Mja, hangt er allemaal vanaf wat je trainen op snelheid noemt, hè. Alles boven de 3.000 meter heet "lange afstand", omdat je daar nog altijd meer je uithoudingsvermogen nodig hebt dan je echte snelheid. En eigenlijk zou je dat al vanaf 800 meter kunnen zeggen. Dat blijft het aerobe systeem.Je waarden komen overeen met deze van mijzelf, en toen ik in 2017 echt op snelheid trainde om een marathon onder 3u30min te lopen (PR was toen 3u51 en MrKendl zei dat mijn doel absurd was, hij had gelijk, al liep ik dat jaar naar 3u34 - na correctie - officiële tijd was 3u37, dus echt ver van die tijd was ik uiteindelijk dus niet).
Ik liep toen een PR op de 5km van 20:57
Dat is toch een tijd die jij -mits je op snelheid traint- toch ook moet kunnen halen. Ik liep toen bij 4:30 in het rood, en het doel was 22:00. Maar ik kreeg er nog een minuut extra af. (En toen lag ik echt stikkapot op de grond, ik heb zeker een kwartier daar gewoon gelegen).
Puur snelheidswerk, het pure anaerobe werk, is niet nodig als je al je doelsnelheid 800m kunt aanhouden. Dan zijn je spieren er, je stappen zijn er. Het is zuurstof naar die spieren krijgen. En tempovastheid, plus door die muur gaan natuurlijk. En ik vermoed dat je 4:30 wel 800m kunt aanhouden. Dus om dat 5km te doen, ga je dat niet moeten verhogen naar 4:10, maar verlengen naar 5km.

). Dat is 1u20 in de hoogste zone. En nee, dat "valt niet goed mee"
Maar van 10 tot 15 zat ik niet één minuut onder 190. Daar was het even drinken, en dan weer 2km (ongeveer 14 minuten) vol in het rood. 190 is 95%, voor de duidelijkheid. Op 17 even gewandeld en dan weer vertrokken voor hetzelfde.
. Maar hoe dan ook, je moet wel een onderscheid maken tussen "ik zat in zone 5 hartslag" en "ik zat in het rood (i.e. boven je 2de lactaatdrempel)". Allez, om de één of andere bizarre reden zat je dan niet in het rood ondanks de hoge hartslag. Maar dat wil niet zeggen dat je dezelfde tijd ook effectief in het rood zat. Als je beweert dat je als gewone sterveling >10minuten in het rood kan lopen, ga je in tegen bakken vol wetenschappelijke evidentie. Dan is het een kwestie van foute definitie van wat "in het rood" lopen betekent + blijkbaar een bizar gegeven met uw hartslag.
Ik denk dat dit voor 99.9999% van alle mensen wel de max is in de verzuring he.