Algemene Loopthread

Vandaag overigens 27,5 km gaan lopen hier in de buurt. Vertrokken bij grijs weer, maar na goei 12 km scheen de zon zo mooi, dat ik wat extra kilometers aan m'n oorspronkelijk plan geplakt heb. M'n benen kunnen wel duidelijk niet meer aan, na 23-24 km begonnen m'n heupen tegen te spartelen. Maar het was fijn zo, zeker in combinatie met de HM (350m).

Direct na het werk 5km tempo in 19m49s en dat zonder de Nike VAPORFLY"s ;), op het einde was het Makila-gewijs wel hijgen en puffen.

Lees ik daar een steekje naar mij en @MichielD4? 😁

Ivm de gels: Op ultra’s gebruik ik dat nooit, enkel “echt voedsel” zoals: wraps, koude pizza, wafels, oreo’s, winegums, zouten nootjes, sandwiches,… + al wat er op de bevoorradingen te vinden is.

Op marathons uit noodzaak dan wel gels, ik pak dan gewoon die van de Decathlon, krijg die zonder problemen binnen en met wat water is de smaak zo weer weg.

Laatst bewerkt:
Lees ik daar een steekje naar mij en @MichielD4? 😁

Ivm de gels: Op ultra’s gebruik ik dat nooit, enkel “echt voedsel” zoals: wraps, koude pizza, wafels, oreo’s, winegums, zouten nootjes, sandwiches,… + al wat er op de bevoorradingen te vinden is.

Op marathons uit noodzaak dan wel gels, ik pak dan gewoon die van de Decathlon, krijg die zonder problemen binnen en met wat water is de smaak zo weer weg.
mopje hé, ik heb zelf de Nike Vaporfly (wel nog niet uitgetest) ;)

Hier weer een HM schema begonnen, mikken op 1u50 dit keer.
Benchmark run was 5 minuten voluit, toch maar 4s verwijderd van mijn snelste 1km, 9 dagen na de marathon valt me dat goed mee 🙂

Mooie verhalen en prestaties allemaal.

Hier ondertussen op de fitness begonnen met bodyweight Recommended Routine voor toch wat aan kracht en balans te winnen. Ook ondertussen 6 kilo kwijt door aangepaste voeding.

Dat allemaal in de hoop om een goeie start te maken als ik ergens deze week terug begin te lopen. En hopelijk blessurevrij kan blijven.

Hier weer een HM schema begonnen, mikken op 1u50 dit keer.
Ik droom er gewoon terug van, ne HM op training te lopen, tijd is van géén belang, maar onder de 2u moet wel lukken zonder in het rood te gaan. Ik begin wel dicht te komen , 18km vorig weekend. Maar ik wil het ook wéér niet forceren. :tongue:

Ik heb die vruchtenreepjes van den decathlon, geen krampen icm met water, als ik isostar mee heb rommelt het wel soms in de buik.
Ik gebruik ze wel amper, zondag ben ik twee uur op de baan geweest zonder iets, wat water had wel welkom geweest :p
Ik heb nog nooit iets gegeten tijdens het lopen (geen gels, mueslirepen, powerbars, ...). Tijdens de loopwedstrijden (wel max 25km so far) drink ik wel een glas water aan elke stop, maar dat is het dan.

Ik heb nog nooit iets gegeten tijdens het lopen (geen gels, mueslirepen, powerbars, ...). Tijdens de loopwedstrijden (wel max 25km so far) drink ik wel een glas water aan elke stop, maar dat is het dan.
Men spreekt wel eens van de magische 32km grens. En geloof mij vrij: Zelfs met gels gaat het licht af en toe dan half uit. Zonder gels? ... mmm ..

Normaal kan je tem een HM zonder gels als je daar echt op traint en dit echt wil doen (de gemiddelde persoon genomen), .. 25km is al op het randje, maar de ene mens kan het langer volhouden dan de andere zonder prestatieverlies.

(En zeg nu niet: Wedden dat ik een marathon kan uitlopen zonder iets te eten als ik daarop train? Mijn antwoord: Natuurlijk is dat mogelijk. ALLES IS MOGELIJK als je het echt wil doen en ervoor traint. Maar je gaat er dan niet je allerbeste prestatie uit halen tov je mogelijkheden. Je lichaam heeft gewoon de energie nodig ;))

Laatst bewerkt:
Zal ik mijn verhaal nog eens bovenhalen van die dag dat ik het lumineuze idee had om in de Ardennen op een nuchtere maag 50+km te gaan lopen, enkel met water. Moet je eens proberen, doet wat met een mens.

Zal ik mijn verhaal nog eens bovenhalen van die dag dat ik het lumineuze idee had om in de Ardennen op een nuchtere maag 50+km te gaan lopen, enkel met water. Moet je eens proberen, doet wat met een mens.
Ik heb tussen haakjes nog iets toegevoegd :tongue:

Als je voor je plezier loopt is er véél mogelijk zonder ook maar iets te eten. Ik wil wedden dat JIJ zelfs 100 km kan uitlopen, met alleen maar water. Of dat een goed idee is, laat ik in het midden, maar dood ga je er niet van hé :baard:

🤣

Ik ben van plan om tussen de 60-90 gram KH te pompen per uur komende zaterdag. Pray for my tummy...

Ben wel wat gewoon van op de fiets dus hopelijk geen Dixie-verhalen nadien :D

Men spreekt wel eens van de magische 32km grens. En geloof mij vrij: Zelfs met gels gaat het licht af en toe dan half uit. Zonder gels? ... mmm ..

