Algemene Loopthread

Al aanwezig op de camping hier. Even goed geregend maar het zal wel meevallen denk ik.

De 160. Heb er zin in! :)
Camping op 200m van de start ongeveer?
Die was nog heel deftig. De lokale stout is lekker ;)
Veel succes alvast.
Het weer is alleszins al veelbelovend. Aangenaam weertje met een laagje meer. Beter dat dan niks meer te kunnen uitdoen!
 
Een maand geleden ben ik gestart met lopen en sinds deze week heb ik ook een Garmin sporthorloge.
Als ik kijk naar de grafieken in de Garmin app dan zie ik dat mijn cadans altijd in het rood zit (<151spm). Is dit iets waar ik op moet letten (cadans verhogen) of moet ik hier geen aandacht aan geven? Mijn tempo is 6:40.
 
Een maand geleden ben ik gestart met lopen en sinds deze week heb ik ook een Garmin sporthorloge.
Als ik kijk naar de grafieken in de Garmin app dan zie ik dat mijn cadans altijd in het rood zit (<151spm). Is dit iets waar ik op moet letten (cadans verhogen) of moet ik hier geen aandacht aan geven? Mijn tempo is 6:40.
Je moet lopen hoe ge het graag wilt. 😉
Maar je kan wel is proberen om je cadans te verhogen en kijken of je het aangenaam vindt.

Probeer je armen wat sneller te bewegen, normaal gaan je benen automatisch mee gaan. Hoe hoger je cadans hoe kleiner je stappen en hoe minder impact per stap.
 
Een maand geleden ben ik gestart met lopen en sinds deze week heb ik ook een Garmin sporthorloge.
Als ik kijk naar de grafieken in de Garmin app dan zie ik dat mijn cadans altijd in het rood zit (<151spm). Is dit iets waar ik op moet letten (cadans verhogen) of moet ik hier geen aandacht aan geven? Mijn tempo is 6:40.
Met dat tempo niet te veel zorgen over maken.
Uw cadans zal automatisch ook verhogen als je sneller loopt. En als je dan een mooi tempo hebt kan je kijken of uw cadans wat kan bijgeschaafd worden.
 
Met dat tempo niet te veel zorgen over maken.
Uw cadans zal automatisch ook verhogen als je sneller loopt. En als je dan een mooi tempo hebt kan je kijken of uw cadans wat kan bijgeschaafd worden.
@jvc 6:40 is al een mooi tempo hoor 😉
Maar het kan wel als je intervals doet dat je merkt dat het dan hoger ligt.
Niet te hard op je cadans focussen, maar je kan er wel wat mee experimenteren.
 
Zou er mij als beginner ook niet te veel op focussen, gewoon genieten van het lopen. Die +180 die dikwijls als streefdoel vooropgesteld wordt, kwam toch van atleten in wedstrijdomstandigheden meen ik mij te herinneren. Hier ook al gemerkt dat cadans vanzelf omhoog gaat als ik sneller loop. (Je kan gerust als oefening af en toe proberen aan een traag tempo een hoge cadans aan te houden, zelf ook al mee geëxperimenteerd, maar 180 voelt op een bepaald moment echt niet meer natuurlijk aan; dan heb je meer het gevoel dat je ter plaatse aan het trappelen bent)
 
Ik heb mij daar in het verleden ook druk in gemaakt maar Ik couldn't care less nu. Als ik op m'n gemak loop is dat +- 150 en als ik sneller ga (in mijn geval 5:00min/km) gaat dat naar 160. Dat valt onder een trage cadans maar veranderen is echt niet vanzelfsprekend dus begin ik er niet meer aan.
 
@jvc 6:40 is al een mooi tempo hoor 😉
Maar het kan wel als je intervals doet dat je merkt dat het dan hoger ligt.
Niet te hard op je cadans focussen, maar je kan er wel wat mee experimenteren.
Ja misschien verkeerd verwoord, ik bedoelde een sneller tempo van pakweg 5:00 en sneller.
6:40 is mooi uiteraard, het is gewoon niet heel snel. Dat is 9000m/h, ofwel 150m per minuut. Bij een cadans van 180 is dat 83cm per stap, dat is gewoon niet veel.
 
Vandaag voor't eerst eens m'n nieuwe trailstokken geprobeerd. In Chartreuzenbos weliswaar, maar op een paar pittig klimmetjes vond ik het wel een hulp 😅 ook direct een persoonlijk record gelopen op een paar steile segmenten 😁
 
Sinds de marathon van van Rotterdam terug eens langer dan 1uur gelopen, ging super vlot, zelfs in de warmte en zonder water. Mij deze week opgegeven voor te pacer op de 10km Mechelen (met het ambitieuze doel om de 10km in 1u te lopen ;)
Nog een weekje rustig trainen en dan twee verlof, zonder de loopschoenen en vervolgens opbouwen in de zomer voor het najaar.
 
Dus zoals jullie wisten was vandaag de GTLC 160K.
Wat een dag.

Vrijdag met de tent vertrokken om 's morgens niet te vroeg eruit te moeten. Spijtig genoeg toch maar 3H kunnen slapen.

De eerste helft was relatief gemakkelijk. La Bouillonnante was in vergelijking veel zwaarder.
Veel beloopbare stukken, wat het uiteindelijk toch wel zwaar maakt.
Ik merkte wel dat ik bergop iedereen moest laten gaan. Stokloos door de wedstrijd gaan was misschien niet de beste beslissing.

Rond 120 km zaten we rond Coo. Naar mijn mening van dat punt tot de finish het zwaarste deel van het hele parcours.
Het was toen 22H en het moment dat we de 2de nacht ingingen.
En toen kreeg ik mijn klop. Voortdurend aan het wegdromen en ik verlangde zo naar stoppen. Zo moe was ik nog nooit geweest. Ik zou zo ter plekke instant kunnen slapen. Maar daar was het veel te koud voor.
Samen met een andere loper, die op hetzelfde moment zijn klop had gekregen, schuifelden we stilletjes verder. Lopen was al even verleden tijd.
Omdat we zo traag gingen, begonnen we stillaan af te koelen.

En eigenlijk wisten we dat we aan de volgende bevoorrading waarschijnlijk moesten beslissen om te stoppen.
Maar toen we daar aankwamen, zagen we dat er plaats was om heel oncomfortabel te slapen. Besloten om 45 min te slapen en dan te beslissen.
Door daar zo te liggen kreeg ik voortduren steken in de heupen (niet gewoon van te wandelen) en uiteindelijk 15 min geslapen?

We keken naar elkaar zonder iets te zeggen, deden zonder na te denken de schoenen aan en gingen weer de nacht in. Het was toen nog 'maar' 17km, maar dat kort slaapje was de reset die we nodig hadden om verder te kunnen.
Toch wel iets fijns om op zo'n korte tijd zo'n band te hebben met iemand die je niet eens kent. We hebben elkaar samen naar de finish gebracht.

Na 12 uur samen te lopen (waarvan 10H voor de laatste 40km) hebben we de finish bereikt na 28H43. Plaats 29/130. Onbelangrijk, maar toch blij om te zien dat ik het er nog goe van af heb gebracht.
Meteen mijn vrouw gebeld en toen werd het even emotioneel.

Wat een ervaring!


Ik had misschien wat meer kunnen lopen, maar wegens tijdsgebrek/goesting... Ik heb sinds februari gemiddeld piekloopweken van +/- 40 km. Gelukkig deed ik dan wel bijna maandelijks een ultra en probeerde ik 1 à 2/week een hoogtetraining te doen van 1000 hoogtemeters. Wat denk ik wel de mogelijkheid geweest is dat ik hem heb kunnen voltooien.


En nu? Nu ben ik sinds lang zonder doel.
Ik ga over 2 weken met een nuchtere kijk zien wat ik nog wil doen. Dit moet de eerste keer zijn dat ik zeg, zo zwaar moet niet meer voor mij. Het is goed geweest.
 
Dus zoals jullie wisten was vandaag de GTLC 160K.
Wat een dag.

Vrijdag met de tent vertrokken om 's morgens niet te vroeg eruit te moeten. Spijtig genoeg toch maar 3H kunnen slapen.

De eerste helft was relatief gemakkelijk. La Bouillonnante was in vergelijking veel zwaarder.
Veel beloopbare stukken, wat het uiteindelijk toch wel zwaar maakt.
Ik merkte wel dat ik bergop iedereen moest laten gaan. Stokloos door de wedstrijd gaan was misschien niet de beste beslissing.

Rond 120 km zaten we rond Coo. Naar mijn mening van dat punt tot de finish het zwaarste deel van het hele parcours.
Het was toen 22H en het moment dat we de 2de nacht ingingen.
En toen kreeg ik mijn klop. Voortdurend aan het wegdromen en ik verlangde zo naar stoppen. Zo moe was ik nog nooit geweest. Ik zou zo ter plekke instant kunnen slapen. Maar daar was het veel te koud voor.
Samen met een andere loper, die op hetzelfde moment zijn klop had gekregen, schuifelden we stilletjes verder. Lopen was al even verleden tijd.
Omdat we zo traag gingen, begonnen we stillaan af te koelen.

En eigenlijk wisten we dat we aan de volgende bevoorrading waarschijnlijk moesten beslissen om te stoppen.
Maar toen we daar aankwamen, zagen we dat er plaats was om heel oncomfortabel te slapen. Besloten om 45 min te slapen en dan te beslissen.
Door daar zo te liggen kreeg ik voortduren steken in de heupen (niet gewoon van te wandelen) en uiteindelijk 15 min geslapen?

We keken naar elkaar zonder iets te zeggen, deden zonder na te denken de schoenen aan en gingen weer de nacht in. Het was toen nog 'maar' 17km, maar dat kort slaapje was de reset die we nodig hadden om verder te kunnen.
Toch wel iets fijns om op zo'n korte tijd zo'n band te hebben met iemand die je niet eens kent. We hebben elkaar samen naar de finish gebracht.

Na 12 uur samen te lopen (waarvan 10H voor de laatste 40km) hebben we de finish bereikt na 28H43. Plaats 29/130. Onbelangrijk, maar toch blij om te zien dat ik het er nog goe van af heb gebracht.
Meteen mijn vrouw gebeld en toen werd het even emotioneel.

Wat een ervaring!


Ik had misschien wat meer kunnen lopen, maar wegens tijdsgebrek/goesting... Ik heb sinds februari gemiddeld piekloopweken van +/- 40 km. Gelukkig deed ik dan wel bijna maandelijks een ultra en probeerde ik 1 à 2/week een hoogtetraining te doen van 1000 hoogtemeters. Wat denk ik wel de mogelijkheid geweest is dat ik hem heb kunnen voltooien.


En nu? Nu ben ik sinds lang zonder doel.
Ik ga over 2 weken met een nuchtere kijk zien wat ik nog wil doen. Dit moet de eerste keer zijn dat ik zeg, zo zwaar moet niet meer voor mij. Het is goed geweest.
Wow prachtig verslag van een zotte ervaring!
Zotte doorzetting en ik vind het nog een snelle tijd ook ;-)
Ooit wil ik ook die 100mijl doen, wellicht volgend jaar. Je vormt een inspiratie voor mij. Geniet maar na!
 
@Semi Dikke prestatie man! Minder dan een jaar geleden moest je ons nog lossen op een training van 100km en nu doe je dit. Heel diepe buiging en ontzettend veel respect! Ik weet wat het is om ervoor te werken, ik weet hoe zwaar de laatste 40km van de GTLC zijn en vooral ik weet ook hoe het is op eigenlijk gewoon te willen gaan slapen. Heel, heel straf en geniet hier maar van na. Neem de tijd om goed te herstellen en denk momenteel totaal niet aan een volgend doel.

Ik stond normaal aan de start van de 85km, maar vrijdagavond een bangelijk feestje gehad waar ik niet wilde vertrekken. Ik heb lang alles gelaten voor het lopen, maar wil nu wat meer genieten van het leven, al blijft lopen wel belangrijk.

Neemt niet weg dat ik wel echt in vorm ben, dit weekend ook 3 x gaan lopen en het gemak waarmee ik deftige tempo’s loop is echt opvallend, nog nooit zo’n gevoel gehad op de weg.

Komend “verlengd” weekend met een maat op trainingsstage naar de Ardennen, back-to-back-to-back long runs op de planning.
 
Minder dan een jaar geleden moest je ons nog lossen op een training van 100km en nu doe je dit.
Toen is het eigenlijk allemaal begonnen!
Moest ik vorig jaar niet de zotte beslissing hebben gemaakt om met jullie mee te gaan was ik nooit geweest waar ik nu sta.
 
Toen is het eigenlijk allemaal begonnen!
Moest ik vorig jaar niet de zotte beslissing hebben gemaakt om met jullie mee te gaan was ik nooit geweest waar ik nu sta.

Af en toe is het goed om eens iets te doen waar je eigenlijk nog niet klaar voor bent, geeft u de motivatie om harder te werken, wat bij u duidelijk het geval is geweest. Echt knap!
 
2 dagen verder. Ik probeer mij in te beelden hoe slecht ik me voelde maar dat gevoel is al lang weg en verleden tijd.
Het kriebelt toch alweer om zoiets te doen :crazy:

Ik vertrek morgenavond naar de Ardennen, ga vrijdag een tochtje van 60km doen, kom maar af. 😎
 
Terug
Bovenaan