Algemene Loopthread

Sterk! Ik ben jaloers op die lage bpm, vandaag nog eens bewust trager gelopen (6:30/km) en mijn gemiddelde was toch weer 153 bpm…
Snap ik ook niet... Als ik aan 6/km rondloop is dat aan 180/185. Tenzij corona van in december daar nog mee te zien heeft.
Loop ook wel meestal aan hetzelfde tempo: 5.30 / 6.00, moet misschien meer varieren van tempo?

Heb me wel een doel gemaakt om tegen maart 21 km te doen. Deze morgen een 7tal gedaan maar met zware benen.

Heu mensen, de ene zijn HR is anders dan de andere hé. Ga naar een sportarts en laat uw waardes opmeten.

De ene zijn max HR is 180, de andere zijn max HR is er 210.
De ene zijn lactaatgrens is HR 160, de andere zijn lactaatgrens is HR 190.
De ene als die wandelt heeft ie een HR van 60, de andere meteen ene van HR 100.
Terwijl voor de ene HR zone 1, HR 120 is, is dat voor de andere HR 150.

De conditie maakt ook wél uit voor bepaalde waarden, maar ook dan kunnen die waarden best enorm hard schelen tussen personen onderling.

Opmerking: Voor mij persoonlijk, .. de formule van Karvonen kan ik regelrecht de prullenmand in gooien, die klopt in de verste verte niet met mijn daadwerkelijke HR waarden voor de verschillende zones ..

Alléhup, eerste keer gaan lopen vandaag. Precies nog tof.

HR steeds onder 140 gebleven, 3min lopen, 1 min wandelen (8x) en totaal van 32 minuten bezig geweest. Tijdens het lopen tegen mezelf zitten praten zodat ik op een laag tempo bleef.
8,25min/km incl stappen, nog een lange weg te gaan als ik MaTi zijn cijfers zie. :unsure:

Ik doe echt iets verkeerd he als ik iedereen zijne hartslag zie passeren. :sop:
Zoals Makila zegt, iedereen heeft andere hartslagzones he 🙂
Mijn volumes zijn nu ook wel aan het verhogen in de aanloop naar Gent, heb daardoor blijkbaar ook al minder moeite om m'n hartslag ook lagere tijd vrij stabiel te houden.

Sterk! Ik ben jaloers op die lage bpm, vandaag nog eens bewust trager gelopen (6:30/km) en mijn gemiddelde was toch weer 153 bpm…
Ja, ik weet niet of dat echt laag is aan dat tempo.

Eigenlijk moest die training ook trager gelopen worden maar dat is ene moeilijke vind ik.

Morgen een nieuwe lsd aan 6min48 normaal.

Dat lukt me precies niet.

Ook blijf ik in mijn achterhoofd bang hebben dat het toch nog teveel is en dat een van de hamstrings zegt. Poef, het is goed geweest en er weer een blessure om de hoek loert.

Vandaag toch ingeschreven voor de Dirk Martenscorrida in Aalst. Gisteren wel nog een dikke 16km duurloop gedaan, dus fris zijn de benen niet, maar het is eens een leuke afwisseling.
Heb wel totaal geen idee hoe ik die 12km ga moeten aanvangen, totaal geen idee welk tempo ik zou kunnen aanhouden, we zien wel wat de benen zeggen..

Voor de mensen die Rotterdam al gelopen hebben of gaan lopen: welke hotels kunnen jullie aanraden om er overnachten ifv de marathon?

Ik verbleef in editie van vorig jaar in het SS Rotterdam (schip), tevens ook atletenhotel. De prijs was hoog voor de matige kwaliteit van de kamer (+-265 euro per nacht). De ochtend van de marathon gewoon zo'n elektrische scooter van Lime genomen (ik had blijkbaar nog die app van in Lissabon te gebruiken en was gekoppeld aan m'n mastercard) en zo naar de start gereden (+-10min rijden).

Ik denk dat het nu wel vrij laat is om nog een hotel te vinden aan een schappelijke prijs in Rotterdam. Tienduizenden mensen, toeristen die allemaal in het zelfde weekend op bezoek komen. Succes! Ik heb deze keer iets via Airbnb geboekt. De annuleringsvoorwaarden zijn ook veel minder streng.

Over mijn voorbereiding op de marathon Rotterdam dan:

Binnen 2 weken zou ik dus moeten starten met het 9-weken schema van Decathlon ter voorbereiding op de marathon. In het schema deed ik de intervalblokken (5x1km, 4x3, 3x3,... etc.) aan ongeveer 4:05 a 4:10 (iets sneller dan wedstrijdsnelheid) met het oog op een sub 3u marathon. Nu ik dat doel gehaald heb, is het plan om de intervalsnelheid te veranderen naar ongeveer 3:55/km, zodat ik op wedstrijddag de marathon aan 4:00/km zou kunnen lopen. Ook zal ik hier en daar nog wat km's toevoegen aan de duurlopen+ LSD zodat ik een peak volume van rond de 100km in de zwaarste week haal.

Update over m'n linker voet: Ik heb de afgelopen weken toch stelselmatig m'n wekelijks volume kunnen verhogen en buiten wat stijfheid en af en toe wat pijn na het opstaan, in de ochtend, heb ik niet erg veel last. Dus dat geeft me nog iets van hoop dat het goed zou kunnen komen.

Ik ben nu m'n op maat gemaakte steunzolen aan het gewoon worden door thuis in m'n loopschoenen rond te wandelen. Komende week ga ik ze geleidelijk aan integreren in m'n loopjes. In m'n hydration vest neem ik dan wel de originele zolen mee om eventueel na een paar kilometer te kunnen wisselen.

Als ik de afgelopen zes weken vergelijk met de zes weken voor de start van de voorbereiding op de marathon in oktober 2021, heb ik eigenlijk een betere voorbereiding achter de rug, een bredere basis gelegd. Ik heb nu nog twee weken: volgende week loop ik +-70km en de week erop doe ik een deload week van +-40km zodat ik fris aan het schema kan beginnen.

De afgelopen zes weken:

272402797_13555120515ntkwa.jpg

Vorig jaar:

272323496_31615863711wcjx9.jpg

De eerste wedstrijd van het jaar zit er weeral op se. Behalve wanneer Corona onze keuzes weghaalde en de eerste wedstrijd een 100km was, probeer ik altijd met een korte trail te beginnen om wat af te tasten waar ik sta.

Vandaag dan 1 van mijn favoriete Belgische Trails, de Houffatrail, 53km met 1800hm rond de prachtige Ourthe 🤩. Het was een beetje een evenwichtsoefening om mijn inspanning goed te doseren en niet te veel in het rood gaan met het oog op de Legends. Aangekomen na 5u46 of zoiets, 25e plaats en eigenlijk best wel tevreden. Veel dieper mocht ik niet gaan omdat ik de komende weken gewoon verder moet gaan met de aanzienlijke volumes.

Ik blijf echt een zeer grote fan van de streek, ook nu weer een paar prachtige vergezichten en technische stukken langs de Ourthe, al kan het volgens mij nog altijd beter.

Enig minpuntje: Dat verdomde MTB parcours dat er altijd in moet zitten, belachelijk zwaar, zo lelijk als iets, 0,0 meerwaarde in mijn ogen.

Weer een tevreden man in ieder geval!

Heu mensen, de ene zijn HR is anders dan de andere hé. Ga naar een sportarts en laat uw waardes opmeten.
Klopt als een bus! Gewoon uw eigen lichaam leren kennen. Of u laten testen...

Mijne maat loopt <4min/km aan 130bpm. Mijn intervallen van 4min/km gaan richting 165bpm.

Altijd gedacht dat mijn 50e halve marathon iets speciaal zou worden en jawel ik heb mijn persoonlijk record verbroken, stond sinds 2007 op 1u25m11 vandaag verbeterd naar 1u23m37s.
Mooie tijd! Eentje om trots op te zijn. Denk je van hier nog onder te gaan?

Hier begin ik eindelijk in mijn ritme te komen... Momenteel haalt het fietsen (6u/week) de bovenhand van het lopen (2x/week).
Maar het kietelt toch om terug naar die 3x/week te gaan met wat intervaltrainingen. Mijn basis is naar mijn gevoel veel breder dan andere jaren.
Ook al is de conditie nog niet top. Spierpijn, vermoeidheid, stijve benen blijven uit na eender welke training.
En hopelijk geraak ik over enkele maanden eens sub 1u30 op de halve marathon.

Enig minpuntje: Dat verdomde MTB parcours dat er altijd in moet zitten, belachelijk zwaar, zo lelijk als iets, 0,0 meerwaarde in mijn ogen.
Jah .... En als MTB'er is het ook serieus irritant wanneer sporen kapot zijn van wandelaars en fietsers :)
Zeker na vorige winter, toen plots iedereen begon te wandelen door corona, waren al de leukste MTB paden gewoon om zeep.
Als ik zo lees dat jij als ervaren loper niet graag op onze paden loopt, waarom doen ze dit dan toch altijd....

Mooie tijd! Eentje om trots op te zijn. Denk je van hier nog onder te gaan?I
Ik droom al stiekem van 1u19m. Sowieso geloof ik wel dank ik nog rapper kan (sneller parkoers, aansluiten in een groepje ipv zelf het kopwerk te doen, specifieke voorbereiding op de halve marathon). Na de marathon van Rotterdam wordt dat vermoedelijk het doel.

De eerste wedstrijd van het jaar zit er weeral op se. Behalve wanneer Corona onze keuzes weghaalde en de eerste wedstrijd een 100km was, probeer ik altijd met een korte trail te beginnen om wat af te tasten waar ik sta.

