Algemene Loopthread

Het is het seizoen van de loopjes, duidelijk! Plezant! Ik vrees alleen dat ik me weer heb laten ompraten, en te veel hooi op de vork heb genomen... Is er nog iemand die 29/08 de Red Star Run loopt hier? Ik ga de 10km doen! Om alsnog een nieuw PR neer te zetten op de 10km, na 2 pogingen waar ik niet heel tevreden van was.

Maar de week erna is de 100km-run (5/09, iedereen welkom om te supporteren in Koksijde! Er komt nog een topic), en de week daarna de Antwerp Night marathon. Ik doe wel maar de halve, maar dat wordt wel pittig. De 10km erbij overleef ik wel, is wat schuiven met de trainingen, maar die past nog wel verbazend goed.

In verband met de Night Marathon had ik nog wel een vraagje, om een probleem van vorige keer voor te zijn: Hoe vinden jullie de juiste pacers, die met de juiste vlaggen? Ik heb de 10 Miles gelopen, en dat was zo'n gedrum aan de start dat ik niet kon kiezen waar ik stond. En eens vertrokken, moet je dan stukje wandelen en zo... En dan vind je die pacers toch nooit meer terug? Ik heb er geen gezien, en ben eigenlijk de hele loop mensen aan het inhalen geweest tot een paar kilometer voor het einde. Ik zou binnen mijn tijd geëindigd zijn, maar was geen vlag tegengekomen :D

Ik gisteren toch 3x :unsure:

Terug tocht van m’n werk verliep ook niet heel vlot, meteen een hartslag van 180 terwijl ik aan dat tempo meestal maar rond de 165 zit. Wel niet deftig opgewarmd, misschien heeft dat er iets mee te zien, geen idee.

Soit dan toch 26km in de benen op één dag, volgende week zal cruciaal zijn en bepalend of ik al dan niet de marathon loop, voorlopig zie ik het niet zitten. :headshake:
Bij mij is de opwarming cruciaal om mijn HR onder controle te houden. De eerste kilometer loop ik supertraag, hartslag goed traag. Anders is het de hele loop puffen :D

Met welk horloge loop je? Stel een virtuele partner in. Dan hoef je toch niet te zoeken naar de pacers.

Met welk horloge loop je? Stel een virtuele partner in. Dan hoef je toch niet te zoeken naar de pacers.
Polar Vantage. Van tijd bijhouden valt me dat nog wel mee, dat lukt. Maar een stukje meelopen zonder te moeten nadenken over de pace en ook een beetje uit de wind zitten, dat zou ik niet zo heel erg vinden 😬 Maar misschien doen de meesten het niet zo, dan?

Ik heb daar nul ervaring mee om eerlijk te zijn.

Ik weet wel dat sommigen hier aanraden, dacht ik om in een snellere pacegroep te starten en u te laten uitzakken.

10k op Trail des Fantômes gedaan. Veel tijd verloren met onnozele zaken: aan het begin de eerste pijl niet vinden, aan de helft effe staan mopperen omdat ik blijkbaar met het 2e deel begonnen was, dan teruggekeerd en mijn maat gaan uitleggen wat er gebeurd is, samen gewandeld naar de “finish” en staan twijfelen om het 1e deel te doen. Toch maar gedaan en blijkbaar werden onze tijden nog geregistreerd.

Heel plezant, weinig echt kunnen doorlopen maar heb de smaak alvast te pakken 😎

Dat zou niets voor mij zijn, ik had uit frustratie gewoon naar den auto gestapt :lol:

Hoe waren de hoogtemeters?

@Loser Op de 10 miles is er ook echt wel belachelijk veel volk, als je daar bij de start uw pacers niet vindt, ben je echt gepest. Veel van die pacers lopen in het begin ook echt wel sneller dan het beoogde tempo om o.a. een eventueel verval wat te counteren. Als jij die niet vindt, ga je dus mogelijk echt al hard mogen gas geven om hen in te halen.

Ik ga ervan uit dat het op de Antwerp half marathon wel iets beter zal meevallen, maar ik zou echt wel proberen van bij de start uw pacers te pakken te krijgen. U laten meezuigen in zo’n groep zal wel een groot verschil geven.

Zelf loop ik in Antwerpen niet met pacers omdat die losers (no pun intended) slechts pacers hebben tot 2u59 en dat ik met mijn huidige vorm echt wel beter wil doen.

Ik verkeer zonder enige twijfel in de vorm van mijn leven, alles loopt gewoon absurd vlot. Afgelopen nacht wel een mentale klap gekregen, broer van 1 van mijn beste kameraden is op 27 jarige leeftijd overleden, toch even slikken.

Ik zag t op strava. Veel sterkte @Karry98

Thx, niet het nieuws dat je op vakantie wil krijgen, maar als je om 3u ‘s nachts telefoon krijgt van een goede kameraad weet je dat het niet is om over het weer te praten.

Rest van de nacht niet meer kunnen slapen en dan deze ochtend maar een duurloop (26km - 500hm) gedaan op de weg, easy pace met een paar kilometers aan marathon effort (vooral op de lange klim). Helpt bij mij altijd wel wat om mijn verdriet even opzij te zetten.

@Loser Op de 10 miles is er ook echt wel belachelijk veel volk, als je daar bij de start uw pacers niet vindt, ben je echt gepest. Veel van die pacers lopen in het begin ook echt wel sneller dan het beoogde tempo om o.a. een eventueel verval wat te counteren. Als jij die niet vindt, ga je dus mogelijk echt al hard mogen gas geven om hen in te halen.
Zoals in Brussel. Ik liep de eerste kilometer in 4min25sec/km en ik moest 'lossen' bij de Pacer want hij ging die eerste km dus nog sneller. :tongue: En dat was dan voor 3u30min te kunnen halen. Ik wilde niet sneller lopen dan 4min25sec want dan was ik ontploft voor de wedstrijd begon.
Daarna ging zijn tempo wat naar beneden en ik ben dan stilletjes aan terug naar de Pacer naartoe gelopen. (Zo groot was het gat natuurlijk niet)

Ik ben ne diesel, op training was mijn eerste kilometer altijd rond 5:00. En daarna ging ik langzamerhand versnellen en voorsprong opbouwen. Dus voor mij was dat snelle starttempo echt nefast. Maar het is als Pacer niet mogelijk om een tempo te lopen dat voor iedereen goed is hé ..

Laatst bewerkt:
Misschien ging de pacer 52km doen? :unsure:

Sterkte @Karry98 !
Ik heb net nog gekeken op Garmin Connect, tempo was effectief gewoon 4min25sec/km voor de eerste km, en ik herinner nog goed dat ik de Pacer meteen moest laten gaan (een gat van hooguit een paar meter, maar toch ..)

Dus inderdaad, tot op heden vind ik nog altijd een fout dat de snelheid meteen zo hoog lag. Uiteindelijk heb ik toch de eerste 7km meten recupereren van die eerste km voor ik me terug OK voelde. En vanaf km 27 moest ik dan de Pacer definitief laten gaan.

Ik heb net nog gekeken op Garmin Connect, tempo was effectief gewoon 4min25sec/km voor de eerste km, en ik herinner nog goed dat ik de Pacer meteen moest laten gaan (een gat van hooguit een paar meter, maar toch ..)

Dus inderdaad, tot op heden vind ik nog altijd een fout dat de snelheid meteen zo hoog lag. Uiteindelijk heb ik toch de eerste 7km meten recupereren van die eerste km voor ik me terug OK voelde. En vanaf km 27 moest ik dan de Pacer definitief laten gaan.
Ik heb eigenlijk ook nog nooit een goede ervaring gehad met die pacers, die starten altijd belachelijk snel om pas halfweg wat te kalmeren van tempo. Beter zelf bewust traag starten en proberen neg split te lopen

@Loser Op

Zelf loop ik in Antwerpen niet met pacers omdat die losers (no pun intended) slechts pacers hebben tot 2u59 en dat ik met mijn huidige vorm echt wel beter wil doen.
"Een aantal zeer ervaren, voornamelijk Belgische, ultralopers onder leiding van Marnix Callewaert, hebben zich geëngageerd als tempomakers voor de Port of Antwerp Night Marathon op zaterdag 11 september 2021. "

Dat komt ervan als je ultralopers laat pacen. :s

"Een aantal zeer ervaren, voornamelijk Belgische, ultralopers onder leiding van Marnix Callewaert, hebben zich geëngageerd als tempomakers voor de Port of Antwerp Night Marathon op zaterdag 11 september 2021. "

Dat komt ervan als je ultralopers laat pacen. :S
Kan de Karry niet pacen? Hij gaat voor een tijd rond 2u45! Zo'ne geweldige "Pacer" hebben ze nog NIET! :tongue:
En ja ja hoor! Karry is ne ULTRALOPER!!!

Ingeschreven voor de traile Côte d'Opale in Frankrijk die op 11 september plaatsvindt. Heb voor de 18km gekozen (er zijn nog andere afstanden met de maximale 75km). Mooie streek ginder. Via cap gris nez en Ambleteuse naar Wimereux.

In Frankrijk heb je wel verplicht een medisch attest nodig.

Vandaag voor de eerste maal een inspanningstest gedaan.
Beginnen met 5min aan 6km/u, lactaat prikken, en vervolgens telkens 2km/u sneller voor 5min... enz. enz.

Uiteindelijk ging ik met een dubbel gevoel naar huis.
Waarschijnlijk door wat gezonde stress en de warmte daarbinnen op de loopband was mijn hartslag 10 à 15 slagen hoger dan normaal.

Na 12km/u zat ik nog aan 1,7mmol, maar wel hartslag 164, terwijl ik anders mooi onder de 150 zit.
Op 14km/u was mijn omslagpunt met 4,0mmol en hartslag 172.
Uiteindelijk tijdens de 18km/u gestopt aan hartslag 178...

De kiné zei dat ik een deftige test heb afgelegd en zeker tevreden mag zijn. De marathon zou dus geen probleem mogen zijn aan 12 à 13km/u volgens haar.
Maar wachtend op het verslag, dat pas binnen 3 weken zou arriveren, weet ik nu niet precies ofdat ik me moet baseren op mijn loopsnelheid of hartslag? Prik ik nu 1,7mmol bij een hartslag van 164 (wat normaal 14km/u is) of aan een snelheid van 12km/u (waar ik normaal <150 heb)?

Ik ben wel tevreden dat ik dit eens gedaan heb. Ook goed voor de moraal wanneer je hoort dat alles in orde zit voor de marathon :). Donderdag terug een 12km loopje en dan zaterdag een 32km loop om af te ronden. Ik heb dezelfde sportdrank (aa drink iso lemon) gekocht zoals tijdens de Antwerp night marathon, en zal hier zaterdag nog eens mee trainen in combinatie met wat gelletjes.

Volgende week dan nog eens 3u30 fietsen aan hartslag 150 met gelletjes en aa drink. En dan beginnen afbouwen hé :cool:
Wat zal ik blij zijn dat dit achter de rug is, de medaille in ontvangst kan nemen, en enkele weken kan rusten. Om dan terug te beslissen ofdat ik dit nog eens wil ondergaan, dit maal voor een goeie tijd, of niet...

Vandaag voor de eerste maal een inspanningstest gedaan.
Beginnen met 5min aan 6km/u, lactaat prikken, en vervolgens telkens 2km/u sneller voor 5min... enz. enz.

Uiteindelijk ging ik met een dubbel gevoel naar huis.
Waarschijnlijk door wat gezonde stress en de warmte daarbinnen op de loopband was mijn hartslag 10 à 15 slagen hoger dan normaal.

Na 12km/u zat ik nog aan 1,7mmol, maar wel hartslag 164, terwijl ik anders mooi onder de 150 zit.
Op 14km/u was mijn omslagpunt met 4,0mmol en hartslag 172.
Uiteindelijk tijdens de 18km/u gestopt aan hartslag 178...

De kiné zei dat ik een deftige test heb afgelegd en zeker tevreden mag zijn. De marathon zou dus geen probleem mogen zijn aan 12 à 13km/u volgens haar.
Maar wachtend op het verslag, dat pas binnen 3 weken zou arriveren, weet ik nu niet precies ofdat ik me moet baseren op mijn loopsnelheid of hartslag? Prik ik nu 1,7mmol bij een hartslag van 164 (wat normaal 14km/u is) of aan een snelheid van 12km/u (waar ik normaal <150 heb)?

Ik ben wel tevreden dat ik dit eens gedaan heb. Ook goed voor de moraal wanneer je hoort dat alles in orde zit voor de marathon :). Donderdag terug een 12km loopje en dan zaterdag een 32km loop om af te ronden. Ik heb dezelfde sportdrank (aa drink iso lemon) gekocht zoals tijdens de Antwerp night marathon, en zal hier zaterdag nog eens mee trainen in combinatie met wat gelletjes.

Volgende week dan nog eens 3u30 fietsen aan hartslag 150 met gelletjes en aa drink. En dan beginnen afbouwen hé :cool:
Wat zal ik blij zijn dat dit achter de rug is, de medaille in ontvangst kan nemen, en enkele weken kan rusten. Om dan terug te beslissen ofdat ik dit nog eens wil ondergaan, dit maal voor een goeie tijd, of niet...

Wacht maar, je gaat die marathon vlotjes uitlopen. Nadien ga je 2 dagen lang zeggen dat je dat nooit meer wil doen. De derde dag zal de twijfel toch weer toeslaan en na een week kijk je weeral uit naar de volgende marathon. 1,5 jaar later loop je dan uw eerste 100 miler en ga je u de vraag stellen waar het is misgelopen.

Terug
Bovenaan