Algemene Loopthread

Even een vraagje voor de kenners,
Ik loop 3 a 4 x per week tussen de 20 en 25 km in totaal.

Elke zondag doe ik ook een wandeling van ongeveer 20 km,dit onderhoud ik vermits ik 3 x per jaar aan een lange afstandwandeling mee doe.
Als ik het wandelen nu laat en me voledig focus op het hardlopen zouden die lange afstand wandelingen nog lukken vermits mijn goeie loopconditie of kan je dit niet met mekaar vergelijken ?

Lange afstand wandelingen zijn tussen de 50 en 70 km.

Ik ben de laatste jaren toch al verschillende keren belachelijk diep gegaan. Maar het verband met mijn oren gaat bij mij precies niet op 🙂
Goh, welke uitdrukking is wel logisch?

Ik ben ook al geregeld diep gegaan bij een inspanning (en andere niet relevante zaken🙄) maar het gevoel na een 400m wedstrijd heb ik nog nergens tegen gekomen.

Ik volg.
Doe ook ieder jaar lange afstandswandeling. In April staat de kennedymars op het programma (80km) en in september de Hagelandse 101.
Ben Benieuwd hoe dit gaat gaan passen in mijn loopschema.

Even een vraagje voor de kenners,
Ik loop 3 a 4 x per week tussen de 20 en 25 km in totaal.

Elke zondag doe ik ook een wandeling van ongeveer 20 km,dit onderhoud ik vermits ik 3 x per jaar aan een lange afstandwandeling mee doe.
Als ik het wandelen nu laat en me voledig focus op het hardlopen zouden die lange afstand wandelingen nog lukken vermits mijn goeie loopconditie of kan je dit niet met mekaar vergelijken ?

Lange afstand wandelingen zijn tussen de 50 en 70 km.

Ik volg.
Doe ook ieder jaar lange afstandswandeling. In April staat de kennedymars op het programma (80km) en in september de Hagelandse 101.
Ben Benieuwd hoe dit gaat gaan passen in mijn loopschema.

Afhankelijk van het loopdoel kan wandelen juist super nuttig zijn. Veel tijd op je voeten, maar niet zo belastend. Zeker richting ultras is dat voordelig. Of het je helpt voor een snelle marathon weet ik niet.

Ik ben de laatste jaren toch al verschillende keren belachelijk diep gegaan. Maar het verband met mijn oren gaat bij mij precies niet op 🙂
Weet niet zeker of het spreekwoord hiervan komt.

Maar heel soms heb ik het eens op pittige 400m trainingen.
Als je heel diep gaat kunnen je oren eventjes toeslaan en hoor je beetje dof zoals op het vliegtuig.

Vermoed dat dit komt door te weinig zuurstof naar de oren , omdat alles richting de spieren gaat.
Misschien dat daar het spreekwoord van komt ?

Ik heb die quote "verzuring tot achter mijn oren" nooit begrepen. Iemand die dit eens kan uitleggen?
Als ik in't rood ga is het meestal gewoon mijn ademhaling die niet kan volgen dus ik snap niet wat mijn oren hiermee te maken hebben?! :D

Vandaag dus ook in't rood gegaan. 10minuten op max hartslag gedraaid (195 a 200)
Niemand is fysiologisch hetzelfde gebouwd. Ene persoon noteert hogere lactaatwaardes dan een ander. Wat voor mij vb op 7mmol al te veel is kan een ander tot 12mmol gaan. Heeft voor groot deel niet te maken met de bereidheid diep te gaan (al is daar wel iets van te zeggen) maar veelal hoeveel je lichaam kan verdragen.
Ik had gisteren een all-out inspanning op de monteberg (koersfiets). Ik was vooral stikkapot maar totaal niet verzuurd. Enkele maanden geleden op de kemmel na een rit van 120km dan wel weer volledig verzuurd

Ik heb dit weekend last van een maagontsteking. Toch besloten daarmee te lopen vandaag. Maar zelfs aan een rustig tempo, heb ik afgezien gelijk de beesten. Na 14,5km (40km deze week, ik wilde dat aantal km kost wat kost halen), kreeg ik pas na 3 pogingen mijn GPS horloge afgeduwd.