Normaal kan je tem een HM zonder gels als je daar echt op traint en dit echt wil doen (de gemiddelde persoon genomen), .. 25km is al op het randje, maar de ene mens kan het langer volhouden dan de andere zonder prestatieverlies.
Wel, bij mijn laatste 2 loopwedstrijden van 20km heb ik s'morgens enkel een croissant gegeten (en de avond voordien wel iets meer dan gewoonlijk). Puur omdat ik vlug last heb van eten dat op mijn maag ligt te klotsen en op zaterdagochtend ga ik al jaren elke ochtend op nuchtere maag lopen.
Tijdens de 20km ging dat redelijk vlot, na de wedstrijd eet ik wel meteen iets met suiker/zout in.

Wel, bij mijn laatste 2 loopwedstrijden van 20km heb ik s'morgens enkel een croissant gegeten (en de avond voordien wel iets meer dan gewoonlijk). Puur omdat ik vlug last heb van eten dat op mijn maag ligt te klotsen en op zaterdagochtend ga ik al jaren elke ochtend op nuchtere maag lopen.
Tijdens de 20km ging dat redelijk vlot, na de wedstrijd eet ik wel meteen iets met suiker/zout in.
Echt eten net voor een loopsessie doe ik ook nooit, uitgezonderd een banaan. Daar moet minstens 2 uur tijd tussen zitten. Dus in de ochtend eet ik dan nooit. Ik eet wél gellekes -tijdens het lopen- als het langer lopen is dan 16km.

Ik heb een paar keer proberen te eten voor het lopen, en evenveel keer ging mijn broek halverwege naar beneden (no joke - er zijn hier wel 2 WC's in het bos "de averegten" ..), ik kan er niet goed tegen.

Direct na het werk 5km tempo in 19m49s en dat zonder de Nike VAPORFLY"s ;), op het einde was het Makila-gewijs wel hijgen en puffen.
Met of zonder dodelijke hagelbollen regen?

Vlug last van eten maar een croissant is toch ook redelijk vettig, niet?

Laatst bewerkt:
Hoe ga je voor die inname zorgen? Gels of gewoon voeding aan de ravito’s?

Ik ga vooral self-suffcient zijn. Via Cliff BLOKS, gels (Cliff, SiS) en ik neem nog wat gedroogd fruit mee zoals abrikozen en dadels. Mijn hydrationpack zal alleszins goed gevuld zijn.

Op de ravito's zal ik wel eens iets zoutig nemen maar suiker blijft toch de super-fuel, ook al zit je niet continu in hoge hartslag.
Mijn maag verteert zaken zoals noten ook totaal niet makkelijk tijdens het lopen.

Kan dat dat werkt voor jou, hè. Maar zoals Makila zegt: dat is sowieso niet optimaal. En als algemene regel eigenlijk ook totaal niet aan te raden.

Natuurlijk, er is een groot verschil tussen trainingen en wedstrijden. Mijn meeste trainingen loop ik ofwel nuchter (LSD), ofwel op een banaan (intervallen). En maar raar of zelden dat ik zelfs water meeneem tijdens trainingen. Dan moet de zon al hard schijnen. Maar tijdens de wedstrijd gaat je hartslag (hopelijk) hoger zitten, waardoor je veel meer suikers gaat verbranden. En als die op zijn, gaat het licht uit.

Ik moet nu wel zeggen dat bij mijn halve marathons enkel jaren terug, ik zowel op training als op wedstrijd niks extra innam van suikers.
Bij trainingen enkel als het heel warm was, ging ik een lus langs huis maken om een slok van de drinkbus te nemen, maar op de HM wedstrijden was dat altijd puur op die paar slokken water van het bekertje aan de bevoorrading. Bij mijn laatste HM (Brussel), had ik toevallig voor de start een gel gekregen en die heb ik gespaard voor het einde om de klim vol door te geven. Was me bijna slecht bevallen omdat het echt zo'n stroperig, plakkerig en zwaar ding was. Kreeg amper mijn mond nog open, gelukkig was ik zo slim geweest om te wachten tot net voor een bv om toch water te hebben om die boel door te spoelen.

Nu ik meer en meer op de fiets getraind heb, snap ik eigenlijk niet waarom ik tijdens het lopen nooit moeite deed om tussendoor sportdrank/water te drinken, terwijl ik daar op de fiets veeeeel harder op let en gewoon ook weet dat die vochtinname belangrijk is en helpt.

Alles tot HM, kan je volgens mij gerust zonder extra suikers afwerken, daarboven zeker nodig, maar optimaal is het eigenlijk niet, u lichaam kan bij die inspanningen elk beetje extra sowieso gebruiken. Is het niet voor in de wedstrijd zelf, het is voor het herstel achteraf.

Ondertussen blijf ik hier sukkelen met de linkerknie. De zaalvoetbal is mij aan het nekken vrees ik. De dag nadat ik de RvV had uitgereden, moest ik alsnog gaan zaalvoetballen omdat ze anders maar met net genoeg waren. Gevolg: bibi hier heeft toch de conditie en de rest, dus bibi kon gans de match uitspelen zonder wissel, ik beloop het toch wel. Echter een paar minuten voor het affluiten iets in de knie voelen schieten aan de buitenste knieband. Pijn blijf na een dikke week rust en ibuprofen npg zitten, dus dokter gaf me rust en 2 weken zwaardere ontstekingsremmers. We zijn ondertussen nog eens 2 weken verder het is weer enorm beginnen opspelen, trap op en af is miserie :/
Ik zaalvoetbal supergraag, het is de enige teamsport dat ik ooit deed, (puur amateurniveau met de vrienden wel), maar ik vrees dat ik het ga moeten loslaten als ik alsnog aan die marathon basisopbouw wil beginnen :(

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan