Moesten er hier nog ervaring hebben met preventie/behandeling van shin splints, shoot!
Het internet staat er vol van, maar iets met bomen en bos…
Minder snel opbouwen, techniek aanpassen of verbeteren, oefening oefeningen en nog eens oefeningen doen en
Het is een typische blessure van overbelasting en een gebrek aan goed ontwikkelde spieren en techniek.
Loop ik in de winter altijd in.. couldn’t care less
Als ik de verhalen van de geschuurde bil en bal zo lees dan ben ik blij dat ik mijn zogezegde mannelijkheid vaak opzij zet :p
1000x wordt er hier gezegd hoe belangrijk kledij is, als je het dan nog niet doorhebt is het omdat uit pure onwil :p
 
Minder snel opbouwen, techniek aanpassen of verbeteren, oefening oefeningen en nog eens oefeningen doen en
Het is een typische blessure van overbelasting en een gebrek aan goed ontwikkelde spieren en techniek.

Als ik de verhalen van de geschuurde bil en bal zo lees dan ben ik blij dat ik mijn zogezegde mannelijkheid vaak opzij zet :p
1000x wordt er hier gezegd hoe belangrijk kledij is, als je het dan nog niet doorhebt is het omdat uit pure onwil :p
Ja idem.. zelf in de zomer loop ik continu in zo’n 2 in 1 short of zelf gewoon een kort spannend broekje
 
Over Core gesproken. Daar ben ik helemaal niet in thuis. Welke oefeningen doen jullie thuis als training?
Of is er iets wat er aangeraden wordt?
 
Over Core gesproken. Daar ben ik helemaal niet in thuis. Welke oefeningen doen jullie thuis als training?
Of is er iets wat er aangeraden wordt?
Mijn krachtprogramma is:
* planken
* Side planken
* Glute bridges
* Calf Raises
* Nordic Curl
* Reverse Nordic Curl

Ik focus mijn voornamelijk op low rep high weight bij kracht training aangezien lopen van nature high rep low weight is.
 
Aanraders qua korte broeken of t-shirts met rits op gsm in kwijt te kunnen? (voor muziek/podcast onderweg)
Heb een aantal van deze (anderen hier ook denk ik) https://www.decathlon.be/nl/p/baggy...p-145971?mc=8503016&syte_ref=discovery_button
Gsm meestal in de achterzak, beweegt daar niet te veel.
Bedankt trouwens voor deze aanrader.
Ik heb deze soortgelijke gekocht in Decathlon en is echt perfect.
Heeft ook een speciaal stofje waardoor er geen schuring is.
En verschillende handige opbergvakjes voor sleutel, gsm, geld... waar het niet beweegt of irriteert (y)
 
Wat nu gedaan @Karry98 ? :unsure:

Screenshot_20230214_183238_Instagram.jpg
 

Hier 4 fotos van mijn loopschoenen,750 km op de teller.
Zie er iemand al slijtage aan de schoenen ?
 
Laatst bewerkt:
Ja buitenkant hiel achteraan onderaan.
Alle rubbers hebben een hol streepje en daar zijn er 4-5 stukken waar het hol streepje niet meer te zien is.
 

Het is een tijdje geleden dat ik hier nog heb gepost, even wat afstand genomen van enkele zaken waaronder het lopen, om een reden die de meesten hier wel al zullen hebben vernomen. Dit kan ik echt niet zomaar laten passeren, lucky bastard onze Karel! Wat ik er niet voor over zou hebben om daar in zijn plaats te zijn, niet dat ik zou kunnen volgen 🙈.

Het lopen hier ondertussen wel terug opgepikt, maar momenteel puur voor mijzelf, zonder enig doel. Ik amuseer mij terug, maar het zal wel nog een hele tijd duren voordat ik weer iets serieus onderneem, als dat al helemaal terugkomt.

Door omstandigheden zit ik tegenwoordig ook regelmatig in Luxemburg en de pracht die je zo dichtbij huis kan vinden is toch redelijk maf, op verschillende gebieden 🤩. De komende maanden is het toch een doel om dat wat verder te ontdekken, lopend en wandelend.

Tijdens mijn afwezigheid hier wel wat blijven volgen en zeer blij om te zien dat het bij velen zo goed gaat, keep it up!
 