Ik heb nog een kwartier, helemaal verkrampt plat op de oprit gelegen, ik kon geen A meer zeggen, ik was echt helemaal leeg. (qua energie, aan de conditie lag het niet he) Eigenlijk was het misschien geen goed idee om te gaan lopen. HR was wel ok (157), en de gemiddelde snelheid was 5:46, dat valt eigenlijk nog wel mee.

Ja ik ben een beetje gek, maar anderzijds kan je ook wel zeggen dat ik echt wel karakter heb en dat als ik zou wandelen en de handdoek gooi (zoals vorig jaar bij de 10 miles), dat ik dan echt geen millimeter beter kan wegens 'ziekte'. Heb je die vrouw, deze week niet gezien die 30 meter voor de finish in elkaar stortte omdat ze zo diep was gegaan? Zo ben ik dus eigenlijk ook, ik kan echt op die manier, zelf ook, over de limiet gaan. Maar gezond is dat dus niet he. ;)

Toch wel ergens raar dat het minste scheet dat een mens mankeert, hij/zij niet eens qua gevoel de helft kan lopen tov wanneer ie niks mankeert he! Dat is meteen expontieel gewoon veel slechter. Ne mens is toch maar een fragiel wezen, ..

Laatst bewerkt:
Voilà de marathon training zit er officieel op en de taper kan starten.

Zonet de 'simulatie' gelopen, kon niet beter gegaan zijn. Paar lessen geleerd kledij gaat echt onpoint moeten zijn want ik was tikkeltje te warm gekleed en dat weegt meteen door, SiS beta fuel reep ligt meteen op m'n maag dus die koop ik niet meer.

Bedoeling vandaag was 21K aan marathon tempo maar heb er toch 15sec per km afgepietst, mocht het vandaag wedstrijd zijn had ik er wel 5:30 uitgeperst denk ik.

Laat die marathon maar komen!

Zonet de 'simulatie' gelopen, kon niet beter gegaan zijn. Paar lessen geleerd kledij gaat echt onpoint moeten zijn want ik was tikkeltje te warm gekleed en dat weegt meteen door, SiS beta fuel reep ligt meteen op m'n maag dus die koop ik niet meer.

Beter iets te koud kleden dan te warm denk ik inderdaad. Hopelijk is het tegen dan nog een 2-3 graden warmer en is er geen sprake van twijfel wat je zou aandoen 🙂

Bedoeling vandaag was 21K aan marathon tempo maar heb er toch 15sec per km afgepietst, mocht het vandaag wedstrijd zijn had ik er wel 5:30 uitgeperst denk ik.

Top om op die simulatie een PR op je HM te zetten! Zal wel vertrouwen geven. Succes ermee 👍

Ik heb dit weekend last van een maagontsteking. Toch besloten daarmee te lopen vandaag. Maar zelfs aan een rustig tempo, heb ik afgezien gelijk de beesten. Na 14,5km (40km deze week, ik wilde dat aantal km kost wat kost halen), kreeg ik pas na 3 pogingen mijn GPS horloge afgeduwd.

Ik heb nog een kwartier, helemaal verkrampt plat op de oprit gelegen, ik kon geen A meer zeggen, ik was echt helemaal leeg. (qua energie, aan de conditie lag het niet he) Eigenlijk was het misschien geen goed idee om te gaan lopen. HR was wel ok (157), en de gemiddelde snelheid was 5:46, dat valt eigenlijk nog wel mee.

Ja ik ben een beetje gek, maar anderzijds kan je ook wel zeggen dat ik echt wel karakter heb en dat als ik zou wandelen en de handdoek gooi (zoals vorig jaar bij de 10 miles), dat ik dan echt geen millimeter beter kan wegens 'ziekte'. Heb je die vrouw, deze week niet gezien die 30 meter voor de finish in elkaar stortte omdat ze zo diep was gegaan? Zo ben ik dus eigenlijk ook, ik kan echt op die manier, zelf ook, over de limiet gaan. Maar gezond is dat dus niet he. ;)

Toch wel ergens raar dat het minste scheet dat een mens mankeert, hij/zij niet eens qua gevoel de helft kan lopen tov wanneer ie niks mankeert he! Dat is meteen expontieel gewoon veel slechter. Ne mens is toch maar een fragiel wezen, ..
Daar moet je echt wel niet trots op zijn.. dit is geen karakter tonen maar eerder niet luisteren naar je lichaam.
Ben je ziek, sport je niet. ‘T is nochtans simpel

Veel succes met de marathon, hier gaan de km's terug de hoogte in (deze week 75km en een alpe du zwift beklimming in een uur). Voel me sterker worden. Nog 7 weken tot de backyard!

dit is geen karakter tonen, maar eerlijkheidshalve, is het voornamelijk niet luisteren naar je lichaam.
I fixed that for you.

