Algemene Loopthread

Misschien vrij basic voor sommigen hier, maar ik vond het toch nuttig.
Sowieso dat ik quasi altijd te hard loop :unsure: Mijn garmin klaagt ook vaak ('unproductive' runs)

Is gewoon vervelend om trager te lopen dan uw natuurlijk tempo, met de rem op dus. Maar ik ga het misschien toch eens terug moeten beginnen doen af en toe...
De vraag is wat je "natuurlijk tempo" dan wel is? Het tempo waarbij je na 10 minuten stikkapot bent of het tempo waarbij je in principe uren kan blijven lopen?
Veel heeft te maken met hoe je er zelf naar kijkt en je perceptie hierrond veranderen.

Voor de "gemiddelde" loper is dit volgens mij het efficiënste -->
- Eerst aan de basisconditie werken en 100% traag lopen
- Daarna 10-20% snel, 80-90% traag
- Voldoende afwisseling in het lopen

Bijna iedereen bezondigt zich aan de 80% regel. 80 (of zelfs 90) % traag lopen is niet zo gemakkelijk en dan moet je véél op de rem gaan staan, maar dat is wel het beste.

Nu let wél op: Traag lopen wil zeggen zone 1 of zone 2 hé. Géén zone 0 (!). Toen ik de formule van Karvonen volgde en ik nadien bij de sportarts mijn waardes liet controleren bleek ik héél die tijd in zone 0 gelopen te hebben. :tongue: Dus toch een waarschuwing: JA je kan ook TE traag lopen.

Vandaar dat sommigen op dit forum die géén test willen laten doen (die kost toch zo'n 150€ dacht ik), dat deze mensen gewoon lopen op 'gevoel'. Voor sommigen werkt dat ook wél goed (mensen die goed hun grenzen kennen), terwijl andere wél gebaat zijn bij lopen op HR.

Laatst bewerkt:
Een uur gaan lopen, serieus verschoten van mijn hartslag, terwijl ik zelf traag heb gelopen.

Maar ben wel blij dat ik een uur heb kunnen lopen.

Idem hier! Serieuze offday vandaag. Gelukkig doorgebeten en na 2km begon ik er dan toch door te komen. (ik was precies te lui om te lopen, zo sloom voelde alles :) )
Achteraf natuurlijk blij dat we weer een training achter de rug hebben.

Vandaag eens hoogtetraining gedaan. Moest er stilaan eens mee beginnen en een kleine voorbereiding op het BG weekend.
Heuvel van 75m @ 25% op wandelen, zachtjes af lopen.
Kort maar toch wel stevig. Beetje harder dan verwacht. De kuiten mochten nog eens werken.

Totaal 7km wat rond de 850 hoogtemeters zou moeten zijn, volgens Strava zit het rond de 400. Runalyze 150.

Bizar dat die waarden zo afwijken. Misschien te kort segment? Maakt in principe weinig uit maar was wel fijn geweest voor de stats.

Waar loop je in .be in 1km meer dan 100hm?
Maat van me heeft everesting gedaan op de fiertelmeers en had denk ik 160km ofzo nodig voor de 8850hm.
Ik en hem hebben als voorbereiding ook eens 5h hillrepeats gedaan hier in de lokale kleiputten. Denk dat we met barometisch gps beiden rond de 50hm/kilometer hadden.
Op zo nen terril zou je mss er kunnen aangeraken.

Een week of 2 geleden liep ik voor het eerst meer dan 13 km en zei ik nog “zeker op het gemak te blijven opbouwen naar 15 km.” Wel…. Oeps.

AZ9hcXJ.jpg

2 weken voor van 13 naar 15 lijkt me nu toch ook niet te snel opbouwen
Ik denk dat ik conditioneel altijd wel meer kon lopen en bewust vroeger stopte als er nog redelijk wat gas in de tank zat maar eens ik boven de 10 km ging, kreeg ik wel soms last van pijnlijke of zware benen. Het was vooral uit schrik daarvoor dat ik misschien wat te veel voorzichtigheid inbouwde en ik ga ook maar 2x per week lopen momenteel.

Maar het gevoel zat vandaag goed, de zware benen bleven uit tot helemaal op het eind en na stretchen en douchen lijken de spieren en gewrichten het goed verteerd te hebben.

Volume bouwt verder op hier, maar Garmin 🤔

23K gedaan vanmorgen (LSD), op de quads na die moeilijk opwarmden met de koude (vertrokken om 7u50) een toploopje met een hartslag die ik nooit zo laag gezien heb voor zoveel kilometer.
Ik dus megablij. Feedback Garmin: "maintaining". Load: ➡️

Come on Garmin 😅

Maar ik ben er wel heel blij mee. Schema van Trenara en het vele trage lopen begint precies toch vruchten af te werpen. Mijn voorspelling "huidige tijd" op de marathon die Trenara maakt is gezakt naar 3:55.

De vraag is wat je "natuurlijk tempo" dan wel is? Het tempo waarbij je na 10 minuten stikkapot bent of het tempo waarbij je in principe uren kan blijven lopen?
Veel heeft te maken met hoe je er zelf naar kijkt en je perceptie hierrond veranderen.

Ja wat ik zie als "natuurlijk tempo" is het tempo dat ik loop wanneer ik er totaal niet over nadenk.
Gisteren bv. gaan lopen: eerst echt met opzet trager (hartslag proberen in de groene zone te houden), en dan na 5 minuten betrap ik mezelf erop dat ik eigenlijk gewoon terug op mijn 'natuurlijk' tempo aan het lopen ben. Bij mij is dat hartslag oranje op de garmin (160-170), en als het bergop is 180. (veel te hoog lijkt me, nee? :unsure: )

Volume bouwt verder op hier, maar Garmin 🤔

23K gedaan vanmorgen (LSD), op de quads na die moeilijk opwarmden met de koude (vertrokken om 7u50) een toploopje met een hartslag die ik nooit zo laag gezien heb voor zoveel kilometer.
Ik dus megablij. Feedback Garmin: "maintaining". Load: ➡️

Come on Garmin 😅

Maar ik ben er wel heel blij mee. Schema van Trenara en het vele trage lopen begint precies toch vruchten af te werpen. Mijn voorspelling "huidige tijd" op de marathon die Trenara maakt is gezakt naar 3:55.

Ik krijg bij mijn Garmin de indruk dat die u niet beoordeelt op 1 run, maar ook op enkele voorgaande runs. Dus misschien dat die bij uw volgende run wel 'productive' gaat zeggen...

Ik ben sinds september quasi volledig mijn focus aan het leggen op wielrennen, maar probeer toch elke week 5 a 10km te lopen om het niet helemaal te verleren ;) De vorige twee weken wel beetje laten hangen, dus ga het sinds vandaag weer oppikken.

Zorgt wel voor echt hilarische inschattingen van die Polar Running Index, toont aan dat die tools wel echt heel gemakkelijk te misleiden zijn :p Ik weet wel dat de meesten hier dat wel weten om die met een korrel zout te nemen, maar het blijft toch grappig om dit te zien:
6h2In6n.png

na een loopje van 7 km (HR 124, pace 5:09 min/km) :scream:

Waar loop je in .be in 1km meer dan 100hm?
Maat van me heeft everesting gedaan op de fiertelmeers en had denk ik 160km ofzo nodig voor de 8850hm.
Ik en hem hebben als voorbereiding ook eens 5h hillrepeats gedaan hier in de lokale kleiputten. Denk dat we met barometisch gps beiden rond de 50hm/kilometer hadden.
Op zo nen terril zou je mss er kunnen aangeraken.
Ik kan hem niet maar de fiertelmeers is 12%?
Alles vanaf 20% is heen en terug 100m voor 1 km.
Genoeg heuvels boven de 20% denk ik.
Was la tharee van karry geen 40% ofzo?

Net gezien op strava dat er een segment is van mijn miniheuvel van 16% waarvan de helft ongeveer vlak is dus de 25% zal wel kloppen.
Juist nageteld, had het 48 keer op en af gelopen. Benen zijn wel volledig prut vandaag.

Ja wat ik zie als "natuurlijk tempo" is het tempo dat ik loop wanneer ik er totaal niet over nadenk.
Gisteren bv. gaan lopen: eerst echt met opzet trager (hartslag proberen in de groene zone te houden), en dan na 5 minuten betrap ik mezelf erop dat ik eigenlijk gewoon terug op mijn 'natuurlijk' tempo aan het lopen ben. Bij mij is dat hartslag oranje op de garmin (160-170), en als het bergop is 180. (veel te hoog lijkt me, nee? :unsure: )
Groen? Ik ga altijd voor blauw bij een trage loop (ook een Garmin). En dat is ook wat ik versta onder een natuurlijk tempo, lopen zonder echt noemenswaardige inspanning.
Weet je wat je max hartslag is? Want dat bepaalt of je hartslag te hoog of te laag is.

Om een idee te geven, mijn LSD vanmorgen zag er zo uit:

Oos1pn8.jpg

Gemiddeld 137, max 146 op een brug.

En dan heb ik idd echt niet het gevoel gehad dat ik me ferm moeten inspannen heb. Had nog meer dan genoeg energie om met de dochters te gaan schaatsen 🙂

91 als minimale voor zone 1? Bij mij is dat 131. 91 is voor mij wandelen. (letterlijk) :tongue:
Basically betekent dat "alles lager dan 136". Garmin heeft geen zone 0 maar deelt het op deze manier in.

Van zodra ik iets doe dat op lopen lijkt ga ik sowieso direct naar 125, en heel lang onder de 130 blijven lukt niet. Maar tegenwoordig lukt het wel beter en beter om rond de 135 te blijven voor langere tijd.

Bij ons in de buurt ken ik een paar klimmen aan 30% à 40% (en nog net iets meer), dat gaat dan wel over 60hm max, die klimmen zijn kort, daar zitten ook wel klimmen van 150hm, maar die zijn langer.

Dit is een schoontje in België:

05070123-E0-F4-40-B5-A2-FD-2-D4-AC9-F8-E947.jpg

In de vallei van de Semois, de kanten van Bouillon, zitten ook een paar mastodonten,

Basically betekent dat "alles lager dan 136". Garmin heeft geen zone 0 maar deelt het op deze manier in.

Van zodra ik iets doe dat op lopen lijkt ga ik sowieso direct naar 125, en heel lang onder de 130 blijven lukt niet. Maar tegenwoordig lukt het wel beter en beter om rond de 135 te blijven voor langere tijd.
In detail: Tov hierboven (jou waardes, heb je net zoals ikzelf ooit een test ondergaan om die waardes te bepalen ???) zijn onderstaande mijn waardes

Vermits ik al een tijdje géén nieuwe test heb ondergaan kunnen deze waardes wél lichtjes verschillen nu, dat is wél waar ;)

Warming up 134 - 144 (zone 1)
Makkelijk 145 - 161 (zone 2) --> Mijn zone 2 is vrij royaal tov de meeste lopers - zone 1 heb ik blijkbaar véél minder marge op de HR
Aeroob 162 - 169 (zone 3) --> Aeroob waarde is HR 165 voor mij
Drempel 170 - 176 (zone 4) - Lactaatgrens / anaerobe drempel is HR 174 voor mij
Max > 176 (zone 5)

Dus die 91 is echt wél héél weinig hoor .. maar goed iedere mens is anders ..
zone 0 is bij mij alles onder 134 ..

Ik veronderstel dat in praktijk die 91 - 136 (zone 1) bij jou 126 - 136 is of zo ;)

Laatst bewerkt:
Vandaag meegedaan aan de AVT Hasselt MidWinterJogging 10km.

Ik speelde al een paar weken met de gedachte om hier een poging te doen om sub 35 te lopen maar heb het bewust niet uitgesproken om de druk op mezelf wat de beperken. Stress voor een wedstrijd vertaalt zich hier in redelijk wat fysieke klachten en slecht slapen de nacht voor de wedstrijd. Deze keer was het niet anders ... Ik heb mij heel de zaterdag ziek gevoeld maar gelukkig wel een goede nacht gehad dus voelde ik mij deze ochtend best wel ok.

De wedstrijd starte zoals altijd in België: veel te snel. Maar als ge met een groep van uw niveau mee wil zijn betekent dit wel dat ge snel moet starten. Dus de eerste 400m was het direct tegen 3:05/km. Daarna rustig naar een "comfortabelere" 3:30/km gezakt. Maar de groep waar ik op gehoopt had was er niet. Ik zat samen met een andere loper tussen twee groepen in en we hebben samen tot km 4 gelopen. Ik begon dan wel te beseffen dat ik het op deze manier niet ging volhouden. Ik kon ook te weinig van de slipstream van de andere loper profiteren. Rond km 5 had ik een moeilijk momentje en moest ik lossen. Nog geen 500m later werd ik opgepakt door de achterliggende groep van +-8man. Één keer lossen ok, maar geen twee keer. Dus ik zet mij in het midden van die groep en zweer dat ik deze groep enkel los als ik enkel nog op handen en knieën verder kan. Ondanks dat de benen zwaar voelen kan ik de groep bijhouden en halen we uiteindeljk terug het tempo dat ik daarvoor liep. Door de groep moet ik duidelijk minder energie verbruiken om hetzelfde tempo te lopen. Uiteindelijk verkleint de groep en vallen er gaten waardoor ik paar keer het gat moet dichten. De wedstrijd kunnen uitlopen met deze groep maar een sprint op het einde zat er niet meer in, mede door de eerste "solo" kms en het dicht lopen van de gaten.

Mijn eindtijd ... 35:01. :cry::cry::cry: Veel dichter kunt ge niet zitten tegen sub 35.

Moest ik van in het begin in deze groep hebben gezeten dan is de wedstrijd helemaal anders voor mij. Dan loop ik sub 35 en is mijn finish veel sterker. Ach ja ... hindsight is everything.

All in all ben ik tevreden. Er is progress gemaakt: PR op de 10km van bijna 2 minuten. Ik verbreek ook mijn PR op de 5km tijdens deze wedstrijd. Die sub 35 komt er wel.

Terug
Bovenaan