Gisteren kalibratierun gedaan om mijn Trenara schema bij te werken. Bedoeling was om dicht bij 5K PR tempo te landen.
Positief: 4K gelopen aan hoger dan 5K PR tempo. Wel gestopt na die 4K, ik was wat aan het vertragen, maar heel ver zit ik er niet meer van af. Ook gekoppeld aan het feit dat ik nog een paar kg te zwaar sta > paar kg minder en ik breek dat PR.

Negatief: Trenara schat de 4u voor Rotterdam onhaalbaar op basis van deze kalibratie. Maar goed, ik had al vrede genomen met het feit dat ik in Rotterdam zonder harde richttijd start en al tevreden ben met een finish.
 
Als je niet ver van je richttijd zat en Trenara - dat naar mijn mening al redelijk optimistisch is - zegt dat 4u niet kan is dan sowieso niet te hoog gegrepen? Of begrijp ik het verkeerd?
En het is ook maar een tijd zoals je zegt, je hebt nog wel wat tijd om te trainen.

Ik heb daarnet de eerste keer met mijn 'weapon of choice' voor Wenen gelopen: Saucony Endorphin Pro 3. Super comfortabel en aangenaam om mee te lopen. Het programma was 3*5km (4:53, 4:48 en 4:33 per blok) en ging zonder problemen.
 
Gisteren kalibratierun gedaan om mijn Trenara schema bij te werken. Bedoeling was om dicht bij 5K PR tempo te landen.
Positief: 4K gelopen aan hoger dan 5K PR tempo. Wel gestopt na die 4K, ik was wat aan het vertragen, maar heel ver zit ik er niet meer van af. Ook gekoppeld aan het feit dat ik nog een paar kg te zwaar sta > paar kg minder en ik breek dat PR.

Negatief: Trenara schat de 4u voor Rotterdam onhaalbaar op basis van deze kalibratie. Maar goed, ik had al vrede genomen met het feit dat ik in Rotterdam zonder harde richttijd start en al tevreden ben met een finish.
Hoevee liep je op die kalibratierun misschien?
 
Als je niet ver van je richttijd zat en Trenara - dat naar mijn mening al redelijk optimistisch is - zegt dat 4u niet kan is dan sowieso niet te hoog gegrepen? Of begrijp ik het verkeerd?

Ja, ik heb dat gewoon ergens in mijn hoofd zitten en zat er vorig jaar in Gent ook dicht tegen, maar zoals ik zei hoeft het voor mij ook niet deze keer.

Ik kom van heel ver en ik merk dat de longen nog steeds achterkomen. Screw Covid, maar het is niet anders 🙂

Hoevee liep je op die kalibratierun misschien?

PR op 5K is 24:45, gisteren 19:36 op 4K. Dus in principe had ik nog een kilometer aan 5:09 nodig. 🙂

Snelle loper zal ik nooit meer worden. Wat ik wel merk is dat ik relatief weinig verval heb naarmate de afstanden langer worden. Vb snelste op de 5K liep ik gemiddeld 4:57/km, maar mijn snelste HM was dan weer gemiddeld aan 5:25/km (en dat was tijdens een marathon, dus zou in principe sneller moeten kunnen als ik daar een dedicated poging voor doe).

Het enige dat ik in die kalibratie van gisteren zie is dat mijn hartslag niet boven de 165 gegaan is, daar waar ik bij max efforts normaal wel tegen of licht boven de 180 moet gaan. Misschien toch wat vermoeiing die speelt.
 
Ja, ik heb dat gewoon ergens in mijn hoofd zitten en zat er vorig jaar in Gent ook dicht tegen, maar zoals ik zei hoeft het voor mij ook niet deze keer.

Ik kom van heel ver en ik merk dat de longen nog steeds achterkomen. Screw Covid, maar het is niet anders 🙂



PR op 5K is 24:45, gisteren 19:36 op 4K. Dus in principe had ik nog een kilometer aan 5:09 nodig. 🙂

Snelle loper zal ik nooit meer worden. Wat ik wel merk is dat ik relatief weinig verval heb naarmate de afstanden langer worden. Vb snelste op de 5K liep ik gemiddeld 4:57/km, maar mijn snelste HM was dan weer gemiddeld aan 5:25/km (en dat was tijdens een marathon, dus zou in principe sneller moeten kunnen als ik daar een dedicated poging voor doe).

Het enige dat ik in die kalibratie van gisteren zie is dat mijn hartslag niet boven de 165 gegaan is, daar waar ik bij max efforts normaal wel tegen of licht boven de 180 moet gaan. Misschien toch wat vermoeiing die speelt.
Ik denk dat het probleem vooral is dat je te weinig echt op snelheid traint.
Vooral veel volume aan heel lage intensiteit, maar dat je uw lichaam niet pusht om echt snelheid te verhogen. Met andere woorden ben je te plat getraind. En ben je misschien in de klassieke loop val gelopen dat je traag te snel loopt en snel niet snel genoeg.

