Algemene Loopthread

Omdat je glycogeen hebt in je spieren en je lever. Spieren zullen inderdaad aangevuld blijven maar je lever niet. Kcal verbruiken heeft ook niets te maken met koolhydraten en/of glycogeen.
Het glycogeen dat opgeslagen zit in je lever en spieren wordt toch verbruikt tijdens het lopen?
En je hebt een voorraad om zo'n 2u-2u30 te lopen indien volledig aangevuld?

Dus waarom moet ik 's ochtends dan koolhydraten eten? Er zit toch voldoende glycogeen in mijn spieren op voorwaarde dat ik de avond voordien geen zware training heb gedaan?

Belangrijk verschil tussen Michiel en mezelf zal wel eerder de intensiteit van de trainingen zijn -> ik zit meestal op een HS tussen 110 - 130, ik vermoed dat dat bij Michiel veel hoger ligt waardoor hij minder op zijn vetverbranding kan rekenen?

Ik ga er eens werk van maken. Wat is een goed ontbijt?

Ik ontbijt anders nooit.
zie hierboven: Skyr + blauwe bessen + gebroken lijnzaad of havermout ;) (allemaal gemakkelijk te vinden in de supermarkt)

die Skyr vult enorm maar is puur niet echt lekker, dus je hebt het zoete van de blauwe bessen wel nodig. De zaden zorgen voor wat extra crunch (en vezels)

Als je het echt perfect wil doen dan zou je met die vruchten nog wat kunnen variëren zodat het niet altijd blauwe bessen, maar bijvoorbeeld ook ne keer de rode of braambessen etc

Het glycogeen dat opgeslagen zit in je lever en spieren wordt toch verbruikt tijdens het lopen?
En je hebt een voorraad om zo'n 2u-2u30 te lopen indien volledig aangevuld?

Dus waarom moet ik 's ochtends dan koolhydraten eten? Er zit toch voldoende glycogeen in mijn spieren op voorwaarde dat ik de avond voordien geen zware training heb gedaan?

Belangrijk verschil tussen Michiel en mezelf zal wel eerder de intensiteit van de trainingen zijn -> ik zit meestal op een HS tussen 110 - 130, ik vermoed dat dat bij Michiel veel hoger ligt waardoor hij minder op zijn vetverbranding kan rekenen?
Glycogeen in je lever wordt doorheen de nacht gebruikt door je lichaam op vitale functies te laten werken. Dat is dus zo goed als depleted in de ochtend. Je zal inderdaad voldoende glycogeen hebben in uw spieren om te sporten maar dat zal geen 2-2h30 zijn.
Het is in elk geval beter om met zo goed mogelijk gevulde glycogeenvoorraad van start te gaan. Het nuchter trainen is iets van begin de jaren 2010 en wordt nog heel zelden toegepast (met uitz van specifieke situaties). Ook omdat het een bijzonder zware tol eist van je lichaam bij eenzelfde intensiteit in tegenstelling tot aangevulde voorraden. Je trainingen zijn ook een stuk kwalitatiever.

Hier ontbijt ik vaak met overnight oats. Dit een avond vooraf maken en laten staan in de frigo. Sochtends heb je een smakelijk papje!
De eitjes gaan uiteraard in de pan 😅

IMG-0291.png

Glycogeen in je lever wordt doorheen de nacht gebruikt door je lichaam op vitale functies te laten werken. Dat is dus zo goed als depleted in de ochtend. Je zal inderdaad voldoende glycogeen hebben in uw spieren om te sporten maar dat zal geen 2-2h30 zijn.
Het is in elk geval beter om met zo goed mogelijk gevulde glycogeenvoorraad van start te gaan. Het nuchter trainen is iets van begin de jaren 2010 en wordt nog heel zelden toegepast (met uitz van specifieke situaties). Ook omdat het een bijzonder zware tol eist van je lichaam bij eenzelfde intensiteit in tegenstelling tot aangevulde voorraden. Je trainingen zijn ook een stuk kwalitatiever.

