Algemene Loopthread

Ik loop al jarenlang op Under Armour schoenen. Altijd dezelfde serie: Speedform Europa. Die maken ze nu niet meer, dus heb ik begin dit jaar de laatste 2 paar in mijn maat op Amazon gekocht :D

Tijdens wedstrijden kijk ik altijd rondom mij voor de start om te zien wie wat aan heeft en ik heb letterlijk nog nooit iemand met schoenen van UA gezien :')

Ik vertel hem dan dat ik van hen corrigerende schoenen kreeg aangemeten, maar dat volledig links heb laten liggen en veel met Altra heb gelopen om een meer natuurlijke stijl te ontwikkelen. Ik heb dan gevraagd of het niet beter zou zijn om meer Altra en soortgelijke schoenen aan te raden zodat mensen meer op hun stijl zouden letten en minder corrigeren. Wist niet goed hoe daarop te reageren omdat hij tegen zijn winkel zou beginnen praten 😂.

In theorie klopt uw uitleg, en zouden mensen dus effectief ook moeten werken aan hun stijl.
Maar dat is net het probleem, veel mensen doen dat niet en dan geraak je onherroepelijk geblesseerd.

Je zegt het ook heel goed, je hebt een goeie stijl ontwikkelt. Maar dat doe je niet zomaar en dat doe je ook niet met enkel maar te lopen natuurlijk.

Ik loop al jarenlang op Under Armour schoenen. Altijd dezelfde serie: Speedform Europa. Die maken ze nu niet meer, dus heb ik begin dit jaar de laatste 2 paar in mijn maat op Amazon gekocht :D

Tijdens wedstrijden kijk ik altijd rondom mij voor de start om te zien wie wat aan heeft en ik heb letterlijk nog nooit iemand met schoenen van UA gezien :')
Waarom zo blijven hangen aan 1 model?

Er zijn zoveel ontwikkelingen geweest de laatste jaren als het over loopschoenen gaat dat ik het moeilijk te begrijpen vind waarom ge zo trouw blijft aan een verouderd model.

In theorie klopt uw uitleg, en zouden mensen dus effectief ook moeten werken aan hun stijl.
Maar dat is net het probleem, veel mensen doen dat niet en dan geraak je onherroepelijk geblesseerd.

Je zegt het ook heel goed, je hebt een goeie stijl ontwikkelt. Maar dat doe je niet zomaar en dat doe je ook niet met enkel maar te lopen natuurlijk.
De vraag is natuurlijk hoe je als 'recreant' een goeie stijl kan aanmeten?

Bijvoorbeeld ik merk bij mezelf dat ik op hogere snelheden (+5:00) meer last heb van kwaaltjes, hoogstwaarschijnlijk omdat het moeilijker is om überhaupt een stijl aan te houden.

Je zou al een coach of club nodig hebben om hier aan te kunnen werken want internet-advies werkt maar in één richting he.

De vraag is natuurlijk hoe je als 'recreant' een goeie stijl kan aanmeten?

Bijvoorbeeld ik merk bij mezelf dat ik op hogere snelheden (+5:00) meer last heb van kwaaltjes, hoogstwaarschijnlijk omdat het moeilijker is om überhaupt een stijl aan te houden.

Je zou al een coach of club nodig hebben om hier aan te kunnen werken want internet-advies werkt maar in één richting he.
In de eerste plek zijn er wel drills en oefeningen die zo een stijl bevorderen.
Hetgeen je zegt dat je vanaf sneller dan 5min/km meer last krijgt is omdat uw stijl verandert en je in feite u moet “forceren” om dat tempo te lopen.
Sneller lopen is een combinatie van hogere cadans en langere paslengte. Maar niet van een veranderende landing en afzetten.

Het probleem is een beetje dat vanaf een bepaalde snelheid je automatisch anders gaat lopen, uw lichaam zal automatisch het gewicht naar voor brengen en u laten landen op de voor- of middenvoet omdat je een kort grondcontact nodig hebt. Maar als je dat niet gewoon bent dan is zo lopen net heel belastend als uw spieren dat niet gewoon zijn en niet goed ontwikkeld zijn.

Je kan al heel veel doen op jezelf hoor. Heel veel informatie is te vinden. Maar iemand die uw uitvoering beoordeelt en u bijstuurt kan inderdaad geen kwaad.

Waarom zo blijven hangen aan 1 model?

Er zijn zoveel ontwikkelingen geweest de laatste jaren als het over loopschoenen gaat dat ik het moeilijk te begrijpen vind waarom ge zo trouw blijft aan een verouderd model.
Die schoen zit me echt als gegoten :) en ik ken geen loopwinkels die UA in hun aanbod hebben. Om dan blind een nieuw model te gaan kopen online, is dan weer een brug te ver 😁

Ik heb hier eerst een paar Skechers ( 😂 ) versleten die me doorheen m'n start to runs >5 en >10 hebben geholpen en halverwege richting eerste HM training.
Daarna paartje Hoka Clifton 6, uit roulatie genomen na 870km.
Daarna beginnen roteren tussen 2 paar Hoka's: Clifton 7 voor duurtrainingen (nu 620km) en Rincon 2 voor wedstrijden en snellere trainingen (nu 315km).

Tevreden over het merk, ik loop wel duidelijk liever op de Rincon die echter minder slijtvast is. Kan nog wel even mee, maar 800km ga ik niet halen. Waarschijnlijk ga ik als opvolgers van deze paartjes overschakelen naar een combo Mach 4 / Rincon 2 (of 3).

Ik heb hier eerst een paar Skechers ( 😂 ) versleten die me doorheen m'n start to runs >5 en >10 hebben geholpen en halverwege richting eerste HM training.
Daarna paartje Hoka Clifton 6, uit roulatie genomen na 870km.
Daarna beginnen roteren tussen 2 paar Hoka's: Clifton 7 voor duurtrainingen (nu 620km) en Rincon 2 voor wedstrijden en snellere trainingen (nu 315km).

Tevreden over het merk, ik loop wel duidelijk liever op de Rincon die echter minder slijtvast is. Kan nog wel even mee, maar 800km ga ik niet halen. Waarschijnlijk ga ik als opvolgers van deze paartjes overschakelen naar een combo Mach 4 / Rincon 2 (of 3).
Ik heb al goeie dingen gelezen van de Skechers loopschoenen. Die staan op het lijstje om ooit eens te proberen.

De Rincon 3 krijgt trouwens heel goeie reviews. Eens mijn Brooks Ghost 13 aan de 800km zijn is het plan deze te vervangen door de Rincon 3 voor mijn easy en recovery runs. Zit met mijn Ghosts aan 650km en begin ze wat beu te raken: te hoge heeldrop en te zwaar.

De mach4 had ik ook graag geprobeerd maar heb nog genoeg mileage over op mijn Brooks Hyperion Tempo en Saucony Endorphine Speed 2. Twee fantastische schoenen trouwens... Ik vermoed dat eens deze door hun mileage zijn de mach 5 wel klaar zal staan. :)

Puur persoonlijk, maar de Mach4 schoenen zijn mijn grootste miskoop van 2021, samen met Asics Novablast

Enkel lockdown gevoel van mach4 vond ik wel beter dan bij Rincon 2, maar qua energy return of comfort tijdens het lopen, vind ik de mach4 echt niet top.

Rincon met de upper en lockdown van Mach4 zou wel een topschoen zijn.

Ik volg een heel aantal Amerikaanse Youtubers die echt enthousiast zijn over Skechers, ik wil ook al een hele tijd eens enkele van hun modellen testen, maar helaas zijn hun loopschoenen hier niet gemakkelijk te krijgen…

Op zoek naar een t-shirt met lange mouwen en/of vest om mee te gaan lopen voor 0 tot 10 graden. Iemand aanraders qua merk/soort?
Of kijk je best in de Decathlon voor beste prijs/kwaliteit?

Op zoek naar een t-shirt met lange mouwen en/of vest om mee te gaan lopen voor 0 tot 10 graden. Iemand aanraders qua merk/soort?
Ik spreek alleen voor mijzelf natuurlijk, ik heb mijn eigen loopgerief.
Maar ik loop dus meestal met onderstaande bovenkledij.

Niet het goedkoopste maar een erg goed T-shirt om mee te lopen
Under Armour HG Armour (Sportshirt)
Nooit nog bebloede tepels ;)

Bij 0 tot 10 graden doe ik er wel een extra vestje over heen (Merk Fusion, echt een goed vestje maar alweer niet echt goedkoop, het voordeel van dit vestje is dat je het gemakkelijk kan bijeenvouwen en in een rugzak kan steken, het is erg dun)

Boven de 10 graden is het T-shirt voldoende.

Nu is het wel zo, mijn vestje is met lange mouwen, mijn T-shirt is met korte mouwen.

Laatst bewerkt:
Ik draag gewone sport t-shirts van Nike of Under Armour (of Kalenji van de Decathlon ook bij tijden).
Eergisteren tijdens de trail run wel een paar t-shirts gezien van X Bionic die er wel cool uitzagen, maar de prijzen vind ik aan de hoge kant voor een t-shirt.
Niet het goedkoopste maar een erg goed T-shirt om mee te lopen
Under Armour HG Armour (Sportshirt)
Nooit nog bebloede tepels ;)
Nog nooit last van gehad, maar kom :crazy:
Die HG Armour t-shirt lijkt mij nu net iets dat ik slecht zou verdragen, dat ziet er zo stretcherig uit, ik vind dat vaak beklijvend. Dan liever gewone loss t-shirts.

Coldgear T-shirt met lange mouwen van Under Armour, daar heb ik zelfs bij vriestemperaturen geen koude in. Ik heb dat vorig jaar ook aan Vlitser aangeraden en hij was er ook zeer tevreden van.

Under Armour Herren Coldgear Armour Mock ultrawarmes Langarmshirt, langärmliges Funktionsshirt für Männer https://www.amazon.de/dp/B00QHAPPXO/ref=cm_sw_r_apan_glt_i_AKQJN8QG5VP4PZDTZE46?_encoding=UTF8&psc=1

Afhankelijk van uw doelen en afstanden kan je met de betere spullen van Decathlon niet veel verkeerd doen als je geen fortuin wil uitgeven, ik loop er zelf regelmatig mee en heb van zo goed als elk merk spullen, dus dat wil al iets zeggen. Zelf wel een zeer grote fan van alles van Salomon, maar dat heeft zijn prijs.

Voor diegenen die graag documentaires kijken over trailrunning/ultra’s/avonturen kan ik Running Out echt aanraden: http://www.runningoutmovie.com/

Het documenteert de tocht van Lucy Barrholomew op de Larapinta trail in Australië, een tochtje van 230km op zeer zwaar terrein met prachtige beelden. Lucy is een fenomenale atlete (al heeft ze het de laatste jaren wat lastig gehad) en het is een super sympathieke vrouw (op film in ieder geval). Een echte aanrader!

Vandaag nog eens gaan lopen in het Zoniënwoud, toch echt dik de moeite in de herfst! Nu 3 dagen werken en dan weer op trainingsweekend naar de Ardennen om minstens 2x 40km te lopen met het oog op de Bello Gallico.

Laatst bewerkt:
Ik ben beginnen lopen met het merendeel van mijn kleren uit de decathlon, zelfs nu ik 7/7 loop komt het merendeel van mijn kledij uit de decathlon. Is dat het meest kwalitatieve loopmateriaal? Absoluut niet, maar het is wel voldoende voor de meeste recreatieve lopers. Op dat vlak zijn ze prijs/kwaliteit niet te kloppen.

Wil je betere kwaliteit schiet de prijs heel snel omhoog. Afhankelijk van hoeveel je loopt kan het dat waard zijn...

Doet me eraan denken om een lange broek te kopen voor de koude maanden.

Vorige week Barry P verteerd aan 3, 6, 9 km zonder last.

Dus deze week 10% bijsteken.

Nog nooit last van gehad, maar kom :crazy:
Bij één van mijn marathons druipte het bloed van mijn tepels tot aan mijn loopschoenen. Ik hing echt vol bloed van onder tot boven.
En ik had daar echt véél last van tijdens het lopen.

En we weten allemaal dat ik soms overdrijf en niet serieus ben.
MAAR bovenstaande zin heb ik al meermaals aangehaald en ik heb daar héél lang over liggen zagen in dit topic.
Dus of je mij nu gelooft of niet, "I dont really care", want bovenstaande paragraaf is HELAAS echt waar. :frown:

En ik had ze toen met plakkers / pleisters afgeplakt, maar dat helpt gene zak bij mij. Ik zweet zo hard dat zelfs van die goeie -aangeraden in dit topic- pleisters er snel afliggen ..

We zullen het er maar ophouden dat de ene mens daar gevoeliger voor is dan de andere, en dat dit bij mij extreem is? :unsure:

Die HG Armour t-shirt lijkt mij nu net iets dat ik slecht zou verdragen, dat ziet er zo stretcherig uit, ik vind dat vaak beklijvend. Dan liever gewone loss t-shirts.
Your choice hé ;)

Terug
Bovenaan