Algemene Loopthread

Op vakantie met een kerel gesproken die beweerde zonder training in zijn jonge jaren eens 2:45 gelopen te hebben op een marathon. Deed daarvoor ook niets bijzonder van sport. Leek mij wel wat grootspraak. :crazy: Of die sportte gewoon veel meer dan hij wou toegeven om zijn prestatie in de verf te zetten.

Bedankt om Barry P running plan aan te raden.

Heb me voorgenomen om deze 12 weken te doen beginnend met 3 km, 6 km, 9 km en gradueel elke week 10% erbij te kletsen als het lichaam het toelaat. Hopelijk heb ik dan voldoende basis om terug gerichter te trainen naar doelen vanaf 2022.

Ook ga ik eens bekijken of zelf schema's opstellen aan de hand van Barry P zijn theorie haalbaar is. Anders zal het terug Trenara worden.

Als ik er meer bewust naar kijk nu, zie ik dat mijn hartslag toch altijd vrij hoog bleef. Dus eerste doel is om die hartslag tijdens inspanning omlaag te krijgen.

Ik heb toch wat last van decompressie na de marathon. Ik heb hier eerder al geschreven dat ik vooral lijk te genieten van die langere runs, en nu ik die marathon heb uitgelopen heb ik het precies moeilijker om nog te genieten van de meeste trainingsruns nu die sowieso een pak korter zijn allemaal. Het lijkt ineens allemaal een stuk banaler? Misschien een slecht woord, vind het wat moeilijk om het in woorden uit te drukken.

Ik heb zelfs veel goesting om er deze week een long run van een 20tal km in te gooien tussen mijn nieuw schema door om mijn honger naar wat kilometers te stillen, maar echt slim is dat eigenlijk ook niet. Feit dat ik hier nu in een mooie streek zit helpt er ook niet aan. Dat zouden dan 5 loopdagen worden deze week. En ik heb er zoveel zin in.

Ik heb nu even een doel om mijn PR op de HM goed aan te scherpen maar ik ga eens goed denken wat zinvolle doelen kunnen zijn om beter te voldoen aan die drang naar lang lopen/onderweg zijn.

Op vakantie met een kerel gesproken die beweerde zonder training in zijn jonge jaren eens 2:45 gelopen te hebben op een marathon. Deed daarvoor ook niets bijzonder van sport. Leek mij wel wat grootspraak. :crazy: Of die sportte gewoon veel meer dan hij wou toegeven om zijn prestatie in de verf te zetten.
Dit dus.

Ik kan gerust geloven, dat iemand van bijvoorbeeld 25 jaar, die voor zijn beroep oa orderpicker is of een andere zware fysieke arbeid doet (NIET te onderschatten! Ik kan het weten want ik heb dat 3 jaar lang gedaan. Dat is letterlijk 5 a 6 dagen per week, héél de dag snelwandelen en tegelijkertijd zo snel mogelijk dozen op een pallet stapelen) en ook nog fanatiek sport buiten de uurtjes + een supertalent is, zonder enig looptraining meteen 2:45 loopt op ne marathon.

(LEES: De dag nadien heeft die gast dan zeker en vast spier en peespijn en zal ie een half jaar buiten strijd want de spieren en pezen zijn lopen niet gewoon .., maar die 2:45 zal dan wel achter zijn naam staan)

Maar onsportief zijn, en meteen zo snel ne marathon lopen zonder training? Dat is echt 100% zeker van de pot gerukt. :tongue:
Als je ziet dat Karry dat nog niet haalt en wat ie ervoor doet ... neen sorry .. wat die kerel zegt kan echt niet ..

Ik hecht hoe dan ook al weinig belang aan mensen die zogezegd een marathon uitlopen zonder training, laat staan in 2u45. Dat is zo wat zoals de klasgenoten die we allemaal hebben gehad die nooit studeerden en wel altijd 90% op alles haalden. Gewoon laten praten en geen belang aan hechten. Ik vind het hoe dan ook indrukwekkender wanneer iemand echt hard werkt om iets te behalen.

