Algemene Loopthread

Vandaag 12.5 km gelopen, mijn langste afstand ooit. Bewust traag proberen te lopen, gemiddeld tempo rond de 6:11/km.
Tot 10 km dacht ik “oh ik voel dat ik nog overschot heb, nog 2.5 km zal wel vlot te doen zijn”. Vanaf 11 km was ik totaal verzuurd, had ik zware benen en was het naar huis ploeteren… Benieuwd hoe ik het de komende dagen verteer, alvast wat kortere, rustige loopjes komende week doen.
Congrats! Ik herinner me mijn eerste +10km nog goed, had toen exact hetzelfde gevoel. Tot 10km ging vlotjes, en plots was het afzien. Het was toen te koud om buiten nog wat te stretchen, dus ben toen onmiddellijk in de auto gekropen waardoor ik nog 2 dagen stijve benen had.

Iemand al ooi trail des cisterciens gelopen? Sta op het punt me in te schrijven voor de 100km.

Nu meteen doen, niet twijfelen! Al 2 x de 100km gelopen daar en dat is een geweldige trail. Super sympathieke organisatie, alles goed aangegeven, mooi parcours, door de abdij lopen is gewoon fenomenaal en zeker niet te zwaar. Echt een aanrader.

Ik loop die waarschijnlijk dit jaar voor de 3e keer. Nog niet gekeken hoeveel de inschrijving dit jaar is, maar doorgaans kost dat €40 of zo voor 100km.

Gewoon om eens een vergelijking te kunnen maken: hoe vermoeid zijn jullie de avond en dag na zo'n tempoduurtraining?

Ik merk toch dat mijn lijf daar redelijk vanaf kan zien. Ik ben nu ook wel geen lichtgewicht van 65kg..

Niet, ik moet echt al minstens 100km lopen of een marathon à bloc om daar de dag nadien echt iets van te voelen.

Heb bijvoorbeeld al eens de Bouillonante 70km gelopen (3500hm) en de dag nadien de marathon van Antwerpen in 3u20 of zo. Na de marathon was ik wel wat stijf, maar nu ook niet om te zeggen dat het echt zot was.

Zelfs na een 100mijl valt dat eigenlijk mee, dan is het vooral de vermoeidheid die speelt.

Nu meteen doen, niet twijfelen! Al 2 x de 100km gelopen daar en dat is een geweldige trail. Super sympathieke organisatie, alles goed aangegeven, mooi parcours, door de abdij lopen is gewoon fenomenaal en zeker niet te zwaar. Echt een aanrader.

Ik loop die waarschijnlijk dit jaar voor de 3e keer. Nog niet gekeken hoeveel de inschrijving dit jaar is, maar doorgaans kost dat €40 of zo voor 100km.
Had ik ook zien langskomen maar is 3 weken voor de GTLC.
Lijkt me wel een goede test als ik er volledig van gerecupereerd geraak.

Ik ga zien hoe ik me over een maand voel, als het gevoel goed zit, schrijf ik me ook in.

Ik voel m'n trainingen de dag nadien ook nooit eigenlijk.
De dag zelf ook niet in de benen, maar ik zit soms wel met wat lichte hoofdpijn vanaf een paar uur na duurlopen. Vandaag bvb 16km LSD, ik kom nog best fris thuis, maar toch weer een beetje hoofdpijn nu. Ik heb het gevoel dat ik nog niet goed genoeg weet wat ik achteraf moet binnenspelen qua voeding om te recupereren. Proteïnedrank doe ik al, maar ik denk dat ik nog suikers tekort kom.

Tips hierover mogen :)

Na de tempoloop vandaag, gewoon ne cola ad fundum en een groot stuk vettige crème au beurre daarachter.
En daarna ne vettige hamburger met véél kaas en véél saus, als middagmaaltijd.
Mijn darmen danken mij! :tongue:

En ik ben serieus, letten op mijn voedingspatroon doe ik niet. Ik heb dat wel even gedaan in 2016 en 2017 en ik heb nooit het gevoel gehad dat ik 1 millimeter sneller of trager daardoor liep. Echt niks. Ik ben ook maar een amateurke natuurlijk.

Durum, friet, pizza, pittaschotel,…

Graag gedaan.
Haha ja, dat eet ik ook allemaal na een loopje :D Hoe vettiger hoe liever!

Laatst bewerkt:
2 weken terug 25km en vandaag voor de 28km gegaan ineens.
5:33 tempo. De laatste 2 waren wel echt dodelijk.

Nog 2 maandjes tot de marathon, dat moet hopelijk lukken. 😬😁

Eerste fase van het 18-weken schema van Jack Daniels marathon schema afgewerkt (het Q2 schema, voor de geïnteresseerden). Gaat voorlopig vlot, zit wel iets onder het aantal kilometers per week dat wordt aanbevolen (vooral omdat ik voor de start geen grote volumes draaide). Deze week zat ik aan aan 76km.

Ik voel m'n trainingen de dag nadien ook nooit eigenlijk.
De dag zelf ook niet in de benen, maar ik zit soms wel met wat lichte hoofdpijn vanaf een paar uur na duurlopen. Vandaag bvb 16km LSD, ik kom nog best fris thuis, maar toch weer een beetje hoofdpijn nu. Ik heb het gevoel dat ik nog niet goed genoeg weet wat ik achteraf moet binnenspelen qua voeding om te recupereren. Proteïnedrank doe ik al, maar ik denk dat ik nog suikers tekort kom.

Ne cecemel hé, ipv die dure proteïnedrankjes.
Heb ik trouwens soms ook last van, Van hoofdpijn. Maar vooral na wedstrijden daar ik voluit ben gegaan.

Hopla, ook ingeschreven voor de GTLC 100mijl, echt genoten vorig jaar en deze keer wil ik er eens mijn eigen wedstrijd lopen zonder de eerste 120km constant te wachten op iemand.

Mijn planning van dit jaar begint al wat vorm te krijgen en ziet er momenteel zo uit:

- Houffatrail 53km (23/01)
- Legends trail 250km (25/02 - 28/02)
- Trail des Cisterciens (1/05): twijfel nog tussen de 62km en 100km
- GTLC 100 mijl (21/05 - 22/05)
- Begin juli hopelijk een 100mijl aan de andere kant van de oceaan, al ingeschreven, maar nog even afwachten met COVID. Post het hier wanneer ik zekerheid heb.
- Najaar: Sub 2u45 marathon ergens

De grote doelen liggen min of meer vast, daartussen steek ik nog wel wat kleinere trails als training voor de fun.

Vooral benieuwd om te zien of mijn lichaam dit gaat aankunnen.

@Semi Begin trouwens al maar geleidelijk aan wat hoogtemeters te implementeren in uw training voor de GTLC. 6000hm in België is toch al echt de moeite en ik spreek uit ervaring dat sommige van die klimmen echt steil en lang zijn. Na 4km zit er een eerste krankzinnige klim in het parcours waar je naar boven zal kijken en u zal afvragen waarom je dit doet, geloof mij. Oh en de finish is helemaal bovenaan de skipiste van Ovifat, altijd gezellig om te finishen met zo’n bruut ding.

EDIT: En tussen al dat geweld is er uiteraard ook nog tijd om te genieten van de KOTK 100km loop 🤩. (En bij de eerste 5 door te komen na 10km)

Laatst bewerkt:
Vandaag een rustige halve marathon en gisteren 10km gelopen. Op zich is de pijn in m'n linkervoet (hiel) wel onder controle, maar het is ook niet volledig weg. Uiteindelijk afgeklokt op 57km deze week, dus ik kan op deze manier m'n conditie wel nog op peil houden.

In de week van 7 februari begin ik normaal aan m'n marathonschema voor Rotterdam. Ik denk niet dat ik tegen dan al aan hoge intensiteit zal kunnen lopen, dus ik vrees dat de marathon te vroeg komt. Begin februari zal ik de knoop doorhakken. Als ik m'n deelname annuleer, zal ik op zoek gaan naar andere wedstrijden/doelen voor later in de lente/begin zomer.

Gewoon om eens een vergelijking te kunnen maken: hoe vermoeid zijn jullie de avond en dag na zo'n tempoduurtraining?

Ik merk toch dat mijn lijf daar redelijk vanaf kan zien. Ik ben nu ook wel geen lichtgewicht van 65kg..
Met 62kg ben ik zelf een lichtgewicht. Vorige week heb ik 1u30 gelopen aan 4:14/km, dat is hoog in zone 2 voor mij en s'avonds voel ik dat wel. Dat moet mijn vriendin niet te veel meer vragen. Dan is het in de zetel tv kijken, gamen, evt een boek lezen.

De dag erna durft dat nog wel in de benen te zitten. Ik doe dan een recuperatie loop tussen 5:00 en 5:40. Op dinsdag is dat volledig uit de benen.
Mijn Fenix horloge geeft nu 's ochtends ook altijd aan dat mijn slaap te licht was (dus te weinig diepe slaap) ondanks 8-9u slaap per nacht in deze donkere dagen. Weet niet goed wat ik er aan kan doen. Voeding is best oke, doe geen zotte toeren qua cafeïne, geen mentale stress van werk of andere zaken, ... Ook in de zomer last van maar wel in mindere mate. Eigenlijk heb ik nog de indruk mij het best te voelen als ik echt elke dag sport, kwestie van die houvast voor m'n lijf te hebben.
Mijn fenix geeft veel zake aan die ik toch wel in twijfel durf te trekken. Zo zou ik maar 30minuten diepe slaap per nacht heb, zijn de laatste weken al mijn trainingen niet productief, heb ik een vo2max van 65, etc.. Ik zou dat allemaal met een korrel zout nemen.

Ik ben onlangs wel veranderd van recovery shake: Vroeger gebruikte ik die van etixx, tegenwoordig gebruik ik die van 6d omdat daar toch wel substantieel meer proteine inzit. Sindsdien herstellen mijn benen wel beter van een training.

Laatst bewerkt:
Vandaag 4de geworden op het Limburgs Provinciaal Kampioenschap Veldlopen in mijn leeftijdscategorie M35. Net geen podium maar dat zat er vandaag ook niet in.

Ik heb heel het weekend zitten sukkelen met maag/darmklachten. Heb zelfs even overwogen om niet mee te doen maar de koppigaard in mezelf wou toch starten. Net voor het vertrek naar de wedstrijd nog twee buscopans genomen en dat heeft toch wel geholpen. De opwarming voelde redelijk, niet super maar toch nog binnen de limieten van het toelaatbare, de sprintjes gaven echter niet veel vertrouwen want hier voelde ik mij veel sneller in het rood gaan dan anders.

De wedstrijd zelf startte veel te snel. Iedereen vertrekt daar als een kanon. Ik heb mijn eigen tempo gelopen en na de 1ste km had ik er toch al redelijk wat terug opgeraapt. Zoveel wasted energy... Daarna is er niet zo veel meer gebeurd. Nog 2 personen ingehaald. De wedstrijd uitgelopen aan 3:46/km. Dat was voor mij het hoogst haalbare. Enerzijds ben ik tevreden omdat ondanks alles ik echt niet slecht gelopen heb. Maar anderzijds wringt het toch omdat ik weet dat ik onder normale omstandigheden wel die versnelling hoger heb om het duel aan te gaan voor die 3de plaats.

Vandaag 4de geworden op het Limburgs Provinciaal Kampioenschap Veldlopen in mijn leeftijdscategorie M35. Net geen podium maar dat zat er vandaag ook niet in.

Ik heb heel het weekend zitten sukkelen met maag/darmklachten. Heb zelfs even overwogen om niet mee te doen maar de koppigaard in mezelf wou toch starten. Net voor het vertrek naar de wedstrijd nog twee buscopans genomen en dat heeft toch wel geholpen. De opwarming voelde redelijk, niet super maar toch nog binnen de limieten van het toelaatbare, de sprintjes gaven echter niet veel vertrouwen want hier voelde ik mij veel sneller in het rood gaan dan anders.

De wedstrijd zelf startte veel te snel. Iedereen vertrekt daar als een kanon. Ik heb mijn eigen tempo gelopen en na de 1ste km had ik er toch al redelijk wat terug opgeraapt. Zoveel wasted energy... Daarna is er niet zo veel meer gebeurd. Nog 2 personen ingehaald. De wedstrijd uitgelopen aan 3:46/km. Dat was voor mij het hoogst haalbare. Enerzijds ben ik tevreden omdat ondanks alles ik echt niet slecht gelopen heb. Maar anderzijds wringt het toch omdat ik weet dat ik onder normale omstandigheden wel die versnelling hoger heb om het duel aan te gaan voor die 3de plaats.

Knap man, proficiat!

Jammer dat je niet uw volle potentieel hebt kunnen benutten op zo’n dag, maar kudos om toch door te duwen!

Hoeveel voorraad pakken jullie eigenlijk mee? Hebben jullie een vaste routine en wat nemen jullie mee?

Ik neem nu de isotone drank van de colruyt mee. Heb een reservoir van 1.5 liter maar merk dat ik rond de 25km toekom met +/- 600.
Had ook wat kleine snoepjes mee waarvan ik er een paar heb gegeten.

Ik drink vanaf kilometer 5 op elke kilometer enkele slokken als routine, maar geen idee of dat nu goed is of niet :p

Ik had me zo'n heupband van Decathlon aangeschaft om drank mee te nemen (https://www.decathlon.be/nl/p/hardloopriem-voor-drinkflessen-zwart-zwart/_/R-p-333176?mc=8645720) maar ik haat dat ding ondertussen met een passie. Een collega van mij is daar echt lyrisch over, loopt er alles mee, maar bij mij blijft dat gewoon niet zitten. Ruwweg elke 500m kan ik dat terug naar onder trekken omdat het van mijn heupen geschoven is :/ Ik moet nu wel zeggen: ik heb een enorme magere bouw (1m78, 63kg) en dus zijn mijn heupen eigenlijk daar het breedste punt, aan mijn buik ben ik een stuk smaller terug waardoor die riem die langzaam maar zeker omhoog kruipt, zeker als ik zo'n flacons met water meeheb.

Doe ik iets verkeerd of is dat gewoon eigenlijk aan zo'n band voor mijn lichaamsbouw?
Welke alternatieven kunnen jullie aanraden of gebruiken jullie om drank en gels mee te hebben tijdens trainingen en wedstrijden? Ik zoek vooral iets om de gels mee te nemen als ik mijn marathon loop, hoeft niet meteen zo'n full blown trail rugzak te zijn :)
Momenteel doe ik alles tot 15km ofzo zo'n drank gewoon omdat ik het niet wil meesleuren.

(Als er iemand wel die band zou willen met 2 water flacons, ik verkoop hem graag :p )

Hoeveel voorraad pakken jullie eigenlijk mee? Hebben jullie een vaste routine en wat nemen jullie mee?

Ik neem nu de isotone drank van de colruyt mee. Heb een reservoir van 1.5 liter maar merk dat ik rond de 25km toekom met +/- 600.
Had ook wat kleine snoepjes mee waarvan ik er een paar heb gegeten.

Ik drink vanaf kilometer 5 op elke kilometer enkele slokken als routine, maar geen idee of dat nu goed is of niet :p
Op training: Alles onder de 15km pak ik geen voorraad mee. Behalve als het echt warm wordt, dan is het vanaf 10km.
Op de trage LSD's (andere gaan nooit boven de 15 bij mij) alleen water, en als het warmer is zo'n gewoon flesje Aquarius. Dat hou ik in m'n hand.

Tempotrainingen weet ik eigenlijk niet! Die gaan bij mij nooit lang genoeg om echt iets mee te nemen. En op training ga je ook niet zo diep dat dat veel uitmaakt, denk ik. Misschien op je tijd, maar dat maakt op training niks uit.

@blub : Awel, ik was daar ook naar op zoek. Er bestaat blijkbaar zo'n elastiek zoals je HR-meter om rond je buik te doen, met lusjes in waar gelletjes in kunnen. Want ik heb maar één zak in mijn loopbroek en die zat vol. Eentje in de hand houden bleek écht geen goed idee (zo'n warme drab binnenspelen 🤢 )

Terug
Bovenaan