Algemene Loopthread

Ik ga voort op 190- leeftijd en dan die zones op percentages. Ik kan me slecht voorstellen dat m'n Stravagangers geld betalen voor zo'n onderzoek voor maximale hartslag en toch met een vrij hoge hartslag zogenaamde easy runs. Ik moet quasi snelwandelen voor zone 2 te hebben, continue op dat horloge kijken om niet te hoog te zitten.

Betreft de hartslagband: 150-160 toen ik 6:45 loop terwijl ik heus wel wat getraind ben, toch vrijwel onmogelijk? Doe ik bepaalde dingen er fout mee?
Uw max hartslag ligt mss veel hoger dan je denkt.

De enige manier om dat te weten is een inspanningstest lijkt me.

Mensen die met Polar lopen + ook nog eens een Polar H10 borstband? Pardon my French, maar wat een ***-ding soms. Zogezegd 150-160 terwijl ik bijlange niet hijg en tegen mezelf praat waarbij ik twee random zinnen praat (was de trage duurloop). Nochtans draag ik die ter hoogte van ribben, bevochtigd en nog eens opnieuw manueel toegevoegd via Polar Flow.

Overigens, op m'n Strava zie ik velen die trage duurlopen doen tussen 140-150 slagen. Wat is het verschil tussen zone 2 en zone 3 lopen in feite, want eerlijk: 6:30-6:45 lopen voor bijna 2u, daar loop ik soms de kantjes van vanaf.
Los van de terechte replieken van de anderen: de Polar H10 is wel een beetje de gold standard nog altijd. Liep ook heel gelijk met mijn tweede inspanningstest, dus als je afwijkingen ziet, is de kans heel groot dat het gaat om afwijkingen in je lichaam :) Of dat de batterij op is, of het ding stuk is uiteraard.

Ik ga voort op 190- leeftijd en dan die zones op percentages.
Om mijzelf (opnieuw) als voorbeeld te nemen. Dokter google vs de praktijk --> Bij mij is het verschil echt "extreem" te noemen ;)
Ik dwing niemand tot een inspanningstest he maar ik raad het toch wel aan.

Volgens dokter google

Max HR = 220 - 49 = 171

Zone 1 - 86 tem 103 (50-60%)
Zone 2 - 103 tem 120 (60-70%)
Zone 3 - 120 tem 137 (70-80%)
Zone 4 - 137 tem 154 (80-90%)
Zone 5 - 154 tem 171 (90-100%)

De praktijk (lactaattest begin dit jaar)

Max HR = 180

Zone 1 - 100 tem 126 (56 - 70%)
Zone 2 - 126 tem 141 (70 - 79%)
Zone 3 - 141 tem 161 (79 - 90%)
Zone 4 - 161 tem 171 (90 - 95%)
Zone 5 - 171 tem 180 (95 - 100%)

Gewoon eens all out gaan op een stevige helling in de buurt nadat je 20' opgewarmd hebt. Je zal snel je max HR vinden 😁
En de H10 (of H9 zoals ik heb) is wel extreem accuraat hoor. Alleszins veel beter dan de polsslagmeting.

Of als je opziet tegen maxHR-meting, wat uiteraard afzien is: 30min lopen zo hard je 30min kan lopen, en dan de gemiddelde hartslag nemen van de laatste 20min. Dat komt aardig overeen met je omslagpunt. Maar als je beide doet, heb je een redelijk volledig beeld. De ene dag die maxtest (doe dan paar setjes van 2min aan max met korte recuperatie tussen) en paar dagen later 30min-test, en je bent gesteld.

Of op gevoel, maar dan moet je het gevoel doorhebben. De vraag is of het allemaal veel uitmaakt? Is het start to run of een andere manier om te starten? Dan kan het evengoed gewoon zonder. Zeker met het wandelen ertussen is het risico toch laag om te hoog te trainen. En in dat stadium is alle lopen ook goed zolang je je geen blessures loopt.

Laatst bewerkt:
Sorry als de vraag hier al een aantal keer gesteld is, maar ik heb de 10 km met start to run afgerond en wil nu doorgaan naar 15 km. Ik loop nu enkel met mijn smartphone en zou toch een sporthorloge willen kopen (want ik twijfel aan de nauwkeurigheid van mijn Smartphone). Mijn enige vereisten zijn een goede hartslagmeter en een accurate gps (vooral om afstand weer te geven). Is de Polar pacer een goed horloge?
Ik loop met een Huawei en doet wat je vraagt.

Software was in het begin minder en gps onnauwkeurig, maar de laatste tijd is het echt wel accuraat.