Even voor alle duidelijkheid: Ik loop dan wel zeer veel en heb een PR van slechts 2u51 op de marathon, maar geloof mij, sub 2u45 loop ik nog wel hoor. Ik neem die marathons er momenteel ook gewoon bij als aanvulling op mijn ultra’s en werkt gewoon een tijdje wat gerichter, maar echt specifieke blokken heb er ik er nog nooit voor ingelast!

@eniac Ik begrijp uw gevoel wel, maar kan je niet gewoon wat op gevoel lopen gedurende een paar weken voordat je een nieuw schema start? Dan kan je wat doen waar je zin in hebt.

Ik heb al niet meer gelopen sinds vorige zondag. Ook bijna elke nacht +9u geslapen. Lang geleden dat ik nog eens een langere pauze heb ingelast. Had een ticket voor 12k Donkmeerloop, maar ik ben zelfs niet gegaan. Feels good. Begin wel stilletjes aan zin te krijgen om eens een rustige 5k te lopen.

Ik ben wel naar de donkmeerloop geweest, zal voor mij ook de laatste keer zijn, meer een veldloop (zeker met de stortregen vandaag) dan een echte wedstrijd, zo weinig asfalt en vaak nog draaien en keren, ok de omgeving is cava, maar heb al veel 'mooiere' halve marathons gelopen, bovendien een rondjes parkoer. Schandalig ook dat er geen bevoorrading was, kan dat zelfs met corona nog altijd niet verstaan, echt onbegrijpelijk, aangezien ik geen supporters langs de kant had staan, dan maar zelf met flesje water gelopen.. Uiteindelijk nog boven mijn doelstelling gefinished (1u30m30 seconden gefinished, wou onder de 90minuten) pacer ging de eerste 5km te snel, vervolgens moeten lossen om dan redelijk hard terug te komen, om uiteindelijk weer de laaste kilometers stil te vallen.

Ik lees hier met interesse mee, maar is het niet eens leuk om wat meer info te delen?
Misschien kan iedereen wat aanvullen met vragen die hij zelf interessant vindt voordat iedereen effectief begint met antwoorden.

Bvb; Hoe begonnen met lopen? Leuke trainingapps/schema's? Wat zou je niet meer kunnen missen? (horloge,...) Beste loopontdekking van het afgelopen jaar,...
Als dat hier enkele pagina's geleden al is gepasseerd hoor ik het wel, dan scroll ik eens terug :shy:

Bvb; Hoe begonnen met lopen? Leuke trainingapps/schema's? Wat zou je niet meer kunnen missen? (horloge,...) Beste loopontdekking van het afgelopen jaar,...
Als dat hier enkele pagina's geleden al is gepasseerd hoor ik het wel, dan scroll ik eens terug :shy:
Hoe begonnen met lopen?
- Ik was vroeger graatmager maar ik ben dan op vrij korte tijd 30 kg (!) bijgekomen door véél zittend werk (IT). Ik heb toen in 2010, mijn basketbalschoenen aangetrokken (BIG mistake!) en ik ben beginnen lopen! Natuurlijk na enkele maanden een zware scheenbeenblessure opgelopen door die fucking schoenen :bow:
Een jaar aan de kant, en dan echte deftige loopschoenen gekocht en daarna pas echt vertrokken. (En sindsdien ondanks af en toe 'crazy' loopjes nooit echt grote blessures meer gehad)

Sindsdien word ik 'de crazy guy' van het loopforum genoemd. Verstand komt met de jaren ;)

Leuke trainingapps/schema's?
- Ik heb wat schema's gedownload van keeponrunning en 4 marathons ermee gelopen. Voor kortere afstanden loop ik eerder op gevoel.

Wat zou je niet meer kunnen missen?
- Mijn loopschoenen! Zéér belangrijk om blessures te vermijden! Beter investeren in goede loopschoenen dan te lopen met shitty basketbalschoenen hé
+
Mijn GPS horloge. Dit zorgt ervoor dat ik mijn loopzones (en afstand + tijd) in het oog kan houden.

