Algemene Loopthread

Ik heb na alle lovende woorden Trenara ook een geïnstalleerd om te kijken wat die mij voorschoteld als ik een marathon van 2u45 ingeef als doel.

Vol verwachtingen keek ik dan eens naar mijn geplande trainingen de komende weken. En ik moet zeggen dat het lang geleden is dat ik nog zo goed heb gelachen, wat een complete grap 😂.

Morgen moet ik 10km lopen aan 6:29/km. Woensdag dan fenomenale intervallen van 600m aan 5:04/km, zaterdag een LSD van 14km aan 6:23, zondag 8km aan 6:09, enz…

Dit is echt de grootste bullshit die ik ooit heb gezien. Als ik die tempo’s moet lopen, loop ik aan een hartslag van 90 of zo, dat is niet eens meer lopen voor mij. Ik geloof ook nooit dat ik daar sterker van word. Intervallen van 600m aan 5:04, komaan e mannen, beetje serieus blijven.
Trenara is wél goed voor beginners denk ik. Eens je basis(conditie) er staat en je véél loopervaringen en trainingen achter de rug hebt, zijn die zéér trage tempo's zinloos omdat je dan inderdaad (wat ik ook al zei) in zone 0 gaat lopen. De bedoeling is dat je toch minstens regelmatig in zone 1 gaat lopen of een lage zone 2, maar zone 0? Neen dat is effectief gewoon te traag ..

En zoals gezegd: App natuurlijk (goed) kalibreren ... anders krijg je al zeker van die rommel op je bord :)

Laatst bewerkt:
Ik heb net gezien dat sommige van de toekomstige trainingen zeer traag bleven na die kalibratie dus even alle gegevens gewist, doel opnieuw ingesteld en opnieuw gekalibreerd en nu lijkt het eigenlijk wel in orde om eerlijk te zijn.

Vandaag 11km aan 5:12, woensdag intervallen van 600m aan 3:46 (8x), donderdag 14km elke km alternerend tussen 4:23 en 3:56, 2 LSD’s aan 5:00 en 4:45,… Verder in de planning zeker ook tempo’s waar ik mij in kan vinden.

Ik ga het niet volgen, maar lijkt mij wel een training dat realistisch is om mijn doel te volgen. Denk dat er gewoon iets niet klopte bij die eerste kalibratie.

Ik heb dus niets gezegd, excuses voor de verwarring!

Op zich lijken sommige van die trainingen mij nog wel leuk, misschien toch enkele “stelen” 😁.

Dus meer in die 132-150bpm zone proberen te lopen?

En mss een noob vraag maar is het aangeraden om te stretchen? En zo ja voor of na het lopen en hoe?
Want nu begin ik er gewoon aan en omdat ik midden in een redelijk hellende straat woon is het direct berg op en als ik finish wandel ik het laatste stuk omhoog tot thuis.
En nu kun je zeggen start dan naar beneden maar 100m verder gaat het toch ook omhoog en die is steiler en langer. :p

Alvast bedankt voor de tips boys!

Inderdaad in die zone proberen lopen. Als beginner zal je wel merken dat sub 145 hartslag lopen echt niet eenvoudig is. Maar dat verbetert wel snel. Eens je 10km+ aan een stuk kan lopen, mag je als het echt kriebelt de laatste 1-2 km gerust eens wat doorduren met hartslag van 155-160 om dan laatste honderd meter uit de bollen. Dat kan zeker geen kwaad en mij geeft het persoonlijk mentale voldoening bij die "tragere" LSD's. Vooral naar je lichaam luisteren en af en toe eens taperen. Maw, na afstandrecords bewust even gas terug nemen en pas erna weer uitgerust heropbouwen etc.

Stretchen is men voor zover ik weet nog altijd niet uit, wetenschappelijk gezien dan. Zeker stretchen voor het sporten blijft controversieel. Wat betreft je start zou ik de eerste helling aan je woning gewoon opwandelen bij wijze van warm-up. Je kan ondertussen ook wat walking lunges, butt kicks, ... etc doen. Dat zal sowieso al voor veilige stretching zorgen en dan kan je erna vlakker starten. Statische stretching zou ik sowieso vermijden voor het lopen.

Trenara is wél goed voor beginners denk ik. Eens je basis(conditie) er staat en je véél loopervaringen en trainingen achter de rug hebt, zijn die zéér trage tempo's zinloos omdat je dan inderdaad (wat ik ook al zei) in zone 0 gaat lopen. De bedoeling is dat je toch minstens regelmatig in zone 1 gaat lopen of een lage zone 2, maar zone 0? Neen dat is effectief gewoon te traag ..

En zoals gezegd: App natuurlijk (goed) kalibreren ... anders krijg je al zeker van die rommel op je bord :)

Dat past zich aan hé :crazy:

Rustige kilometers hebben altijd zin, alleen verschuiven jouw trainingszones naargelang je beter getraind bent.
Daar zijn heel goeie 'training pace calculators' voor; https://www.runnersworld.com/uk/training/a761676/rws-training-pace-calculator/
Je geeft in wat je beste 5k is die je mogelijk acht, en dan zegt hij wat voor jou een rustig loopje is, wat tempo/interval,...

Trenara doet niet meer dan dat, maar maakt er een mooi schematje van ipv je zelf te laten puzzelen met die zones.
De laatste tijd is gepolariseerd trainen (80/20) énorm populair, ik hoor dat echt van iedereen/overal, maar ik vind het zelf ook wel leuk zo.
Je kan veel 'rustig' genieten en af en toe geef je jezelf eens een goeie snelheidsprikkel op de dag dat je er zin in hebt :)

Dat past zich aan hé :crazy:

Rustige kilometers hebben altijd zin, alleen verschuiven jouw trainingszones naargelang je beter getraind bent.
Daar zijn heel goeie 'training pace calculators' voor; https://www.runnersworld.com/uk/training/a761676/rws-training-pace-calculator/
Je geeft in wat je beste 5k is die je mogelijk acht, en dan zegt hij wat voor jou een rustig loopje is, wat tempo/interval,...

Trenara doet niet meer dan dat, maar maakt er een mooi schematje van ipv je zelf te laten puzzelen met die zones.
De laatste tijd is gepolariseerd trainen (80/20) énorm populair, ik hoor dat echt van iedereen/overal, maar ik vind het zelf ook wel leuk zo.
Je kan veel 'rustig' genieten en af en toe geef je jezelf eens een goeie snelheidsprikkel op de dag dat je er zin in hebt :)
Die calcutor zegt voor LSD "Ergens tussen 5:22 & 6:04 min/km" gebaseerd op mijn 5km tijd.

...Proficiat? :unsure:
Ja ik had op whatsapp met Eniac en Strijkijzer een discussie over Trenara (maar ja dat kon je niet weten lol!)

Eniac moest volgens Trenara zijn LSD's doen rond 6:30 -terwijl oa zijn huidige VO2 max identiek is als dat van mij en hij eigenlijk ook qua talent / géén talent +- op hetzelfde niveau zit als ikzelf. :tongue:

Ik had daarop geantwoord dat dit voor mij zeker te traag is en dat ik meestal mijn LSD's doe tussen 5:20 en 6:00.

Dus dat klopt met bovenstaande.

Laatst bewerkt:
Ja ik had op whatsapp met Eniac en Strijkijzer een discussie over Trenara (maar ja dat kon je niet weten lol!)

Eniac moest volgens Trenara zijn LSD's doen rond 6:30 -terwijl oa zijn huidige VO2 max identiek is als dat van mij en hij eigenlijk ook qua talent / géén talent +- op hetzelfde niveau zit als ikzelf. :tongue:

Ik had daarop geantwoord dat dit voor mij zeker te traag is en dat ik meestal mijn LSD's doe tussen 5:20 en 6:00.

Dus dat klopt met bovenstaande.
Die VO2-max-berekening van Garmin is op dat vlak nog minder betrouwbaar, en zegt niks over tempo's.

Als je echt op harde cijfers af wilt gaan, moet je kijken naar je rusthartslag, max-HR en lactaatdrempels. En je tempo's vanuit daar berekenen. Die tweede lactaatdrempel is bij mij iets van een 173, en de kans dat dat significant gaat "verbeteren" is klein. Het tempo dat ik loop om aan die drempel te komen, ligt rond de 5:00. De kans dat ik dat significant kan verbeteren door training, is groot.

Dan kun je van daaruit bepalen aan welke HR je best je traagste loopt (LSD) en aan welk je snelle (tempoloop/intervallen). Da's al oneindig vaak bestudeerd, en meestal is dat iets van een 75-80% van je lactaatdrempel. Dus in mijn geval 128-136. Dat gaat niet snel veranderen. Maar bij het terugkomen van mijn blessure zat ik daaraan bij een snelheid van 8:30, en nu 6:30.

Die Garmin VO2 vergelijken zegt heel weinig. De snelheid die je kunt aanhouden aan LSD-percentages, zegt veel over hoe breed je basis is. De snelheid die je kunt aanhouden aan anaerobe percentages, zegt veel over hoe goed je het einde van je marathon zult verteren, bijvoorbeeld.

Edit: Dat is de theorie. In de praktijk kun je meestal gewoon de zones van je horloge volgen, en zelfs als je het allemaal niet echt volgt (of zelfs helemaal niet), ga je nog altijd verbeteren, hè. Het is niet alsof we meedoen voor titels op het EK of zo :D

meestal is dat iets van een 75-80% van je lactaatdrempel. Dus in mijn geval 128-136.
Ik moet normaal HR 145 - 154 lopen voor een LSD loop
HR 155-161 mag ook voor lange duurlopen, maar dat is hoge zone 2 en in feite al géén LSD meer.
Ik probeer het gemiddelde tijdens lange loopjes zeker onder de 161 te houden.

ysm6CeQ.jpeg

Ik moet normaal HR 145 - 154 lopen voor een LSD loop
HR 155-161 mag ook voor lange duurlopen, maar dat is hoge zone 2 en in feite al géén LSD meer.
Ik probeer het gemiddelde tijdens lange loopjes zeker onder de 161 te houden.

ysm6CeQ.jpeg
Awel ja, da's wat Eniac bedoelde toen hij zei dat Shiftyke al met mij mee kon :D Mijn trage liggen nog wat lager, op basis van wat andere theorieën. Maar dat is het net: de invulling kan wel verschillen, maar in de basis kijk je telkens naar hetzelfde. Welke percentages je uitkiest, bepaal je zelf. Of je trainer.

Eniac ... eigenlijk ook qua talent / géén talent +- op hetzelfde niveau zit als ikzelf.

Even terzijde: ik denk dat niet echt hoor makila. Als ik kijk naar al jouw PR's op eender welke afstanden geloof ik niet dat ik daar ooit ga raken. 🙂

Even ter info: Op 23/01 loop ik de Houffatrail (53km) als opwarmer voor 2022. Wedstrijd is op zondag en ik ga zaterdag overnachten in ons huis om zondag slechts 15min naar de start te moeten bollen. Als er iemand ook zou deelnemen en een plek om te slapen zoekt, geef maar een seintje.

Die VO2-max-berekening van Garmin is op dat vlak nog minder betrouwbaar, en zegt niks over tempo's.

De waarde van VO2 op zich zegt inderdaad niet heel veel naar training toe etc.
Maar de waarde die de garmin berekent via algoritme, komt in de praktijk wel heel goed overeen met waarden die gemeten worden via effectieve VO2max meting met masker.

Iemand die meedoet aan de natuurlopen in Lier over twee weken? ik heb me ingeschreven voor de halve marathon.

Toen ik nog regelmatig wedstrijden op de weg liep, liep ik vaak meerdere wedstrijden van de natuurlopen. Uitstekende wedstrijden met een hele hoop goede lopers, echt aanraders.

Alleen jammer dat ze er na al die jaren nog altijd niet in slagen correcte afstanden uit te meten voor hun wedstrijden…

Al een tijdje aan het twijfel of ik een massagegun zou kopen. Vandaag zie ik dat ze op ibood staan (tunturri) en BOL heeft zijn prijs dan ook verlaagd, dus wel het moment om te kopen. Ik zie dat hier wel meer zo een massage gun hebben, merk je echt het verschil? Het is niet dat ik echt heel veel last heb van mijn spieren normaal gezien, al merk ik dat nu met de hogere volumes en tempotrainingen, mijn hamstring af en toe wel zwaar aanvoelen. mss toch eens overwegen.

Zoals eerder aangegeven heb ik zo'n massage gun van sanbo via bol.com.

Krachtig toestel, werkt goed, alleen batterij moet je vaak opladen want na half uur gebruik merk je wel al een verminderd vermogen.

300 euro meer uitgeven is het me echt niet waard. De meerwaarde van zo'n duur toestel zal eerder klein zijn.

Terug
Bovenaan