Algemene Loopthread

Vandaag voor de eerste maal een inspanningstest gedaan.
Beginnen met 5min aan 6km/u, lactaat prikken, en vervolgens telkens 2km/u sneller voor 5min... enz. enz.

Uiteindelijk ging ik met een dubbel gevoel naar huis.
Waarschijnlijk door wat gezonde stress en de warmte daarbinnen op de loopband was mijn hartslag 10 à 15 slagen hoger dan normaal.

Na 12km/u zat ik nog aan 1,7mmol, maar wel hartslag 164, terwijl ik anders mooi onder de 150 zit.
Op 14km/u was mijn omslagpunt met 4,0mmol en hartslag 172.
Uiteindelijk tijdens de 18km/u gestopt aan hartslag 178...

De kiné zei dat ik een deftige test heb afgelegd en zeker tevreden mag zijn. De marathon zou dus geen probleem mogen zijn aan 12 à 13km/u volgens haar.
Maar wachtend op het verslag, dat pas binnen 3 weken zou arriveren, weet ik nu niet precies ofdat ik me moet baseren op mijn loopsnelheid of hartslag? Prik ik nu 1,7mmol bij een hartslag van 164 (wat normaal 14km/u is) of aan een snelheid van 12km/u (waar ik normaal <150 heb)?

Ik ben wel tevreden dat ik dit eens gedaan heb. Ook goed voor de moraal wanneer je hoort dat alles in orde zit voor de marathon :). Donderdag terug een 12km loopje en dan zaterdag een 32km loop om af te ronden. Ik heb dezelfde sportdrank (aa drink iso lemon) gekocht zoals tijdens de Antwerp night marathon, en zal hier zaterdag nog eens mee trainen in combinatie met wat gelletjes.

Volgende week dan nog eens 3u30 fietsen aan hartslag 150 met gelletjes en aa drink. En dan beginnen afbouwen hé :cool:
Wat zal ik blij zijn dat dit achter de rug is, de medaille in ontvangst kan nemen, en enkele weken kan rusten. Om dan terug te beslissen ofdat ik dit nog eens wil ondergaan, dit maal voor een goeie tijd, of niet...
Je maakt zoveel lactaat aan bij die hartslag.
Zoals je zegt is snelheid relatief, hartslag is dat niet. 12km/u kan snel zijn als je steil bergop loopt, of heel traag als je steil naar beneden loopt.
Hartslag is de inspanning die uw lichaam levert, een inspanning van 160 blijft een inspanning van 160.

Je maakt zoveel lactaat aan bij die hartslag.
Zoals je zegt is snelheid relatief, hartslag is dat niet. 12km/u kan snel zijn als je steil bergop loopt, of heel traag als je steil naar beneden loopt.
Hartslag is de inspanning die uw lichaam levert, een inspanning van 160 blijft een inspanning van 160.
A nee, want een hartslag is ook vrij variabel. Zo kan je hartslag vrij hoog zijn terwijl de inspanning eigenlijk wel meevalt maar je gewoon goed uitgerust bent. Of omgekeerd kan je aan een lage hr en hoge snelheid lopen omdat je eigenlijk wat vermoeid bent enz enz... Is ook de reden waarom met vermogen wordt gefietst (en ook gelopen trouwens - geen ervaring mee persoonlijk).

A nee, want een hartslag is ook vrij variabel. Zo kan je hartslag vrij hoog zijn terwijl de inspanning eigenlijk wel meevalt maar je gewoon goed uitgerust bent. Of omgekeerd kan je aan een lage hr en hoge snelheid lopen omdat je eigenlijk wat vermoeid bent enz enz... Is ook de reden waarom met vermogen wordt gefietst (en ook gelopen trouwens - geen ervaring mee persoonlijk).
Maar hartslag is altijd wel een betere indicator dan snelheid natuurlijk :P
Maar het klopt wel dat hartslag ook niet zaligmakend is. Al kan je wel zeggen dat bij 90% van uw max HS altijd 90% van uw max hs is, en dat geen zone is voor heel lange inspanningen. Al is heel lang ook relatief. Voor sommige is dat 10km, voor andere 1km. Maar een vermogenmeting tijdens het lopen is ook niet zo geweldig accuraat.

Eerst en vooral mijn complimenten aan iedereen die van de zomer al chique dingen heeft zitten presteren, echt chapeau allemaal!

Ik heb vandaag voor het eerst sinds mijn blessureleed in april terug de loopschoentjes aangetrokken voor een tourtje van een dikke 5km.
Na mijn blessure was de motivatie voor het lopen even zoek en wou ik vooral mijn fietsplannen deze zomer niet op het spel zetten.
Qua conditie zit het in elk geval dus enorm goed door al het werk op de fiets, maar nu begint het dus wel weer te jeuken om het lopen weer wat op te pikken.

Ik ga mij in elk geval geen illusies maken, hoe goed de conditie ook is, het gaat weer even duren eer mijn lichaam mijn oude tempo's / volume's gaat kunnen verdragen. Dit keer volg ik dus de raad van de sportdokter / podoloog, heel traag en rustig het volume week per week opbouwen en geen zotte dingen doen. Blessurevrij lopen blijft nu voor 2021 het enige loopdoel, voor de rest zie ik wel. Qua blessurepreventie ga ik proberen consequenter te zijn in mijn core stability oefeningen en dus vooral geen te zotte toeren zonder voorbereiding uitsteken. Indien blessures toch al bij gewone volume's de kop beginnen opsteken, ga ik toch eens zien voor steunzooltjes. Op de weg doe ik voort met mijn Mizuno's, zitten nog maar aan 500km en zien er nog goed uit. Mijn Altra's ga ik oplopen op korte loopjes in het bos, maar met mijn hyperpronatie/loopstijl lijkt me een andere schoen voor het offroad werk toch aangewezen.

Soit, bij deze dus hopelijk weer vertrokken voor wat loopkilometers in het najaar. Ik ga beginnen met 2x 5km deze week en vanaf daar opbouwen naar een niet te belastend / tijdrovend volume. Normaal gezien kom ik dus ook weer wat meer posten hier ipv enkel mee te lezen ;)

Juist een aanmoedigingsfilmpje gemaakt (drone + 30tal personen om zijn voornaam te vormen met "go" er voor) voor een collega die eind deze maand de Ultra Trail Mont Blanc (CCC) zal lopen.
100km en 6100m hoogteverschil !

Heb eens gekeken naar mijn Strava statistieken. Ruim 1300km gelopen dit jaar en ik zit maar net boven die 6100m. Hij zal dat doen op 1 dag. :crazy:
Zijn trainingen bestaan de laatste weken vooral uit beklimmingen rond de gekende Heuvellandse bergen en de streek van Ronse.
Hopelijk lukt het voor hem.

Juist een aanmoedigingsfilmpje gemaakt (drone + 30tal personen om zijn voornaam te vormen met "go" er voor) voor een collega die eind deze maand de Ultra Trail Mont Blanc (CCC) zal lopen.
100km en 6100m hoogteverschil !

Heb eens gekeken naar mijn Strava statistieken. Ruim 1300km gelopen dit jaar en ik zit maar net boven die 6100m. Hij zal dat doen op 1 dag. :crazy:
Zijn trainingen bestaan de laatste weken vooral uit beklimmingen rond de gekende Heuvellandse bergen en de streek van Ronse.
Hopelijk lukt het voor hem.

@Karry98 Loopt deze volgens mij ook mee! Denk wel dat hij de volledige afstand loopt, maar ben hier niet zeker van.

Ik loop daar de “semi-kids run”, namelijk de TDS, 145km en 9100hm. De UTMB zelf is 170km en 10000hm.
Ba wah als het dat maar is! Peace of cake! :tongue:
Vandaag 7km tijdens mijn rust(iger) week. Ik vond dat al VER genoeg lol.

Ik vind het trouwens spijtig dat als je om uit te bollen een paar honderd meter naar huis wandelt, dat Strava géén herberekening kan maken (toch de free version niet). Het gevolg is dat ik tegenwoordig ALTIJD véél sneller loop dan mijn berekend gemiddelde op strava, omdat strava dat wandelen meeberekend in de gemiddelde snelheid. :wallbash:

Laatst bewerkt:
Ik vind het trouwens spijtig dat als je om uit te bollen een paar honderd meter naar huis wandelt, dat Strava géén herberekening kan maken (toch de free version niet). Het gevolg is dat ik tegenwoordig ALTIJD véél sneller loop dan mijn berekend gemiddelde op strava, omdat strava dat wandelen meeberekend in de gemiddelde snelheid. :wallbash:

Die gemiddelde snelheid op Strava maakt toch echt niets uit op easy days, daar moeten we nu toch echt niet van wakker liggen.

Ik denk dat het voor velen, waaronder bvb @makila , beter zou zijn om zelfs niet op Strava te posten als je u ergert aan gemiddelde tempo’s die lager liggen omdat je een stukje wandelt. Ik begrijp echt niet dat je u daar iets van aantrekt.

Ik loop relatief traag door de huidige focus op ultra’s en af en toe loop ik snel. Wat maakt het nu uit als ik eens een loopje aan 5:40/km loop zoals deze ochtend.

Gewoon genieten van het lopen, die tempo’s en andere stats durven loslaten en uw gevoel volgen.

Wees gerust, als uw gemiddeld tempo lager ligt omdat je de laatste 500m wandelt, zal ik u kudos geven als dat een opluchting kan zijn.

Haha, 5:40/km is waar ik nu op mik om de halve marathon onder de 2h te kunnen uitlopen.

Ik geef (de weinige mensen die ik ken) op Strava gewoon kuddoos for the effort, en ga echt niet afwegen of iets nu een topprestatie is, of "oh, die heeft maar 5 km gelopen tijdens z'n middagpauze". Tis voor mij meer een tool om bij te houden hoeveel ik loop, de extra motivatie van de kudos zijn leuk, maar is ook maar dat.

Dude.... Who are you trying to impress?! Niemand geeft om de tijden/tempo's die ge op training loopt.

Haha, 5:40/km is waar ik nu op mik om de halve marathon onder de 2h te kunnen uitlopen.

Ik geef (de weinige mensen die ik ken) op Strava gewoon kuddoos for the effort, en ga echt niet afwegen of iets nu een topprestatie is, of "oh, die heeft maar 5 km gelopen tijdens z'n middagpauze". Tis voor mij meer een tool om bij te houden hoeveel ik loop, de extra motivatie van de kudos zijn leuk, maar is ook maar dat.

Ik wil daarmee absoluut niet zeggen dat 5:40/km geen goed tempo is voor u is of zo e. Het is maar om aan te geven dat trager lopen dan uw basissnelheid dik ok is en zelfs noodzakelijk is.

Mijn eerste 1/2 marathon ooit wilde ik ook onder de 2u lopen en ben ik in 1u54 of zoiets gefinisht, dus zeker een mooi en haalbaar doel.

Terug
Bovenaan