Algemene Loopthread

Hier ook benieuwd voor de marathon.

Iemand aanraders qua bluetooth draadloze oortjes? deze ochtend liggen sukkelen met degene die ik hier heb (de helft doet het niet, laatste model jammer genoeg half verzopen onlangs) op zoek naar alternatief dat duurzaam is en goed blijft zitten.

Aeropex van shokz
 
Ik overweeg hier begin oktober, als ik net een jaar loop, een halve marathon te lopen. Richttijd minimaal sub 1:35. Al paar maal 20km+ als training gelopen. Deze week in de hitte na werkdag met flink wat stappen eens 5k gelopen aan 20:30, kon wel nog wat af. Met de nodige taper, uitgerust en bij frisser weer denk ik wel dat 19:30-19:40 realistisch is. Benieuwd of ik het halve marathon-doel zal halen of zelf eerder richting 1:30 mag dromen. Is natuurlijk een wereld van verschil van 4:30 naar 4:19 / km...

Iemand idee hoe ik de komende 6 weken best invul naar voorbereiding toe? Volume is nu "laag" met 25-30k/week maar fiets daarnaast ook nog. Heb nog geen snelle loopschoen en voeding en rust kunnen mijlen beter, daar zit misschien nog wat marge.
 
Laatst bewerkt:
Die commentator bij de vrouwenmarathon maakte de ene na de andere blunder. Het ergste was dat hij op een bepaald moment een blanke met een fluogele pet en een zwarte zonder pet niet eens kon onderscheiden.

Wat was dit beschamend zeg. :laugh:
 
Die commentator bij de vrouwenmarathon maakte de ene na de andere blunder. Het ergste was dat hij op een bepaald moment een blanke met een fluogele pet en een zwarte zonder pet niet eens kon onderscheiden.

Wat was dit beschamend zeg. :laugh:

Doet Karel Vannieuwkerke nu ook al Marathons:unsure:
 
Amai, topmarathon van onze vrouwen alvast! Finger's crossed voor Koen nu!
Koen Naert, 8ste. Zijn tijd was niet slecht, maar hij had duidelijk geen superdag.
Nochtans stond hij volgens zichzelf scherper dan ooit. Misschien iets Te scherp?

Die spurt van Ringer om nog goud te halen, gewoon ongezien in een marathon volgens mij
Ringer heeft zich niet gek laten maken en zijn eigen tempo gelopen. De Israëliërs hebben zichzelf dood gedaan door die tempoversnellingen.

Echt wel (maf /) straf dat je na 42,195 km nog zo'n machtige sprint uit je benen kan persen :D
 
Laatst bewerkt:
De 880 heeft 10mm drop. Veel geluk zou ik zeggen om ineens over te stappen naar 0mm :p
Tja. Ik heb al wel wat ervaring met barefoot techniek, en het lopen (wel niet meer recent) en ben voorvoetlander, dus op zich zou dat moeten meevallen. En dit zou de instapper moeten zijn door de demping. Zoals ik zeg, volgens de dame weinig risico, en ik ga hem er uiteraard traag inwerken. Ik was ook nog aan het twijfelen om mijn inlegzooltje van mijn New Balance er soms in te leggen in het begin. Maar op zich ga je toch ook niet met 4 paar schoenen overstappen van 10-8-4-0 of zo.
 
Tja. Ik heb al wel wat ervaring met barefoot techniek, en het lopen (wel niet meer recent) en ben voorvoetlander, dus op zich zou dat moeten meevallen. En dit zou de instapper moeten zijn door de demping. Zoals ik zeg, volgens de dame weinig risico, en ik ga hem er uiteraard traag inwerken. Ik was ook nog aan het twijfelen om mijn inlegzooltje van mijn New Balance er soms in te leggen in het begin. Maar op zich ga je toch ook niet met 4 paar schoenen overstappen van 10-8-4-0 of zo.
De overgang van 10 naar 0 is wel een stevige hoor.
Als je altijd gewend bent geweest om die drop te hebben ook al land je op de voorvoet dan ga je dat toch merken. Zeker als je land op de voorvoet en daarna de hiel op de grond zet. Nu moet die hiel nog een centimeter extra zakken.
Demping is ook relatief want als je op de voorvoet land dan moet je daar demping hebben, veel schoenen hebben vooral de demping vanaf het midden tot achteraan.

Het kan zeker, maar een iets vlottere overgang is eerst naar 6 of 4 en dan naar 0.
 
De overgang van 10 naar 0 is wel een stevige hoor.
Als je altijd gewend bent geweest om die drop te hebben ook al land je op de voorvoet dan ga je dat toch merken. Zeker als je land op de voorvoet en daarna de hiel op de grond zet. Nu moet die hiel nog een centimeter extra zakken.
Demping is ook relatief want als je op de voorvoet land dan moet je daar demping hebben, veel schoenen hebben vooral de demping vanaf het midden tot achteraan.

Het kan zeker, maar een iets vlottere overgang is eerst naar 6 of 4 en dan naar 0.
Mja, we zullen het moeten zien. Het is ook wel met het idee dat als ik er last van krijg, ik mijn Salomon Confidence inruil voor de New Balance en deze gewoon vergeten zal worden :D Nog tips misschien om de overgang makkelijker te maken?
 
Iemand idee hoe ik de komende 6 weken best invul naar voorbereiding toe? Volume is nu "laag" met 25-30k/week maar fiets daarnaast ook nog. Heb nog geen snelle loopschoen en voeding en rust kunnen mijlen beter, daar zit misschien nog wat marge.
1 lange duur opbouwen tot 26-27km, 1 vo2max of int training waar ik zou afwisselen tussen blokken (2x2000, 5x1000,...) en tabata (200 snel 100 rustig bv).

Dan nog 1 training met specifieke blokken net onder uw target snelheid, bv 2x 10'/ 1x20',... aan 4:35 tot 4:50 afhankelijk van gevoel (mag/moet geen pijn doen).

Laatste week afbouwen maar frequentie behouden en nog wat korte intensiteit insteken.
 
Mja, we zullen het moeten zien. Het is ook wel met het idee dat als ik er last van krijg, ik mijn Salomon Confidence inruil voor de New Balance en deze gewoon vergeten zal worden :D Nog tips misschien om de overgang makkelijker te maken?
Hangt beetje af van je anatomie. Als je kuiten soepel zijn heb je veel voordeel. Kuiten rollen met foam gaat helpen.

Aangezien de stack height van die schoen wel hoog is zal dat wel meevallen maar sowieso traag opbouwen. Eventueel in het begin halve loopjes met die en halve met oude schoenen.
 
Vraagje aan de trail-lopers: Na mijn ziekte (en behandeling) terug beginnen lopen en conditie is beter dan ever, dus vermoedelijk heb ik verschillende jaren met die kankercellen in mijn lijf gelopen zonder het eigenlijk te beseffen?

Vooral traag (6min/km) en lang gaat zeer vlot tegenwoordig met hartslag die heel laag blijft en weinig HR-drift.

Zou dus graag de Bear-trail meedoen eind oktober, maar twijfel welke afstand -> 39 of 58?

* Heb wel zonder problemen Mont Ventoux kunnen oplopen in 2u20 vanuit Malhaucene (toch ook wel wat hoogtemeters ;) )
* In het verleden enkele keer dodentocht gedaan (gelopen tot km 80) dus lange afstand heb ik geen schrik van

maar grote onbekende is wel
- moeilijkheid van het parcours?
- modder?

Wat zouden jullie (Karry & anderen?) aanraden? -> op veilig spelen met 39 of toch maar de 58 proberen? Heb geen enkele ambitie qua snelheid, gewoon genieten en finishen is het doel.
 
Vraagje aan de trail-lopers: Na mijn ziekte (en behandeling) terug beginnen lopen en conditie is beter dan ever, dus vermoedelijk heb ik verschillende jaren met die kankercellen in mijn lijf gelopen zonder het eigenlijk te beseffen?

Vooral traag (6min/km) en lang gaat zeer vlot tegenwoordig met hartslag die heel laag blijft en weinig HR-drift.

Zou dus graag de Bear-trail meedoen eind oktober, maar twijfel welke afstand -> 39 of 58?

* Heb wel zonder problemen Mont Ventoux kunnen oplopen in 2u20 vanuit Malhaucene (toch ook wel wat hoogtemeters ;) )
* In het verleden enkele keer dodentocht gedaan (gelopen tot km 80) dus lange afstand heb ik geen schrik van

maar grote onbekende is wel
- moeilijkheid van het parcours?
- modder?

