Algemene Loopthread

Hoe begonnen met lopen?

Ik ben een corona loper, in de eerste lockdown beu om weer eens te gaan wandelen en dan maar de "loopschoenen" aangetrokken, vroeger vond ik lopen verschrikkelijk maar om één of de andere reden klikte het nu wel plots. Misschien door de fantastische verhalen die ik hier lees? Ondertussen in 2021 al 650 km op de teller, had graag richting de 1000km gegaan maar met quasi twee maanden in blessure zal het er niet van komen.

Leuke trainingapps/schema's?

Garmin Coach, Decathlon, Trenara,... verschillende geprobeerd en geen enkele is perfect. Tegenwoordig kies meestal voor eentje van Garmin of Decathlon maar geef ik er wel een persoonlijke twist aan. Soms gaat een trainingsplan te snel of te traag naar m'n zin en dan pas ik dat gewoon aan.

Wat zou je niet meer kunnen missen?

M'n borstlamp, ik loop quasi altijd 's avonds en zeker nu het snel donker is, is verlichting echt een must.
Verder niets speciaals, goeie schoenen en gps horloges zijn ondertussen standaard kit geworden voor iedereen he?

Heb je een doel op een bepaalde termijn?

Meer trailen vooral, hier in de buurt zijn de mogelijkheden vrij beperkt maar misschien moet ik om de x aantal tijd eens een leuke trail "wedstrijd" op de agenda zetten. Naar dee BG Trail Uitstap kijk ik echt naar uit, ook al ga ik daar mijn peren zien.. :lol:

De marathon wil ik ook wel eens doen, 5 Maart wordt er eentje georganiseerd in m'n achtertuin maar ik weet nog niet of ik me ga inschrijven, als het deze niet wordt zal het eerder voor 2023 zijn.

Begonnen:
Als kind en tiener nooit gesport maar na mijn studentenjaren en met een bureaujob kwam ik toch tot de constatatie dat ik daar niet meer zo makkelijk mee wegkwam. De conditie was een ramp, lopen de makkelijkste sport om op te pikken.
Het was geen liefde op het eerste gezicht maar ik ben nooit meer gestopt, en dat dus al zo’n dikke 10 jaar.

Schema:
Nog nooit gebruikt en zal ik waarschijnlijk nooit gebruiken.

Niet meer kunnen missen:
Mentaal: het hoofd leegmaken door te lopen
Materiaal: mijn hiking poles

Doel:
Eigenlijk niets.
Soms denk ik dat ik bepaalde tijden wil kloppen op de klassieke afstanden, zo heb ik vorig jaar een sub-20 5K gelopen. Maar plezant vond ik dat niet, en er zijn veel mensen met minder training en meer talent die mij op een wedstrijd voorbij zouden knallen.
Lange afstand haal ik meer plezier uit maar ik kan niet eindeloos trainingskilometers blijven toevoegen zonder blessures op te lopen. En ik wil nu ook weer geen 2 uur per dag aan het lopen zijn.
Er zullen ongetwijfeld wel nog doelen opduiken maar ik heb geen masterplan of grootse ambitie.

Daarnet wat foto's aan het bekijken van de halve marathon in Berlare, de ene na het ander getekend gezicht bij de finish, best komisch, wie zit daar eigenlijk op te wachten vraag ik me elke keer af. Ik moet geen foto's van mezelf terugzien als ik aan het lopen ben. ;)

Ik zie ook ene op de foto staan die maar eventjes 1u15m loopt in lange broek. haha

Ook eens antwoorden :)

Hoe begonnen met lopen?

Ik woog ooit 120kg en een dikke 2 jaar geleden zat ik op 113. September 2019 de knop omgedraaid, het moest beter en anders.
In maart 2020 was ik een 20tal kg afgevallen en was het tijd om een volgende stap te nemen en te beginnen sporten. Lopen is laagdrempelig op veel vlakken dus deed ik dat. Draadloze oortjes en een Garmin Venu gekocht en start to run 0-5 begonnen. En ik was 1 of 2 weken bezig en de corona lockdown begon, dus wanneer ik normaal in de wagen zat kon ik nu lopen.

En ik deed het zowaar graag. 0-5 werd 5-10, daarna HM via Garmin Coach, en uiteindelijk vorige maand eerste marathon. Eerste, want er komen er zeker nog.

Start to run heeft me goed op gang gebracht, Garmin Coach heeft het daarna overgenomen.

Ik denk er nu aan om na mijn huidig schema stilaan los te laten en m'n eigen ding te doen, maar bovenstaande hebben me wel enorm geholpen.

De voldoening van (voor mij) mooie prestaties. Zeker gezien dit de eerste periode is van mijn 39-jarige leven waarin ik m'n luie kont eindelijk van de zetel gehaald heb om sport te doen. Ik dacht altijd dat sport niets voor mij was, dat ik toch niets zou kunnen. Ik bewijs mezelf al anderhalf jaar het tegendeel, en dat voelt fantastisch. En ik voel me nu een veel beter rolmodel voor m'n kinderen, en een betere man voor m'n vrouw.

En ook niet te onderschatten: de therapeutische waarde van op m'n eentje op pad te gaan, hoe langer hoe liever, en m'n hoofd goed leeg te maken.

Edit: ik zou het nog vergeten: het advies hier van de community, en sommigen al in het echt mogen ontmoeten op verschillende events was ook super. Het geeft ook wat het idee dat je ergens deel van uitmaakt.

Na de marathon zit ik in een fase waarin ik even moet nadenken waar ik heen wil en wat ik wil doen. Ik zal nooit wedstrijden winnen en dat moet ook helemaal niet.
Ik denk dat m'n meest zinvolle doel is om lekker verder te doen, een paar leuke wedstrijden per jaar te lopen waarvan minstens 1 marathon, en voor de rest te genieten en gezond en fit te blijven op deze manier.

Laatst bewerkt:
Haha leuke trend hier! Allemaal is wreed tof om te lezen van iedereen :) Ik doe ook nog is mee.

Hoe begonnen met lopen?

Ik heb heel mijn jeugd volleybal gespeeld en ben daar sinds mijn 19de mee gestopt (combinatie studies, volleybal, chiro was geen doen meer). Om mijn fysiek toch wat te onderhouden ben ik dus sinds 2016 casual beginnen lopen. De eerste drie jaar liep ik gewoon zonder doel ongeveer een kleine 200km per jaar. Vanaf 2019 heb ik me eens een sporthorloge aangeschaft en begonnen de km's al wat omhoog te gaan (+-500 km) en begon ik er ook meer en meer plezier in te vinden.

In 2020 is het loopvirus dan tegelijk met corona bij mij los gebarsten tijdens mijn erasmus in Zuid Korea. Ik had er massa's tijd en kon trainingsweken lopen van om & bij de 70 tot 100km zonder problemen. Ik heb daar ook solo mijn eerste marathon gelopen (ging normaal deelnemen aan Seoul marathon) en zowat al mijn PR's op elke afstand gebroken. Ik heb dan een redelijk volume verder volgehouden doorheen 2020 (1100km) en ben ook enthousiast aan 2021 begonnen met mijn eerste "trails" in het nabijgelegen bos & op de skiberg in Gent.

Helaas was het te snel te veel willen op het onverhard (en de combinatie van meteen te veel met Altra lopen) en ben ik ergens in april serieus geblesseerd geraakt waardoor ook mijn fietsen wat in het gedrang kwam. Uiteindelijk heb ik toen besloten om er even de brui aan te geven omdat ik mijn fietsplannen deze zomer niet wou riskeren. Ondertussen ben ik langzaam de draad weer aan het oppikken met gemidded 5~10 km per week, puur voor de fun.

Strava voor het sociale aspect & de segmentjes, schema's heb ik nooit mee gewerkt.

Horloge vind ik echt wel tof, mijn eigen pace "live" kunnen zien tijdens het lopen maakte zo een groot verschil voor mij. Is een Polar M400, maar zolang ik niet weer meer ambitie vind in het lopen is dat ding nog steeds meer dan goed genoeg.

Ik zou graag al mijn huidige PR's wel eens breken, maar wanneer of hoe, dat zien we dan weer wel. Heb in ieder geval wel nog genoeg marge moest ik eens gestructureerd ergens naartoe trainen.
Én ik wil ooit ook samen eens met jullie in de Ardennen gaan ploeteren, zwaar last van FOMO dat ik niet mee ga binnenkort :help:

Hoe begonnen met lopen?
In het najaar 2013- voorjaar 2014 op 38 jarige leeftijd ben ik toen begonnen met lopen ter aanvulling van een dieet. Ik had jarenlang competitief basketbal gespeeld maar enkele jaren gestopt na een verhuis en niets meer van sport gedaan waardoor de kilo's eraan vlogen.. Uiteindelijk na dieet en looptraining van 117kg naar 90kg afgevallen.. Via een collega in de zomer van 2014 mijn eerste loopwedstrijd gedaan en zo verder de smaak te pakken kregen.. Vrijwel wekelijks deed ik toentertijd een plaatselijke jogging.. en daarnaast ook de 20km van Brussel (PR: 1u46min.) meermaals gelopen net als de Ten Miles Antwerpen (PR: 1u17min.). In het jaar 2017 had ik mijn topjaar met oa een wedstrijd 10km in 44min.45sec. en de halve marathon van Brussel in 1u44min rond.

Strava: enkel voor mijn loopkilometers bij te houden

Horloge: Garmin Vivoactive 3 met GPS en polshartslagmeter

Niet meer. Ik loop vooral nog voldoende kilometers (= gemiddeld ongeveer 150km per maand) voor mijn gezondheid. De tijd van PR's lopen en met regelmaat wedstrijden lopen is definitief voorbij en zegt me helemaal niets meer. Af en toe zal ik wss nog wel eens een wedstrijdje meepikken in de buurt maar dan op mijn trainingstempo.. (5.30 - 5.40 pace).

Mij ingeschreven voor de halve marathon volgende week in zondag in Dordrecht (Nederland, eerste deelname daar). Het zal mijn 50 halve marathon worden, nieuw mijlpaal. De man van het halve werk ;)

Mij ingeschreven voor de halve marathon volgende week in zondag in Dordrecht (Nederland, eerste deelname daar). Het zal mijn 50 halve marathon worden, nieuw mijlpaal. De man van het halve werk ;)

Ik weet niet wat knapper is, het feit dat je al 50 halve marathons hebt gelopen of het feit dat je effectief de tel hebt bijgehouden 😁. Veel plezier gewenst in ieder geval!

Ik heb mijn versleten loopschoenen in de kast gestoken (1100 km op de teller, het was echt OP) en ik ben sinds vrijdag gaan lopen op nieuw loopschoenen. (0 km op de teller). Dat is toch echt een wereld van een verschil. ;)
[En ja ik heb ook nog een 3de paar loopschoenen, daar staan een paar 100km op de teller .. ]

Zondag --> 10 miles - HR 166 - 5:36min/km
vrijdag --> 12,8 km - HR 149 - 5:40min/km

T'was gisteren iets trager, maar dat kwam door de allereerste km (6:26) waar ik aan het sukkelen was met mijn GPS en ik moest uitwijken voor enkele wagens. Dus eigenlijk was het tempo identiek.

Kort gezegd: Een goede recuperatie-planning na enkele zware loopdagen + Nieuwe loopschoenen --> Dat scheelde gewoon 17 slagen minder HR per minuut. (!) :tongue:. De ene dag is de andere niet natuurlijk, maar dat was toch vrij véél. Dat viel echt op.

Laatst bewerkt:
Hoe ziet jullie loopschoenenkast er uit?

Ik bezit eigenlijk maar 1 paar loopschoenen voor op verharding.
Wat eigenlijk te weinig is als dat ik hier zo lees.

Twijfel ook steeds om die befaamde Nike Vaporfly 2% of de Hoka One One Carbon X eens aan te schaffen. Wat zijn de beste?

Iemand ervaringen ook met Runners Lab?

De nike vaporflys zijn wedstrijd schoenen. Ik zou die nooit als trainingsschoen kopen. Ze kunnen niet zoveel kms aan (300 tot 400) en daarnaast vind ik het geen fijne schoenen om in te lopen maar dat is persoonlijk. Het zijn samen met de asics metaspeed sky de snelste schoenen van het moment. Andere schoenen komen niet id buurt.

Wil je toch met een carbon schoen lopen zou ik carbon x proberen. Goedkoper en kan meer mileage aan.
Runnerslab is goeie winkel.

Ik sluit me aan bij Desorted. Vaporfly's zijn ondanks stijve carbonplaat heel onstabiel aan lage snelheden. Dat komt door de zachte midzool die uit een soort schuimrubber bestaat. Ik zou ze niet gebruiken voor snelheden trager dan 4:30, maar dat is misschien erg persoonsgebonden.

Ik heb ook de Carbon x (versie 1), hebben al +550km en zool is nog ok. Niet zo responsief en snel als vaporfly, maar veel stabieler.

Ik heb mijn versleten loopschoenen in de kast gestoken (1100 km op de teller, het was echt OP
Ik moet ook eens dringend gaan kiijken, het valt op dat ik meer kwaaltjes heb na het lopen op m'n wegschoenen met +900km dan op m'n nieuwe trailschoenen met 60km op de teller.

Twijfel ook steeds om die befaamde Nike Vaporfly 2% of de Hoka One One Carbon X eens aan te schaffen. Wat zijn de beste?

Vroeger Brooks toen ik nog wat kilootjes te veel woog.
De laatste jaren altijd met Asics (Nimbus).
Wedstrijdschoenen heb ik eigenlijk niet.

Ik weet niet wat knapper is, het feit dat je al 50 halve marathons hebt gelopen of het feit dat je effectief de tel hebt bijgehouden 😁. Veel plezier gewenst in ieder geval!
Jip zelfs met tijden, jaartallen, plaats. Ik zou ergens denken, doen de meeste lopers toch? ;) Enfin fijn om eens te bekijken, 50 halve marathons over 17 verschillende halve marathons, het meeste halve marathons in Hamont-Achel (12 keer), 10 halve marathons 1x deelname. Als ik nog eens te veel tijd heb, zou ik eens moeten uittellen wat mijn gemiddelde tijd is.

Wegschoenen: Brooks Ghost 13, Ghost 14 en Mizuno Wave Skyrise 2
Trail: Brooks Cascadia 15
Het is aan te raden om af te wisselen tussen (2 of meer paar) loopschoenen 😉
Alleen maar goede ervaringen 🙂

Jip zelfs met tijden, jaartallen, plaats. Ik zou ergens denken, doen de meeste lopers toch? ;) Enfin fijn om eens te bekijken, 50 halve marathons over 17 verschillende halve marathons, het meeste halve marathons in Hamont-Achel (12 keer), 10 halve marathons 1x deelname. Als ik nog eens te veel tijd heb, zou ik eens moeten uittellen wat mijn gemiddelde tijd is.

Ik weet zelfs niet meer hoeveel ultra’s ik al heb gelopen om eerlijk te zijn. Ik houd daar helemaal niets van bij.

Vandaag voor het eerst in 2 jaar nog eens een loopanalyse laten uitvoeren bij Runners’ lab. Kameraad ging en vroeg of ik niet mee wilde gaan. Tijdens mijn laatste analyse hebben ze gezien dat ik hard overproneer en kreeg ik corrigerende schoenen voorgeschreven (Kayano’s van Asics). Ik was die schoenen na een tijdje zo beu dat ik de switch heb gemaakt naar Altra (en andere merken) en mijn gevoel heb gevolgd.

Het leek mij grappig om te zien of dat was geëvolueerd. Kom daar dus aan, doe mijn schoenen en sokken uit en loop op blote voeten over de drukplaat. Ik kijk naar het scherm en zie meteen dat ik helemaal niet meer overproneer. Kerel doet zijn uitleg en vertelt dat ik mooi op mijn voorvoet land en eigenlijk een heel mooie afrol heb naar mijn grote teen toe voor de volgende stap. Kortom, weinig op aan te merken.

Ik vertel hem dan dat ik van hen corrigerende schoenen kreeg aangemeten, maar dat volledig links heb laten liggen en veel met Altra heb gelopen om een meer natuurlijke stijl te ontwikkelen. Ik heb dan gevraagd of het niet beter zou zijn om meer Altra en soortgelijke schoenen aan te raden zodat mensen meer op hun stijl zouden letten en minder corrigeren. Wist niet goed hoe daarop te reageren omdat hij tegen zijn winkel zou beginnen praten 😂.

Niets negatief over hen overigens hoor, ik vind het nog altijd een topwinkel, het is ook gewoon eerder een algemene vergadering ergernis in het wereldje om alles altijd te corrigeren. Enkel en alleen om die blonde verkoopster in Zwijndrecht te zien is het al de verplaatsing waard 😁.

Uiteindelijk ook weer buitengekomen met €300 aan spullen, money well spent 👌😂.

Vandaag 21,2km gelopen op de Vuvuzelarun. Best tof, maar wel de fout gemaakt om te fel vanvoor te starten bij de snelle lopers, dan mijn tempo aan het hunne aangepast en tegen km 5 had ik eigenlijk veel te snel gelopen naar mijn doen. Normaal start ik ergens vanachter, maar nu zonder al te veel na te denken gewoon aangesloten bij de rij en mee gestart.
Wel een toffe run en nog tegen een redelijk tempo kunnen uitlopen.

Terug
Bovenaan