Algemene Loopthread

Tevreden van die Kayano’s? Er is hier net een paar onderweg. Runnerslab had me die paar maanden geleden aangeraden, maar toen nog te duur.

Ik heb schrik dat de demping me in de weg gaat liggen om wat tempo runs te maken tov mijn gt-2000’s.
ik loop er al 13 jaar mee, elk jaar een nieuw model. Helemaal in het begin van mijn loopcarrière kreeg ik vaak een pijnlijke (ontstoken gevoel) heup bij het opbouwen naar langere afstanden. Vanaf dat ik naar deze schoenen ben overgeschakeld is dat nooit meer voorgevallen dus ik voel er niet veel voor om hard te experimenteren met andere modellen :).
Deze werken voor mij perfect.

Start to run 5K (met appje op de garmin) afgerond, gisteren de eerste run van Start to run 10K begonnen. Ik ben hoopvol :D

Begin oktober Trappistenrun bij ons (12km), hopelijk gaat dat te doen zijn.

Echter weet ik niet goed hoe ik mijn afstanden en hoogtemeters moet inschatten in zo'n gebied in vergelijking met hier. Verste afstand gelopen tot nu toe is 24km op training - daar konden wel nog een paar km's bij zonder problemen - maar in het biljart vlakke Vlaanderen natuurlijk. Bedoeling is vooral om te genieten en niet om een tijd neer te zetten, dus bergop wandelen vind ik geen probleem. Iemand een idee uit eigen ervaring hoeveel hoogtemeters te veel zijn als je enkel vlak gewoon bent en op hoeveel km ik mag gokken?

In de Vogezen kan je ook alles lopen tussen 'heuvelachtig' en 'technisch klotepad recht de berg op'.

Als je echt geen hoogtemeters gewoon bent zou ik niet te ambitieus zijn. Zoek een gemoedelijk parcours uit van een kilometer of 15 en probeer dat eens uit. Je denkt dat de stukken bergop het probleem zullen zijn, maar ik vermoed dat je meer zal afzien op de afdalingen. Bergop is gewoon tempo aanpassen en eventueel stappen. Bergaf is constant impact op je bilspieren, knieen, enkels etc.
Owja, en doe trailschoenen aan. Je wil echt niet met schoenen zonder profiel een afdaling op een bospad doen.

Tevreden van die Kayano’s? Er is hier net een paar onderweg. Runnerslab had me die paar maanden geleden aangeraden, maar toen nog te duur.

Ik heb schrik dat de demping me in de weg gaat liggen om wat tempo runs te maken tov mijn gt-2000’s.
Ik had ook gt-2000's. Dat betekend dat je schoenen met een beetje extra ondersteuning binnenkant nodig hebt?
Na een zoektocht zijn het Saucony Tempus geworden bij mij. Wel geen goedkope schoenen maar volgens de reviews wel een pronatie schoen waarmee je ook tempo kan lopen.
Morgen komen ze aan..

Ik had ook gt-2000's. Dat betekend dat je schoenen met een beetje extra ondersteuning binnenkant nodig hebt?
Na een zoektocht zijn het Saucony Tempus geworden bij mij. Wel geen goedkope schoenen maar volgens de reviews wel een pronatie schoen waarmee je ook tempo kan lopen.
Morgen komen ze aan..
ik ben vandaag voor de eerste keer met de Hyperion GTS 2 gaan lopen (Brooks), ook een pronatie schoen, maar een pak sneller dan de Adrenaline GTS waar ik normaal mee loop

Iemand die hier 'whey' gebruikt als loper? Positieve ervaringen? Negatieve?
Ik heb de Rego van Science in Sport. Dat zou qua toegevoegde suikers de 'gezondste' moeten zijn.
Wat ik wel merk is dat er iets van noten of soja ofzo moet inzitten bij de productie, want ik heb er altijd een licht gevoel van allergie bij in m'n keel als ik het gedronken heb. Zelfde gevoel als wanneer ik per ongeluk ergens amandel of hazelnoot in consumeer.

Ik heb de Rego van Science in Sport. Dat zou qua toegevoegde suikers de 'gezondste' moeten zijn.
Wat ik wel merk is dat er iets van noten of soja ofzo moet inzitten bij de productie, want ik heb er altijd een licht gevoel van allergie bij in m'n keel als ik het gedronken heb. Zelfde gevoel als wanneer ik per ongeluk ergens amandel of hazelnoot in consumeer.
Kan ook van de lactose zijn bij whey, ben je daar gevoelig aan?

En weer last van de achillespees. Blijft me toch parten spelen, ben het beu aan het raken, is nu al jaren aan een stuk.
Ik heb ook altijd veel last gehad van mijn achillespees maar sinds ik krachttraining doe geen last meer van gehad. Als ik het goed heb is het bij achillepeesblessures vaak een gebrek aan (kwalitatieve) stimulatie die voor de blessure zorgt. Deze oefening werkt daar heel goed voor met voldoende lading:
. Ik zelf doe deze 3x10 met elk been maar ik duw ook terug naar boven met één been. Belangrijk is hierbij dat je zeker zwaar genoeg gaat (ik doe het bijvoorbeeld met een gewicht van 30 kg in mijn hand). (Als je dit al allemaal gedaan hebt, negeer mijn bericht).

Ik heb ook altijd veel last gehad van mijn achillespees maar sinds ik krachttraining doe geen last meer van gehad. Als ik het goed heb is het bij achillepeesblessures vaak een gebrek aan (kwalitatieve) stimulatie die voor de blessure zorgt. Deze oefening werkt daar heel goed voor met voldoende lading:
. Ik zelf doe deze 3x10 met elk been maar ik duw ook terug naar boven met één been. Belangrijk is hierbij dat je zeker zwaar genoeg gaat (ik doe het bijvoorbeeld met een gewicht van 30 kg in mijn hand). (Als je dit al allemaal gedaan hebt, negeer mijn bericht).
Het probleem is deels mijn eigen schuld en deels iets wat verschillende professoren niet snappen of zelfs elkaar tegen spreken.
Die oefening en veel andere al meermaals gedaan. Ik ´vergeet´ die oefeningen na een tijdje, zoals bij veel kine oefeningen.

Maar het probleem is niet enkel daarvan.
De ene prof zei steunzolen, dus dure steunzolen gekocht, altijd dragen. De andere prof, steunzolen enkel tijdens de dag, nooit tijdens het sporten en een 3e zei dat steunzolen het enkel erger maakte tot de zin, je moet uitmaken of je nog wilt lopen en dit zal altijd met pijn zijn. 1 prof wou zelfs opereren, maar daar ben ik geen voorstander van.
Verschillende kine aangedaan en daar ook weer verschillende meningen en ´oorzaken´ die aangepakt werden.

Ik heb de oefeningen terug beginnen doen en we zien wel of het deze keer helpt. Het is ook niet dat ik elke keer last heb, de ene keer is het over na 2 km en kan ik 20km pijnloos verder, de andere keer moet ik na 3km stoppen want ondraaglijk. Zelfs schakelen met een manueel ging op een moment niet door de pijn bij het induwen van de ambriage.

We zien wel, beetje afwisselen met fietsen en zwemmen zodat de pees genoeg rust krijgt.

Deze ochtend na mijn eerste interval gaf min garmin plots een prestatieconditie van +8 aan :biglaugh:
Nog nooit voorgehad, zal wel te maken hebben met de frisse weeromstandigheden.

Enfin mij nu ingeschreven voor zondag de 10km Red Star run, daarna in het Bonapartedok zwemmen als cooling down. :)

Ik ben net whey gaan halen van 6d. Kan maar helpen als ondersteuning.
Ligt eraan hoe je dat gebruikt natuurlijk.
En of je whey of recovery hebt gekocht.

Als je kort na de loop voldoende koolhydraten eet om uw reserves aan te spekken dan heeft een recovery 0,0 zin.
Eet je door de dag al voldoende eiwit om uw spieren te voeden dan heeft whey 0,0 nut.

Ligt eraan hoe je dat gebruikt natuurlijk.
En of je whey of recovery hebt gekocht.

Als je kort na de loop voldoende koolhydraten eet om uw reserves aan te spekken dan heeft een recovery 0,0 zin.
Eet je door de dag al voldoende eiwit om uw spieren te voeden dan heeft whey 0,0 nut.
Ik denk dat ik onvoldoende eiwitten eet doorheen de dag.

Als duursporter zou 1,5g/kg wel moeten volstaan. Dus ik zou voor jezelf eens uitrekenen of je daar niet aan geraakt.

Recovery shake sowieso enkel nemen na een stevige training, aangezien daar zeer veel suiker in zit. Als het enkel eiwitten zijn dat je nodig hebt kan je ook bv Skyr (+/- 12g eiwit/100g) eten met wat fruit oid, of inderdaad een whey isolate shake zonder toegevoegde suikers.

Terug
Bovenaan