Algemene Loopthread

Geen sportieve geschiedenis, die 70-80 is een gemiddelde genomen als ik thuis zit, PC werk doe. Effectief rust is rond de 60-65. Slapen is 55-60.
Gevoel op 175 is dat ik dat wel een tijd kan aanhouden, zeker niet buiten adem en voelt ook niet als maximum.
Ik kan zelf redelijk hoog in hartslag gaan (iets meer dan 200). 175 lopen is bij mij wel al einde zone 3, begin zone 4. Allesbehalve rustig dus, iets wat ik al niet graag doe in training :p
Als je u effectief redelijk oké voelt aan 175, zou ik durven zeggen om u dan niet te veel van uwe hoge hartslag aan te trekken. Wie weet wat is je max hartslag als je 2 minuten all-out gaat? Heb je dat niet "getest" tijdens je eerste benchmark run van je garmin coach plan?

Ik ga dit topic toch nog even gebruiken om te zeuren maar op deze moment is er een lokale HM bezig waar ik normaal aan de start zou staan, gisterenavond plots heel ziek geworden. Zowel een avondje Ancien Belgique als de HM de vuilnisbak in of in dit geval door de toilet gespoeld. :headshake:

Daarnet een PR op de HM gelopen. 1:27 of 6min sneller dan mijn vorige PR. Wel zeer tevreden ondanks ik slechts aan 35km/week geraak door tijdsgebrek.
Het doel was sub 1:30 om in de juiste startbox in Valencia te geraken. Maar nu speelt het idee toch wel dat ik het misschien niet zo fijn vind om zo af te zien. 😅 ik loop niet zoveel wedstrijden (1 of 2 per jaar) en tot op vandaag was dit altijd gewoon om uit te lopen en toch tevreden te finishen. Vandaag kwam daar plots een richttijd bij, waardoor ik iets heviger aan de start stond.
We zien wel wat ik daar over enkele dagen nog over denk … nu ga ik een weekje loopschoenen aan de kant zetten. En daarna kijken wat ik in HM Brugge zal doen.

@Ghisallo in Antwerpen?

vandaag gepaced op de linkeroever halve marathon, 1u49m56s binnengekomen. Leuke training op zich, zo in het zonnetje, door de natuur/het strand/galgenweel. Wel meer onverhard dan aangegeven, volgens organisatie, 95% verhard, maar toch hele stukken door het bos, dan nog kasseien, stukje strand en soms slechte fietspaden en het is toch geen parkoers om voor een snelle tijd te gaan.

Daarnet een PR op de HM gelopen. 1:27 of 6min sneller dan mijn vorige PR. Wel zeer tevreden ondanks ik slechts aan 35km/week geraak door tijdsgebrek.
Het is best wel confronterend dat ik met een max van 80 km/week in 2017 een tijd liep van 1:39:27 (4:43 / km) op de HM (PR). :tongue:
Maar goed den Makila en echt snel lopen zat er qua talent nooit in.

Of ik sneller had kunnen lopen had ik er eerder aan begonnen? Ja maar 1:27? Nope never nooit nada. :D Ik sport al sinds mijn 3de levensjaar dus ik weet van mijzelf wat ik kan en wat niet.

Nee, in het verre W-Vl…
Het is best wel confronterend dat ik met een max van 80 km/week in 2017 een tijd liep van 1:39:27 (4:43 / km) op de HM (PR).
Ohja, vergelijken met elkaar is moeilijk en ook niet echt zinnig. Ik geraak niet boven 50km/week zonder blessures. Het is ook niet ideaal hoor!
Ik ben zelf ook geen snel type hoor. Maar als ik eerlijk moet zijn moet ik wel zeggen een goeie basis te hebben. Het lukt me altijd beter te zijn dan de doorsnee sporter door mijn basis. Ik probeer consistent boven 5uur/week te sporten, en dit nu al 4 jaar ofzo. Meestal doe ik dus ook nog een fietstochtje, of ga ik 1 dag per week naar het werk met de fiets.

Bon, vraag me niet waarom, maar ik heb me dus ingeschreven voor een trail op het Innsbruck Alpine trailrun festival :coolbrows:
Meerbepaald de K65: https://innsbruckalpine.at/courses/?lang=en

Dit najaar doe ik nog enkele georganiseerde trails, waaronder Trail de la Soupe, maar dit zal mijn eerste buitenlandse event zijn. Ik ben alleszins benieuwd naar het event, maar vooral ook de weg ernaartoe!

En dan te bedenken dat ik tot een paar jaar terug een hekel had aan lopen... :unsure:

Edit: als jullie lectuurtips hebben rond lopen/trailen/... mag altijd gedeeld worden!

Laatst bewerkt:
Het is best wel confronterend dat ik met een max van 80 km/week in 2017 een tijd liep van 1:39:27 (4:43 / km) op de HM (PR). :tongue:
Maar goed den Makila en echt snel lopen zat er qua talent nooit in.

Of ik sneller had kunnen lopen had ik er eerder aan begonnen? Ja maar 1:27? Nope never nooit nada. :D Ik sport al sinds mijn 3de levensjaar dus ik weet van mijzelf wat ik kan en wat niet.
Ik heb het al eens gezegd maar het is niet zozeer het aantal kilometers dat je loopt maar de kwaliteit en de respons op de training die belangrijk is.
Je kan 200km per week lopen als jij niet kwalitatief traint en uw lichaam reageert er niet op dan ga je niet beter presteren. Sterker nog je kan ook zoveel trainen dat je er slechter van wordt.

1u39 is nu niet direct iets waar je u voor moet schamen. Iedereen zijn limiet ligt ergens anders.
Maar het is logisch dat je altijd kijkt naar diegene die sneller is dan u. Op de loop waar ik mee in de organisatie zat kwam Angelo Vandecasteele lopen, die kerel opent de 10km met een eerste km aan 2:49 om kilometer 2 in 2:56 door te komen. Al onze toplopers lagen er toen al af, dat is confronterend. Vooral als je ziet dat die kerel ermee aan het spelen is.

Maar het is logisch dat je altijd kijkt naar diegene die sneller is dan u.
Men moet gewoon zelf doelen stellen en niet vergelijken ;-) en zeker niet vergelijken met meer of minder getalenteerde sporters.
Mijn collega is al zijn hele leven loper. Hij is sinds enkele maanden terug in goeie doen na een zware blessure. Letterlijk met start to run terug gestart na een jaar out. Ondertussen in minder dan een jaar loopt hij terug een HM in 1u06. En op zijn beurt kijkt hij op naar prestaties van Koen Naert, Abdi, …

Op de loop waar ik mee in de organisatie zat kwam Angelo Vandecasteele lopen, die kerel opent de 10km met een eerste km aan 2:49 om kilometer 2 in 2:56 door te komen. Al onze toplopers lagen er toen al af, dat is confronterend. Vooral als je ziet dat die kerel ermee aan het spelen is.
Straf, ik zou zelfs geen 2:49 kunnen lopen. Ik bedoel dan letterlijk technisch. Ik zou, denk ik, na 3 meter op mijn smoel gaan op 't Scheldepad :crazy:

Je kan 200km per week lopen als jij niet kwalitatief traint en uw lichaam reageert er niet op dan ga je niet beter presteren.
Dat durf ik nu ook weer niet te zeggen. Ik vermoed dat als mijn gestel het houdt en "ik doe zomaar wat" dat ik met 200km/week toch sneller zal zijn dan met 50 of 100km/week of zo gewoon omdat mijn lichaam het dan 'meer gewoon' is van te lopen. Dat alleen al geeft mij vermoedelijk wel wat snelheidswinst. MAAR percentagegewijs kan dit inderdaad veel of zelfs enorm hard schelen.

Stel dat je met gemiddeld 50km/week 5:00/km loopt over 10 km.
En je traint onefficiënt en dom dan ga je misschien met gemiddeld 100km/week richting 4:50/km gaan.
En bij 200km/week gaat dat dan misschien 4:40 zijn of zo.

Train je echter efficiënt en kwalitatief dan zal dit misschien 4:40 en 4:10 zijn ipv 4:50 en 4:40 hé. (in ieder geval het zal SNELLER / beter zijn)

Ik geef nu natuurlijk maar wat fictieve cijfertjes, maar hoe kwalitatiever hoe beter de prestaties zullen zijn. Dat is een feit. Daar zijn we het volledig met elkaar eens.

Laatst bewerkt:
Dat durf ik nu ook weer niet te zeggen. Ik vermoed dat als mijn gestel het houdt en "ik doe zomaar wat" dat ik met 200km/week toch sneller zal zijn dan met 50 of 100km/week of zo gewoon omdat mijn lichaam het dan 'meer gewoon' is van te lopen. Dat alleen al geeft mij vermoedelijk wel wat snelheidswinst. MAAR percentagegewijs kan dit inderdaad veel of zelfs enorm hard schelen.

En je traint onefficiënt en dom dan ga je misschien met gemiddeld 100km/week richting 4:50/km gaan.

Train je echter efficiënt en kwalitatief dan zal dit misschien 4:40 en 4:10 zijn ipv 4:50 en 4:40 hé. (in ieder geval het zal SNELLER / beter zijn)

Ik geef nu natuurlijk maar wat fictieve cijfertjes, maar hoe kwalitatiever hoe beter de prestaties zullen zijn. Dat is een feit. Daar zijn we het volledig met elkaar eens.
Amaai wat een lange post om gewoon te zeggen: “klopt”
😅

En als die loper dan nog eens havermout als dieet zou gebruiken, welke toptijden worden dan gelopen?
Misschien kan MrKendl dan eindelijk eens zijn halve marathon aan 4min/km lopen!

Altijd en overal je trainingsanalyses en inzichten willen/moeten delen om het ego te voeden kosten natuurlijk ook wel wat tijd die weer niet in trainen gestoken kan worden.
Bwa, voldoende rust is ook belangrijk ;)

Ik ben dan wel weer tevreden met mijn conditieverbeteringen, maar mijn benen willen niet meer mee de laatste tijd. Eerst pijn aan de quadriceps (steken). Nu is het verschoven naar voorkant lies (aanhechting?). Ik schreeuw het zeker niet uit van de pijn, maar mijn benen voelen zo lomp en zwaar. Precies of er niet genoeg bloed kan doorstromen.

Ik zit dus continue in dilemma: trainingsschema aanhouden, of weer minder belasten maar tegelijk ook weer in te boeten in voortgang/prestatie.

Bwa, voldoende rust is ook belangrijk ;)

Ik ben dan wel weer tevreden met mijn conditieverbeteringen, maar mijn benen willen niet meer mee de laatste tijd. Eerst pijn aan de quadriceps (steken). Nu is het verschoven naar voorkant lies (aanhechting?). Ik schreeuw het zeker niet uit van de pijn, maar mijn benen voelen zo lomp en zwaar. Precies of er niet genoeg bloed kan doorstromen.

Ik zit dus continue in dilemma: trainingsschema aanhouden, of weer minder belasten maar tegelijk ook weer in te boeten in voortgang/prestatie.
Zware benen aan quadriceps ken ik maar al te goed. Al eens bij kinesist geweest? Dry needling kan helpen.

Zware benen aan quadriceps ken ik maar al te goed. Al eens bij kinesist geweest? Dry needling kan helpen.
Nee, zal misschien eens langs dokter passeren. Ik wou vandaag gaan lopen, maar nee, het voelde echt niet goed.
Bij mij zit het nu echt vlakbij mijn lies.
Dry needling heb ik ooit eens gedaan. Ik hoop dat ik dat niet meer moet laten doen, want deed echt heel veel pijn.

Zijn er hier nog mensen die moeilijkheden hebben met (in)ademen via de neus tijdens het lopen?
Ik krijg een angstig gevoel, en moet altijd zwaar na adem happen na enkele keren in te ademen, ook op een tragere loop.

Vermoed dat ik dit wel beter moet kunnen trainen, maar ben es benieuwd hoe de rest hier mee omgaat

Terug
Bovenaan