Algemene Loopthread

Alé een zilveren medaille op de red star run, als ik goed geteld was ik het derde. In het zonnetje, maar wel wat winderig. Wel vreemd geen startnummers, dus freeloaders kunnen hier ook starten. Nadat de 5km lopers terug waren gedraaid, liep ik het vierde, vervolgens op en over de derde gegaan en volgehouden tot de finish. 39m03, pak 100m te kort. Daarna cooling down in het Bonapartedok! zalige dag!

Gisteren 100k Boslandtrail meegelopen, hierbij een kleine samenvatting :)

Start om 6u30 in de Soeverein in Lommel, één of andere groot uitgevallen sporthal en blijkbaar vond de organisatie het wel een goed idee om slechts 1 toilet te openen, en dus voor de heren slechts 4 kottekes... wat duidelijk te weinig was voor de 100 lopers van de 100k en de 2000 wandelaars van de 50k die een half uurtje later startten.

Al vanaf het begin bleek duidelijk dat het event zijn naam niet gestolen had: heel veel mooie trailpadjes door het bos, al dan niet voorzien van een beetje modder. Na 8m een eerste bevoorrading en dan begon de 100k aan een extra lus van 15km (tov de 50k) om zo terug op diezelfde hulppost te arriveren waar een ganse file wandelaars stond. Steek ze maar allemaal voorbij, jullie hoeven niet aan te schuiven zei men ons, gelukkig waren de meeste wandelaars begripvol... Daarna zo'n 5km van het parcours tesamen met de wandelaars... de organisatie heet dan wel KeepOnRunning, maar dat was toch vooral zigzag running waar ik achteraf gezien een beetje te veel energie heb opgedaan... onnodig eigenlijk.

Vanaf km30 terug alleen met de lopers, maar dan begon het toch stillekesaan warm te worden. Groot was ook mijn verbazing om te zien dat ik op plaats 93 vd 97 liep... was het niveau hier dan zo hoog? of net andersom? Hulppost km32 was terug voor ons alleen maar dat bleek de laatste keer zijn, de wandelaars gingen nog onze beste vrienden worden bleek later.

De hitte begon mij serieus last te bezorgen wat het tempo geen deugd deed, en overvolle hulpposten waar je moet aanschuiven voor zelfs water ook niet echt. Grootste probleem was natuurlijk wel dat je op diezelfde bospadjes zit als de wandelaars, en ik mag echt wel zeggen dat de overgrote meerderheid heel respectvol was, toch blijft al dat voorbijsteken ambetant en vermoeiend.

Bij km 56 even aan opgeven gedacht omdat het nog verdomd lang was, ik met 1 flask van 500ml eigenlijk niet genoeg drank had om de volgende tussenpost telkens te bereiken, maar de voeten waren goed en de benen ook, dus toch maar vlotjes doorgedaan.

km78 bleek een kantelpunt -> voor de 100km nog een extra lus van 11km, die van de 50 mochten rechtstreeks naar de finish. Het groot aantal DNF's ligt ongetwijfeld hieraan want heb er al een 5-tal op strava gevonden die die lus gewoon geskipt hebben... en dus DNF achter hun naam kregen.

Ben die lus vooral wandelend gestart -> het stappen ging nog aan 7km/u, en het lopen eigenlijk niet zoveel sneller, dan weet je bij 30+graden door het zand wel snel wat gekozen :biglaugh: Uiteindelijk terug energie gekregen door de vele wandelaars van de 100km (gestart op vrijdagavond) die ik begon op te pikken en dat voorbijsteken van mensen geeft toch telkens wel een prikkel om niet te stappen maar wel terug te lopen.

Uiteindelijk gefinisht na 13u22 op plaats 40 van de 97 deelnemers, ...er waren er dus duidelijk redelijk wat die wat overmoedig waren in het begin.

Lessons learned voor de volgende ultra's: uiteindelijk zit mijn voorbereiding en materiaal al behoorlijk goed, misschien 2 flasks meenemen als het zo warm is, en mijn zakjes met elektrolyten misschien extra verpakken want die werden op den duur vochtig van het zweet en kreeg ik zeer moeilijk opgelost in het water. Parcours en natuur waren supermooi, maar als ik nog eens meedoe zal het de 50 al lopend zijn zodat ik niet meer tussen al die wandelaars zit ;)

Uiteindelijk gefinisht na 13u22 op plaats 40 van de 97 deelnemers, ...er waren er dus duidelijk redelijk wat die wat overmoedig waren in het begin.
Lesson learned: Niet naar anderen kijken, naar uw eigen kijken en dan kom je wel op je plaats terecht :D

Ze noemen dat ook wel eens afkickverschijnselen 😂
We lachen er allemaal wel mee maar je waart bijna juist.
Het is blijkbaar omgekeerd. Het zijn zo te zien 'gewenningsverschijnselen'.