Vandaag dan 1 van mijn favoriete Belgische Trails, de Houffatrail, 53km met 1800hm rond de prachtige Ourthe 🤩. Het was een beetje een evenwichtsoefening om mijn inspanning goed te doseren en niet te veel in het rood gaan met het oog op de Legends. Aangekomen na 5u46 of zoiets, 25e plaats en eigenlijk best wel tevreden. Veel dieper mocht ik niet gaan omdat ik de komende weken gewoon verder moet gaan met de aanzienlijke volumes.

Ik blijf echt een zeer grote fan van de streek, ook nu weer een paar prachtige vergezichten en technische stukken langs de Ourthe, al kan het volgens mij nog altijd beter.

Weer een tevreden man in ieder geval!
Ik had u tijd gezien, ferm. 2 mensen die ik van vroeger ken deden ook mee (en gisteren, ze hebben de 3 'disciplines' gedaan) en het zag er weer ferm zwaar uit :D

Jah .... En als MTB'er is het ook serieus irritant wanneer sporen kapot zijn van wandelaars en fietsers :)
Zeker na vorige winter, toen plots iedereen begon te wandelen door corona, waren al de leukste MTB paden gewoon om zeep.
Als ik zo lees dat jij als ervaren loper niet graag op onze paden loopt, waarom doen ze dit dan toch altijd....

Het was wel niet op “paden”, maar echt op het MTB parcours zelf net buiten Houffalize, dat parcours waar ze ook wedstrijden op organiseren, met bruggetjes en zo. Dat is echt puur gemaakt voor MTB’ers, wat wij daar gaan zoeken is mij een raadsel. Verder denk ik wel dat jullie mijn hulp niet nodig hebben om jullie paden kapot te rijden 😜.

Ik kan mij bij momenten ook serieus ergeren aan paden die volledig kapot gereden zijn door MTB'ers :p . Hier in de buurt zijn er redelijk veel van die paden van nog geen meter breed tussen 2 weiden, met prikkeldraad aan beide kanten. Daar is nu enkel nog een diepe geul in het midden die volledig onder water staat en glibberige schuine kanten. Lopen is daar eigenlijk niet te doen, en natte voeten zijn gegarandeerd. Chance dat er in het wielrenners-topic toch ook een paar zijn die vinden dat MTB een zomersport is :p

Vandaag dus een korte wedstrijd gelopen ipv de endurance training die op het programma stond, 12km op de Dirk Martens Corrida in Aalst. Had absoluut geen idee welke tempo ik zou kunnen aanhouden, had op voorhand 4:00-4:10 in mijn hoofd. Bij de start een oude bekende tegengekomen die aan 4:00 ging lopen, dus gewoon gezegd: Ik ga mee en we zien wel waar het schip strand. Vlot gestart en zat vlug in een groepje van een man of 6 en een mooi egaal tempo. Na ronde 2 waren de benen volledig losgekomen, had gisteren nog 16km duurloop gedaan en het zat er eerst nog wat in. Uiteindelijk naar het einde toe nog wat kunnen versnellen en zonder mijzelf dood te lopen gefinished aan 3:55"! Het waren er wel geen 12km, eerder richting 11,5km.
Superblij met het tempo, zeker na nog maar 6 weken terug aan het lopen te zijn! Hierbij is ook mijn PR op de 10km gebroken: 39'15".
Happy man en serieus wat vertrouwen getankt voor de marathon! Als ik @MichielD4 zijn tempo's en volume's zie, weet ik al dat ik nog wat werk aan de winkel heb om die 3u grens te doorbreken!

Goed gedaan! Even on a side note: sommige mensen hebben genoeg aan 60km gemiddeld lopen per week om onder de 3u te duiken. Die interval repeats aan 3:55 en piekvolume van 100km is wel om in april onder de 2u50 te lopen, niet rond de 3u.

Mijn trage loopjes loop ik ook veel trager dan sommige andere sub 3 marathonlopers. Eerder rond de 5:30/km, maar op Strava zie ik vaak mensen die hun LSD aan 5:00/km lopen en dan aan een hartslag van 145-150. Als ik dat doe, recupeer ik niet en geraak ik overtraind.

Wat definieert een MTB pad? Een hoop modder waarschijnlijk?
Modder? Mtb is een zomersport he… mijn fiets ziet slechts enkele keren op een jaar modder. Er zijn altijd van die mensen die de ganse winter gaan mtb’en. Ik snap het nog altijd niet…

En die geulen in het midden van jullie wandelpaden komen maar zelden van het fietsen hoor. Kom meestal gewoon door het water.

Maar dit is uiteraard geen mtb topic :-D

Modder? Mtb is een zomersport he… mijn fiets ziet slechts enkele keren op een jaar modder. Er zijn altijd van die mensen die de ganse winter gaan mtb’en. Ik snap het nog altijd niet…

Ik ben zelf helemaal geen fietser maar de meeste mensen die ik ken, die dat wel zijn, ruilen hun koersfiets elke winter in voor de MTB hoor.

Terug
Bovenaan