Algemene Loopthread

Haha, er rust echt een vloek op mijn 10km... Een maandje geleden heb ik mijn PR daarop willen verbreken, en dat is ook gelukt. Maar met 50:09 baalde ik toch een beetje :D Week erna opnieuw geprobeerd, en toen zo harde kopwind bij het terugdraaien dat de pijp uit was op 8km.

Op aanraden van anderen een wedstrijdje meegepikt om het daar nog eens te proberen. De Red Star Run is heel informeel, en niet echt een wedstrijd. Maar wel supertof en eentje die al op m'n lijstje staat van toen ze onder m'n deur doorkwamen, misschien 10 jaar geleden. En ik heb me heel goed geamuseerd, heel vriendelijke mensen, leuk georganiseerd en alles afgezet en met vrijwilligers langs de kant. Meer kun je niet vragen!

Maar na 910 meter crasht mijn horloge. Denk dat het al één keer eerder is gebeurd, en dat was net voor de 10 Miles, en sinds nog nooit. Dikke kak, natuurlijk, want die eerste km wordt niet bijgehouden, en vanaf dan zit dat in je kop: Loop ik nu 1km langer, of ga ik achteraf uitrekenen?
Toch maar gekozen voor dat laatste, want ik zat echt te dicht bij mijn limiet om er 11km van te maken. En met het heruitrekenen (ik had de eerste km 10sec voor op mijn race pace) is het wel gelukt! Nipt, maar het is gelukt: 49:52.

Moet wel zeggen dat mijn eerste niet-10-Miles-wedstrijd een heel toffe ervaring was. Ik had me wat achteraan gezet, om de snelle mannen voorrang te geven, maar had mezelf daar toch tekort gedaan. Ik had gerust meer vooraan mogen blijven. En achteraf gezien, had ik één groepje moeten proberen te volgen. Daar was ik nog wel bij geraakt, maar zij liepen 4:30 itt mijn beoogde 4:50. Oké, op het einde was het op, maar na 8km was ik nog veel frisser dan in mijn solopoging en 10 minuten na het einde was ik al herkomen. Er zit toch duidelijk een verschil tussen solo en in groep!

Laatst bewerkt:
Er zit toch duidelijk een verschil tussen solo en in groep!
En dat verschil is best wel groot. Als ge in een goeie groep kunt meelopen of van groep naar groep kunt lopen met altijd een volgende doel in het vizier dan tilt ge uw eigen toch naar een iets hoger niveau dan solo waar ge enkel op uw eigen kunt rekenen en enkel uw eigen pijn voelt.

En dat verschil is best wel groot. Als ge in een goeie groep kunt meelopen of van groep naar groep kunt lopen met altijd een volgende doel in het vizier dan tilt ge uw eigen toch naar een iets hoger niveau dan solo waar ge enkel op uw eigen kunt rekenen en enkel uw eigen pijn voelt.
Ik moet zeggen dat ik wel een paar km met een zandzak heb gelopen :D Die kroop altijd weg achter mij in de wind, en zo dicht dat hij me 2x tegen mijn schoenen heeft getikt. Maar als ik vertraagde om te laten overnemen, bleef hij ook vertragen 🙈 En de laatste 2km liep hij weg van mij :( Haha, maar dat zijn dingen waar ik nooit mee te maken krijg solo, hè :D

Ik moet zeggen dat ik wel een paar km met een zandzak heb gelopen :D Die kroop altijd weg achter mij in de wind, en zo dicht dat hij me 2x tegen mijn schoenen heeft getikt. Maar als ik vertraagde om te laten overnemen, bleef hij ook vertragen 🙈 En de laatste 2km liep hij weg van mij :( Haha, maar dat zijn dingen waar ik nooit mee te maken krijg solo, hè :D

Muh, dat is toch ook wel achterlijk. Spreek je daar dan zo iemand op aan?

Ik kan u die echt aanraden als eerste 100km. Easy parcours, maar toch mooi genoeg om ervan te genieten. Mijn motivatie voor de komende maanden is wat onzeker, maar ik ben er ook voor ingeschreven, kan zijn dat ik u daar aan de start zie dan.
Top, proficiat!
Alé kom, Ingeschreven :)

Goedgekeurd door de dokter dus ik ga terug wat doelen stellen!

Ik denk eraan om Trail De La Soup en/of Meerdaalwoud te doen, zijn deze wat aan te raden voor beginners? Voor TdlS dacht ik de 12km (490m+), de 21km lijkt me wat stevig met 930m+ hoogtemeters en Meerdaalwould de 17km.

Die hield van uw loopgeur zeker? :unsure:
In zo van die wedstrijd snap ik nooit dat mensen dicht bij elkaar willen lopen. Ik zoek echt altijd de andere kant van de baan op als ik zo'n hoop bijeen zie.

Goedgekeurd door de dokter dus ik ga terug wat doelen stellen!

Ik denk eraan om Trail De La Soup en/of Meerdaalwoud te doen, zijn deze wat aan te raden voor beginners? Voor TdlS dacht ik de 12km (490m+), de 21km lijkt me wat stevig met 930m+ hoogtemeters en Meerdaalwould de 17km.
Mijn eerste trail was die van 17km in het Meerdaalwoud vorig jaar. Heel leuk parcours, en best pittig toen met de regen die die week was gevallen was. Zeker een aanrader!

Laatst bewerkt:
In zo van die wedstrijd snap ik nooit dat mensen dicht bij elkaar willen lopen. Ik zoek echt altijd de andere kant van de baan op als ik zo'n hoop bijeen zie.
Anderzijds haat ik ook van die lopers die het niet kunnen verkroppen dat jij even goed of slecht bent. ;)

Ook op de averegtenjogging (15+km) zo eens ne loper tegen gekomen die er niet tegen kon, dat ik hem steeds terug bijhaalde. Ik wilde gewoon liefst samen naar de finish lopen (met de nodige afstand ertussen) want hij liep mijn tempo. Maar NEEN, elke keer ik het gat dichtliep (zonder moeite te doen, ik liep gewoon op tempo hé), versnelde die kerel. En dat was echt dus telkens 100 meter sprinten gelijk ne ketter! Het gat was telkens asap vrij groot.

Maar elke keer kon hij dat verhoogde tempo natuurlijk niet volhouden want hij trok gewoon véél te hard van leer, dus ik haalde die gast elke keer terug in. Maar elke keer dan weer versnellen tegen 100 per uur. pffttt ... Aan de finish, sprint die gast alweer gelijk ne crazy man, nadat ik hem net daarvoor terug bijhaalde hé. Hij viel bijna dood denk ik. Hij won het van mij met 3 secondjes (zo stond het in de uitslag)

Ik haat zo'n lopers. Dat hij van mij won, ok, maar moest hij héél de wedstrijd lang (15+km) héél de tijd zo'n sprintjes trekken om uiteindelijk dan amper 3sec te winnen op mij aan de meet? :confused:

Aangezien ik pas echt serieus ben beginnen trainen toen er al sprake was van corona, heb ik nog niet veel of niet vaak wedstrijden met veel volk gelopen. Ik kijk ernaar uit! Het geeft toch iets extra.

Als ze dat bij mij doen spreek ik die daarop aan hoor. Het gebrek aan respect is soms echt groot. Gewoon iets van zeggen en dan zullen ze het wel door hebben.

Op trails is er ook veel meer respect voor elkaar dan op wegwedstrijden.

Aangezien ik pas echt serieus ben beginnen trainen toen er al sprake was van corona, heb ik nog niet veel of niet vaak wedstrijden met veel volk gelopen. Ik kijk ernaar uit! Het geeft toch iets extra.

Same here, kijk er ook keihard naar uit. Natuurlijk op een heel ander niveau dan jou :)

Anderzijds haat ik ook van die lopers die het niet kunnen verkroppen dat jij even goed of slecht bent. ;)

Ook op de averegtenjogging (15+km) zo eens ne loper tegen gekomen die er niet tegen kon, dat ik hem steeds terug bijhaalde. Ik wilde gewoon liefst samen naar de finish lopen (met de nodige afstand ertussen) want hij liep mijn tempo. Maar NEEN, elke keer ik het gat dichtliep (zonder moeite te doen, ik liep gewoon op tempo hé), versnelde die kerel. En dat was echt dus telkens 100 meter sprinten gelijk ne ketter! Het gat was telkens asap vrij groot.

Maar elke keer kon hij dat verhoogde tempo natuurlijk niet volhouden want hij trok gewoon véél te hard van leer, dus ik haalde die gast elke keer terug in. Maar elke keer dan weer versnellen tegen 100 per uur. pffttt ... Aan de finish, sprint die gast alweer gelijk ne crazy man, nadat ik hem net daarvoor terug bijhaalde hé. Hij viel bijna dood denk ik. Hij won het van mij met 3 secondjes (zo stond het in de uitslag)

Ik haat zo'n lopers. Dat hij van mij won, ok, maar moest hij héél de wedstrijd lang (15+km) héél de tijd zo'n sprintjes trekken om uiteindelijk dan amper 3sec te winnen op mij aan de meet? :confused:
Die was gewoon bezig met een intervaltraining :laugh:

Als ze dat bij mij doen spreek ik die daarop aan hoor. Het gebrek aan respect is soms echt groot. Gewoon iets van zeggen en dan zullen ze het wel door hebben.

Op trails is er ook veel meer respect voor elkaar dan op wegwedstrijden.
Ik had niet meer te veel adem op overschot ;)

Zelf de daad ook maar bij het woord gevoegd en contact opgenomen met een atletiekclub in de buurt. Hebben zoals eerder aangegeven een disciplinetrainer voor de lange afstanden, tot en met de marathonafstand. Trainer denkt dat ik zeker mijn plaats heb bij hen en morgen ga ik eens meetrainen om te zien of het iets voor mij is.

Trainen elke dinsdag- en donderdagavond (+ in het weekend, maar dat haal ik waarschijnlijk nooit). Kan de moeite zijn om wat gerichter te trainen en vooral om met wat volk te trainen. Geeft mij ook ineens toegang tot een deftige piste op 4km van mijn deur.

Aangezien ik voor mijn nieuwe job meer in het buitenland zal zitten, zal ik regelmatig een training missen, maar dat is geen issue.

Dan kan je niet profiteren van de slipstream eh :P
In groep lopen, of gewoon achter iemand is ideaal als die persoon voor u net iets beter of gelijk qua kunnen is. In het eerste geval kan je profiteren van zijn slipstream om beter te presteren dan dat je solo zou kunnen. En in het tweede geval is het ideaal omdat je minder moeite moet doen om hetzelfde te presteren, op het einde heb je zo nog een cartouche over om erop en erover te gaan.

Ghoja, als ik zo'n 'grote groep' voor mij zie, is dat voor mij genoeg om als doel te hebben die in te halen. En dan focus ik me weer op een volgende groep, etc etc etc...
Op de 10miles in 2019 trouwens amper zo'n groepen gezien, aangezien ik in de snelste wave gestart was en daar lopen weinig groepjes rond. Vooral de competitieve lopers :]

Niets beter dan om 6u op te staan om bij zonsopgang een intervaltraining te doen, alleen op de piste.

Vandaag 10x400m gelopen aan +- 3:25/km per interval. In totaal 4km aan dit tempo dus, iets wat ik in werkelijkheid nooit zou kunnen. Ideaal om (mentaal en fysiek) sterker te worden.

Niets beter dan om 6u op te staan om bij zonsopgang een intervaltraining te doen, alleen op de piste.

Vandaag 10x400m gelopen aan +- 3:25/km per interval. In totaal 4km aan dit tempo dus, iets wat ik in werkelijkheid nooit zou kunnen. Ideaal om (mentaal en fysiek) sterker te worden.
Weerom sterke prestatie!

Ik verlang ook naar de tijd vandaag van @MaTi

@Ghisallo

Ik ben net terug en het is een njet geworden.

Het is zelfs geen persoonlijk record. Na 3.7 km even moeten stoppen omdat het niet meer ging. Nadien wel verder gelopen tot de 5 km wat resulteerde in een 20min45 voor de 5k als je de twee stukjes aan elkaar plakt.

Ben ik teleurgesteld?

Eigenlijk niet. Ik had het al gevoeld tijdens mijn laatste intervaltraining van 15*300m aan 4min/km dat het heel erg zwaar zou worden.

De eerste kilometer vertrokken aan 3min48 en na 500 m mijn veter los. Nadien wat herpakt maar tegen de 4km was echt wel het vet van de soep. Ik had zin om gewoon af te duwen en te stoppen.

Ik ben pas drie maand terug aan het lopen dus ben eigenlijk al blij dat ik dit tempo kan ontwikkelen. Het vermogen is er gewoon niet om gedurende deze gedurende deze afstand vast te houden. Eigenlijk ook niet specifiek getraind voor een snelle 5k.

Dus nu even laten bezinken en dan de keuze maken wat het volgende doel wordt. Ofwel een snelle 5k (<20 min) ofwel een snelle 10k (<41 min).

Wat neem ik mee voor volgende keer? Misschien wat minder opwarmen (4km inlopen was misschien wat teveel). Eens leren eten in plaats van 2 tassen koffie met melk en suiker. Mijn veters controleren en dubbelstrikken :)

Waar ben ik dan wel absoluut blij van. Ik heb geen last gehad van mijn hamstrings. Bedankt voor de tips rond opwarming @Karry98 en @DesorteD.

Mijn snelste kilometer is wel officieel met 3min46 en mijn snelste mijl met 6min13.

En gewoon een dikke merci aan iedereen hier in de thread. Een van zaken die me motivatie geven om verder te doen. Kans was groot zonder deze thread dat ik het er allang weer gegooid had. Om binnen drie maand weer opnieuw te beginnen.

En nu ga ik stretchen om morgen een nieuw trainingsplan aan te vatten.

Terug
Bovenaan