Ik heb rond 7u havermoutpap gegeten en ik heb zonet rond 16u30 een deel daarvan *surprise surprise* overgegeven.
Het ging qua gevoel al wel beter dan gisteren maar na de loop was ik ineens misselijk en ...

Ik wist wel dat havermout niet snel verteerd wordt maar dit was dus 8,5 uur :shutup: (ik heb een uurtje gelopen). Swoit ik zal er wel aan gewoon worden maar dat lijkt de verklaring van mijn rotgevoel. Dat het lang op mijn maag blijft liggen en mijn lichaam dat niet gewoon is.

Laatst bewerkt:
Doel gesteld via Garmin coach om eind oktober de halve marathon van Antwerpen te lopen aan een tempo net onder de 5min/km.
Bijhorende "benchmark run" deze morgen gelopen. Ik weet niet goed wat die "5min hardlopen" betekent en of je daar dus all out moet gaan of niet. In ieder geval, redelijk diep gegaan en die 5min aan 4m15/km gelopen. Was zowat ongeveer het max haalbare denk ik (max hartslag lag wel niet in de buurt van mijn werkelijke max hartslag, komt wsl doordat de opwarming wat kort was). Wel nog eens wat bloed in de keel geproefd!

1 km gewandeld om daarna nog een 6tal km af te werken tegen 6min/km.

Iemand trouwens tips om hardlopen te combineren met beenoefeningen in de gym? Doen jullie dat op dezelfde dag (eeste lopen, daarna gym)? Probleem is dat zo'n gym oefeningen mijn benen echt kapot maken. Vraag me af of het kwaad kan om elke dag mijn benen te stressen.

Doel gesteld via Garmin coach om eind oktober de halve marathon van Antwerpen te lopen aan een tempo net onder de 5min/km.
Bijhorende "benchmark run" deze morgen gelopen. Ik weet niet goed wat die "5min hardlopen" betekent en of je daar dus all out moet gaan of niet. In ieder geval, redelijk diep gegaan en die 5min aan 4m15/km gelopen. Was zowat ongeveer het max haalbare denk ik (max hartslag lag wel niet in de buurt van mijn werkelijke max hartslag, komt wsl doordat de opwarming wat kort was). Wel nog eens wat bloed in de keel geproefd!

Iemand trouwens tips om hardlopen te combineren met beenoefeningen in de gym? Doen jullie dat op dezelfde dag (eeste lopen, daarna gym)? Probleem is dat zo'n gym oefeningen mijn benen echt kapot maken. Vraag me af of het kwaad kan om elke dag mijn benen te stressen.
Elke dag zou ik zeker niet doen als je niet die ervaring van belastbaarheid hebt. Proberen die workout zo ver als mogelijk van je loopjes te plaatsen. Als je echt niet anders kan zou ik het lopen prioriteit geven gezien dat ook je hoofddoel is?
Afhankelijk van hoe lang na je leg workout je kan rusten tot je volgende loopje zal volgens mij ook je intensiteit van de workout bepalen.

Afgelopen reis de harde realiteit onder ogen gezien door slechte eetgewoontes en niet sporten. Ik geraakte amper de berg op, iets wat enkele jaren geleden vlotjes ging.
Beslist om te starten met lopen om conditie op te bouwen. Meteen ook maar de benchmark run van Garmin gedaan, handig wel zo'n horloge.
In AS Adventure ook een mega deal op een horloge gedaan. Wel compleet overkill maar als gadget man kon ik dit echt niet laten liggen.
Daarnaast ook terug beginnen met krachttraining. Let's do this, ik wil die vetbuik weg :rofl: :p

Ben aant twijfelen om mijn saucony tempus terug te sturen. Heb precies een beetje een benepen gevoel aan de voorvoet en weet niet of dit gaat beteren.

Ik heb rond 7u havermoutpap gegeten en ik heb zonet rond 16u30 een deel daarvan *surprise surprise* overgegeven.
Het ging qua gevoel al wel beter dan gisteren maar na de loop was ik ineens misselijk en ...

Ik wist wel dat havermout niet snel verteerd wordt maar dit was dus 8,5 uur :shutup: (ik heb een uurtje gelopen). Swoit ik zal er wel aan gewoon worden maar dat lijkt de verklaring van mijn rotgevoel. Dat het lang op mijn maag blijft liggen en mijn lichaam dat niet gewoon is.

Dus om 16u30 lag die havermout nog altijd op uw maag?
Ik veronderstel dat je toch nog andere dingen hebt gegeten tussen 7u en 16u30.

Moeilijk om te oordelen met zo weinig info natuurlijk. Maar normaal is het alvast niet.

Zelfde dag als mijn intervallen/tempotrainingen ja. Lopen als eerste omdat lopen de prioriteit is. Dan heb je je zware trainingen op dezelfde dag waardoor je rust/recovery dagen effectief rust/recovery zijn.

Bekijk anders tactical barbell eens.

Je zou nu je lopen kunnen zien als je "hoofd"sport en de gym als ondersteuning, hierdoor ga je je beenoefeningen afstellen op je loopschema.

En dus niet all out gaan in de gym als je nog moet presteren in het lopen.

Ik ben nu dik anderhalve maand bezig aan mijn voorbereiding voor mijn eerste halve marathon (Brugge, 6 okt). Hiervoor gebruikt ik Trenara en ik moet zeggen, ben er zeer tevreden van! Betaalde versie uiteraard (eerste maand was wel gratis), zodat ik de trainingen kan verplaatsen van dag, en ze automatisch op mijn Garmin horloge komen te staan. Zeer gebruiksvriendelijk allemaal. De trainingen zijn gevarieerd, soms pittig maar nooit té lastig, en de berichten in de app werken motiverend. Voorlopig heb ik alles netjes kunnen afwerken, en het ziet er dus naar uit dat ik mijn doel (sub 2 uur) zeker zal behalen.

Nu zie ik dat er enkel op de bevoorrading van 15km bananen beschikbaar zijn, en dat lijkt me wat laat? Is het niet beter om iets vroeger te eten om de koolhydraten aan te vullen? Of heb je voldoende met die AA Drink Iso die je al eerder kan krijgen? Ik heb 0 ervaring met energy gels of repen e.d., kan dit nuttig zijn om mee te nemen? Alle tips welkom!

Nu zie ik dat er enkel op de bevoorrading van 15km bananen beschikbaar zijn, en dat lijkt me wat laat? Is het niet beter om iets vroeger te eten om de koolhydraten aan te vullen? Of heb je voldoende met die AA Drink Iso die je al eerder kan krijgen? Ik heb 0 ervaring met energy gels of repen e.d., kan dit nuttig zijn om mee te nemen? Alle tips welkom!
Ligt eraan hoe snel je loopt uiteraard.
Maar je kan wel stellen dat 15km al wat aan de late kant is. Beter start je iets vroeger met koolhydraten in te nemen en doe je dit na 40 minuten, en daarna elk half uur.
Probeer ongeveer een 60g/uur in te nemen. Dat is ongeveer 2 gels per uur. Aanvullend inderdaad die AA drink, of gewoon water natuurlijk.
Een reep kan ook, maar ik zou wel eens testen in training of je daar tegen kan. Bij gels zou ik dit overigens ook wel doen.

In Oostenrijk en paar keer gelopen. bergop geen probleem, maar berg af... 2 dagen met stijve quadriceps gezeten.
Nog nooit meegemaakt, ook nog nooit in 250hm, 1700hm en 400hm gedaald in een week tijd. Telkens dagje rust tussen in was nodig.

Zaterdag terugkeer in “competitie” voor mij, een lokale wedstrijd in de Ardennen, lichte trail, 11km met +/- 200hm. Veel korter dan wat ik vroeger deed, maar heb momenteel meer zin om aan de snelheid te werken op die kortere afstanden als voorbereiding op de marathon.

Wedstrijd maakt deel uit van een criterium dat heel de zomer loopt in dorpen in de buurt en heb er nog wel gedaan. Komen normaal ook nog wat atleten van Luxemburgse clubs op af, dus niveau is acceptabel genoeg om uitdagend te zijn. Het doel zal sowieso zijn om bij de start mee te gaan met de eersten om het podium in zicht te houden en dan zien we wel waar het schip strandt. Eerste en enige iets langere klim is meteen bij de start, dus gaat direct pijn doen.

Wel ontzettend veel zin in!

Terug
Bovenaan