Ik weet niet wat uw maximale hartslag is. Maar een 5k dat kan je gerust volledig in het rood doen.
Maar het probleem is dat als je veel op dat gezapige tempo loopt waar je u niet echt moet concentreren en uw benen wat laat rollen de schok vaak groot is als je ineens merkbaar een pak sneller moet lopen. Je moet u dan meer bewust zijn van snelheid vast te houden, ademhaling, techniek en de ondergrond.
Wat ik altijd aanraad is om ook trainingen op de piste te doen. Dat is qua setting ideaal, en daar dan echt herhalingen te doen die fors boven uw 5k tempo liggen.
Ik weet niet wat uw LSD tempo is, maar als dit rond de 5min30/km is dan zou je die 400-600m herhalingen toch sneller dan 4m00/km moeten afwerken.
Ter info sub 20min op de 5km hier en LSD is in de range 5min20 tot 5min40.
 
Ik denk dat het probleem vooral is dat je te weinig echt op snelheid traint.
Vooral veel volume aan heel lage intensiteit, maar dat je uw lichaam niet pusht om echt snelheid te verhogen. Met andere woorden ben je te plat getraind. En ben je misschien in de klassieke loop val gelopen dat je traag te snel loopt en snel niet snel genoeg.

Ik weet niet wat uw maximale hartslag is. Maar een 5k dat kan je gerust volledig in het rood doen.
Maar het probleem is dat als je veel op dat gezapige tempo loopt waar je u niet echt moet concentreren en uw benen wat laat rollen de schok vaak groot is als je ineens merkbaar een pak sneller moet lopen. Je moet u dan meer bewust zijn van snelheid vast te houden, ademhaling, techniek en de ondergrond.
Wat ik altijd aanraad is om ook trainingen op de piste te doen. Dat is qua setting ideaal, en daar dan echt herhalingen te doen die fors boven uw 5k tempo liggen.
Ik weet niet wat uw LSD tempo is, maar als dit rond de 5min30/km is dan zou je die 400-600m herhalingen toch sneller dan 4m00/km moeten afwerken.
Ter info sub 20min op de 5km hier en LSD is in de range 5min20 tot 5min40.
Met je tweede alinea ben ik het wel eens, denk ik. Je eerste helemaal niet :p
Plat getraind kan volgens mij in onze niveaus niet echt. Is ook heel weinig voor terug te vinden dat ook echt onderbouwd is. 5k hoort echter wel nog altijd bij de lange afstanden, hoor. Wat wel is, is dat 5k een heel andere ervaring is dan een marathon, en door die muur knallen op een heel andere manier gebeurt. Ik vind het onaangenamer, maar tegelijk mentaal ook makkelijker in te delen. Ik vermoed dat Eniac zijn winst vooral te halen zit in indeling en de absolute grens tegenkomen/doorbreken. Een absoluut PR op de 5k lopen met behoud in het begin kan eigenlijk niet.

Pak dat je snelste 5k 4:45 is. Zijn snelste HM is 5:25. Dat is toch al een aanzienlijk verschil. Zoo ver uit de buurt ligt de halve ook niet van de 5k fysiologisch gezien. Ik vind het niet zo'n abnormaal verschil, alleen laat het zien dat de inhoud er wel is bij hem.

@eniac Trenara houdt ook rekening met alle afgelopen trainingen. Je 5k-tempo zal al prima zitten, maar je berekende uithouding misschien nog niet. Dat kan vertekend zijn door corona. Maar het zou ook gewoon correct kunnen zijn. Denk dat je inderdaad best start met een redelijk bescheiden doel, en dan in het laatste kwart nog kunt zien? Ik heb gemerkt dat je dan uiteindelijk niet heel ver eindigt van waar je zou geraakt zijn als je tegen de limiet zou lopen en op het einde zou crashen, maar hiet swel veel aangenamer ;)
 
Moesten er hier nog ervaring hebben met preventie/behandeling van shin splints, shoot!
Het internet staat er vol van, maar iets met bomen en bos…
buitenkant of binnenkant van je scheen? Is het heel fel gelokaliseerd op 1 plaats of eerder over heel het bot? Als je ertegen tikt doet het pijn?
 
Terug
Bovenaan