Algemene Loopthread

Door de neus ademen tijdens het lopen gaat hier vrij vlotjes maar ik doe dit alleen tijdens mijn allertraagste loopjes.
En dan bedoel ik ook dat ik echt niks van inspanning lever. Dwz rond 6:30 op het vlakke en bergop 7:00 of zo.

Bij snellere loopjes doe ik het (momenteel) niet. Laat staan dat ik er zou in slagen mijn mond dicht te houden. That will be a challenge.

De VTM gezichten wagen zich aan stevige loopwedstrijden, Staf Coppens die Marathon Des Sables (kleine versie dan toch) doet en Loic Van Impe heeft Wildstrubel 70K gedaan. Zeker die laatste erg mooie prestatie.

Zijn er hier nog mensen die moeilijkheden hebben met (in)ademen via de neus tijdens het lopen?
Ik krijg een angstig gevoel, en moet altijd zwaar na adem happen na enkele keren in te ademen, ook op een tragere loop.

Vermoed dat ik dit wel beter moet kunnen trainen, maar ben es benieuwd hoe de rest hier mee omgaat

In door de neus, uit door de mond. Soms bij iets hogere intensiteit combi van in door neus en beetje door mond, maar enkel door de mond inademen krijg ik droge keel van :).
En frequentie afstemmen op uw tempo he. 4 stappen in, 4 stappen uit op een rustige loop en 3/3, 3/2 of 2/2 naarmate het tempo stijgt.

Mmm interessant

De HRV van iemand van 50 jaar ligt voor de meeste mensen tussen de 30 en de 52
Ik heb even gekeken. Mijn HRV lag deze maand gemiddeld op 73 (Ik word over 5 maand 50 jaar)

Als ik dit even check dan heb ik de "maximale" HRV van iemand van +-35 jaar.

Laatst bewerkt:
Zijn er hier nog mensen die moeilijkheden hebben met (in)ademen via de neus tijdens het lopen?
Ik krijg een angstig gevoel, en moet altijd zwaar na adem happen na enkele keren in te ademen, ook op een tragere loop.

Vermoed dat ik dit wel beter moet kunnen trainen, maar ben es benieuwd hoe de rest hier mee omgaat

Waarom wil je het trainen?

Ik heb denk ik nog nooit nagedacht over mijn ademhaling tijdens het lopen. Maar enkel door mijn neus ademen lukt mij sowieso niet (en ik denk dat mijn conditie best oké is).

Ik denk daar echt nooit over na eigenlijk. Dat passen tellen bij in- of uitademen of andere dingen... Sowieso is het ook niet mogelijk om enkel met de neus in en uit te ademen als je boven een bepaalde grens gaat.

zelf als ik traag loop gaat hartslag direct richting de 150 (mijn max is rond de 170), ik hoop met door mijn neus te ademen om dat wat omlaag te krijgen (gezien op youtube),

ben al blij dat ik niet de enige ben die enkel via de mond inadem :)

De enige juiste manier om je hartslag te verlagen is trager lopen ;)

Mmm interessant

De HRV van iemand van 50 jaar ligt voor de meeste mensen tussen de 30 en de 52
Ik heb even gekeken. Mijn HRV lag deze maand gemiddeld op 73 (Ik word over 5 maand 50 jaar)

Als ik dit even check dan heb ik de "maximale" HRV van iemand van +-35 jaar.
Je weet toch dat hogere HRV wilt zeggen dat je te weinig traint en te goed uitgerust bent :P
Dus goed, trek je conclusies!

Het klopt dat HRV afneemt met ouder te worden. Maar HRV is ook iets persoonlijks, louter het cijfer zegt weinig het is de persoonlijke trend die in feite belangrijk is.

zelf als ik traag loop gaat hartslag direct richting de 150 (mijn max is rond de 170), ik hoop met door mijn neus te ademen om dat wat omlaag te krijgen (gezien op youtube),

ben al blij dat ik niet de enige ben die enkel via de mond inadem :)
Ja, ik dacht al dat het daarmee te maken had. Die hartslag zal vooral met trainingsvolume laag kunnen blijven. Voor neusademhaling als training is eigenlijk totaal geen wetenschappelijke onderbouwing. Behalve als je echt een pathologie zou hebben.

Niet om weer de Slimmer Presterenpodcast te promoten, maar toch :D zij verzamelen een heleboel erover:

Je weet toch dat hogere HRV wilt zeggen dat je te weinig traint en te goed uitgerust bent :p
Hoe hoger de gemiddelde HRV in rust hoe meer kans dat je hart in goede gezondheid is (maar die kans is nog steeds geen 100% want de HRV is ook deels persoonlijk / genetisch). Maar goed dit zegt niks nieuws. Ik voel gewoon zelf ook wel dat mijn hart in goede conditie is.