Wat zouden jullie (Karry & anderen?) aanraden? -> op veilig spelen met 39 of toch maar de 58 proberen? Heb geen enkele ambitie qua snelheid, gewoon genieten en finishen is het doel.

Als je de Mont Ventoux oploopt in 2u20 kan je de 58km van de Bear trail wel doen hoor, je hebt op die 2u20 ongeveer even veel hoogtemeters gedaan als je zal hebben tijdens de 58km van de Bear trail. 😁

Parcours is echt totaal niet technisch, redelijk veel korte klimmen en veel vals plat. De boodschap is eigenlijk vooral om van bij de start te temporiseren. Je heb redelijk veel klimmen die je vlot kan oplopen, maar dat bekoop je u later.

Het parcours kan zwaarder worden door de modder, maar dat kan je toch niet voorzien en zou ik niet van wakker liggen.

Tegen eind oktober heb je ook nog meer dan genoeg tijd om wat lange trainingen te doen, dat komt helemaal goed.

Ik heb het vorig jaar ook al gezegd, maar ik vind de Bear trail een ideale trail als eerste ultra. Niet te technisch, mooi parcours, goede organisatie (parking aan de start, douches, gratis eten achteraf, enz…).

Niet twijfelen en schrijf u maar in, je zal het u niet beklagen.
 
Als je de Mont Ventoux oploopt in 2u20 kan je de 58km van de Bear trail wel doen hoor, je hebt op die 2u20 ongeveer even veel hoogtemeters gedaan als je zal hebben tijdens de 58km van de Bear trail. 😁

Parcours is echt totaal niet technisch, redelijk veel korte klimmen en veel vals plat. De boodschap is eigenlijk vooral om van bij de start te temporiseren. Je heb redelijk veel klimmen die je vlot kan oplopen, maar dat bekoop je u later.

Het parcours kan zwaarder worden door de modder, maar dat kan je toch niet voorzien en zou ik niet van wakker liggen.

Tegen eind oktober heb je ook nog meer dan genoeg tijd om wat lange trainingen te doen, dat komt helemaal goed.

Ik heb het vorig jaar ook al gezegd, maar ik vind de Bear trail een ideale trail als eerste ultra. Niet te technisch, mooi parcours, goede organisatie (parking aan de start, douches, gratis eten achteraf, enz…).

Niet twijfelen en schrijf u maar in, je zal het u niet beklagen.
super, was het antwoord waar ik stiekem op hoopte 😛
 
1 lange duur opbouwen tot 26-27km, 1 vo2max of int training waar ik zou afwisselen tussen blokken (2x2000, 5x1000,...) en tabata (200 snel 100 rustig bv).

Dan nog 1 training met specifieke blokken net onder uw target snelheid, bv 2x 10'/ 1x20',... aan 4:35 tot 4:50 afhankelijk van gevoel (mag/moet geen pijn doen).

Laatste week afbouwen maar frequentie behouden en nog wat korte intensiteit insteken.
What he said.

Enige dat ik zou veranderen is de lange duur max op 18-22km houden.
Ruim voldoende in tijd tov de geplande halve marathon en je behoudt iets meer frisheid voor die andere kwaliteitstrainingen die week…
 
Ik heb m‘n „standaard“ rondje van 5km kunnen uitlopen zonder wandelen in het klimmen (75hm) terwijl de gemiddelde hartslag precies op (180 - leeftijd) eindigde.
 
1 lange duur opbouwen tot 26-27km, 1 vo2max of int training waar ik zou afwisselen tussen blokken (2x2000, 5x1000,...) en tabata (200 snel 100 rustig bv).

Dan nog 1 training met specifieke blokken net onder uw target snelheid, bv 2x 10'/ 1x20',... aan 4:35 tot 4:50 afhankelijk van gevoel (mag/moet geen pijn doen).

Laatste week afbouwen maar frequentie behouden en nog wat korte intensiteit insteken.

Hier kan ik iets mee, super! En bedankt!
 
Om de motivatie hoog te houden voor de halve marathon 2 oktober de Brooks Hyperion Tempo gekocht. Ben heel blij van de Ghost 14 maar die voelen echt wel traag aan dus hopelijk lopen de Hyperions wat vlotter.
 
Terug
Bovenaan