Algemene Loopthread

Vorige zaterdag de 26km Mannekenpis Trail in Geraardsbergen uitgelopen in iets meer dan 2u55min. Volledig leeg maar content. Pas vandaag er min of meer hersteld.. 2 zeer lichte recuploopjes gedaan deze week.. de kuitenspieren volledig geblokkeerd, kon een paar dagen amper stappen van de pijn.

Nu zondag Ten Miles Wielemie Run ook in Geraardsbergen.. uitlopen, genieten van natuur is weer het doel..

Het volgende plan is klaar en vanaf morgen beginnen we met een schema specifiek voor de 10k.

Hogere volumes en langere intervallen zullen er ook wel voor zorgen dat de conditie stijgt. De rest volgt later wel.

En eentje om mee te nemen. Graag is traag en snel is snel.

Heb de afgelopen maanden ook gewoon te intensief getraind ipv het voorgeschreven tempo te bewaken.
Wat altijd helpt is een pacer hebben. Dat kan ofwel iemand zijn die voor u loopt of ook een fietser.
Gewoon zo maar even op uw eentje lopen en hopen een PR te lopen is geen goed plan. Kans dat je faalt is zeer groot.

Ik snap ook die behoefte hier niet om zomaar even uw PR te gaan verbreken op uw eentje. Dat doe je toch beter gewoon in een wedstrijd? :unsure:

Een negatieve split op de 5km lopen is ook een fabel. Dat werkt als je tactisch loopt, als je een PR wilt lopen werkt dat niet. Een 5km is een inspanning waar je vanaf de start maximaal moet lopen, en proberen zo egaal mogelijk te lopen (als het een vlak parcours is). Maar velen onderschatten wel de impact van sneller dan 4:00min/km te lopen voor 5km. Dat is echt wel een grens waar je niet simpel onder geraakt als iemand zonder specifieke aanleg of goede basis. Trouwens veel lopen is ook geen garantie dat je dat kan, veel afstandslopers lopen zich plat, met andere woorden kunnen wel lang lopen maar allesbehalve snel lopen. Daarom is het belangrijk dat je zowel op volume als op snelheid traint. In een goed schema zit altijd wel éénmaal een stevige snelheidsprikkel.

Met negatieve split bedoelde ik niet starten tegen 4:30 of zo, hoogstens een paar seconden boven de 4:00 als je mikt op 20:00, idealiter loop je precies 4:00 en win je op het einde een paar seconden.

Met negatieve split bedoelde ik niet starten tegen 4:30 of zo, hoogstens een paar seconden boven de 4:00 als je mikt op 20:00, idealiter loop je precies 4:00 en win je op het einde een paar seconden.
Ik ken weinige die het kunnen :P
Wat wel gebeurt, en wat ik zelf ook doe, is snel starten en positie kiezen en daarna wat vertragen om na 1 of 1,5km te versnellen naar iets boven doeltempo. Maar afhankelijk van hoe strak uw PR staat is het toch moeilijk om dit te verbeten. Tegenwind, bochten, ongelijk parcours en temperatuur zijn al zaken waar je relatief veel verschil mee kan hebben.

Egaal lopen is allemaal gemakkelijker gezegd dan gedaan. Toen ik mijn PR liep op 5km was het de bedoeling rond 4:10/km te lopen. Na 1km piept mijn horloge en dacht ik: Ik zit goed. Staat daar 4:25 ... al na 1 km was dat zo egaal mogelijk lopen al 200% naar de kloten.

Daarna wel vrij egaal gelopen en op het einde kon ik nog net voldoende versnellen ...

Ik ben het er wel mee eens: Die 4min is voor mij tot op heden ook altijd een grens gebleken.

Nu was mijn recordpoging toen in die tijd gewoon een training en was dat record bijkomstig, dat scheelt natuurlijk wél tov een wedstrijd waarin je je PR wil verbeteren.

---

En ook nog dit -->

Als je uw PR op de piste loopt kan je gewoon knallen en vrij egaal lopen. Maar elders hangt het van het parkoers af.
1km aan 4:25 bergop met wind tegen kan even snel zijn als 1km aan 3:55 bergaf en wind mee hé ... ;)

Wat altijd helpt is een pacer hebben. Dat kan ofwel iemand zijn die voor u loopt of ook een fietser.
Dat is altijd een goed idee. Een goeie pacer weet perfekt van: Ik ben nu 4:00 aan het lopen, géén sec meer en géén sec minder.
Jijzelf? Jij ziet gewoon af gelijk de beesten ... of je aan 3:55 aan het lopen bent of aan 4:10 ... dat weet je dus niet .. het doet gewoon PIJN.

Als je bij een recordpoging elke 200 meter dan moet gaan kijken of je tempo goed zit, dan verbruik je gewoon nutteloze / te veel energie die je nodig hebt voor je recordpoging ;)

Laatst bewerkt:
Een negatieve split op de 5km lopen is ook een fabel. Dat werkt als je tactisch loopt, als je een PR wilt lopen werkt dat niet. Een 5km is een inspanning waar je vanaf de start maximaal moet lopen, en proberen zo egaal mogelijk te lopen (als het een vlak parcours is).

Maar dat gaat in principe toch niet? 5 km 4:00 na elkaar, dat betekent toch sowieso dat je in het begin ietwat overhoudt ten opzichte van je maximale?

Of bedoel je dan dat je eerste km bvb. 3:55 is, dan 3:57, dan 4:00 - dus dat er wel ietwat verval optreedt?

Wedstrijden loop ik niet. Wou het gewoon eens proberen.

Een pacer heb ik niet. Tenzij de pacepro van mijn horloge. Die gaat een volgende keer gebruikt worden.

Ook niet getraind genoeg om tempos aan te voelen.

Maar dat gaat in principe toch niet? 5 km 4:00 na elkaar, dat betekent toch sowieso dat je in het begin ietwat overhoudt ten opzichte van je maximale?

Of bedoel je dan dat je eerste km bvb. 3:55 is, dan 3:57, dan 4:00 - dus dat er wel ietwat verval optreedt?
Ja inderdaad een beetje verval naar het einde toe.
Maar goed het kan best zijn dat je 3:55, 3:58, 3:50, 3:52, 3:53 loopt. Dus dat je wel snelle loopt als het einde als op het begin. Maar zoveel hangt af van parcours en allerlei omstandigheden dat het lastig te zeggen is hoe je juist moet indelen. Maar inhouden om op het einde dan 15s/km te versnellen gaat niet werken als je vanaf het begin maximaal loopt.

Aan allen die volgende week mee doen aan de Antwerp Night Marathon: ben ik nu de enige die het vervelend vindt om km’s af te bouwen? Het wordt mijn eerste marathon, en het vertrouwen is nog meer aan het zakken dan 2 weken geleden na ‘de 32km-training’, nu ik telkens van die kortere trainingen moet doen….
Amaai de drang om dit weekend nog eens 25-30km te doen is o zo groot! En er staat maar 12km meer op de planning… volgende week slechts 5 en 3km.

In 2017 liep ik exact 3 weken voor de marathon mijn laatste 30+km (maar dan echt traag, dat was géén 10km/u)
2 weken voor de marathon was dat dan nog een LSD van 22 km. Deze laatste was aan een redelijk goed tempo van 11km/u.
10 dagen voor de marathon heb ik dan nog als laatste test, 12 km aan marathontempo gelopen. (12km/u)
1 week voor de marathon was de LSD amper 8 km ;) (Ook tegen 11km/u), daarna nog korte loopjes maar dat was het dan.

Taperen is echt wel belangrijk .. niet te veel willen doen, zeker de week voor de marathon ..

Amaai de drang om dit weekend nog eens 25-30km te doen is o zo groot! En er staat maar 12km meer op de planning… volgende week slechts 5 en 3km.
Hier was de laatste week 8, 5 en 7km = 20. Dat komt overeen met uw 12 + 5 + 3. (Alleen een andere verdeling)

Aan allen die volgende week mee doen aan de Antwerp Night Marathon: ben ik nu de enige die het vervelend vindt om km’s af te bouwen?
Neen dat is vervelend, mentaal vond ik dat altijd lastig. Maar dat is nu éénmaal de taperingsperiode hé.

Laatst bewerkt:
Aan allen die volgende week mee doen aan de Antwerp Night Marathon: ben ik nu de enige die het vervelend vindt om km’s af te bouwen? Het wordt mijn eerste marathon, en het vertrouwen is nog meer aan het zakken dan 2 weken geleden na ‘de 32km-training’, nu ik telkens van die kortere trainingen moet doen….
Hangt er vanaf wat je weektotaal zoal is,… ik doe morgen wel nog een 25 km, maar volgende week wel maar helft van wat ik normaal doe.

belangrijker is om goed te slapen volgende week en vrijdag-zaterdag de vezels vermijden en zorgen voor genoeg koolhydraten

belangrijker is om goed te slapen volgende week en vrijdag-zaterdag de vezels vermijden en zorgen voor genoeg koolhydraten
Als je boterhammen eet dan géén grijs maar wit hé ;) (Wit heeft minder vezels)

Ivm koolhydraten. Wel opletten dat je géén overdosis daarvan neemt. Je lichaam kan maar max 10 gram per kg lichaamsgewicht opnemen. Eens je daar aan zit, heeft extra koolhydraten eten géén zin meer. Erger nog: Als je gevoelige darmen hebt en je eet laten we zeggen zo'n hele pot op, dan kan je daar darmklachten van krijgen tijdens je marathon ...

Dus eet de laatste dagen voor de marathon gewoon voldoende (!) koolhydraten, maar overdrijf niet en doe gewoon NORMAAL. Ga niet nog extra van zo'n pot binnenproppen als uw maag en darmen zeggen: Help ik zit vol. :tongue:
Je moet dat zelf zo'n beetje aanvoelen hé

Ik heb mij hier al meermaals geout als iemand die lak heeft aan schema’s. Voor mijn eerste marathon heb ik echter zo’n carbo-loading eetschema gevolgd. Gevolg: meer verlies dan winst want mijn maag reageerde niet goed op al die etenswaren die het niet gewoon was.
Verval nu ook niet in het andere uiterste. De avond voor een trail van meer dan 30 kilometer moest ik nog op restaurant. En ik had zin in stoofvlees friet. En een dessert. Heb ik mij de dag nadien toch ook lopen beklagen.
Week voor een grote inspanning gewoon wat gezond eten. Geen vettigheid, niets wat de maag irriteert, veel pasta en veel kip. En ‘s ochtends een portie havermout. Works like a charm.

Ik heb mij hier al meermaals geout als iemand die lak heeft aan schema’s. Voor mijn eerste marathon heb ik echter zo’n carbo-loading eetschema gevolgd. Gevolg: meer verlies dan winst want mijn maag reageerde niet goed op al die etenswaren die het niet gewoon was.
Verval nu ook niet in het andere uiterste. De avond voor een trail van meer dan 30 kilometer moest ik nog op restaurant. En ik had zin in stoofvlees friet. En een dessert. Heb ik mij de dag nadien toch ook lopen beklagen.
Week voor een grote inspanning gewoon wat gezond eten. Geen vettigheid, niets wat de maag irriteert, veel pasta en veel kip. En ‘s ochtends een portie havermout. Works like a charm.

De avond voor de Great Escape heb ik nog een hamburger met een berg frieten gegeten met 4 Lupulus, werkte ook zeer goed.

Net de Hagelandse 101 gedaan. (Vergelijkbaar met een mooiere dodentocht hoorde ik wat mensen zeggen.
Eerste 33km gewandeld aan 08:30.
Toen waren de benen al volledig op, ze deden zoveel pijn.
Ik wandel nooit, en ik heb een beetje onderschat hoe zwaar dat wandelen is.

Mijn plan was om het niet te doen, maar vanaf dan ook afwisselend beginnen lopen/trager wandelen.
Benen waren meteen in orde. Het deed zelf goed van te lopen en het was vanaf dan serieus genieten. (Tot km 80, dan was ik leeg en moe van nog niet te slapen)
Wandeltocht was gestart om 21h00 en zo in de nacht , zalig :)

Uiteindelijk gefinished na 14h06. Minuutje of 2 na de eerste. Waren snelwandelaars, zot hoe snel die wandelen.

De avond voor de Great Escape heb ik nog een hamburger met een berg frieten gegeten met 4 Lupulus, werkte ook zeer goed.
Die 4 lupulusen dat zou niet goedkomen. Alcohol fnuikt de spieren bij mij :P

Maar doe vooral niet te gek voor een wedstrijd. Gaan carbloaden ofzo is gekkenwerk als je dat niet gewoon bent. Doe je meer kwaad mee dan goed.

Ik zou tijdens een lange loop of marathon een gelleke innemen om de 5-6km en vooral genoeg water drinken.. Juist zien dat uw maag niet overladen wordt. Ik heb daar niet rap last van maar bij sommigen kan dat een probleem vormen. Ik neem vrij veel gels omdat ik snel last heb van spierkrampen in de benen

Terug
Bovenaan