Ben je ziek, sport je niet. ‘T is nochtans simpel
Als bijna 48 jarige die al heel zijn leven aan sport gedaan heeft (met een kleine break, dus neen 2011 was belange na niet mijjn eerste sportjaar), kan ik zeggen dat dit niet altijd klopt.

Als je niet te ziek bent, kan het geen kwaad om te blijven sporten. Maar met mate en rustig aan. 14,5 km was natuurlijk er los over :frown:, 5 km was meer dan genoeg geweest. In die zin heb je volkomen gelijk.

Als ik eerlijk moet zijn: Of ik nu met krampen in de zetel lig of met krampen aan het lopen ben: Ik zie dan gewoon zwaar af. Alleen bij dit laatste, als ik dan thuis kom, dan ontploft de bom (onderaan) :tongue:

Laatst bewerkt:
Ik had het nodig ook, na die 28K die niet echt vlot gegaan was.

Ook blij dat de taper begonnen is, benen voelden permanent als lood aan :D
Anyways extreem veel belangrijker dan mijn gekke loop escapades.
De marathon van shiftyke. Véél succes man! Doe dat goed hé! :clap:

2 graden hier vandaag maar wel heel zonnig, vorige week in gedachten houdende toch maar met korte short gaan lopen en voor de zekerheid wat vaseline gesmeerd, zonder problemen vandaag. Hoewel ik op mijn half uur-loopjes nooit problemen heb, ben ik wel iemand die na zo'n ervaring vrij fatalistisch wordt ("shit kga nooit meer kunnen lopen").
Maar officieel mijn eerste LSD training van het jaar afgewerkt, gewoon puur naar tijd en hartslag gekeken ipv afstand. 1h10 aan 135 HS gemiddeld (MAF 180 formule gebruikend), waarbij ik aan 11,67 km kwam (gem 6:00/km). Laatste kwartier was wel zwaar aan de knieen. Maar goed, zal wel wennen.

Ondertussen ook een toertje gelopen rond (een deel van) “Le lac de la Haute-Sûre”, komt toch serieus in de buurt van de pracht van mijn eigen Ourthe vallei, miljaar dat was de moeite 🤤. De markering van routes in Luxemburg is toch echt wel straf overigens, de Franse manier met telkens tussenpunten en de afstand tot een bepaalde locatie. Niet dat ik het nodig heb, maar het is toch een verademing met onze Belgische “palen/pijlen” waarvan deel wegrot, een deel wordt omver gereden door machines die in het bos werken, enz… Ik heb nu een extra reden om Luxemburg wat te ontdekken, maar begrijp niet goed waarom ik dit niet eerder heb gedaan.

I fixed that for you.

Als bijna 48 jarige die al heel zijn leven aan sport gedaan heeft (met een kleine break, dus neen 2011 was belange na niet mijjn eerste sportjaar), kan ik zeggen dat dit niet altijd klopt.

Als je niet te ziek bent, kan het geen kwaad om te blijven sporten. Maar met mate en rustig aan. 14,5 km was natuurlijk er los over :frown:, 5 km was meer dan genoeg geweest. In die zin heb je volkomen gelijk.

Als ik eerlijk moet zijn: Of ik nu met krampen in de zetel lig of met krampen aan het lopen ben: Ik zie dan gewoon zwaar af. Alleen bij dit laatste, als ik dan thuis kom, dan ontploft de bom (onderaan) :tongue:
Tjah wat jij wil.. Gezond is het niet & beter wordt je er alvast niet van. Hoop dat anderen hier geen voorbeeld aan nemen.
De algemeen aanvaarde regel is dat alles boven de nek wordt aanvaard op lage intensiteit. Maar als ik jouw verhaal lees is de intensiteit allerminst laag

Terug
Bovenaan