Algemene Loopthread

Thx voor de tips…

Door wat blessures zit ik momenteel slechts op 40-45km/week. Ik ben dus bezig met een wat alternatief trainingsschema door fietsen, lopen en krachttraining af te wisselen. Intervallen zijn ook al even geleden.

Bij mijn inspanningstest dinsdag zat ik bij 13km/u op de 2mmol grens. Vandaar dat ik voor het vertrouwen even de “ultieme test” wou doen en mijn langste training iets onder deze grens te lopen. Door mijn matige kilometers dacht ik dan ook mezelf niet te forceren… het zou wat anders zijn wanneer ik 80-100km per week zou lopen natuurlijk.

Ik kijk morgen ff hoe ik de laatste weken nog aanpak. Vroeger liep ik 4:50/km aan hr145. Nu zat ik bij 5:05 aan hr155. Misschien dat ik door de rust de laatste week terug mijn oude vorm kan vinden. En met een litertje meer te drinken onderweg ik toch die 42km haal.

Echter denk ik dat ik gewoon tempo iets trager stel op d-day als ik zie dat ik mijn gewone vorm niet meer haal tijdens de volgende trainingen.
Trager uitlopen > niet uitlopen

Lsd aan 5 min/km is idd wel heel stevig. Voor mijn marathon die ik on 3u20 deed waren mijn lsd’s 5:45/km.
Probeer wel eens een 5 x 4000m aan marathontempo met telkens 1000m joggen

Dat is wel een héél groot verschil. Om +-5:05 te lopen in Brussel (Doel was 5:00 maar dat haalde ik niet = +-4:45 voor een minder zware marathon), liep ik gemiddeld mijn LSD's aan 5:30 (identiek aan jou tempo dus). Volgens lactaat en inspanningstesten die ik toen gedaan had, was dat een ideaal LSD tempo voor mij. (Dat was op basis van HR maar ik liep dan dus 5:30/km gemiddeld)
Da's imo niet heel abnormaal. Ik was vorig jaar ook richting een vorm van sub 3u marathon aan het gaan, dus rond 4:15/km terwijl ik op training regelmatig rond de 5:30/km liep.

Ik heb bij mezelf het gevoel dat volume een veel betere voorspeller is van of ik vooruitgang zal boeken over langere tijd dan het tempo wat ik loop op training. Ik liep bv enkele maanden 50-55 km/week aan gemiddeld 5'15/km (met variatie, dus niet alles vlak 5'15/km) en boekte daarmee veel meer vooruitgang dan toen ik gemiddeld 30 km/week liep tegen 4'40/km.

Je bent mogelijk appelen met peren aan het vergelijken. Iemand met een weekvolume van 100 km met 3 LSD's van 20-30 km aan 5'30/km zal een marathon normaal een stuk sneller lopen dan iemand met een weekvolume van 45 km die één keer in de twee weken een lange training van 25 km aan 5'30/km loopt.

De volgende keer dat ik zo’n voorbereiding doe moet ik me dus echt wel aan die trage loopjes houden als ik het zo lees… 5:15 was misschien mijn traagste training. De aap komt dus uit de mouw waarom ik mijn volume nooit >50km kreeg zonder problemen. Ik ging altijd uit van mijn “chill gevoel” en “cva hartslag”.
Mijn juiste hartslagzones zullen binnen enkele weken op het verslag van de inspanningstest staan met tips voor trainingen. Misschien dat ik voor de volgende marathon het echt eens anders moet aanpakken

De volgende keer dat ik zo’n voorbereiding doe moet ik me dus echt wel aan die trage loopjes houden als ik het zo lees… 5:15 was misschien mijn traagste training. De aap komt dus uit de mouw waarom ik mijn volume nooit >50km kreeg zonder problemen. Ik ging altijd uit van mijn “chill gevoel” en “cva hartslag”.
Mijn juiste hartslagzones zullen binnen enkele weken op het verslag van de inspanningstest staan met tips voor trainingen. Misschien dat ik voor de volgende marathon het echt eens anders moet aanpakken
ja mss wel -> focus op kwaliteit vd training: lsd mag traag maar moet echt lang zijn, interval moet op marathonsnelheid, tempoduurlopen aan stevig tempo maar niet zo lang als lsd… er bestaan veel goede schema’s op internet waar je op basis van je eindtijd en aantal trainingen per week een goed schema krijgt

Die 'fout' maken velen. Ik liep zelf jarenlang zelden tot nooit trager dan 5:00/km. Dat voelde gewoon ontspannen aan. Uiteindelijk ben ik eens soms wat trager (5:40-6:00/km) beginnen lopen en dan had ik de dag van een inspanning zelfs altijd zin om nog eens te lopen omdat het zo ontspannend was.

Ik heb ooit gelezen dat zelfs Joshua Cheptegei, wereldrecordhouder op de 5000 en 10000, op training regelmatig trager loopt dan 6:00/km. Die loopt dan ook regelmatig >200km/week.

Als je 'maar' twee keer per week loopt, is dat natuurlijk niet de manier om snel beter te worden. Als je echter je volume wilt verhogen en meer tijd in sport wilt steken, is trager lopen wel een manier om het aan te pakken. Met dat je beter wordt, kan ook dat trage tempo vanzelf hoger komen te liggen.

Lol, de meeste lopers hier zijn duidelijk een kwantumsprong beter dan ik ben en waarschijnlijk ooit zal zijn.
Ik lees hier over "lsd's" op het tempo waarop ik het gevoel heb goed door te lopen.

Ik heb vandaag de allereerste halve marathon in m'n leven gelopen. Ik ben/was eigenlijk een trainingsschema aan het volgen om tegen halfweg september de halve marathon onder de 2h te kunnen klaren, dus ik had vandaag een "lsd" maar dan aan een echt traag tempo (niet sneller dan 6:19/km volgens m'n horloge) maar had tegelijkertijd het gevoel dat ik toch nog iets meer kon (maar niet zoveel als de meesten hier), dus uiteindelijk wat langer doorgelopen dan het schema aangaf tot ik aan 21.5 km kwam.

Uiteindelijk 6:09 per km voor m'n eerste halve marathon (met kleine pauze bij m'n ouders om m'n veldfles water bij te vullen < 1 min.), enerzijds blij dat ik die afstand heb uitgelopen zelfs nog met het gevoel dat ik nog marge had, anderzijds, ik zie mezelf tegen september daar niet 9 minuten afsnijden tenzij op een héél goede dag. Vorige week op 1h 11 km gelopen als voorbereiding, maar toen lag m'n middageten me te veel op de maag om nog verder te lopen. Dus een halve marathon sub 2h zal voor mij toch plannen/geluk zijn als ik dat dit jaar nog wil doen. 😅

Vandaag was de eerste loopsessie na mijn rustweek dus dat zou vlotjes moeten gaan. Neen dus.
Na 2km was het alweer op karakter. Sinds ik stilgelegen heb ben ik precies een oud manneke geworden. Na verloop van tijd zal dat wel terug beteren zeker? :unsure:

Maar het grootste probleem was de zondagsmarkt. Toen ik richting de Heistse Berg liep en ik een rustig tempo aan het lopen was omdat het toch 2 km klimmen is, toen werd ik meermaals de graskant in gereden. De ene auto na de andere die mij gewoon géén enkele cm ruimte liet. Ik ben nochtans de zwakke weggebruiker maar daar was niks van te merken, in tegendeel.

En als ik dan eens ruimte had liep er een gezin met 2 kinderen en een kinderwagen voor mij. Of daarna weer een oud vrouwje dat niet uit haar doppen keek en waarvoor ik ineens bergop moest stoppen ... grrrrr !!!!

Helemaal op het einde op het stuk van 14 procent dan nog een tiener op een fiets die ineens stopte en zijn fiets dwars parkeerde net voor mijn neus natuurlijk ... plezant hoor .. :tongue:

Lesson learned: Als het zondagsmarkt is, niet de Heistse berg op lopen! :)

Lol, de meeste lopers hier zijn duidelijk een kwantumsprong beter dan ik ben en waarschijnlijk ooit zal zijn.
9/10 lopers die ik tegenkom, die loop ik nu vlotjes voorbij tegen 6 min/km. Ik word praktisch nooit voorbij gestoken door een andere loper op training maar ik steek er zelf wel steeds tientallen voorbij.

Dus ik kom alvast gene enkele loper van dit forum tegen :tongue:

---

Wel grappig toen ik een paar maanden geleden vroeg aan iemand hier op dit forum om eens samen af te spreken en samen te trainen maar die mens werd razendkwaad (via PM) en beweerde altijd alleen te lopen. Hij liep zogezegd gewoon graag alleen. Later bleek op zijn instagram dat hij dikwijls samen met zijn vriendin in duo loopt. :unsure:

Laatst bewerkt:
Begrijp het dat men liever alleen loopt, maar eens met twee of drie samen lopen is ook zo plezant ter afwisseling.
Dito met fietsen.
Doel voor dit jaar: nen halve marathon ( kga er vanuit dat het niet meer veel fietsweer gaat worden ).
10km gaat in een uur, maar ga toch wat opbouwen. De sprong van 10 naar 20 schrikt me toch wat af.

Begrijp het dat men liever alleen loopt, maar eens met twee of drie samen lopen is ook zo plezant ter afwisseling.
Het issue was dat hij in praktijk dus wel (ik ga zijn naam niet noemen, want het heeft voor het overige géén belang en ik wil niemand met de vinger wijzen) dikwijls met iemand samen liep (meestal zijn vriendin maar ik zag ook foto's met een paar van zijn vrienden waarmee hij samenliep).

Wees dan gewoon eerlijk en zeg gewoon: Ik wil die moeite niet doen om met iemand vreemd af te spreken om te gaan lopen hé. ;) Maar goed ..

(PS. Mede door strava vind je soms wel namen terug van mensen die hier anoniem posten .. mijn naam vind je zo ook gemakkelijk terug, het gaat nu trouwen over iemand die al maanden inactief is hier .. )

10km gaat in een uur, maar ga toch wat opbouwen. De sprong van 10 naar 20 schrikt me toch wat af.
Vandaag was het doel om 10 km op een uur te lopen, maar ik had (weeral) géén goed gevoel en ik wilde vandaag ook de Heistse Berg (op)lopen. Ik heb perfekt moeten doseren en echt elke meter moeten knokken en ik had uiteindelijk 70 meter over. T'is dus wel gelukt ondanks alle moeite. :)

20km is met mijn huidige vorm, ook véél te véél voor mij, als ik al enorm véél moeite heb om 10 km op een uur te lopen, dan ga ik voorlopig het daarbij houden .. :tongue:

Laatst bewerkt:
Wees dan gewoon eerlijk en zeg gewoon: Ik wil die moeite niet doen om met iemand vreemd af te spreken om te gaan lopen hé. ;) Maar goed ..
Ik voel me eigenlijk ook niet echt geneigd om contact te zoeken in real life met een andere member... Maar ik zou dit dan ook gewoon vriendelijk zeggen en daarmee is de kous af. :laugh: Eigenlijk zelfs met vrienden ga ik niet samen lopen. Ik hou er veel meer van op mijn eigen te zijn dan rekening te hoeven houden met iemand anders. Het is ook niet zo comfortabel om te praten tijdens het lopen..

Om nog eens terug te keren op mijn mindere periode:
Mijn piek lag op eind juni/begin juli. Ik liep toen enkele trainingen aan 4:30 aan hr145.
Tot dan ging ik ook bijna elke week mountainbiken (tot 5-6uur). Waarschijnlijk diende dit onrechtstreeks als alternatief voor mijn lsd trainingen...

Vanaf half juli was ik wat vermoeid aan het worden, en begonnen mijn benen onstabiel te worden door overbelasting (pijnlijke knieën tot gevolg). Vanaf dan liet ik mijn intervaltrainingen vallen, alsook het fietsen. En ben ik wat meer statisch aan het stretchen en foamrollen.

Ik kan dus enkel maar concluderen dat ik mijn lsd trainingen te snel deed en door gebrek aan fietsen ik dus mijn conditie naar beneden haal door te overtrainen... conclusie? Het is nu te laat om me nog te herpakken aangezien ik geen lange looptrainingen (max 18km) meer op de agenda staan heb. Maar volgend weekend en de week erop probeer ik nog 2x 4-tal uur te fietsen aan hr130, in de hoop nog het een en ander recht te trekken.

Schermafbeelding-2021-08-22-om-09-22-21.png

Schermafbeelding-2021-08-22-om-09-22-43.png

Vandaag ook mijn laatste lange duurloop gelopen, in totaal uitgekomen op 34.65km, die laatste 600 meter nog gelopen want anders moest ik wandelen. Het ging vlot, mijn beste lange duurloop van de zomer. Op het gevoel gelopen, geprobeerd de hartslag grotendeels onder 140 te houden. Wel een paar geprobeerd een grote groep fietsers proberen bij te houden, dus tempo en hartslag hoger. Uiteindelijk gelopen aan gemiddeld tempo van 5m07s/km want ook te rap is in feite.

Iemand die weet of je zomaar op een atletiekpiste mag gaan lopen?

Het valt me net te binnen dat er op een dikke km van mijn schoonouders een piste ligt. Misschien wel interessant om intervaltrainingen uit te voeren.

Dat hangt van gemeente tot gemeente af. Meestal mag je er lopen wanneer er geen trainingen van de atletiekclub of school zijn.

Iemand dat ingeschreven is met de Chouffe 10 Miles?
Zal mijn eerste trail worden in wedstrijdverband. Afgelopen zomer (ja, daar wel ;)) wel veel hoogtemeters gemaakt in het Spaanse middengebergte.

Ik deel hier altijd mijn mooie en mindere mooie momenten, maar vandaag is officieel de somberste dag uit mijn loop carrière. Door omstandigheden heb ik vandaag de zeer zware beslissing moeten nemen om te passen voor de TDS overmorgen. Sommige zaken zijn belangrijker dan lopen waardoor dergelijke beslissingen noodzakelijk kunnen zijn.

Ik kan niet genoeg benadrukken hoe kapot ik hiervan ben. Het was mijn absolute droom en nu draait het uit op een nachtmerrie. Het ergste van al is nog dat ik in de vorm van mijn leven ben en er alle vertrouwen in had dat ik dit tot een goed einde zou brengen.

Door deze beslissing ook even compleet gedegouteerd van het lopen. Ik denk dat het nu een tijdje zal duren voordat ik mijn loopschoenen terug aandoe.

6 maanden voorbereiding gewoon de vuilbak in verwezen. Ik zou nu gewoon willen dat ik geblesseerd was, dan kon ik het nog kaderen.

#FML

Ik had ook gezegd dat ik na de TDS de switch terug zou maken op de kortere afstanden. Het zou dus goed kunnen dat dit tijdelijk het einde betekent van mijn “ultra” loopbaan.

Veel succes nog aan iedereen die hier super goed bezig is en ik zal uiteraard nog steeds aanwezig zijn op onze Kotk loop, maar daar zal het de komende weken/maanden (wie zal het zeggen) bij blijven.

Eventueel wel - wanneer is die meet
Zondag 5 september, staat verstopt onder het "events" tab. Ga zoals gezegd wel eens grondig mijn planning voor de komende weken moeten bezien voor ik iets kan beloven :p
Misschien ook hier in het sport gedeelte een sticky voor maken? Dan valt het wat meer op :) @Loser ?
Ik deel hier altijd mijn mooie en mindere mooie momenten, maar vandaag is officieel de somberste dag uit mijn loop carrière. Door omstandigheden heb ik vandaag de zeer zware beslissing moeten nemen om te passen voor de TDS overmorgen. Sommige zaken zijn belangrijker dan lopen waardoor dergelijke beslissingen noodzakelijk kunnen zijn.

...
Suckt ongelooflijk hard, kan me de teleurstelling moeilijk inbeelden... Je geeft het zelf al mooi aan, het leven is meer dan sport alleen en we're human after all. Chapeau dat je ook de mindere dingen hier zonder schroom post! Jij ook veel succes met wat er ook moge volgen! :hug:

Iemand die weet of je zomaar op een atletiekpiste mag gaan lopen?

Het valt me net te binnen dat er op een dikke km van mijn schoonouders een piste ligt. Misschien wel interessant om intervaltrainingen uit te voeren.

Hier in de buurt enkel als je aangesloten bent bij de atletiekclub zelf, wel aan lagere prijs dan als je de trainingen ook wilt volgen.

Ik kan niet genoeg benadrukken hoe kapot ik hiervan ben. Het was mijn absolute droom en nu draait het uit op een nachtmerrie. Het ergste van al is nog dat ik in de vorm van mijn leven ben en er alle vertrouwen in had dat ik dit tot een goed einde zou brengen.

Door deze beslissing ook even compleet gedegouteerd van het lopen. Ik denk dat het nu een tijdje zal duren voordat ik mijn loopschoenen terug aandoe.

6 maanden voorbereiding gewoon de vuilbak in verwezen. Ik zou nu gewoon willen dat ik geblesseerd was, dan kon ik het nog kaderen.

#FML

Ik had ook gezegd dat ik na de TDS de switch terug zou maken op de kortere afstanden. Het zou dus goed kunnen dat dit tijdelijk het einde betekent van mijn “ultra” loopbaan.

Veel succes nog aan iedereen die hier super goed bezig is en ik zal uiteraard nog steeds aanwezig zijn op onze Kotk loop, maar daar zal het de komende weken/maanden (wie zal het zeggen) bij blijven.
Zeer jammer om te lezen.
Uw verhalen hier, uw foto's en tochten op Strava waren altijd leuk om te volgen.
Hopelijk vind je toch nog je goesting ergens terug ook al is het dan op een andere afstand.

#FML

wat is de reden?

Terug
Bovenaan