Algemene Loopthread

Nu moet je toch eens uitleggen waarom je een banaan als recovery zou nemen.
Een cola daar snap ik nog de insteek van, suikers binnenkrijgen.

Maar een banaan? En je neemt ook nog een gel na het lopen?
Een banaan zijn toch ook suikers?
Het verschil tussen een gel en een cola zijn ook minimaal
Al is er wel iets te zeggen over welk type koolhydraten je neemt. Fructose in principe niet ideaal omdat die door de lever moet opgenomen worden.
 
Laatst bewerkt:
Maar een banaan?
Mij is altijd aangeraden om als recovery een mix te gebruiken van koolhydraten en eiwitten. In veel recoveryshakes zitten toch ook substanties van bananen in?

Maar "enlighten me" als dit niet juist is? Ik sta altijd open voor betere recoveryshakes en herstelvoeding.

En je neemt ook nog een gel na het lopen?
Ik heb het niet erg duidelijk neergeschreven, sorry daarvoor. Dat gelleke dat ik tussen haakjes noteer is -tijdens het lopen niet erna-.
De banaan is na het lopen.

Ik neem nooit een gel na het lopen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb onlangs een Salomon Trail belt aangeschaft en daarbij 1 flesje van 150 ml van flipbelt. Tevreden vd combo, zit goed en voel je totaal niet. Nooit echt fan gewest van met een camelback te lopen of andere systemen.

Benieuwd overigens wat Loser heeft gepresteerd in de Baloise park run!
 
Dat er op marathon-day nog 17 loodzware kilometers gaan volgen na de eerste 25 en dat ik vanaf kilometer 22 honger als een paard krijg, thuis gekomen en een vraatbui van jewelste gehad.

Ik tijdens mijn marathons tot hiertoe: "omfg wanneer ik aankom ga ik mij ergens een shitload aan eten bestellen en binnenspelen"
Ik wanneer ik die shitload aan eten voor mij heb: "amai ik krijg geen hap door mijn keel"
 
Afgelopen weekend onderstaande tweet tegengekomen. Draadje gelezen, verder geklikt, artikels gelezen. Amai. Voelde wel een beetje aan als een eye-opener aan. Tweet is honderd procent correct, vraag is alleen of lijn ego het aan kan om te lopen aan mijn MAF HR Cap :thinking:

Ik denk dat ik 'm niet snap? Wat is de samenvatting van dat draadje dan volgens jou?
Ik lees alleen dat als je nu op dit moment niet fit genoeg bent om een marathon uit te lopen op 5u, je medisch gezien niet fit genoeg bent. Toch? Ik weet niet of ik het daarmee eens ben, plus hij maakt wel heel erg veel veronderstellingen en schattingen. VO2max 50 = 5k op 22min... bwa :D en sowieso joggen aan 7:00, dus ook een marathon uitlopen aan dat tempo. Bwa.

En met de MAF HR Cap denk ik dat je de trainingen bedoelt, toch? Jij was net degene die me op het spoor heeft gezet van gepolariseerd trainen enkele jaren geleden, en dat gaat toch precies daarover?

Maar ik zeg het, misschien versta ik het helemaal fout!
Yup. SIS gels wordt gemiddeld genomen het beste verdragen door lopers. Wil dit zeggen dat die gel het geschikt is voor jou? Neen. Je moet zelf uitproberen wat het beste werkt voor je. Dit kan dus ook een ander type gel zijn of energiebar of ..
Ik ben grote fan van de Maurtens. Ik vind het wel een hele aanname om te zeggen dat SIS-gels het best worden verdragen gemiddeld genomen. Denk dat vooral iedereen z'n eigen voorkeuren heeft. Je hebt de dikkere, papperigere, en de dunne, lopendere. SIS heeft goeie van die laatste, maar heeft er ook van die eerste. Dus kun je toch iets helemaal anders in je handen hebben dan wat je goed verteert.

Waarom ik de Maurtens goed vind, is omdat ze tussen de twee in zitten. Ze zijn dikker, maar wel vliegensvlug weg en hebben niet de nadelen van de andere dikkere. Door de structuur zou er betere opname zijn en zouden ze minder op de maag liggen. Wel, of het placebo is of niet kan me niet schelen: bij mij werken ze :D
 
O ja, de Park Miles Run is afgelopen!

Ik heb me goed geamuseerd. Was fijn om nog eens op een meeting te staan, en zo voelde het wel. Meer een meeting dan een wedstrijd. Niet dat ik er mensen ken, maar het was gemoedelijk, met een fijne omroeper en een plezante sfeer.

Parcours is zo goed als onveranderd gebleven tov vorig jaar, alleen startten ze nu aan de Runner's Lab. Die ook open was, dus daar ook nog rondgekuierd. Dankzij @NemesisBE totaal geen kou gehad: mijn Under Armour-ding aan en een T-shirt erover. Terwijl bepaalde Instagramloopsters duidelijk grotere problemen hadden 🙈

Start aan de Runner's Lab, dus je zou denken: misschien een paar 100m extra, omdat ze wisten van vorig jaar. Enfin, rollende start, dus je kon gaan wanneer je wou. Ik was opgewarmd op de fiets, dus nog wat dynamisch stretchen en hop. Ze hadden gewaarschuwd voor modder en gladheid, maar eigenlijk behalve 1 modderbeekje niks van gemerkt. Indelen was heel goed gegaan, ik had niet echt een doel, behalve lopen tot het einde, en daar niet veel meer over hebben. 5:40 gestart, 4:40 geëindigd!

Het enige wat ik wel echt ambetant vond, was dat we in de laatste 200m nog even rap de SportOase in moesten, kringelkrangel, tot op de schaatsbaan waar matten lagen, kringelkrangel, en weer naar buiten. Oké, SportOase sponsort en ze willen hun nieuwe schaatsbaan laten zien. Maar doe dat dan in het begin, toch niet in de laatste 200m :D Ik wou wel nog ff doortrekken...

Voor de rest veel vrijwilligers, veel volk, leuke sfeer en een heel mooie medaille, moet ik wel zeggen. Ook wel een mooi parcours, je waant je niet meer in Antwerpen.

Edit: O, ja. 9,8km.
 
Laatst bewerkt:
Ik tijdens mijn marathons tot hiertoe: "omfg wanneer ik aankom ga ik mij ergens een shitload aan eten bestellen en binnenspelen"
Ik wanneer ik die shitload aan eten voor mij heb: "amai ik krijg geen hap door mijn keel"
En morgen lees ik een artikel op HLN van een of andere specialist die bezig is met de gezondheid

U volfretten na een zware loopwedstrijd en een cola drinken? Zeer ongezond, je gaat dan minder lang leven.
Je kan beter een watertje en een slaatje zonder saus eten na een KNALprestatie 'als beloning'.

Maar je hebt chance, je kreeg die brol niet meer binnen. :tongue:
 
Ik denk dat ik 'm niet snap? Wat is de samenvatting van dat draadje dan volgens jou?
Ik lees alleen dat als je nu op dit moment niet fit genoeg bent om een marathon uit te lopen op 5u, je medisch gezien niet fit genoeg bent. Toch? Ik weet niet of ik het daarmee eens ben, plus hij maakt wel heel erg veel veronderstellingen en schattingen. VO2max 50 = 5k op 22min... bwa :D en sowieso joggen aan 7:00, dus ook een marathon uitlopen aan dat tempo. Bwa.

En met de MAF HR Cap denk ik dat je de trainingen bedoelt, toch? Jij was net degene die me op het spoor heeft gezet van gepolariseerd trainen enkele jaren geleden, en dat gaat toch precies daarover?

Maar ik zeg het, misschien versta ik het helemaal fout!

Twitter laat niet toe om uitgebreid en genuanceerd over te komen. Daar bestaan betalende substacks voor. 😬

Het verschil met polarized training is eigenlijk dat je (bij MAF) ook de 20% moet loslaten. Bij gepolariseerd training is't allemaal goed zolang je je "intensieve" werk beperkt tot max 20% van de volume. Die MAF methodologie zegt: mijdt intensie ten alle tijden, tot enkele weken voor je competitie of event.

Als we dan gaan naar de tweet bedoelt hij letterlijk wat hij zegt: als je op dit moment niet in staat bent om een marathon te lopen zonder negatieve consequenties, ben je gewoon niet fit of niet in shape. Dat is niet hetzelfde als zeggen dat je een SNELLE marathon moet kunnen lopen. We wandelen +/- 5km/u, dus aan 7km/u loop je ook gewoon een marathon uit. Als je dat dan niet kan zonder negatieve gevolgen, ben je niet fit (in zijn redenering).

