Egaal lopen is allemaal gemakkelijker gezegd dan gedaan. Toen ik mijn PR liep op 5km was het de bedoeling rond 4:10/km te lopen. Na 1km piept mijn horloge en dacht ik: Ik zit goed. Staat daar 4:25 ... al na 1 km was dat zo egaal mogelijk lopen al 200% naar de kloten.
Daarna wel vrij egaal gelopen en op het einde kon ik nog net voldoende versnellen ...
Ik ben het er wel mee eens: Die 4min is voor mij tot op heden ook altijd een grens gebleken.
Nu was mijn recordpoging toen in die tijd gewoon een training en was dat record bijkomstig, dat scheelt natuurlijk wél tov een wedstrijd waarin je je PR wil verbeteren.
---
En ook nog dit -->
Als je uw PR op de piste loopt kan je gewoon knallen en vrij egaal lopen. Maar elders hangt het van het parkoers af.
1km aan 4:25 bergop met wind tegen kan even snel zijn als 1km aan 3:55 bergaf en wind mee hé ...
Wat altijd helpt is een pacer hebben. Dat kan ofwel iemand zijn die voor u loopt of ook een fietser.
Dat is altijd een goed idee. Een goeie pacer weet perfekt van: Ik ben nu 4:00 aan het lopen, géén sec meer en géén sec minder.
Jijzelf? Jij ziet gewoon af gelijk de beesten ... of je aan 3:55 aan het lopen bent of aan 4:10 ... dat weet je dus niet .. het doet gewoon PIJN.
Als je bij een recordpoging elke 200 meter dan moet gaan kijken of je tempo goed zit, dan verbruik je gewoon nutteloze / te veel energie die je nodig hebt voor je recordpoging