Algemene Loopthread

Na jaren met versleten schoenen gelopen te hebben, heb ik mij eindelijk eens een deftig paar gekocht bij Runners' Lab. Gisteren heb ik er dan voor de eerste keer mee gelopen, maar dat was geen succes: twee gigantische blaren aan de binnenkant van mijn voeten.
Belangrijk om op te merken is wel dat het ook de eerste keer dat ik met mijn steunzolen liep (daarvoor deze wel wat ingestapt in een andere schoen, maar nog nooit mee gelopen).
Moet ik mij hier zorgen om maken of verdwijnt dit wel na verloop van tijd?

Na jaren met versleten schoenen gelopen te hebben, heb ik mij eindelijk eens een deftig paar gekocht bij Runners' Lab. Gisteren heb ik er dan voor de eerste keer mee gelopen, maar dat was geen succes: twee gigantische blaren aan de binnenkant van mijn voeten.
Belangrijk om op te merken is wel dat het ook de eerste keer dat ik met mijn steunzolen liep (daarvoor deze wel wat ingestapt in een andere schoen, maar nog nooit mee gelopen).
Lijkt me niet abnormaal bij nieuwe schoenen. Gebruik je sokken geschikt om te lopen? Dat kan ook wel helpen.

Laatst bewerkt:
Voila. Training afgewerkt vandaag.

Snelste tijd van de 5k verbeterd naar 22min50 en de 10k naar 46min32.

Kan nu officieel zeggen dat ik in de beste vorm ben sinds ik 18 was.

1 september gaan we proberen de 5k te tackelen in 20 min.

1 december is het de beurt terug aan de 10k om richting de 40 min te gaan.

Proficiat en succes met de nieuwe doelen!
10K in 40min. staat ook nog op mijn to do lijstje voor eind dit jaar.

Ik zopas wat gelletjes gaan kopen om morgen tijdens lange duurtraining te testen in combinatie met de AA sportdrank zoals tijdens de Antwerp Marathon voorgeschoteld wordt. Het doel is om 1L, 1 koek en 2 gelletjes binnen te spelen op 32km en kijken ofdat ik niet terug begin te verzuren op het eind zoals 2 weken geleden na 28km.

Weten jullie eigenlijk hoe een bevoorrading van een marathon eruit ziet? Ik zie op foto's niet veel mensen met een rugzakje ofzo om eigen gelletjes mee te nemen. Of hopen jullie allemaal dat de bevoorrading in orde is en goed verteert?
Bij het fietsen is het eenvoudiger hé ... Altijd 1/4 sinaasappels, halve bananen, peperkoeken, suikerwafels en sportdrank te verkrijgen.

Proficiat en succes met de nieuwe doelen!
10K in 40min. staat ook nog op mijn to do lijstje voor eind dit jaar.

Ik zopas wat gelletjes gaan kopen om morgen tijdens lange duurtraining te testen in combinatie met de AA sportdrank zoals tijdens de Antwerp Marathon voorgeschoteld wordt. Het doel is om 1L, 1 koek en 2 gelletjes binnen te spelen op 32km en kijken ofdat ik niet terug begin te verzuren op het eind zoals 2 weken geleden na 28km.

Weten jullie eigenlijk hoe een bevoorrading van een marathon eruit ziet? Ik zie op foto's niet veel mensen met een rugzakje ofzo om eigen gelletjes mee te nemen. Of hopen jullie allemaal dat de bevoorrading in orde is en goed verteert?
Bij het fietsen is het eenvoudiger hé ... Altijd 1/4 sinaasappels, halve bananen, peperkoeken, suikerwafels en sportdrank te verkrijgen.
Hangt wat af van wedstrijd wat er als bevoorrading, ik neem altijd gels zelf mee en dan water/sportdrank aan de standen.

Vandaag laatste loopje op het verlof. 10.49 aan tempo van 4m41s, tevreden van, had enkel op voorhand in gedachte 10km te gaan lopen, dat dan gecombineerd met 4x1km doorlopen, niet op de horloge gekeken, maar tempo's zaten wel goed. Nu dit weekend nog wat doortrainen, met zondag laatste en langste duurlopen, vervolgens op vakantie naar Griekenland en het lopen wat onderhouden tot aan de marathon van Antwerpen.

Die blaren heb ik ook altijd als ik loop met mijn steunzolen, elke keer aan de linkerbinnenkant rechts niet, maakt niet uit welke kous of welke schoen. Ligt bij mij dus echt aan de steunzolen zelf die net op dat punt slecht zit.
Ik loop dan ook niet meer met steunzolen, waren er nogthans goeie/dure van bij borginsole.

Misschien moeten we als backup een Beyond gaming marathon organiseren eind oktober/ begin november voor het geval de officiële marathons niet kunnen doorgaan :unsure:

Ik denk dat er velen hiee in peak conditie zullen zijn, dus het zou jammer zijn om geen alternatief klaar te hebben.

Mits voldoende kandidaten, pacers en vrijwilligers moet dat wel lukken.

5km in 20min is haalbaar. 10km in 40min is een zware kluif :P
Maar goed houd die doelen vast!

Als je nu 22'50" loopt, lijkt me 20' op 1 september heel zwaar?
Was een tempoduurloop.

Als ik de 5k probeer. Is het voluit 5k.

Ben me ervan bewust dat het zwaar zal worden. Gisteren ook getraind na de nachtpost. En enkel na een tas koffie. Zal me beter moeten voorbereiden.

Was een tempoduurloop.

Als ik de 5k probeer. Is het voluit 5k.

Ben me ervan bewust dat het zwaar zal worden. Gisteren ook getraind na de nachtpost. En enkel na een tas koffie. Zal me beter moeten voorbereiden.
Haha pas op want voluit 5km lopen is héél lastig. Als je even hard versnelt en 3min55sec/km loopt en je moet even naar adem happen en je loopt 4min10sec/km de 2de km dan sta je dus al 5sec achter. En je moet dit zo 5km volhouden, en je mag nergens verzwakken of je tijd is ... weg ..
Ineens uw benen die vollopen? --> FINITO en uw eindtijd naar de kloten ..

Véél geluk MAAR onderschat het niet. Ik heb trouwens nog nooit de 5km in 20min gelopen. 4 jaar geleden was mijn doel 21 minuten en na 4km stond ik achter op schema en moest ik nog een snellere laatste km lopen. Dat is toen wél gelukt.

Laatst bewerkt:
Hier van 21'50" naar 20'12" gegaan op een goeie dag. Wel zonder dat ik er specifiek naartoe geleefd heb. Maar ik kan beamen wat makila zegt: da's echt 5 kilometer lang alles geven, kapot gaan etc. en bij de minste hapering is uw tijd weg.

Komt wel snor, zowel 5k sub 20 als 10k sub 40 zijn heel lang een doel voor mij geweest. Maar voldoende trainen en dan karakter tonen en blijven pompen en dat lukt sowieso. Voldoening is echt enorm dan :love:
Chaud wel voor een een eventje in November hier, marathon vorm zal ik nog niet hebben dan, maar hoop toch in twee maand mijn volume weer wat deftig te hebben!
Wie gaat er trouwens naar die meet in Koksijde? Ik zou wel eens met de koersfiets naar daar willen rijden om te supporteren en nog wat meer mensen te ontmoeten :) Misschien heeft @Corthagus wel interesse om mee te fietsen vanuit G'bergen?

edit: ga wel men agenda eens goed moeten bezien ook haha :unsure:

Damn, net mijn 32km gelopen. Vanaf nu zou het afbouwen moeten worden tot Antwerpen… maar hoe dat ik daar in godsnaam nog 10km erbij kan lappen is me een groot vraagteken!

Net zoals 2 weken geleden kwam het terug lastig vanaf km 27… op karakter dus maar doorgelopen. Kippenvel, gevoel dat ik geen zuurstof meer opneem, zere benen, … De bedoeling was eigenlijk om vandaag 33km te doen. Maar die laatste km moest voor mij niet meer. Tvat was af en mijn schemaatje gaf ook . Ik moest zelfs nog een pauzeke pakken bij het naar huis wandelen.

Onderweg 1l aa drink binnengespeeld, 1 koek en 2 gellekes.

Eenmaal thuis was het mezelf forceren mijn recovery te drinken, want het kotsen was nabij. Op de weegschaal toonde ik uiteindelijk 3kg lichter na de halve liter shake. Vermoedelijk moet ik dus in antwerpen wel degelijk elke bevoorrading drinken… dus ook een bekertje water tussen de sportdrank.

‘T vertrouwen is dus even zoek. En er staan geen lange trainingen meer op het programma, buiten volgende week nog eens een stevige 3 a 4uren fietstocht.
En ik vertik het om trager te lopen 😅 nu 5:04/km en die marathon moet en zal onder de 5:00…

Damn, net mijn 32km gelopen. Vanaf nu zou het afbouwen moeten worden tot Antwerpen… maar hoe dat ik daar in godsnaam nog 10km erbij kan lappen is me een groot vraagteken!
Dat zal op karakter moeten.
Onderschat ook de flow van een wedstrijd niet. Dan kan je altijd meer.

Maar als je nu al zo diep moet gaan om 32km te doen onder uw gewenst tempo dan vrees ik dat het toch een lastige zal worden.

Net zoals 2 weken geleden kwam het terug lastig vanaf km 27… op karakter dus maar doorgelopen. Kippenvel, gevoel dat ik geen zuurstof meer opneem, zere benen, … De bedoeling was eigenlijk om vandaag 33km te doen. Maar die laatste km moest voor mij niet meer. Tvat was af en mijn schemaatje gaf ook . Ik moest zelfs nog een pauzeke pakken bij het naar huis wandelen.

Onderweg 1l aa drink binnengespeeld, 1 koek en 2 gellekes.

Eenmaal thuis was het mezelf forceren mijn recovery te drinken, want het kotsen was nabij. Op de weegschaal toonde ik uiteindelijk 3kg lichter na de halve liter shake. Vermoedelijk moet ik dus in antwerpen wel degelijk elke bevoorrading drinken… dus ook een bekertje water tussen de sportdrank.

‘T vertrouwen is dus even zoek. En er staan geen lange trainingen meer op het programma, buiten volgende week nog eens een stevige 3 a 4uren fietstocht.
En ik vertik het om trager te lopen 😅 nu 5:04/km en die marathon moet en zal onder de 5:00…

Ik zou mijn lange trainingen trager doen. Nu loop je dus 32km bijna aan marathon pace... een paar weken voor de wedstrijd.

Als je in het weekend een lsd doet, heb je meestal al wat km's in de benen van tijdens de week. Als je op vermoeide benen al bijna je gewenste tempo kan lopen, ga je dit met frisse benen, na een geslaagde taper moeiteloos halen.

Ik loop mijn lange loopjes aan 5:30/km, marathon goal pace is 4:15/km.

Ik loop mijn lange loopjes aan 5:30/km, marathon goal pace is 4:15/km.
Dat is wel een héél groot verschil. Om +-5:05 te lopen in Brussel (Doel was 5:00 maar dat haalde ik niet = +-4:45 voor een minder zware marathon), liep ik gemiddeld mijn LSD's aan 5:30 (identiek aan jou tempo dus). Volgens lactaat en inspanningstesten die ik toen gedaan had, was dat een ideaal LSD tempo voor mij. (Dat was op basis van HR maar ik liep dan dus 5:30/km gemiddeld)

Maar goed, ik ken jou lactaat en inspanningstesten niet. Dat dit verschil bij jou 75sec is en bij mij 45sec zegt an sich natuurlijk niks hé. ;)

---

Maar ik ga dus zowiezo akkoord met jou. Een zuivere LSD loop , loop je best niet op marathontempo maar moet echt gevoelig TRAGER.
Je kan wel eens ne test doen en een loopje van 30km doen aan marathontempo (ik heb dit in 2017 ook gedaan, dat is vooral mentaal soms wel belangrijk als bevestiging dat je het tempo aankan), maar het beste is om de meeste LSD's (en zeker de laatste reeks), enkele weken voor de marathon, het rustig aan te doen. Het lichaam moet fris zijn als je eraan begint.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan