik geen LSDs aan 7 minuten per km doen ofzo. Dat dan ook weer niet :)
Try 9:30 eerder...
 
Zo, vandaag stond er een tempoduurloop van 5km à 5:00 op het programma. Ik vond al dat mijn Trenara aan kalibratie toe was, dus maar ineens dat moment aangegrepen om mijn PR op de 5km eens gericht aan te vallen. Mijn vorige PR stond nog van tijdens een 10km-loopje. En mijn tweede tjid ooit was een uit de hand gelopen testje. Dus nu eens echt ervoor gaan.

Op de piste, 12,5 ronde, met de Zoom Fly 4. De vorige besttijd (in 2001) was 23:53, dus ik wist dat 4:45 à 4:50 genoeg moest zijn. En uiteindelijk is het 22:53,8 geworden! Minuutje eraf geketst. Met een snelste laatste 1,5 ronde van 4:10.

Dat blijf ik toch het allermoeilijkste vinden: die indeling tot het gaatje. Nu ook, heb wel het gevoel dat ik op het einde nog wat over had, en op een 5km zou alles eruit moeten zijn. Ik kan niet zeggen dat ik door een muur ben moeten gaan ergens. Maar ik denk dat ik pas niét het gevoel ga hebben dat ik nog over had, als ik het niet kan uitlopen. En dan is het ook weer niet ideaal :D Eigenlijk maakt dat ook wel dat ik het moeilijk vind om tevreden te zijn :D Maar in dit geval ben ik het wel hoor, gewoon al door het resultaat.

Op zich is die piste ook nog wel tof. Ik zag daar wat tegenop, omdat het zo eentonig is. 12,5 rondes! Maar voor je het weet, zit je aan drie, en dan aan 6 en dan over de helft en is het aftellen. En mooi constant te houden wel!
IMG_0682.png
 
En, 23' in Z5?
1676996839346.png


Triestig als ik het zo zie!
Wel een heel krappe zone 5 van Garmin, moet zeggen dat ik daar ook weinig naar kijk. Met een max van 198 is 190 toch wel erg hoog om Z5 aan te duiden... misschien daarom dat hij altijd zegt dat ik te weinig anaerobe activiteiten heb 🙈
 
Mijn maagonsteking is sinds zondag verleden tijd.

Dat 14,5km loopje, zondag was wel heel slecht voor de algemene gezondheid (ik raad het niemand echt aan), maar of die loop geholpen heeft om alle shit en vergif uit mijn lijf te krijgen dat erin zat? Daarop is het antwoord duidelijk 'ja'. Ergens is dat wel normaal. Dat is letterlijk 'ontploft' daar vanonder na die loopsessie, aan de maag, tot de darmen, tot aan mijn strontknikker ..

Ik ben daar ook maandag nog erg slecht van geweest (ik moest er nog steeds van gekomen), maar vandaag voel ik mij gewoon weer super. Dat gaat exponentieel terug de goeie richting uit.

Ik weet wel niet of ik morgen ga lopen. Morgen is het mijn verjaardag en ik wens in de avond nog 'ne mens' te zijn. :tongue:
 
Ik weet wel niet of ik morgen ga lopen. Morgen is het mijn verjaardag en ik wens in de avond nog 'ne mens' te zijn. :tongue:

Ik snap dit niet. Je kan toch perfect ook eens rustig lopen, rustig genieten?

Ik liep zondag een LSD en daarna met het gezin een hele dag op stap gegaan 🤷
Indien ik genoeg eet na de LSD voel ik daar echt letterlijk niets van.
 
Terug
Bovenaan