Hier ontbijt ik vaak met overnight oats. Dit een avond vooraf maken en laten staan in de frigo. Sochtends heb je een smakelijk papje!
De eitjes gaan uiteraard in de pan 😅

IMG-0291.png
ok got it, maar voor mijn specifieke situatie geen probleem dan aangezien ik focus op lange afstand aan lage intensiteit dus dat quasi nuchter trainen is eigenlijk eerder positief voor mij dan negatief.

Als ik een rustig loopje van 1u doe neem ik niks mee en zou mijn glycogeen voldoende moeten zijn.
Als ik voor langer op stap ga (3-4u) dan doe ik het altijd in full-wedstrijd modus en dus met gellekes-bars-snoepjes-zouten etc.

ok got it, maar voor mijn specifieke situatie geen probleem dan aangezien ik focus op lange afstand aan lage intensiteit dus dat quasi nuchter trainen is eigenlijk eerder positief voor mij dan negatief.

Als ik een rustig loopje van 1u doe neem ik niks mee en zou mijn glycogeen voldoende moeten zijn.
Als ik voor langer op stap ga (3-4u) dan doe ik het altijd in full-wedstrijd modus en dus met gellekes-bars-snoepjes-zouten etc.
Met dat uurtje op lage intensiteit kom je inderdaad nog weg. De vraag zou eerder zijn of dat uurtje op lage intensiteit niet kwalitatiever zou zijn met wat koolhydraten vooraf? Tzijn vanwege dat uurtje marginal gains maar toch iets om over na te denken 🧐

zie hierboven: Skyr + blauwe bessen + gebroken lijnzaad of havermout ;) (allemaal gemakkelijk te vinden in de supermarkt)

die Skyr vult enorm maar is puur niet echt lekker, dus je hebt het zoete van de blauwe bessen wel nodig. De zaden zorgen voor wat extra crunch (en vezels)

Als je het echt perfect wil doen dan zou je met die vruchten nog wat kunnen variëren zodat het niet altijd blauwe bessen, maar bijvoorbeeld ook ne keer de rode of braambessen etc
Skyr of gewoon volle yoghurt?

Met dat uurtje op lage intensiteit kom je inderdaad nog weg. De vraag zou eerder zijn of dat uurtje op lage intensiteit niet kwalitatiever zou zijn met wat koolhydraten vooraf? Tzijn vanwege dat uurtje marginal gains maar toch iets om over na te denken 🧐
Al redelijk wat boeken gelezen en podcasts geluisterd over dit onderwerp en de consensus lijkt toch te zijn dat weekvolume de meest bepalende factor is je wedstrijdresultaat (lange afstand hé, niet op een 5k of 10k)... met andere woorden: probeer zoveel mogelijk kilometers te doen -> beter 7 dagen na elkaar 10 kilometer dan pakweg 3x 10 km in de week en dan 1x 30km in het weekend (random voorbeeld hé)

Mijn rustige korte duurloopjes van 1uur -> als ik die zonder koolhydraten doe dan train ik mijn vetverbranding en dat is net wat je in ultra's enorm hard nodig hebt om te blijven gaan,... but again, dit is echt specifiek voor lange afstand, de meerderheid hier op dit forum gaat idd beter af zijn met voldoende koolhydraten voor de inspanning.

Nu moe tik wel zeggen... "ik eet niet graag yoghurt, en ik heb eiwitten te kort", en dan als oplossing een totaal andere voeding, waarbij je ook het calorieaantal enorm aanpakt. Je wilt ook ineens dat hij afvalt, en je zegt dat de prestaties niet super zijn, waar ik allebei niet meteen iets van lees bij Makila. En een deel van de aanpassing is tòch iets eten waarvan hij op voorhand aangaf het niet door de keel te krijgen...