Vorige week het verdict gekregen van mijn vlekje: melanoom type 1, dus extra stuk "vlees" weggesneden en nu halfjaarlijks op controle.
Mag 2 weken niet lopen, maar nu na 1 week de plakker en strips verwijderd en hechting ziet er netjes uit, niets ontstoken of zo, dus ga morgen toch eens proberen heel rustig te lopen ... als je gewoon bent elke dag te lopen is plots niet meer lopen héél goed om mij de muren op te doen lopen :biglaugh:

Ik ben sinds 3 weken opnieuw begonnen met lopen, deed anders enkel 1 à 2 padel matchen per week voor sport.
Begonnen met een tour van 5km met in het midden een stretch pauze omdat enkels, kuiten en knie al pijn deden.
Toen ik bijna thuis was ingehaald door een buurman die net 32km was gaan lopen ter voorbereiding van de Frankfurt marathon.
Op zijn advies gekeken om met hartslag te lopen en veel trager te lopen.

Daarop naar AS Adventure gegaan om met ecocheques de Garmin forerunner 165 Music te kopen.
Alles ingesteld en kan nu mooi lopen in m'n hartslagzone met offline muziek/podcasts (dus hoef geen gsm mee te sleuren).

Vorige week afgeklokt op 32km in 4 runs die week.
Oprecht trots dat ik al meer dan uur kan lopen zonder stoppen (weliswaar traag tempo in m'n groene zone 3).

Ik begin er echt m'n plezier in te vinden, wel nog geen echt doel voor ogen...
Nu nog investeren in goeie schoenen!

Ik ga voort op 190- leeftijd en dan die zones op percentages. Ik kan me slecht voorstellen dat m'n Stravagangers geld betalen voor zo'n onderzoek voor maximale hartslag en toch met een vrij hoge hartslag zogenaamde easy runs. Ik moet quasi snelwandelen voor zone 2 te hebben, continue op dat horloge kijken om niet te hoog te zitten.

Betreft de hartslagband: 150-160 toen ik 6:45 loop terwijl ik heus wel wat getraind ben, toch vrijwel onmogelijk? Doe ik bepaalde dingen er fout mee?

Hartslag is echt iets heel persoonlijk.
In uw visie wilt een hoge hartslag zeggen dat je minder goed getraind bent, wat echt gewoon niet klopt.
Je kan enkel maar iets zinnigs zeggen over een bepaalde hartslag als je iemand zijn omslagpunt kent.

Ter info Tadej Pogacar, zo een beetje de gouden standaard als het op fitness aankomt, doet voor zijn makkelijke ritjes in zone 2 een hartslag van rond de 150 slagen.
Dat is veel waardoor je zou concluderen dat hij niet zo getraind is. Tot je hoort dat hij dan 320 watt trapt.
Voor de beter getrainde amateur is dat met moeite een half uur vol te houden.

In plaats van wat te liggen zagen over hartslagen! beter trainen jongens. Gisteren tijdens mijn training 22Km (opwarming, 2X5km tempo, cooling down op de halve marathon het pr van makila van de tabellen gelopen, ik kwam door in 1h38m :s
Vandaag de week gestart met 12km, nog twee weken stevig doortrainen en dan taperen naar Antwerpen halve marathon.

In plaats van wat te liggen zagen over hartslagen! beter trainen jongens. Gisteren tijdens mijn training 22Km (opwarming, 2X5km tempo, cooling down op de halve marathon het pr van makila van de tabellen gelopen, ik kwam door in 1h38m :S
Vandaag de week gestart met 12km, nog twee weken stevig doortrainen en dan taperen naar Antwerpen halve marathon.
Jij tapert 1 week dan? Doe je dat altijd zo en hoe taper je?

Ik volgen grotendeels schema Hansons methode. Laatste zware training 10 dagen voor wedstrijd. Dan volume minderen en rustige duurlopen
Doe je geen prikkels meer korter voor de wedstrijd?
Welke filosofie volgt Hansons? Een polarized aanpak? Veel consistentie en niet zozeer veel mileage?

Hm… de laatste tijd merk ik vaker dat de batterij van mijn Garmin meer af is dan ik verwacht. Natuurlijk begin ik er nu op te letten en lijkt het nog erger :D het kan zijn omdat ik er nu ook mijn Stryd aan koppel, maar ik zit rond de 10% per training van pakweg 30-40min. Heb er nu 2 gedaan vandaag van een dik uur en zit aan 77. De tweede kracht, dus zonder Stryd. Is dat veel sneller af dan normaal, of zie ik spoken?

Hm… de laatste tijd merk ik vaker dat de batterij van mijn Garmin meer af is dan ik verwacht. Natuurlijk begin ik er nu op te letten en lijkt het nog erger :D het kan zijn omdat ik er nu ook mijn Stryd aan koppel, maar ik zit rond de 10% per training van pakweg 30-40min. Heb er nu 2 gedaan vandaag van een dik uur en zit aan 77. De tweede kracht, dus zonder Stryd. Is dat veel sneller af dan normaal, of zie ik spoken?
Welk type heb je?
Want er zijn problemen met de firmware van sommige Garmin forerunners die voor een snellere leegloop van de batterij zorgen.

Terug
Bovenaan