Algemene Loopthread

Koop trailschoenen
Dit. Wereld van verschil qua grip. Ga ook niet liggen klooien met zo’n allroundschoen, ga gewoon voor een apart paar wegschoenen en een apart paar trailschoenen.
Over de crossings, dat zal afhangen van het moment. In een droge periode zal het misschien tot je enkels zijn, in een natte periode tot je knieen. Sommigen doen hun schoenen uit maar dan moet je op blote voeten over een rivierbedding gaan. Ik loop er gewoon op schoenen door en de ‘zomp zomp zomp’ de volgende kilometers neem ik er dan wel bij. Uw schoenen gaan daar geen last van ondervinden.

Ik overweeg om voor het eerst misschien es een trail te doen (als test), Trail du Barrage in de buurt van Houffalize (https://www.loopkalender.be/nl/race/trail-du-barrage-1). Als het weer tenminste goe is.

Ik heb op dit moment ASICS Gel-Cumulus 22 hardloopschoenen. Is het best om bijkomend trailschoenen aan te schaffen of zit daar weinig verschil in?

Ik zie dat er ook twee river crossings zijn in die trail. Domme vraag waarschijnlijk maar wat moet ik me daar bij voorstellen? Een beekje dat ge moet doorsteken of effectief een rivier van een halve meter diep? En is dat verstandig om met men nieuwe hardloopschoenen door die river crossing te gaan of gebruik je dan best trailschoenen (kunnen die zoveel beter tegen water?).

Eerst en vooral een uitstekend idee om eens een trail te lopen en de trail du barrage is dan nog eens een topper, zeker wel niet de gemakkelijkste.

Over de schoenen: Trailschoenen ga je daar echt wel nodig hebben, enkel als het kurkdroog ligt, lukt dat nog wel met wegschoenen, maar leuk wordt dat niet. Het is toch al redelijk technisch, dus zal een schoen met wat grip wel nodig zijn. Trailschoenen bieden doorgaans wel veel betere bescherming tegen rotsen/stenen/..., dat kan je daar ook wel gebruiken.

Over die river crossings moet je u geen zorgen maken, het gaat daar waarschijnlijk wel over de Ourthe, gevaarlijk wordt dat niet. Afhankelijk van de locatie van de crossing en het waterpeil kan het zijn dat
je water tot aan de knie of middel hebt. De meeste Trailschoenen hebben specifieke openingen die het water snel afvoeren, uw voeten blijven wel even nat, maar dat went wel.

Als je nog nooit een trail hebt gelopen is de trail du barrage wel een pittige op mee te starten. Laat u zeker niet ontmoedigen, maar neem wel een afstand die voor u niet al te lang is. Door de klimmen en technische passages zal je meer tijd verliezen dan op de weg.

Als je tips nodig hebt over schoenen/materiaal geef je maar een seintje!

Hier ook eens proberen, aangezien ik denk dat hier een stuk meer lopers zitten dan in het sporthorloge topic:

Iemand ervaring met een Forerunner 745? Of met een andere FR/Garmin met de meer "geavanceerde" opties op de 745? Ik ben aan het twijfelen tussen een 245 en 745. Ik zou deze vooral gebruiken voor hardlopen. De meerprijs van een 745 tov de 245 is toch significant voor op papier maar enkele extra functies, die echter wel interessant lijken op het eerste zicht. Zijn deze nuttig, of vooral gimmicks? (ademhalingssnelheid, slaapmonitoring, hoogtemeter, HSV stresstest, trainingsbelasting,...).

945 (groot, duurder, maps niet nodig) of Fenix (prijzig, vrij dik/groot, en toch een stuk duurder) heb ik al van mijn lijst geschrapt.

Een van mijn kameraden heeft er ook zo eentje en die heeft toch spijt dat hij niet wat meer geld heeft uitgegeven.
Irritantste eigenschap van goedkopere horloges...minutenlang moeten zoeken naar een GPS-signaal. Hij probeert hem nu op zijn terras te leggen terwijl hij zijn kleren aandoet, maar de helft van de tijd vergeet hij dat natuurlijk en dan moet hij eerst wat wandelen omdat hij geen signaal heeft. Ik heb een Fenix 3 en hoewel die nu wat ouderdomsverschijnselen heeft (vooral de barometer laat het afweten. Mijn positieve hoogtemeters zijn correct maar ik eindig mijn loop steevast 50-100 meter lager volgens mijn horloge, hoewel ik gewoon een lus loop) klikt die nog steeds op gemiddeld 5 seconden zijn satellieten vast.

Wat ik persoonlijk noodzakelijke functies vind:
-snel GPS vinden
-hartslagmeting (hoewel die natuurlijk niet supernauwkeurig is, maar good enough om evolutie op te volgen)
-hoogtemeting (omdat ik zelden compleet vlak loop)
-routebegeleiding (omdat je tegenwoordig massa’s GPX’en online kan vinden, of snel zelf aanmaken)
-lange batterijduur (omdat ik af en toe wel eens een activiteit van 7-8 uur heb)

De rest is bijzaak voor mij. Maar jouw lijstje zal er misschien anders uitzien natuurlijk.

Eerst en vooral een uitstekend idee om eens een trail te lopen en de trail du barrage is dan nog eens een topper, zeker wel niet de gemakkelijkste.

Over de schoenen: Trailschoenen ga je daar echt wel nodig hebben, enkel als het kurkdroog ligt, lukt dat nog wel met wegschoenen, maar leuk wordt dat niet. Het is toch al redelijk technisch, dus zal een schoen met wat grip wel nodig zijn. Trailschoenen bieden doorgaans wel veel betere bescherming tegen rotsen/stenen/..., dat kan je daar ook wel gebruiken.

Over die river crossings moet je u geen zorgen maken, het gaat daar waarschijnlijk wel over de Ourthe, gevaarlijk wordt dat niet. Afhankelijk van de locatie van de crossing en het waterpeil kan het zijn dat
je water tot aan de knie of middel hebt. De meeste Trailschoenen hebben specifieke openingen die het water snel afvoeren, uw voeten blijven wel even nat, maar dat went wel.

Als je nog nooit een trail hebt gelopen is de trail du barrage wel een pittige op mee te starten. Laat u zeker niet ontmoedigen, maar neem wel een afstand die voor u niet al te lang is. Door de klimmen en technische passages zal je meer tijd verliezen dan op de weg.

Als je tips nodig hebt over schoenen/materiaal geef je maar een seintje!
ok thx :)

Zal denk ik de 15km doen (alst weer goed is). Het parcours volgt de rivier en ziet er een stuk mooier en interessanter uit dan de 10km. Woensdag nog es 17km lopen als training dus afstand is normaal gezien geen probleem. Geen ervaring met zoveel hoogtemeters buiten wat tunnels in & uitlopen in een 10 miles van Antwerpen of in een 20km van brussel maar we zien wel.

PS: PM gestuurd

Een van mijn kameraden heeft er ook zo eentje en die heeft toch spijt dat hij niet wat meer geld heeft uitgegeven.
Irritantste eigenschap van goedkopere horloges...minutenlang moeten zoeken naar een GPS-signaal. Hij probeert hem nu op zijn terras te leggen terwijl hij zijn kleren aandoet, maar de helft van de tijd vergeet hij dat natuurlijk en dan moet hij eerst wat wandelen omdat hij geen signaal heeft. Ik heb een Fenix 3 en hoewel die nu wat ouderdomsverschijnselen heeft (vooral de barometer laat het afweten. Mijn positieve hoogtemeters zijn correct maar ik eindig mijn loop steevast 50-100 meter lager volgens mijn horloge, hoewel ik gewoon een lus loop) klikt die nog steeds op gemiddeld 5 seconden zijn satellieten vast.

Wat ik persoonlijk noodzakelijke functies vind:
-snel GPS vinden
-hartslagmeting (hoewel die natuurlijk niet supernauwkeurig is, maar good enough om evolutie op te volgen)
-hoogtemeting (omdat ik zelden compleet vlak loop)
-routebegeleiding (omdat je tegenwoordig massa’s GPX’en online kan vinden, of snel zelf aanmaken)
-lange batterijduur (omdat ik af en toe wel eens een activiteit van 7-8 uur heb)

De rest is bijzaak voor mij. Maar jouw lijstje zal er misschien anders uitzien natuurlijk.
Goedkopere horloges... De FR745 heeft een adviesprijs van 450 euro, en is het op 1 na top model in de FR reeks?
Dan zou dat van die trage GPS eigenlijk toch niet mogen. Zou voor mij toch ook een afknapper zijn...
Zeker dat dit geen defect was? GPS van de 745 is meestal toch een positief punt in de reviews voor zover ik het kan zien.

ok thx :)

Zal denk ik de 15km doen (alst weer goed is). Het parcours volgt de rivier en ziet er een stuk mooier en interessanter uit dan de 10km. Woensdag nog es 17km lopen als training dus afstand is normaal gezien geen probleem. Geen ervaring met zoveel hoogtemeters buiten wat tunnels in & uitlopen in een 10 miles van Antwerpen of in een 20km van brussel maar we zien wel.

PS: PM gestuurd
Vorig jaar heb ik daar de Trail des Fantomes gelopen als eerste echte trail wedstrijd. 21km. Afstand was nooit een issue, maar die hoogtemeters daar rondom de Ourthe hebben me wel erg verrast. Pas op, heel erg leuk hé. Maar je kunt een quasi vlakke 15km, ook al zitten daar tunnels of bruggen in, totaal niet vergelijken met een Ardennen 15km.
Ik heb eens gehoord dat je per 100 hoogtemeters 1km afstand moet bijtellen en dat je dan rond je gewoonlijk tijd komt die je op die afstand aflegt.

Goedkopere horloges... De FR745 heeft een adviesprijs van 450 euro, en is het op 1 na top model in de FR reeks?
Dan zou dat van die trage GPS eigenlijk toch niet mogen. Zou voor mij toch ook een afknapper zijn...
Zeker dat dit geen defect was? GPS van de 745 is meestal toch een positief punt in de reviews voor zover ik het kan zien.
Kan niet spreken voor de 745 maar heb zelf een 245 die voor mij als recreant ruim voldoende is. GPS is trouwens altijd na enkele seconden gevonden.

Vorig jaar heb ik daar de Trail des Fantomes gelopen als eerste echte trail wedstrijd. 21km. Afstand was nooit een issue, maar die hoogtemeters daar rondom de Ourthe hebben me wel erg verrast. Pas op, heel erg leuk hé. Maar je kunt een quasi vlakke 15km, ook al zitten daar tunnels of bruggen in, totaal niet vergelijken met een Ardennen 15km.
Ik heb eens gehoord dat je per 100 hoogtemeters 1km afstand moet bijtellen en dat je dan rond je gewoonlijk tijd komt die je op die afstand aflegt.
Ja klopt, kun je idd ni vergelijken dus ben zelf benieuwd wat dat zal geven. Het parcours heeft +/- 600-700 hoogtemeters dus kun je dan vergelijken met een 21-22km. Zal zwaar zijn maar zou moeten lukken. Twee van de drie hellingen zitten wel opt einde dus het einde zal vooral lastig zijn.

Is ook als test om es te zien of dat trail running plezant is. En om es iets wat anders te doen dan die populaire wegwedstrijden.

Misschien ben ik modellen aan het omwisselen. Ik heb mijn fenix3 minder dan 350 euro betaald. En mijn kameraad heeft een Forerunner xxx die hij 150 heeft betaald. Maar jullie spreken dus over forerunners die meer kosten.
Voor mijn Fenix had ik ook een forerunner (dan spreek ik wel al van een model van een jaar of 7/8 geleden) en die had toch ook moeite om het GPS-signaal te locken.

Hmm, er zijn hoogtemeters en hoogtemeters. Hetgeen ik persoonlijk zeer vermoeiend vind is wanneer de afdalingen zeer steil en/of technisch zijn. Dan kan je gewoonweg niet recupereren. Verder gebruik je toch een heel andere set spieren op omhoog/omlaag te gaan.
Owja, ik herinner mijn eerste trail nog goed. Gouden tip: je geraakt die hellingen toch niet al lopend op, dus begin maar te stappen vóór je aan je maximum hartslag zit :)

De afdalingen aan de Ourthe zijn erg technisch 😁 en de beklimmingen pakt ge idd best bijna te voet aan. Sommige stukken zijn volgens mij ook niet loopbaan, zo steil. Maar wel erg erg erg leuk!!

De regen vind ik nog wel oké, alleszins minder erg dan de felle wind. Dat gezegd zijnde:

Dus een week geleden was ik klaar met een 10 weken programma voor te trainen van 0 naar 5km. Ik volg nu een schema voor van 5km naar 10km te gaan. Ik loop op vaste dagen, beginnende op donderdag, zaterdag en maandag.

Donderdag moest ik 30 minuten lopen, ik heb toen 35 minuten gelopen omdat ik 5km wou halen en ik geen ongemak had.
Zaterdag moest ik 35 minuten lopen, dit is ook gelukt en heb ik 5,2 km gelopen.
Vandaag is het een soort interval schema, 10 minuten lopen als opwarming, 2 minuten wandelen en dan waren er vier intervallen met steeds 900 meter lopen op mijn gewoon tempo en 100 meter aan een sneller tempo lopen.

Ik heb het gehaald tot het eerste interval aan een sneller tempo te lopen, maar toen was het gedaan voor mij. Ik had wat last van mijn benen, dat was deels een goed excuus om te stoppen om blessures te vermijden, maar ook deels gewoon dat ik het gevoel had dat ik dit niet nog eens 3 keer kon doen.

Nu is mijn vraag aan jullie ervaren lopers enerzijds:
Werk(t)en jullie ook met schema's of loop je gewoon steeds zo ver je kan?

Hier wat input van iemand die bovenstaand traject ook gedaan heeft, maar dan vorig jaar :)

Ik werk zelf liever met schema's omdat die me helpen om het lopen op een verantwoorde, onderbouwde manier op te bouwen ipv maar wat doen. Ik merk van mezelf dat ik de neiging heb om te snel te gaan opbouwen en mede daardoor heb ik eind vorig jaar/begin dit jaar toch wat gesukkeld met een Achillespeesblessure. Resultaat: veel tijd verloren...

Wat die intervallen betreft, zie hierboven ook: je leert na enige tijd wel wat je aankan. Ik probeer m'n intervallen (wanneer er geen richtsnelheid is opgegeven) net een klein tandje minder dan 100% te doen zodat ik de reeks wel kan uitlopen. Mijn laatste 2 ofzo zijn dan wel echt volle bak. Zorg ervoor dat je daartussen ook traag genoeg loopt, zodat je kan recupereren. Desnoods even wandelen is ook geen schande.

De afdalingen aan de Ourthe zijn erg technisch 😁 en de beklimmingen pakt ge idd best bijna te voet aan. Sommige stukken zijn volgens mij ook niet loopbaan, zo steil. Maar wel erg erg erg leuk!!

Even opgezocht en ik heb twee jaar geleden stukken van dat parcours gelopen (niet in competitie). Ik herinner me dat dat 'vlakke' stuk naast het water een lange single trail vol boomwortels was die constant kronkelde en op en neer ging. Onmogelijk om snelheid op te maken. Zeker geen makkelijke trail inderdaad.

Hier ook eens proberen, aangezien ik denk dat hier een stuk meer lopers zitten dan in het sporthorloge topic:

Iemand ervaring met een Forerunner 745? Of met een andere FR/Garmin met de meer "geavanceerde" opties op de 745? Ik ben aan het twijfelen tussen een 245 en 745. Ik zou deze vooral gebruiken voor hardlopen. De meerprijs van een 745 tov de 245 is toch significant voor op papier maar enkele extra functies, die echter wel interessant lijken op het eerste zicht. Zijn deze nuttig, of vooral gimmicks? (ademhalingssnelheid, slaapmonitoring, hoogtemeter, HSV stresstest, trainingsbelasting,...).

945 (groot, duurder, maps niet nodig) of Fenix (prijzig, vrij dik/groot, en toch een stuk duurder) heb ik al van mijn lijst geschrapt.

Eigenlijk is het verschil tussen de Forerunner 245 en 745 relatief eenvoudig. De 245 is echt ontworpen als horloge om mee te lopen (al zijn er uiteraard ook andere sporten in voorgeprogrammeerd), waar de 745 meer een multisport horloge is.

Het voordeel is dat de 245 iets lichter is, daarom niet minder robuust, want de gebruikte materialen zijn identiek. Batterijduur is ook gelijkaardig denk ik dus daar zal het aan liggen. GPS is ook identiek dus het is zeker niet zo dat de 745 sneller signaal zal hebben.

Van de extra opties van de 745 vind ik maar 1 punt echt een groot voordeel en dat is de barometrische hoogtemeter. Dat wil zeggen dat uw hoogtemeters tijdens de activiteit redelijk correct worden weergegeven. Als trailloper vind ik dat sowieso een noodzaak, maar misschien is dat voor u niet zo.

De Forerunner 245 is gewoon een uitstekend horloge om mee hard te lopen, daar kan je echt niets verkeerd mee doen als je de extra zaken niet echt nodig hebt.

De Fenix reeks is in mijn ogen nog altijd het beste wat er op de markt is, zeker als je een deftige look zoekt om het ook als daily Watch te dragen.

Even opgezocht en ik heb twee jaar geleden stukken van dat parcours gelopen (niet in competitie). Ik herinner me dat dat 'vlakke' stuk naast het water een lange single trail vol boomwortels was die constant kronkelde en op en neer ging. Onmogelijk om snelheid op te maken. Zeker geen makkelijke trail inderdaad.
Yes idd! De vlakke stukken zijn echt iets waar ge u 110% moet concentreren. Wel superleuk vind ik, zo kronkelen langs van die single trails vol obstakels. Maar ook wel vermoeiend.
Dit jaar ga ik opnieuw de Trail des Fantomes doen, maar toch iets vroeger weer m'n hellingen beginnen trainen, want vorig jaar met slechts 1 maand echt op klimmen en dalen trainen, en dan nog niet in de Ardennen, maar gewoon rondom Leuven, was achteraf bekeken toch wat beperkt voor die trail.

Van de extra opties van de 745 vind ik maar 1 punt echt een groot voordeel en dat is de barometrische hoogtemeter. Dat wil zeggen dat uw hoogtemeters tijdens de activiteit redelijk correct worden weergegeven. Als trailloper vind ik dat sowieso een noodzaak, maar misschien is dat voor u niet zo.

Het verbaast me eerlijk gezegd wel dat die 245 dat niet heeft. In bvb. de Vivoactive of Venu, wat toch eerder een soort sport-/smartwatch hybride is, zit dat dan weer wel. Vreemd :)

Het verbaast me eerlijk gezegd wel dat die 245 dat niet heeft. In bvb. de Vivoactive of Venu, wat toch eerder een soort sport-/smartwatch hybride is, zit dat dan weer wel. Vreemd :)
ja, ik heb ook de indruk dat de functies op de verschillende horloges niet altijd heel logisch verdeeld zijn. Al neem ik aan dat Garmin dit bewust doet om hun verschillende modellen een bepaald selling point te geven. Het maak(te) er mijn zoektocht ook niet bepaald gemakkelijk op.

Ideaal zou de Forerunner functionaliteit op bijvoorbeeld de nieuwe Venu 2 zijn. State-of-the-art hardloop functionaliteit gecombineerd met degelijke smartwatchfunctionaliteit (incl touchscreen, maar toch ook nog fysieke knoppen), en een goede batterijduur.
Lijkt met toch echt een gat in de markt?
Eerst was ik naar een Apple watch aan het kijken aangezien ik een Iphone heb, maar gezien de trieste batterijduur en beperkte hardloop opties toch maar naar Garmin aan het kijken.

Eigenlijk is het verschil tussen de Forerunner 245 en 745 relatief eenvoudig. De 245 is echt ontworpen als horloge om mee te lopen (al zijn er uiteraard ook andere sporten in voorgeprogrammeerd), waar de 745 meer een multisport horloge is.

Het voordeel is dat de 245 iets lichter is, daarom niet minder robuust, want de gebruikte materialen zijn identiek. Batterijduur is ook gelijkaardig denk ik dus daar zal het aan liggen. GPS is ook identiek dus het is zeker niet zo dat de 745 sneller signaal zal hebben.

De Forerunner 245 is gewoon een uitstekend horloge om mee hard te lopen, daar kan je echt niets verkeerd mee doen als je de extra zaken niet echt nodig hebt.

De Fenix reeks is in mijn ogen nog altijd het beste wat er op de markt is, zeker als je een deftige look zoekt om het ook als daily Watch te dragen.
Bedankt!

Toevallig ervaring met de 745 features zoals ademhalingssnelheid, slaapmonitoring, hoogtemeter, HSV stresstest, trainingsbelasting (gimmicks of nuttig)? Deze zitten volgens mij ook wel op de Fenix?

Fenix heb ik (voorlopig) van mijn lijst geschrapt omdat deze er nogal log en zwaar uitziet, en uiteindelijk ook een stuk duurder is.

Bedankt!

Toevallig ervaring met de 745 features zoals ademhalingssnelheid, slaapmonitoring, hoogtemeter, HSV stresstest, trainingsbelasting (gimmicks of nuttig)? Deze zitten volgens mij ook wel op de Fenix?

Fenix heb ik (voorlopig) van mijn lijst geschrapt omdat deze er nogal log en zwaar uitziet, en uiteindelijk ook een stuk duurder is.

Mijn Fenix 6 heeft al die fractures wel, maar om eerlijk te zijn gebruik ik veel gewoonweg niet. Barometrische hoogtemeter is voor mij wel een echte noodzaak, maar dat is voornamelijk omdat ik hoofdzakelijk een trailloper ben. Trainingsbelasting is wel cava, maar dat is in mijn geval ook niet echt nuttig. Ik loop vooral op trails/in de Ardennen en dat ding kan geen rekening houden met de hoogtemeters en vooral techniciteit van het terrein. De andere zaken gebruik ik eigenlijk nooit.

Ik heb voor de Fenix 6x pro gekozen om andere redenen: horloge dat ik dagelijks kan dragen, robuust, navigatie mogelijkheden, uitstekende batterij voor ultra’s, enz...

Mijn Fenix 6 heeft al die fractures wel, maar om eerlijk te zijn gebruik ik veel gewoonweg niet. Barometrische hoogtemeter is voor mij wel een echte noodzaak, maar dat is voornamelijk omdat ik hoofdzakelijk een trailloper ben. Trainingsbelasting is wel cava, maar dat is in mijn geval ook niet echt nuttig. Ik loop vooral op trails/in de Ardennen en dat ding kan geen rekening houden met de hoogtemeters en vooral techniciteit van het terrein. De andere zaken gebruik ik eigenlijk nooit.

Ik heb voor de Fenix 6x pro gekozen om andere redenen: horloge dat ik dagelijks kan dragen, robuust, navigatie mogelijkheden, uitstekende batterij voor ultra’s, enz...
Ik heb ook die Fenix 6x pro en heb daar werkelijk nog geen seconde spijt van gehad -> zeker en vast een dure horloge, maar ik loop nu veel vaker op volledig onbekend terrein -> gewoon gpx downloaded en hop, weg zijn we!

Ook voor het wandelen met familie super praktisch -> weekendje Ardennen? ik zou wel een gpx voor een mooie wandeling en je moet geen schrik hebben dat je je weg kwijt geraakt.

Verder is snel gps signaal en lange batterijduur ook zeer handig. Ik heb een 5-tal bandjes, gaande van zwart, gekleurd, wit tot zelfs eentje in leder, dus ik kan de horloge voor om het even welke gelegenheid dragen :cool:

Terug
Bovenaan