Allemaal omdat je geen "supplementen" wilt? Ik pak ook een whey-shake, zeker op dagen dat ik weet dat ik laag in de eiwitten zit, en/of zware inspanningen heb gedaan. Zo cruciaal is het niet om die heel hoog te houden, maar voor mij is het puur om 2 overwegingen: gemak en prijs. Het is een pak minder kostelijk om zo'n tonnetje bij XXL Nutrition, 6D of Farmaline te laten komen, dan om telkens potjes (lekkere) skyr mee te pakken. We gaan niet doen alsof elke ochtend 200g skyr en 100g blauwe bessen hetzelfde kost als een pannenkoek. En het gebruiksgemak: poedertje, water, schudden, drinken, genoeg proteïnes binnen. Niks tellen, niks extra bijvoegen.

Daarom is dat niet voor iedereen, maar het is ook niet dat je echt tekorten eet voor een normale mens en je dieet totaal moet omgooien. Het kan ook gewoon zijn als extraatje voor de zekerheid.

Edit: ivm de discussie hierboven, ik vind de tip van Science of Sports wel goed daarin: fuel for the task at hand. Als ik niet speciaal iets ga doen, is het havermout en een koffie, meestal voor de trage loop, soms erna. Als ik tempoduur of intervallen heb, kan het zijn dat het een boterham wordt met pindakaas en confituur. Als ik pas 's middags ga lopen, is het m'n gewone havermout, maar eet ik wel een banaan een uur ervoor.

Het geeft elkaar wel de hand natuurlijk.
Ontegensprekelijk is gewicht een grote factor bij prestaties, hoe beter de balans van spieren en vet hoe beter je zult kunnen presteren.
Het streven hoeft dan wel niet te zijn om af te vallen, door uw voeding af te stemmen op wat je wilt presteren en een beetje erop te letten ga je echt wel een hele hoop overtollig vet verliezen. Je gaat niet magischerwijs naar 7% vet, maar het kan wel zorgen dat je van 25 naar 15% gaat.

En er is niks mis met supplementen. Maar je moet u de vraag stellen of je met het aanpassen van je dieet ook al niet heel wat winst kan boeken.

En whey isolaat is overigens niet zo goedkoop hoor. Concentraat vaak wel, maar dan heb je geen garantie dat het kwalitatief is en krijg je nog een hoop extra vet binnen.
Isolaat is overigens ook niet overal even kwalitatief maar goed, andere discussie.

Mijn rustige korte duurloopjes van 1uur -> als ik die zonder koolhydraten doe dan train ik mijn vetverbranding en dat is net wat je in ultra's enorm hard nodig hebt om te blijven gaan,... but again, dit is echt specifiek voor lange afstand, de meerderheid hier op dit forum gaat idd beter af zijn met voldoende koolhydraten voor de inspanning.

Dat is eigenlijk de allergrootste misvatting.
Je kan uw vetverbranding niet trainen, je kan uw resistentie tegen lopen met lage glycogeen trainen. Maar dat zijn twee verschillende zaken.
Uw lichaam zal altijd vet en koolhydraten aanspreken om te presteren, de verhouding kent intensity en persoonsafhakeilijk.

Het heeft in feite geen fluit nut en werkt niet opbouwend om fasted te trainen. Het beste start je gewoon zo vol mogelijk en vul je zo goed als mogelijk aan, ook in een ultra.
Het is niet voor niks dat men zegt dat een iron man vooral een eetwedstrijd is, voeding is zo super super belangrijk om die koolhydraten binnen te krijgen.
Ik zal het zelfs anders zeggen diegene die maar 30km in de week lopen en niet langer dan 12km hebben minder baat bij voldoende koolhydraten en de focus op eten dan iemand die traint voor ultra’s.

Het geeft elkaar wel de hand natuurlijk.
Ontegensprekelijk is gewicht een grote factor bij prestaties, hoe beter de balans van spieren en vet hoe beter je zult kunnen presteren.
Dat klopt dus echt niet, toch niet op die manier en niet op het vlak van een soort "gemiddelde balans" die het beste zou zijn voor iedereen.

En ongevraagd 'tips' geven over calorieën beperken en gewicht verliezen kan evenzeer gevaarlijk of misschien zelfs maar gewoon averechts werken. Staat nog los van het feit dat de tips expliciet gaan over wat hij aangaf niet te gaan doen, dus hoe duurzaam het zou zijn als hij het nu plots wel eens zou proberen is toch ook de vraag.

Dat is eigenlijk de allergrootste misvatting.
Je kan uw vetverbranding niet trainen, je kan uw resistentie tegen lopen met lage glycogeen trainen. Maar dat zijn twee verschillende zaken.
Uw lichaam zal altijd vet en koolhydraten aanspreken om te presteren, de verhouding kent intensity en persoonsafhakeilijk.

Het heeft in feite geen fluit nut en werkt niet opbouwend om fasted te trainen. Het beste start je gewoon zo vol mogelijk en vul je zo goed als mogelijk aan, ook in een ultra.
Het is niet voor niks dat men zegt dat een iron man vooral een eetwedstrijd is, voeding is zo super super belangrijk om die koolhydraten binnen te krijgen.
Ik zal het zelfs anders zeggen diegene die maar 30km in de week lopen en niet langer dan 12km hebben minder baat bij voldoende koolhydraten en de focus op eten dan iemand die traint voor ultra’s.
Dus eigenlijk gebruik ik enkel het verkeerde woord maar doe ik het voor de rest correct?

Ik train niet nuchter hé: het ontbijt is skyr + blauwe bessen + gebroken lijnzaad, de avond ervoor heb ik mijn hoofdmaaltijd gegeten dus ik ga voor een loopje van 10 km nooit "leeg" vallen.

Verder train ik op lange afstand altijd zoals voor een wedstrijd: met gels etc en zoveel mogelijk eten.

Maar op een ultra voldoende fuelen tot het einde is een utopie, dat lukt gewoon niet, dus dat je glycogeen op den duur leeg gaat zijn is een feit, dus is dat trainen met "lage glycogeen" toch gewoon wel nuttig?

Ik ken trouwens wel enkele US ultrarunners die 250-300km wedstrijden gewonnen hebben die wel effectief nuchter trainen... dus zijn die dan zo mis?

Als ik een lange training voor de boeg heb, zou ik wel nooit ontbijten met yoghurt en zaden en bessen. Eerder met sandwichen met confituur of choco. Proteïnen nemen ik nadien wel.

Als ik een lange training voor de boeg heb, zou ik wel nooit ontbijten met yoghurt en zaden en bessen. Eerder met sandwichen met confituur of choco. Proteïnen nemen ik nadien wel.
ik denk dat veel van de snelheid/intensiteit afhangt -> mijn lange trainingen zijn aan 6:30/km en de eerste 25 km is dat echt met vingers in de neus genieten van de natuur en het parcours, daarna merk ik dat het minder gemakkelijk gaat, dat moment valt dus vermoedelijk samen met glycogeenvoorraden die laag zijn.

als ik dan mrkendl zou volgen en meer koolhydraten zou innemen als ontbijt dat verleg ik dat punt van km25 naar misschien km30?
Maar is dat dan kwalitatief een betere training omdat het minder zwaar aanvoelt? Ergens moet je toch ook het mentale trainen ifv een ultra?

Als het na 25km aan dat tempo minder goed gaat, dan vermoed ik dat je weektotalen ook niet zo heel hoog zijn? Dan ligt het volgens mij eerder aan de opbouw in je trainingen, dan aan je energievoorraad in je lichaam. En ook al doe je je trainingen aan een traag tempo, op zo'n afstanden zou ik altijd aanvullen met voldoende koolhydraten tijdens het lopen. Alsook genoeg drinken. Elke lange loop zou je eigenlijk moeten aanvatten als 'ultra'loop en simuleren hoe je je voeding/drank zou doen tijdens een hele lange loop.

Als het na 25km aan dat tempo minder goed gaat, dan vermoed ik dat je weektotalen ook niet zo heel hoog zijn? Dan ligt het volgens mij eerder aan de opbouw in je trainingen, dan aan je energievoorraad in je lichaam. En ook al doe je je trainingen aan een traag tempo, op zo'n afstanden zou ik altijd aanvullen met voldoende koolhydraten tijdens het lopen. Alsook genoeg drinken. Elke lange loop zou je eigenlijk moeten aanvatten als 'ultra'loop en simuleren hoe je je voeding/drank zou doen tijdens een hele lange loop.
goh, ik loop 90-100km per week, dat lijkt me toch wel voldoende -> minder goed is misschien sterk uitgedrukt, maar het voelt wel als een inspanning dan

Een training mag als een inspanning aanvoelen he :D 't Is pas door uw lichaam altijd wat verder te pushen dat ge ook verder gaat kunnen lopen.
Moest ik, los van de intervals, nooit een training voelen, amai dan :D Enige keren dat ik tijdens m'n training niets voel is als ik 5km of 10km aan HR 130 gemiddeld ga lopen. En dan nog steek ik daar zo nu en dan een sprintje van 10" in om eens wat te voelen.
Dat zijn ook wel de loopjes die ik nuchter doe. Van zo gauw ik ga intervallen of 15k+ doe, eet ik altijd op voorhand en neem ik voorraad mee.

Per kg minder loop ik toch gemiddeld 3-4 sec/km sneller. Ik merk dat gewoon op in de statistieken die ik voor mij persoonlijk bij houd sinds 2010.

Maar als ik nu dramatisch ga diëten en van 85kg naar 80kg zou gaan in 2 maand tijd dan ga ik helemaal NIET 15-20 sec/km sneller lopen hé. (Omdat je dan gewoon afbraak doet van uw lichaam)
En daar zit natuurlijk ook een grens op. Ik kan niet oneindig / onbeperkt afvallen en blijven sneller worden.

Wel interessant om hier te volgen. Ik heb precies een discussie in gang gezet :D En wat mij opvalt is: Iedereen zweert bij een (lichtjes) andere methode. Maar wat wel gelijk loopt is dat je gewoon voldoende brandstof moet hebben om goed te kunnen sporten.

En bedankt ik haal er wel uitstekende tips uit die ik zeker kan toepassen / gebruiken ;)

Laatst bewerkt:
Ik denk dat er hier wel consensus is dat met zo vol mogelijke glycogeenvoorraden trainen zorgt voor een meer kwalitatieve training. Wat spooky aangeeft is correct. Op een training van 1h aan LSD tempo zal het ontbijt weinig of geen impact hebben op de prestatie als je de avond ervoor goed hebt aangevuld. Een licht ontbijt is dan zeker voldoende.

Ik ben het er wel niet mee eens op de lange afstand dat je meer moet focussen op de vetverbranding. Ok die is super belangrijk maar de mogelijkheid om koolhydraten op te nemen, wat nog verschillend is van die door je strot te rammen, is een groter tijdsbepalende factor dan uw mogelijkheid om vet te verbranden. Vooral door het feit dat je uw glycogeenvoorraden continue moet kunnen aanvullen.
Indien anders zouden ze vroeger in het fietsen veel sneller gereden hebben dan nu in de tour de france, wat voor mij ook een ultra waardig is, dan vandaag. Wat die mannen zo goed maakt is de mogelijkheid om gigantisch veel koolhydraten op te nemen wat zorgt voor een betere inspanning maar ook opnieeuw een beter herstel. Zorgt er ook voor dat je calorie deficit niet zo groot is. Bij dergelijke events kan je nooit eten wat je verbrandt tijdens, valt te vergelijken met een ultra event.

Ik ben liever in staat om meer en beter koolhydraten op te nemen dan dat mijn vetverbranding iets hoger ligt, wat nauwelijks trainbaar is en zorgt voor een enorme stressload op je lichaam door hier veel op te trainen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan