Algemene Loopthread

Vandaag voor mijn stryd calibratie een 5k moeten lopen aan wedstrijd tempo. Ik heb twee pogingen nodig gehad omdat ik mij volledig had opgeblazen in mijn eerste poging na 3km. Ik vind het momenteel enorm moeilijk om mijzelf te pacen op korte, anaerobe afstanden. Een paar dagen geleden mijzelf ook compleet opgeblazen na 2.5 minuut in een 5 minuten time trail...

Ik was best wel geïrriteerd achteraf, na 30 minuten bekoelen en even kort mijn data te analyseren opnieuw een poging gewaagd en uitgekomen op 17'44 na 5km. Op zich ben ik hier wel tevreden mee op dit moment. Maar had zonder die eerste poging toch wel onder de 17'30 gegaan.

Het is zoals Ultra zegt wat ge niet test kunt ge niet verwachten op wedstrijd. Heb nu een redelijke benchmark om mij op te baseren.

Laatste 2 trainingen in de Ardennen achter de rug, paar keer vlotjes bergop doorgetrokken en ik zit echt met uitstekende benen. Nog 2 kortere loopjes nu, veel rust en dan moet dat hoe dan ook lukken. Falen is geen optie.

Ik ben het weer overigens echt KOTSBEU. Veel te koud, veel te veel wind, vieze miezerregen die maar niet wil ophouden. Ik wil eindelijk lente of zomer godverdomme en niet van dat herfstweer.

Laatste 2 trainingen in de Ardennen achter de rug, paar keer vlotjes bergop doorgetrokken en ik zit echt met uitstekende benen. Nog 2 kortere loopjes nu, veel rust en dan moet dat hoe dan ook lukken. Falen is geen optie.

Ik ben het weer overigens echt KOTSBEU. Veel te koud, veel te veel wind, vieze miezerregen die maar niet wil ophouden. Ik wil eindelijk lente of zomer godverdomme en niet van dat herfstweer.
Top! Alvast succes... :)
Ze geven ook al wa beter weer uit volgende week dacht ik. Dus dat komt misschien nog goed

Top! Alvast succes... :)
Ze geven ook al wa beter weer uit volgende week dacht ik. Dus dat komt misschien nog goed

Thx!

@Japser Ik weet niet hoe het deelnemersveld op de 85km eruit ziet, maar op de 100mijl is het inderdaad straffe kost, mijn wedstrijd speelt zich wat meer in de achtergrond af 😂.

Volgende week link ik hier de tracking voor volgend weekend nog wel, dan kunnen de geïnteresseerden volgen en vooral zien hoe groot de verschillen gaan zijn.

Ik dacht dat ultra lopers graag in de slijk liepe? :unsure:
Ik loop héél graag in slijk en modder. Maar ik loop NIET graag in de regen. Despite popular believe, er is EEN verschil :D
Ideaal: In de modder volledig slijknat en dan een STRALENDE ZON op uwe kop.

PS. Ja ik weet het al, ik ben ne 'rare' ;)

De regen vind ik nog wel oké, alleszins minder erg dan de felle wind. Dat gezegd zijnde:

Dus een week geleden was ik klaar met een 10 weken programma voor te trainen van 0 naar 5km. Ik volg nu een schema voor van 5km naar 10km te gaan. Ik loop op vaste dagen, beginnende op donderdag, zaterdag en maandag.

Donderdag moest ik 30 minuten lopen, ik heb toen 35 minuten gelopen omdat ik 5km wou halen en ik geen ongemak had.
Zaterdag moest ik 35 minuten lopen, dit is ook gelukt en heb ik 5,2 km gelopen.
Vandaag is het een soort interval schema, 10 minuten lopen als opwarming, 2 minuten wandelen en dan waren er vier intervallen met steeds 900 meter lopen op mijn gewoon tempo en 100 meter aan een sneller tempo lopen.

Ik heb het gehaald tot het eerste interval aan een sneller tempo te lopen, maar toen was het gedaan voor mij. Ik had wat last van mijn benen, dat was deels een goed excuus om te stoppen om blessures te vermijden, maar ook deels gewoon dat ik het gevoel had dat ik dit niet nog eens 3 keer kon doen.

Nu is mijn vraag aan jullie ervaren lopers enerzijds:
Werk(t)en jullie ook met schema's of loop je gewoon steeds zo ver je kan?

Anderzijds: Ik weet niet of dat interval lopen met lopen en lopen aan een sneller tempo iets voor mij is. Ik dacht daarom op mijn derde loopdag, gewoon korte intervallen te lopen aan een sneller tempo dat ik gewoon ben, en dan even te wandelen om te recupereren. Eigenlijk dus week 1 dag 1 van start to run naar 5 km herhalen, maar dan dus aan een veel hoger tempo. Is dit een goed idee volgens jullie?

En last but not least. Ik heb vandaag dus maar 2,7 km gelopen. Zou ik deze avond nog eens 2,5 km lopen zodat ik vandaag toch een totaal van 5km heb gelopen, of gaat dit meer kwaad dan goed doen?

Sorry voor het lange bericht op deze feestdag!

Is dat 3x lopen in de week niet wat kort op elkaar? Met 1 dag tussen...

Ivm vandaag ik zou luisteren naar uw lijf en niet meer lopen... Lopen met pijn niet de bedoeling.

De regen vind ik nog wel oké, alleszins minder erg dan de felle wind. Dat gezegd zijnde:

Dus een week geleden was ik klaar met een 10 weken programma voor te trainen van 0 naar 5km. Ik volg nu een schema voor van 5km naar 10km te gaan. Ik loop op vaste dagen, beginnende op donderdag, zaterdag en maandag.

Donderdag moest ik 30 minuten lopen, ik heb toen 35 minuten gelopen omdat ik 5km wou halen en ik geen ongemak had.
Zaterdag moest ik 35 minuten lopen, dit is ook gelukt en heb ik 5,2 km gelopen.
Vandaag is het een soort interval schema, 10 minuten lopen als opwarming, 2 minuten wandelen en dan waren er vier intervallen met steeds 900 meter lopen op mijn gewoon tempo en 100 meter aan een sneller tempo lopen.

Ik heb het gehaald tot het eerste interval aan een sneller tempo te lopen, maar toen was het gedaan voor mij. Ik had wat last van mijn benen, dat was deels een goed excuus om te stoppen om blessures te vermijden, maar ook deels gewoon dat ik het gevoel had dat ik dit niet nog eens 3 keer kon doen.

Anderzijds: Ik weet niet of dat interval lopen met lopen en lopen aan een sneller tempo iets voor mij is. Ik dacht daarom op mijn derde loopdag, gewoon korte intervallen te lopen aan een sneller tempo dat ik gewoon ben, en dan even te wandelen om te recupereren. Eigenlijk dus week 1 dag 1 van start to run naar 5 km herhalen, maar dan dus aan een veel hoger tempo. Is dit een goed idee volgens jullie?

En last but not least. Ik heb vandaag dus maar 2,7 km gelopen. Zou ik deze avond nog eens 2,5 km lopen zodat ik vandaag toch een totaal van 5km heb gelopen, of gaat dit meer kwaad dan goed doen?

Sorry voor het lange bericht op deze feestdag!
Fijne feestdag :-)

Ik ken er zelf onvoldoende van, en vroeg hier enkele dagen geleden zelf nog hoe snel intervallen moeten gelopen worden.

Maar ik weet wel dat intervaltraining pas helpt wanneer je ook goed rust tussen de intervallen. Wanneer je het zelfs moeilijk hebt hiertussen, dan ga je ook geen progressie maken. Dus wandelen in jou geval lijkt me mss niet zo slecht, en ik zou nu niet speciaal nog eens lopen. Ga misschien een uurtje wandelen voor de moraal :-)

Ik overweeg om voor het eerst misschien es een trail te doen (als test), Trail du Barrage in de buurt van Houffalize (https://www.loopkalender.be/nl/race/trail-du-barrage-1). Als het weer tenminste goe is.

Ik heb op dit moment ASICS Gel-Cumulus 22 hardloopschoenen. Is het best om bijkomend trailschoenen aan te schaffen of zit daar weinig verschil in?

Ik zie dat er ook twee river crossings zijn in die trail. Domme vraag waarschijnlijk maar wat moet ik me daar bij voorstellen? Een beekje dat ge moet doorsteken of effectief een rivier van een halve meter diep? En is dat verstandig om met men nieuwe hardloopschoenen door die river crossing te gaan of gebruik je dan best trailschoenen (kunnen die zoveel beter tegen water?).

Laatst bewerkt:

Ge zijt effe u zelf tegen gekomen. Niet erg, de volgende keer een beetje trager lopen. Het kan een paar intervaltrainingen duren voor ge uw lichaam begint te kennen en weet welk tempo ge 4x100m kunt uithouden.

[...]

Dat "zo ver lopen als je kan" mag je niet elke training doen. Je hebt zowel korte/snelle als lange/trage trainingen nodig.

Die 2,5km zou ik niet meer doen, hou die goesting bij tot de volgende keer dat ge gaat gaan lopen.

Ik overweeg om voor het eerst misschien es een trail te doen (als test), Trail du Barrage in de buurt van Houffalize (https://www.loopkalender.be/nl/race/trail-du-barrage-1). Als het weer tenminste goe is.

Ik heb op dit moment ASICS Gel-Cumulus 22 hardloopschoenen. Is het best om bijkomend trailschoenen aan te schaffen of zit daar weinig verschil in?

Ik zie dat er ook twee river crossings zijn in die trail. Domme vraag waarschijnlijk maar wat moet ik me daar bij voorstellen? Een beekje dat ge moet doorsteken of effectief een rivier van een halve meter diep? En is dat verstandig om met men nieuwe hardloopschoenen door die river crossing te gaan of gebruik je dan best trailschoenen (kunnen die zoveel beter tegen water?).
Koop trailschoenen

Ge zijt effe u zelf tegen gekomen. Niet erg, de volgende keer een beetje trager lopen. Het kan een paar intervaltrainingen duren voor ge uw lichaam begint te kennen en weet welk tempo ge 4x100m kunt uithouden.
Ik ben ne diesel denk ik .. Mijn eerste 100m interval was vroeger altijd de lastigste. Meestal was mijn voorlaatste of laatste interval juist de gemakkelijkste.

Terug
Bovenaan