Ik lees hier met interesse mee, maar is het niet eens leuk om wat meer info te delen?
Misschien kan iedereen wat aanvullen met vragen die hij zelf interessant vindt voordat iedereen effectief begint met antwoorden.
Bvb; Hoe begonnen met lopen? Leuke trainingapps/schema's? Wat zou je niet meer kunnen missen? (horloge,...) Beste loopontdekking van het afgelopen jaar,...
Als dat hier enkele pagina's geleden al is gepasseerd hoor ik het wel, dan scroll ik eens terug
Hoe begin je met lopen?
- Doe gewoon wat je zelf leuk vindt zonder al te zot te doen. Dat hangt van persoon tot persoon af. Heb je echt overgewicht, begin dan met een Start 2 Run. Ben je iemand die al jaren 4 keer per week traint als voetballer of wielrenner, dan kan je wel beginnen met 3 keer per week rustig 5-10 kilometer te lopen. Begin vooral met grotendeels rustige runs, af en toe eens een beetje sneller als je dat leuk vindt, en met voldoende rust. Op lange termijn zal je ook veel beter worden als je het leuk vindt dan wanneer je jezelf vanalles oplegt. Doe in het begin dus ook wat je leuk vindt. Eens je dan echt de smaak te pakken hebt en wat vooruitgang hebt geboekt, kan je beginnen toeleven naar je eerste wedstrijd aan de hand van een standaard schema op basis van wat je gemiddeld per week loopt.
Goede raad voor een beginner:
- Probeer zeker niet elke training snel(ler dan de vorige) te lopen
- Ga aub naar een running center voor je eerste paar deftige loopschoenen. Oké, niet iedereen is even blessuregevoelig en over het algemeen is mijn idee ook wel dat je vooral moet lopen in een schoen waar je je zelf goed in voelt. Maar... je gaat uit zo'n winkel naar mijn gevoel nooit weg met schoenen die slecht zitten. Meestal worden enkele modellen voorgesteld die goed zijn voor jou en dan kies je daaruit gewoon degene die het beste zit.
- Als je een sporthorloge wilt, lees dan vooral veel reviews, denk na over wat je echt wilt en wat niet. Lees reviews van hoe de software ervan werkt. Ik zit nu bv. al jaren met een TomTom waar ik over het algemeen wel tevreden van ben, maar dat toch enkele minpunten heeft. Ik ga dat horloge niet wegdoen zolang het goed blijft werken (tot ik nog een keer stevig val waarschijnlijk

), maar weet nu al wel tussen welke twee ik ga kiezen mocht het zijn beste tijd gehad hebben.
- Oh ja, en als je er een gekocht hebt, kijk dan niet heel de training op dat ding tenzij voor specifieke trainingen en in het begin om jezelf wat te leren kennen. Mentaal is het veel ontspannender om op gevoel dan op je horloge te lopen, en laat die ontspanning nu net een voorname reden om te lopen zijn! Je vooruitgang zal ook echt niet minder zijn als je op gevoel loopt en dan een hartslag tussen 145 en 155 hebt dan wanneer je jezelf de willekeurige hartslag van 150 ingeprint hebt waar je zogezegd continu perfect moet onder blijven.
- Last but not least: ga niet zomaar mee in iedereen zijn goede raad. Er is niet één schoen of één manier van trainen die voor iedereen de allerbeste is.