Het klopt dat HRV afneemt met ouder te worden. Maar HRV is ook iets persoonlijks, louter het cijfer zegt weinig het is de persoonlijke trend die in feite belangrijk is.
Zoals je zelf zegt is de HRV persoonlijk. Ik bekijk het zoals mijn HR zones. Mijn zones komen totaal niet overeen met dokter google maar dat zegt dus helemaal niks :D

Je weet toch dat hogere HRV wilt zeggen dat je te weinig traint en te goed uitgerust bent :p
Ik heb heel de week hard in de tuin gewerkt + woensdagnamiddag nog een toerke gelopen en mijn Polar zegt momenteel: Overbelast! 1.8. Let op!
(Dat komt omdat ik op citytrip ben gegaan en daardoor even niet gelopen had)

Opmerking: We mogen er ook eens mee lachen hé :tongue:

Laatst bewerkt:
Ja, ik dacht al dat het daarmee te maken had. Die hartslag zal vooral met trainingsvolume laag kunnen blijven. Voor neusademhaling als training is eigenlijk totaal geen wetenschappelijke onderbouwing. Behalve als je echt een pathologie zou hebben.

Niet om weer de Slimmer Presterenpodcast te promoten, maar toch :D zij verzamelen een heleboel erover:

In de studie die ze linken is de conclusie nochtans wel dat nasal breathing voordelen heeft.
Los van of je nu door je neus of mond ademhaalt lijkt mij in de eerste plaats vooral belangrijk dat je gewoon goed ademhaalt. Wat je soms ziet is mensen die oppervlakkig ademen waardoor het nut van ademhalen voor een deel verloren gaat.
Je wilt zuurstof bij je longblaasjes krijgen en afvalstoffen naar buiten evacueren.

Net zoals trainen op looptechniek kan trainen op ademhalen zeker nuttig zijn. Maar je hoeft er ook niet maniakaal mee bezig te zijn.
Voor mij persoonlijk helpt het in een wedstrijd waar ik boven omslagpunt loop wel om gedurende fases echt gefocust via de neus adem te halen, echt de longen diep vullen met lucht en even gewoon daarop de focus te leggen.
Op training en langere wedstrijden schakel ik soms zelfs zonder het te beseffen om naar via de neus. Ik heb wel een periode er echt op gelet en er dus echt op getraind.

Maar toen ik net begon met lopen heb ik ook zo eens een periode gefocust op mijn techniek. Van hiellander daardoor vrij vlot naar voorvoetlander gegaan. Ik kan nu zelfs niet meer op mijn hiel landen :P

In de studie die ze linken is de conclusie nochtans wel dat nasal breathing voordelen heeft.
Los van of je nu door je neus of mond ademhaalt lijkt mij in de eerste plaats vooral belangrijk dat je gewoon goed ademhaalt. Wat je soms ziet is mensen die oppervlakkig ademen waardoor het nut van ademhalen voor een deel verloren gaat.
Je wilt zuurstof bij je longblaasjes krijgen en afvalstoffen naar buiten evacueren.

Net zoals trainen op looptechniek kan trainen op ademhalen zeker nuttig zijn. Maar je hoeft er ook niet maniakaal mee bezig te zijn.
Voor mij persoonlijk helpt het in een wedstrijd waar ik boven omslagpunt loop wel om gedurende fases echt gefocust via de neus adem te halen, echt de longen diep vullen met lucht en even gewoon daarop de focus te leggen.
Op training en langere wedstrijden schakel ik soms zelfs zonder het te beseffen om naar via de neus. Ik heb wel een periode er echt op gelet en er dus echt op getraind.

Maar toen ik net begon met lopen heb ik ook zo eens een periode gefocust op mijn techniek. Van hiellander daardoor vrij vlot naar voorvoetlander gegaan. Ik kan nu zelfs niet meer op mijn hiel landen :p
Gefocust ademhalen, lattenbodem je ademhaling en ‘goed ademen’ inderdaad. Dat valt al bijna onder het ‘zolang het niets pathologisch is’.

Extra ademen door je neus om zo je hartslag onder controle te houden op termijn, dat niet. Het lopen met een plakker op je mond, die re-breathertoestellen, etc.

Geen idee wat HRV is of hoeveel de mijne bedraagt, maar ik ben wel gaan lopen vandaag! Door de kennedytunnel naar linkeroever gelopen, oa middenvijver en bijna weggezonken op het strand van Sint-Anneke, 25,6km in totaal.

Laatste triatlon van het jaar en mijn tweede beste tijd op de 10km gelopen, beste in een triatlon.

Niets wereldschokkends, 50:38, vorige pr in triatlon was 54:17, pr is 48:01. Lang op weg naar sub 50 min maar de laatste 4km kon ik dat tempo daarvoor niet meer aanhouden.

Wel leuk om progressie te zien 😁 vermoedelijk zal lopen altijd mijn zwakste onderdeel blijven maar zo lang ik me amuseer is het goed.

Terug
Bovenaan