Beste loopontdekking van het afgelopen jaar,.. de afgelopen jaren
- Dat ik ook 'normale' loopjes kan doen. En dat gekke dingen doen tijdens loopsessies géén kwaad kan, MAAR dat dit géén chronisch 'iets' moet of mag zijn.

Laatst bewerkt:
Ik kan u garanderen dat als Bashir Abdi zonder training een marathon loopt hij niet in de buurt komt van 2:45.

Hier ook ferm last van decompressie…
Na de antwerp night marathon heb ik nog een weekje getraind, en nog eens diep gegaan tijdens een obstacle run (bijna top20).
Nadien loopschoenen niet meer bekeken. 1x per week een fietstochtje. En sinds dit weekend zwift terug aangesloten. Stilletjes terug ontwaken… eerst wat conditie opkrikken met de fiets, en krachttraining toevoegen.
Ik liep nochtans echt graag. Maar het weer, vroeg donker, geen doelen, … niet goed voor mij

Ik lees hier met interesse mee, maar is het niet eens leuk om wat meer info te delen?
Misschien kan iedereen wat aanvullen met vragen die hij zelf interessant vindt voordat iedereen effectief begint met antwoorden.

Hoe begin je met lopen?
- Doe gewoon wat je zelf leuk vindt zonder al te zot te doen. Dat hangt van persoon tot persoon af. Heb je echt overgewicht, begin dan met een Start 2 Run. Ben je iemand die al jaren 4 keer per week traint als voetballer of wielrenner, dan kan je wel beginnen met 3 keer per week rustig 5-10 kilometer te lopen. Begin vooral met grotendeels rustige runs, af en toe eens een beetje sneller als je dat leuk vindt, en met voldoende rust. Op lange termijn zal je ook veel beter worden als je het leuk vindt dan wanneer je jezelf vanalles oplegt. Doe in het begin dus ook wat je leuk vindt. Eens je dan echt de smaak te pakken hebt en wat vooruitgang hebt geboekt, kan je beginnen toeleven naar je eerste wedstrijd aan de hand van een standaard schema op basis van wat je gemiddeld per week loopt.

Goede raad voor een beginner:
- Probeer zeker niet elke training snel(ler dan de vorige) te lopen
- Ga aub naar een running center voor je eerste paar deftige loopschoenen. Oké, niet iedereen is even blessuregevoelig en over het algemeen is mijn idee ook wel dat je vooral moet lopen in een schoen waar je je zelf goed in voelt. Maar... je gaat uit zo'n winkel naar mijn gevoel nooit weg met schoenen die slecht zitten. Meestal worden enkele modellen voorgesteld die goed zijn voor jou en dan kies je daaruit gewoon degene die het beste zit.
- Als je een sporthorloge wilt, lees dan vooral veel reviews, denk na over wat je echt wilt en wat niet. Lees reviews van hoe de software ervan werkt. Ik zit nu bv. al jaren met een TomTom waar ik over het algemeen wel tevreden van ben, maar dat toch enkele minpunten heeft. Ik ga dat horloge niet wegdoen zolang het goed blijft werken (tot ik nog een keer stevig val waarschijnlijk :laugh:), maar weet nu al wel tussen welke twee ik ga kiezen mocht het zijn beste tijd gehad hebben. :D
- Oh ja, en als je er een gekocht hebt, kijk dan niet heel de training op dat ding tenzij voor specifieke trainingen en in het begin om jezelf wat te leren kennen. Mentaal is het veel ontspannender om op gevoel dan op je horloge te lopen, en laat die ontspanning nu net een voorname reden om te lopen zijn! Je vooruitgang zal ook echt niet minder zijn als je op gevoel loopt en dan een hartslag tussen 145 en 155 hebt dan wanneer je jezelf de willekeurige hartslag van 150 ingeprint hebt waar je zogezegd continu perfect moet onder blijven.
- Last but not least: ga niet zomaar mee in iedereen zijn goede raad. Er is niet één schoen of één manier van trainen die voor iedereen de allerbeste is.

Leuk idee.

Hoe begonnen met lopen?
- Vroeger ooit door m'n vader die volledige triathlons deed. Dan "mocht" ik pacen op m'n fietsje of ging ik zelf eens mee. Op 7-jarige leeftijd liep ik eigenlijk al op 25min rond de watersportbaan, dus die sportiviteit zat er wel altijd al in. Een kinderlijf kan natuurlijk wat aan en je weegt niets. Maar het was eigenlijk meer een kwestie van moeten. Zo bijv ook zwemlessen als 7-jarige met bij crawl drills door de coach verplicht pas ademhalen om de 5 slagen etc. Dat gaf me soms eigenlijk een beetje afkeer van het sporten, al was het met goede bedoelingen. Op m'n 16e eens 3 maanden stevig getraind voor de 20 van brussel (1:41) maar dan eigenlijk nooit meer echt gelopen. Na jaren complete inactiviteit enkele maanden terug beginnen fietsen en nu sinds 5-6 weken terug 2x/week aan het lopen. Vorig jaar op m'n zwaarst bijna 97kg met een stevige speklaag en toch ook nog een hoop spieren van jaren krachttraining als twintiger. In juni toen ik begon met fietsen 93kg en ondertussen 85kg. Die krachttraining enige tijd na die eerste en enige keer 20km van brussel opgenomen, mede omdat ik toch vond dat ik veel te mager was op die leeftijd en er ook aanleg voor had. Al vraag ik me wel af wat het geworden zou zijn als ik gewoon duursporten was blijven doen.

Leuke trainingapps/schema's?
- Geen, ik loop voorlopig puur op gevoel, net zoals bij het fietsen. LSD, intervallen, ... naargelang het juist aanvoelt. An sich volgens mij als beginner geen verschrikkelijke aanpak zolang je zeer aandachtig naar je lichaam luistert. Daarbij helpt mijn all-round sportervaring dan misschien wel een beetje. Iemand met nul sportachtergrond pakt het misschien beter meteen veel gestructureerder aan.

Wat zou je niet meer kunnen missen?
- Vorige week een Aftershokz Aeropex gekocht (120eur via bol) en dat ding is zalig. Veel veiliger in het verkeer (ook voor het fietsen) omdat je alles nog hoort, uitstekend geluid voor een niet-audiofiel, perfecte verbinding, waterdicht, licht en blijft perfect zitten. Ik ben tout court ook gevoelig voor runner's high (ook bij het fietsen) en de juiste muziek kan me echt in de correcte setting/stemming brengen.

Zal zelf ook een vraag toevoegen: Heb je een doel op een bepaalde termijn?
- Voorlopig niet echt al zou ik graag binnen afzienbare tijd (ergens volgend jaar) terug beter lopen dan als tiener. Dat lijkt mij realistisch gezien ik nooit langer dan een paar maanden liep. Momenteel ook teveel plezier in om echt gericht en met zeer concrete doelen te lopen. Die vrijheid om te doen en laten wat ik wil geeft net motivatie merk ik.

Laatst bewerkt:
Ik heb zelfs veel goesting om er deze week een long run van een 20tal km in te gooien tussen mijn nieuw schema door om mijn honger naar wat kilometers te stillen, maar echt slim is dat eigenlijk ook niet.

Waarom doe je jezelf dat aan? Devoot een schema aanhouden om een minuut sneller te lopen en 86e in plaats van 91e te finishen?
Gewoon al het feit dat je de vraag stelt is het bewijs dat je je daar niet goed bij voelt. Dus fuck dat schema en doe gewoon waar je goesting in hebt. Loop er 30, loop er 7 achterstevoren, loop een half uur in een zwembroek, whatever!

Waarom doe je jezelf dat aan? Devoot een schema aanhouden om een minuut sneller te lopen en 86e in plaats van 91e te finishen?
Gewoon al het feit dat je de vraag stelt is het bewijs dat je je daar niet goed bij voelt. Dus fuck dat schema en doe gewoon waar je goesting in hebt. Loop er 30, loop er 7 achterstevoren, loop een half uur in een zwembroek, whatever!

Dit dus. Een schema kan zeer handig zijn wanneer je echt opbouwt om een zekere houvast te hebben of om echt specifiek naar een doel toe te werken. Echter om zoveel mogelijk plezier te hebben, kan het een grote hulp zijn om dat gewoon los te laten en te doen waar je zin in hebt. Snel wanneer je snel wilt lopen, lang wanneer je daar zin in hebt, enz…

@eniac Ik begrijp uw gevoel wel, maar kan je niet gewoon wat op gevoel lopen gedurende een paar weken voordat je een nieuw schema start? Dan kan je wat doen waar je zin in hebt.

Komt denk ik vooral voor uit het feit dat ik nog maar goed anderhalf jaar bezig ben met lopen, en daarbij altijd al een schema gevolgd heb. Ik beschouw mezelf nog steeds als beginner en durf precies nog niet echt op mezelf vertrouwen, kies daardoor steeds de houvast van die schema's. Tot hiertoe heeft dat natuurlijk wel goed gewerkt, maar inderdaad, na die marathon is het gevoel nu wel even anders.

Deze duurt nu nog 11 weken, ik denk dat ik deze nog even doorloop en dat ik daarna eens een poging ga doen om het los te laten :)

Komt denk ik vooral voor uit het feit dat ik nog maar goed anderhalf jaar bezig ben met lopen, en daarbij altijd al een schema gevolgd heb. Ik beschouw mezelf nog steeds als beginner en durf precies nog niet echt op mezelf vertrouwen, kies daardoor steeds de houvast van die schema's. Tot hiertoe heeft dat natuurlijk wel goed gewerkt, maar inderdaad, na die marathon is het gevoel nu wel even anders.

Deze duurt nu nog 11 weken, ik denk dat ik deze nog even doorloop en dat ik daarna eens een poging ga doen om het los te laten :)
Ik denk dat je ondertussen wel al een beeld hebt van welke trainingen je aankan en hoeveel volume je op weekbasis kan verteren.
Daarmee kan je toch al wat doen. Gewoon doen waar je zin in hebt en niet gebonden zijn aan wat een papier zegt kan echt deugd doen. Het moet plezant blijven.
Ga je niet optimaal trainen? Misschien wel, maar je traint nog altijd dus op dat vlak doe je echt niks verkeerd.

Toen ik net begonnen was met lopen, heb ik eens een halve marathon gelopen gewoon op een zondag middag zonder daar echt bewust naar toe gewerkt te hebben.

En ik kan me herinneren dat ik zo voldaan was dat ik toen 2-3 weken niet gelopen heb puur omdat op dat punt m'n "ultieme" doel bereikt was.

Uiteraard kruipt bloed waar het niet gaan kan en begin je gewoon opnieuw maar als je hoofd er nu niet naar staat zou ik gewoon paar weken zonder schema lopen en die competitie drang komt ook heus wel terug.

Ik heb zelfs veel goesting om er deze week een long run van een 20tal km in te gooien tussen mijn nieuw schema door om mijn honger naar wat kilometers te stillen, maar echt slim is dat eigenlijk ook niet. Feit dat ik hier nu in een mooie streek zit helpt er ook niet aan. Dat zouden dan 5 loopdagen worden deze week. En ik heb er zoveel zin in.

Ik heb nu even een doel om mijn PR op de HM goed aan te scherpen maar ik ga eens goed denken wat zinvolle doelen kunnen zijn om beter te voldoen aan die drang naar lang lopen/onderweg zijn.
Gewoon doen waar ge goesting in hebt, zolang uw lichaam het aan kan?

Ik beschouw mezelf nog steeds als beginner
maar dat ben je al niet meer ze!

zeker mee opletten dat je de motivatie om te lopen niet verliest door die schema's

Komende weken ga ik ook gewoon doen waar ik zin in heb, niet naar iets specifieks opbouwen.
Het trailweekend met BG zal ik op m'n gemakje doen, laat de kamphanen het maar uitvechten op de bergen ;)
En dan zie ik of ik me kan opladen voor de bello galacio (80km), is wel een event dat door m'n vertrouwd bosje gaat :)

Ik ga pas na m'n reis in januari (ik ga naar lapland) bepalen wat m'n doelen worden voor volgend jaar.

Terug
Bovenaan