Hij maakt inderdaad allerhande assumpties, maar eigenlijk is zijn vertrekpunt gewoon het "normale" menselijke lichaam. Een normaal menselijk lichaam dat in shape is, is daar allemaal toe in staat. Het grote "probleem" vandaag is - volgens hem en zijn medestanders - dat we continu denken in termen van aerobic vs anaerobic trainen, terwijl de grootste basis je gezondheidsniveau is - nog los van onze sedentaire levensstijl. En gezondheidsniveau gaat dan over bv je cardiovasculaire toestand. Regelmatig een enduranceloop doen om je "motor" te vergroten is niet de basis zoals we doorgaans denken. Regelmatig (liefst veel) bewegen is de enige echte basis. En die basis start in zone 1 (in een 5 zone model).
De westerling is vrij sedentair en begint dan direct met lopen of fietsen (in Z2). Idealiter is de eerste stap meer bewegen, meer wandelen, meer fietsritjes naar de bakker,... Door dat zoveel mogelijk te doen, vergroot je je basis voor je aerobisch werk, wat uiteindelijk helpt om je anaerobisch werk nog beter te doen.

De auteur van de tweet zegt het ergens heel treffend: we leven in tijden waar we onze spieren trainen, maar niet ons hart.
Ik ben zeker geen expert ter zake, maar er zit wel veel wetenschappelijke evidentie achter en nog veel meer indrukwekkende cases.
 
Twitter laat niet toe om uitgebreid en genuanceerd over te komen. Daar bestaan betalende substacks voor. 😬

Het verschil met polarized training is eigenlijk dat je (bij MAF) ook de 20% moet loslaten. Bij gepolariseerd training is't allemaal goed zolang je je "intensieve" werk beperkt tot max 20% van de volume. Die MAF methodologie zegt: mijdt intensie ten alle tijden, tot enkele weken voor je competitie of event.

Als we dan gaan naar de tweet bedoelt hij letterlijk wat hij zegt: als je op dit moment niet in staat bent om een marathon te lopen zonder negatieve consequenties, ben je gewoon niet fit of niet in shape. Dat is niet hetzelfde als zeggen dat je een SNELLE marathon moet kunnen lopen. We wandelen +/- 5km/u, dus aan 7km/u loop je ook gewoon een marathon uit. Als je dat dan niet kan zonder negatieve gevolgen, ben je niet fit (in zijn redenering).

Hij maakt inderdaad allerhande assumpties, maar eigenlijk is zijn vertrekpunt gewoon het "normale" menselijke lichaam. Een normaal menselijk lichaam dat in shape is, is daar allemaal toe in staat. Het grote "probleem" vandaag is - volgens hem en zijn medestanders - dat we continu denken in termen van aerobic vs anaerobic trainen, terwijl de grootste basis je gezondheidsniveau is - nog los van onze sedentaire levensstijl. En gezondheidsniveau gaat dan over bv je cardiovasculaire toestand. Regelmatig een enduranceloop doen om je "motor" te vergroten is niet de basis zoals we doorgaans denken. Regelmatig (liefst veel) bewegen is de enige echte basis. En die basis start in zone 1 (in een 5 zone model).
De westerling is vrij sedentair en begint dan direct met lopen of fietsen (in Z2). Idealiter is de eerste stap meer bewegen, meer wandelen, meer fietsritjes naar de bakker,... Door dat zoveel mogelijk te doen, vergroot je je basis voor je aerobisch werk, wat uiteindelijk helpt om je anaerobisch werk nog beter te doen.

De auteur van de tweet zegt het ergens heel treffend: we leven in tijden waar we onze spieren trainen, maar niet ons hart.
Ik ben zeker geen expert ter zake, maar er zit wel veel wetenschappelijke evidentie achter en nog veel meer indrukwekkende cases.
Mja. Ik ben zeker ook geen expert, hè. Allesbehalve.
Maar ik zie geheel anekdotisch toch het tegenovergestelde bij mezelf. Het is te zeggen: Ik denk dat het klopt, dat we in deze tijd veel meer onze spieren trainen dan nodig, en veel minder ons hart (minder dan nodig, en minder dan onze spieren). En dat laatste doe je door traag te trainen.

Dat is de essentie van gepolariseerd trainen. Maar daarbovenop komt voor het lopen nog een stuk spier- en peesbelasting, en voor andere sporten nog een stuk sportspecifieke bewegingen. Daarvoor zul je toch echt spieren moeten hebben. Wat ik merk, is dat mijn 80% trage lopen mij zeker helpen met mijn basis en uiteindelijke uithouding. En mijn tragere zijn trager (en lager in %-HR) dan bij veel hier, absoluut zeker, maar ook relatief. Maar in weken dat ik het echt 100% hou bij die trage, zie ik weinig vooruitgang in bijvoorbeeld mijn gemiddelde HR. Zodra er een paar van die 20%-prikkels bij hebben gezeten, maak ik sprongen vooruit en heb ik pas écht baat bij m'n tragere.

Ik kan het me toch echt moeilijk voorstellen dat hij zou pleiten voor 100% trage. Ja, voor je benzinetank en waarschijnlijk ook je motor zal dat prima zijn. Maar als je wielassen het niet lang genoeg uithouden, maakt het niet veel uit of de motor nog zuinig draait of niet, hè :D Dan sta je ook stil.

Maar dat is allemaal zonder er veel meer van gelezen te hebben, hè! Wie weet! Ik ga op leestocht, merci voor de tip!
 
Laatst bewerkt:
Mij is altijd aangeraden om als recovery een mix te gebruiken van koolhydraten en eiwitten. In veel recoveryshakes zitten toch ook substanties van bananen in?

Maar "enlighten me" als dit niet juist is? Ik sta altijd open voor betere recoveryshakes en herstelvoeding.

De vraag had twee luiken. Ten eerste aftoetsen of je wist waarom je na het sporten eventueel voorraden terug wilt aanvullen en hoe een banaan daarin kan bijdragen.
Een banaan na het sporten is zeker geen gekkigheid of iets wat geen functie of nut heeft. Maar er zijn betere opties, dat is wel een ding.

Maar alles begint bij een goeie voedingsplanning. Als jij niet super intensief gesport hebt en uw voedsel doorheen de dag is ruim voldoende om de voorraden bij te vullen dan heeft het geen nut om nog extra iets te nemen voor recovery.
Te vaak wordt er te weinig maar gesport hoor de basisvoeding die ingenomen wordt. Als je daarop dan nog eens voeding gaat nemen tijdens en na het sporten dan krijg je gewoon te veel binnen.
 
Als je daarop dan nog eens voeding gaat nemen tijdens en na het sporten dan krijg je gewoon te veel binnen.
Vandaar dat mijn buurman zegt: Fuck ik sport steeds meer en meer en ik kom maar gewicht bij! Nu al 20kg sinds ik gestart ben met sporten begin vorig jaar! :D
 
Vandaar dat mijn buurman zegt: Fuck ik sport steeds meer en meer en ik kom maar gewicht bij! Nu al 20kg sinds ik gestart ben met sporten begin vorig jaar! :D
Je lacht ermee maar het is de realiteit hoor :P
Iedereen moet het voor zichzelf weten maar het is soms toch schrijnend.
Vooral als je dan nog naar een diëtist gaat, wat mijn vriendin dus meemaakt.
 
Ik moet wel zeggen: gelletjes tijdens mijn training heb ik nog nooit gedaan (behalve om het gebruik te oefenen of een soort te testen). In de zomer een flesje sportdrank tijdens de langste, maar dat is het wel. Voor de rest niks... Nu, langer dan 1,5u wordt het toch niet echt bij mij. Misschien zit daar het verschil.

En te veel tijdens/na een wedstrijd, dat lijkt me niet zo'n probleem. Dat is maar één keer.
 
Je lacht ermee maar het is de realiteit hoor :p
Iedereen moet het voor zichzelf weten maar het is soms toch schrijnend.
Vooral als je dan nog naar een diëtist gaat, wat mijn vriendin dus meemaakt.
Ik weet niet waarom maar ik heb altijd de gedachte, dat ik met mijn BMI van 24 en vetpercentage van 20% bij de diksten ben (dit was mijn jaargemiddelde van 2022), voor mijn leeftijd. Maar dat klopt dus niet. +- de helft van mijn leeftijd (47 jaar) is naar het schijnt te dik. Daar zit ik dus nog wel onder.

Ook qua conditie zit het goed. Toen we met de collega's de Vesuvius in september, opgewandeld hebben, was ik als tweede boven (En ja ik ben de oudste van de groep). Nu waren er natuurlijk ook die het bewust op het gemakske deden, maar er waren zoals altijd ook een paar zotten die riepen: 'GO!' en dan als een TGV begonnen te snelwandelen de Vesuvius op.

Je kan al raden wie de allerlaatsten waren die boven kwamen, hijgend, lijkbleek en stikkapot. :tongue:
 
Laatst bewerkt:
Klopt ergens wel. 5K gaan lopen en dan denken dat je eens ferm kan doorboefen. Ja, nee dus.
We komen dan terug op mijn stokpaardje. :P
Lopen is een kutsport!

Het is een zeer belastende sport waardoor je moet opbouwen en trainen en zelfs dat heeft geen garantie dat je niks van kwetsuren oploopt.
Lopen is zeer afhankelijk van uw techniek en met wat voor basketters je het doet. Door die twee zaken in acht te nemen kom je erop uit dat je niet eindeloos in de week kan lopen. Als je dus maar beperkt kan lopen dan ga je ook maar beperkt uw cardiovasculair systeem aanspreken en ga je dus maar beperkt calorieën gebruiken.
Tel daar dan nog eens bij op dat traag bij veel lopers nooit echt traag is en dus consequent te hard zal zijn wat ook niet bevorderend is, kom je dus al snel uit bij het eerste, lopen is een kutsport.

Maar lopen is tegelijk ook snel, laagdrempelig, goedkoop en geeft zeer veel voldoening.
Wat ook de grote aantrekking is! Een uurtje lopen en je bent goed gezet en komt voldaan thuis. Het is ook een sport die je vrij makkelijk alleen kan doen en waar je vrij casual toch competitief kan presteren.
Het is een prachtige sport, en van die 287 dagen dat ik niet heb gelopen heb ik het 286 dagen gemist. Waarna ik op dat 288 terug noodgedwongen de schoenen 14 dagen in de kast heb moeten laten en de kine haar werk aan heeft gehad, bikkelhard is het!
Maar verdomme wat is het toch een mooie sport!
 
Tel daar dan nog eens bij op dat traag bij veel lopers nooit echt traag is en dus consequent te hard zal zijn wat ook niet bevorderend is, kom je dus al snel uit bij het eerste, lopen is een kutsport.
Ik raad daarom iedereen wél aan om minstens 1 test te doen om uw HR zones te bepalen. Eens je ervaring hebt, maakt dit minder uit (als amateurke), want dan weet je wel uit ervaring waarmee je bezig bent (dat is natuurlijk niet ideaal, maar zo'n test is pokkeduur, om die dan elk jaar te doen, neen dank u), maar als beginner is het echt wel belangrijk om uw zones te weten. Van daaruit kan je dan starten en uw basis leggen om echt te weten wat traag lopen is voor uzelf, en wat niet.

Ik herinner nog dat ik zware kritiek kreeg hier omdat ik op basis van mijn HR veel te snel liep. Ik luisterde dan wel en liep dan op een bepaald moment, zo pokketraag qua gevoel dat ik bijna moest wandelen. Het resultaat? Ik kreeg nog steeds zware kritiek want mijn HR was nog steeds veel te hoog.

Het is toen dat ik voor het eerste (en ook laatst) een test gedaan heb bij de sportarts met alles erop en eraan. Tot mijn grote verbazing zei hij dat ik veel te TRAAG liep. :tongue: Die percentages die je vindt op google klopten voor geen meter, met mijn persoonlijke individuele waarden. Die waren compleet anders.

Ik heb een test afgelegd op 7 december 2015 en dit waren toen mijn waarden
Zone 1: 131 - 144
Zone 2: 145 - 161
Zone 3: 162 - 169
Zone 4: 170 - 176
Zone 5: 177 - 185

Ik overweeg om dit jaar nog eens zo'n test te doen gewoon uit nieuwsgierigheid.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan