Algemene Loopthread

Recent nieuwe nutritie gels gekocht want ze waren op. Altijd al Overstim.s gels gebruikt want ze kwamen in zo'n tube vorm, super handig die dingen. Blijkbaar niet meer te vinden en komen ze nu in die klunzige zakjes (of hoe je het ook noemt). Vandaag 24,6km gelopen dus ideaal om er eentje uit te proberen. Fucking hell man wat een kut gedoe :angry:, trok ik dat lipje er af zonder dat er een opening vormde om uit te drinken :cry:. Moeten stoppen met lopen om dat open te krijgen, wat niet lukte met zweethandjes. Dan maar in de mond gestoken en hard geduwd tot er iets uit kwam. Die tubes waren vrij stevig dus kon je gemakkelijk op knijpen en tegelijk de inhoud naar voor duwen. En nu een gesukkel om alles er uit te krijgen.

Zal volgend weekend dan nog maar eentje uitproberen om mijn gel inname tijdens het lopen wat te oefenen, of dat gaat serieus wat frustraties opleveren tijdens de halve op 6 oktober..

Een samenvatting van de laatste 12 maanden.

Na een rugblessure in maart '23 mocht ik de rest van het jaar van de arts geen interval en tempolopen uitvoeren. Mijn schema's bevatten dus '0' snelle loopsessies. Ik heb dan een HM gelopen in nov '23 (1:55:54 of tempo 5:29) echter ik kreeg kritiek dat ik die HM traag gelopen had en dat ik te weinig snelle trainingen uitgevoerd had (mensen zijn aldus slecht in begrijpend lezen) De praktijk zei trouwens iets helemaal anders. Ik had exact dezelfde tijd als mijn snelste HM in 2019. En in 2020 tem 2022 heb ik geen enkele HM sneller gelopen. Het was van 2018 geleden dat ik sneller liep op die afstand. Dus persoonlijk moet ik daar dan tevreden mee zijn.

Daarna ben ik iets te veel op de lappen geweest en was de vorm weer wat minder. Maar ik heb mij dan begin '24 beginnen voorbereiden op de 10 miles. De doeltijd was 1:30:00 en ik heb uiteindelijk de 10 miles gelopen in 1:29:52 (officiële tijd). :tongue: Ik was wel gefrustreerd omdat aan de start er een smalle opening was / hekje waardoor maar een beperkt aantal lopers tegelijkertijd kon starten (de mensen die mee liepen kunnen dit bevestigen) waardoor je dus asap moest liggen drummen bij de start en je niet meteen positie kon kiezen.

Voorts liepen de pacers voor 1:30 op een bepaald moment te traag. Ik heb dat dan beseft en ik ben dan gaan versnellen met één iemand anders (hij is samen met mij gefinisht en we hebben nog een beetje nagepraat) De pacers zijn NA ons gefinisht en hebben de doeltijd NIET gehaald. Zonder al dat gedrum en betere pacers had ik ruw geschat 2 minuten sneller gelopen. Ik heb constant 11 km/uur gelopen en de enige reden dat ik die snelheid in praktijk nét niet haalde was doordat ik regelmatig niet kon doorlopen. Dit was trouwens eveneens mijn snelste 10 miles sinds (alweer) 2018.

De 20 km van Brussel was wel slecht. 2:06. Maar ik liep met een hielblessure en ik verloor enorm veel tijd in de afdalingen. Ik ben tevreden over mijn doorzettingsvermogen maar ik had die wedstrijd beter niet gelopen want ik was dus niet 100%. Ik moet toegeven dat ik daardoor een beetje overtraind was. Ik begin nu pas er echt volledig terug door te komen. Shit happens.

Conclusie: Al bij al waren de laatste 12 maanden degelijk. Natuurlijk kan het altijd beter. Maar algemeen ben ik wel tevreden.

Ik heb trouwens de indruk dat mensen mijn 'gemiddelde' trainings- en wedstrijdsnelheid als loper hier dikwijls overschatten. Ik ben echt geen snelle loper en ik zal dat ook nooit zijn :tongue:

Laatst bewerkt:
Laatste triatlon van het jaar en mijn tweede beste tijd op de 10km gelopen, beste in een triatlon.

Gisteren mijn voorlaatste van het jaar gedaan ;-)

Alleen pech gehad, in de 2de fietsronde (van de 2) lekgereden. Na de eerste ronde lag ik op plaats 17.
Nog 8km met de fiets gelopen naar de wisselzone. Erna loopschoene aangetrokken en heb nog de 12de tijd gelopen uiteindelijk :biglaugh:

De VTM gezichten wagen zich aan stevige loopwedstrijden, Staf Coppens die Marathon Des Sables (kleine versie dan toch) doet en Loic Van Impe heeft Wildstrubel 70K gedaan. Zeker die laatste erg mooie prestatie.
Ik was daar ook op de Marathon des Sables in Jordanië. Paar keer samen gelopen met de Staf, veel mee gebabbeld. Toffe gast!

Hij heeft mij een paar keer geïnterviewed maar het heeft de aflevering van Camping Coppens niet gehaald.

Laatst bewerkt:
Na mijn laatste "pijntje" heel rustig opgebouwd en eindelijk eens begonnen met spierversterkende oefeningen en calesthenics als beginner dankzij de app calistree.

Nu stillekes aan het lopen terug opschroeven en hopelijk blessurevrij blijven.

Laatst bewerkt:
Na mijn laatste "pijntje" heel rustig opgebouwd en eindelijk eens begonnen met spierversterkende oefeningen en calesthenics als beginner dankzij de app calistree.

Nu stillekes aan het lopen terug opschroeven en hopelijk blessurevrij blijven.
Hier ook op de rem moeten gaan staan wegens opkomende loop blessure.
Iedere keer als ik aan een schema begin, heb ik het vlaggen.

Als het binnenkort nog eens de kop opsteekt, zal het gewoon indoor fietstrainer met zwift erop worden.

De eerste 6 km vandaag. Tempo 6:09 zone 3.
De volgende 6 km. Tempo 5:44 ook in zone 3. :unsure: (Ja met borstband)

De HR was quasi identiek / erg constant ondanks dat ik gevoelig sneller ging lopen. De loopsport is soms vreemd.

Met de leeftijd heb ik dat wel meer voor. Dat ik soms een lange opwarming nodig heb om 'los' te komen tijdens een training en dan geraak ik meer en meer onder stoom.

Toch lastiger om looptrainingen in te passen met zo'n kwakkelweer 😥
'Amaai, ik ga een harde regenbui op mijne kop krijgen nu. Achja, ernaar kleden en het zal wel oké zijn'.

Vanaf de tweede minuut dat ik onderweg was in volle zon gelopen tot ik terug thuis was een uur later. 🤦‍♂️

Zo vervelend als een wedstrijd net te kort is. Vorige week was ik op weg naar een nieuw PR op de halve marathon, maar het parcours was blijkbaar 200m tekort. 🥹

Zo vervelend als een wedstrijd net te kort is. Vorige week was ik op weg naar een nieuw PR op de halve marathon, maar het parcours was blijkbaar 200m tekort. 🥹
Blijven gaan 😊 de Antwerp marathon was ook ooit 100m te kort, waarschijnlijk door de tunnels niet goed geregistreerd. No way dat ik ging stoppen en geen marathon op Strava kon zetten. Wel vervelend dat ik nadien moest terugkeren achter m’n medaille .

Vandaag een redelijke kutdag. Iedere km was er teveel aan… gisteren nog eens in een café geëindigd en enkele pintjes gedronken. Misschien zal het er mee te maken hebben. Maar de laatste week meermaals opgestaan met body battery van met moeite 40. Ook mijn HRV wijzertje staat helemaal op rood. Niet fijn na een weekje rust. Het wordt tijd dat ik eens 8u kan slapen zonder papflessen te moeten geven.

Het seizoen is gedaan en ik heb nog altijd een nieuwe besttijd op de halve triatlon gehaald, maar het was mooi geweest om ook individueel elke discipline een PR te halen.

Sorry als de vraag hier al een aantal keer gesteld is, maar ik heb de 10 km met start to run afgerond en wil nu doorgaan naar 15 km. Ik loop nu enkel met mijn smartphone en zou toch een sporthorloge willen kopen (want ik twijfel aan de nauwkeurigheid van mijn Smartphone). Mijn enige vereisten zijn een goede hartslagmeter en een accurate gps (vooral om afstand weer te geven). Is de Polar pacer een goed horloge?

Sorry als de vraag hier al een aantal keer gesteld is, maar ik heb de 10 km met start to run afgerond en wil nu doorgaan naar 15 km. Ik loop nu enkel met mijn smartphone en zou toch een sporthorloge willen kopen (want ik twijfel aan de nauwkeurigheid van mijn Smartphone). Mijn enige vereisten zijn een goede hartslagmeter en een accurate gps (vooral om afstand weer te geven). Is de Polar pacer een goed horloge?
Als ge met gps loopt op uw smartphone zal dat wel nauwkeurig genoeg zijn.

Op zich kan je met die Polar niet veel verkeerd doen lijkt me.
Zoals MaTi aanhaalt, je smartphone zou nauwkeurig genoeg moeten zijn. Misschien is het interessanter om een Strava profiel aan te maken bv en zo routes op voorhand te laden. Dan ben je normaal gezien zeker van je afstanden.

Met die Polar Pacer kan je niet afzonderlijk muziek afspelen mocht dat ook een vereiste zijn/worden voor jou. Hou er dus rekening mee dat je je smartphone dan bij je moet hebben.

Mensen die met Polar lopen + ook nog eens een Polar H10 borstband? Pardon my French, maar wat een ***-ding soms. Zogezegd 150-160 terwijl ik bijlange niet hijg en tegen mezelf praat waarbij ik twee random zinnen praat (was de trage duurloop). Nochtans draag ik die ter hoogte van ribben, bevochtigd en nog eens opnieuw manueel toegevoegd via Polar Flow.

Overigens, op m'n Strava zie ik velen die trage duurlopen doen tussen 140-150 slagen. Wat is het verschil tussen zone 2 en zone 3 lopen in feite, want eerlijk: 6:30-6:45 lopen voor bijna 2u, daar loop ik soms de kantjes van vanaf.

Is hier al dikwijls gezegd, maar hartslag is heel persoonlijk, dus vergelijken heeft weinig zin. Zelf hijg ik ook niet bij 150-160, dus ik denk niet dat dat een goeie manier is om te bepalen dat uw hartslagmeter niet goed werkt 😅

Is hier al dikwijls gezegd, maar hartslag is heel persoonlijk, dus vergelijken heeft weinig zin. Zelf hijg ik ook niet bij 150-160, dus ik denk niet dat dat een goeie manier is om te bepalen dat uw hartslagmeter niet goed werkt 😅
Ik ga voort op 190- leeftijd en dan die zones op percentages. Ik kan me slecht voorstellen dat m'n Stravagangers geld betalen voor zo'n onderzoek voor maximale hartslag en toch met een vrij hoge hartslag zogenaamde easy runs. Ik moet quasi snelwandelen voor zone 2 te hebben, continue op dat horloge kijken om niet te hoog te zitten.

Betreft de hartslagband: 150-160 toen ik 6:45 loop terwijl ik heus wel wat getraind ben, toch vrijwel onmogelijk? Doe ik bepaalde dingen er fout mee?

Terug
Bovenaan