Algemene Loopthread

Blijkbaar is de atletiekpiste in het Rivierenhof pas open om 12u op een dinsdag.. Dan maar noodgedwongen de intervaltraning uitgevoerd op de asfaltweg.

Blijkbaar is de atletiekpiste in het Rivierenhof pas open om 12u op een dinsdag.. Dan maar noodgedwongen de intervaltraning uitgevoerd op de asfaltweg.
Het zijn rare uren, maar het is door de week altijd vanaf 12u, donderdag 14u. En dan zaterdag en zondag voormiddag ook nog een paar uur.

@derp en @Googke afhankelijk van hoe het gaat, hoop ik tijdens de Antwerp Marathon mijn eerste 10km af te ronden... dat zal nog aan een toeristentempo zijn, en voor mij is een PR op de halve nog één van mijn grotere doelen, dus ooit zal het er nog wel van komen. Maar deze komt maanden te vroeg :D Ze zijn nog altijd zoekende met dat parcours en die datum voor de Marathon, en nu hebben ze het idee opgevat van de halve 2x te doen voor de hele. Dus als je een HM loopt, heb je alvast niks van het parcours gemist ;)

5km verder fietsen/autorijden naar Schoten. Piste altijd beschikbaar ;)
Ik woon ook dichtbij een piste (grave) die altijd open is (Berchem). De atletiekpiste in Rivierenhof is ideaal als ik vanaf het werk vertrek (3km opwarming, dan knallen en dan cooling down tot het werk). Maar idd rare uren, nochtans toch vaak smiddag gaan lopen, maar dus altijd na 12u ;)

Ik woon ook dichtbij een piste (grave) die altijd open is (Berchem). De atletiekpiste in Rivierenhof is ideaal als ik vanaf het werk vertrek (3km opwarming, dan knallen en dan cooling down tot het werk). Maar idd rare uren, nochtans toch vaak smiddag gaan lopen, maar dus altijd na 12u ;)
En supersnel. Ik vind het véél fijner lopen dan gravel. En niet te vergeten: met toiletten aan :D

Het zijn rare uren, maar het is door de week altijd vanaf 12u, donderdag 14u. En dan zaterdag en zondag voormiddag ook nog een paar uur.
Ik zie die uren nu ook op de website staan.
Maar sporadisch ben ik daar om 7u00 en zo vorig jaar deze periode toch een aantal sessies daar kunnen doen. Wel 1 of 2 keer gesloten deuren gehad. Zijn die uren sinds dit jaar veranderd?

Waar/hoe stel jij je loopschema's op als je traint voor die grote afstanden?
Elke weekdag 10km op het gemak behalve eentje waar ik beetje snelheid in steek, maar ook niet overdreven.
In het weekend een lange duurloop van 30+km

Ben nu aan het proberen om dit alles zonder rustdagen te doen om zo de weekkilometers toch richting de 100 te krijgen.

Op zich verteer ik dit veel beter dan mijn marathontrainingen van vroeger waar veel zwaardere trainingen tussen zaten waar ik eerlijk gezegd tegenop keek... nu loop ik elke dag met plezier en ik kijk er zelfs naar uit om die heel lange te doen -> wat podcasts downloaden en voldoende eten en drinken meepakken en dan gewoon rustig cruisen :cheer:

Elke weekdag 10km op het gemak behalve eentje waar ik beetje snelheid in steek, maar ook niet overdreven.

Ben nu aan het proberen om dit alles zonder rustdagen te doen om zo de weekkilometers toch richting de 100 te krijgen.

Op zich verteer ik dit veel beter dan mijn marathontrainingen van vroeger waar veel zwaardere trainingen tussen zaten waar ik eerlijk gezegd tegenop keek... nu loop ik elke dag met plezier en ik kijk er zelfs naar uit om die heel lange te doen -> wat podcasts downloaden en voldoende eten en drinken meepakken en dan gewoon rustig cruisen :cheer:

Ok thx.

Ik had dit tegengekomen op runnersworld: https://www.runnersworld.com/nl/training/trainingsschema/a27554688/schema-80-km-ultramarathon/
De bedoeling is om het te volgen en onderweg zelf wat aan te voelen hoe ik die weken verteer om zonodig aan te passen.

Ok thx.

Ik had dit tegengekomen op runnersworld: https://www.runnersworld.com/nl/training/trainingsschema/a27554688/schema-80-km-ultramarathon/
De bedoeling is om het te volgen en onderweg zelf wat aan te voelen hoe ik die weken verteer om zonodig aan te passen.
veel te veel "niet-loop dagen" ertussen naar mijn goesting

ben enkele podcasts aan het luisteren over ultra's en daar vinden ze rustdagen eigenlijk "zever in pakskes" aangezien je je trainingen aan lage intensiteit doet en je lichaam dus helemaal geen nood heeft aan rust -> 1u per dag lopen is minder dan 5% van je beschikbare tijd lopen... zelfs een duurloop van 2u30 is slechts 10% van je tijd lopen... dat geeft je dus 90% tijd om te rusten zonder een speciale rustdag ;)

minstens even belangrijk als de looptraining is het trainen van het eten en drinken vind ik, vergeet daar zeker ook niet op te trainen in je lange duurlopen!!

heb het met de dodentocht nog gemerkt: op den duur word je zelfs snoepjes en koekjes beu :biglaugh:

ben enkele podcasts aan het luisteren over ultra's en daar vinden ze rustdagen eigenlijk "zever in pakskes" aangezien je je trainingen aan lage intensiteit doet en je lichaam dus helemaal geen nood heeft aan rust -> 1u per dag lopen is minder dan 5% van je beschikbare tijd lopen... zelfs een duurloop van 2u30 is slechts 10% van je tijd lopen... dat geeft je dus 90% tijd om te rusten zonder een speciale rustdag ;)

minstens even belangrijk als de looptraining is het trainen van het eten en drinken vind ik, vergeet daar zeker ook niet op te trainen in je lange duurlopen!!

heb het met de dodentocht nog gemerkt: op den duur word je zelfs snoepjes en koekjes beu :biglaugh:

Thx voor de feedback!

Ik verlangde overigens ook wel naar winegums 🥲

Dit staat letterlijk in de inleiding:
In louter 16 weken kun je klaar zijn voor een ultramarathon van 80 kilometer. Het schema is ideaal voor drukbezette hardlopers die toch graag een ultraloop willen doen.
Niet elke dag kunnen of willen lopen is net het uitgangspunt van dit plan. Wil en kan je elke dag lopen, dan zijn er vast betere schema's te vinden. Dit schema leunt ook dicht aan bij wat ik de wielrenners in m'n vriendengroep zie doen als voorbereiding op hun grootste uitdaging op de fiets: in het weekend 3-6 uur op de fiets en op weekavonden een uurtje als het past.

Dat gezegd zijnde lopen de twee ultralopers in m'n trainingsgroep ook 3 à 5 keer per week. Niet iedereen kan elke dag tijd maken om te lopen.

Laatst bewerkt:
Dit staat letterlijk in de inleiding:

Niet elke dag kunnen of willen lopen is net het uitgangspunt van dit plan. Wil en kan je elke dag lopen, dan zijn er vast betere schema's te vinden. Dit schema leunt ook dicht aan bij wat ik de wielrenners in m'n vriendengroep zie doen als voorbereiding op hun grootste uitdaging op de fiets: in het weekend 3-6 uur op de fiets en op weekavonden een uurtje als het past.

Dat gezegd zijnde lopen de twee ultralopers in m'n trainingsgroep ook 3 à 5 keer per week. Niet iedereen kan elke dag tijd maken om te lopen.
Als je maar een beperkt aantal trainingsuren/dagen hebt dan is dit idd een goed schema

Ik werk 100% remote van thuis met enkel US collega’s dus elke dag lopen is voor mij niet zo moeilijk in te plannen 😉

Goh, ik loop al zeker 10 jaar besef ik onbewust maar dan eerder om enerzijds gezond te blijven anderzijds sportondersteunend maar nu heb ik al ff de smaak te pakken. Trok me weinig aan van schema's met gekende shin splits en runners' knee tot gevolg wel.

Ik heb nog zo veel vragen, maar wanneer is uw conditie daadwerkelijk verbeterd? Is dat pakweg bij een bepaalde snelheid - 5:30 bv - lopen in zone 3 voor 16km tov zone 4, ervan uitgaande dat de omstandigheden gelijk blijven.

Trouwens, wisten jullie dit?

Hoe begin je eraan als je bvb. 50 km per week doet?

Welke core en extra oefeningen doe je dan aan welke frequentie?

Trouwens een interessante vraag, worden je voeten groter van barefoot schoenen? Draag nu ern aantal maanden niks anders meer. Indruk dat mijn loopschoenen te klein zijn geworden sinds een paar weken.

Hoe begin je eraan als je bvb. 50 km per week doet?

Welke core en extra oefeningen doe je dan aan welke frequentie?

Trouwens een interessante vraag, worden je voeten groter van barefoot schoenen? Draag nu ern aantal maanden niks anders meer. Indruk dat mijn loopschoenen te klein zijn geworden sinds een paar weken.
* barefoot: geen flauw idee, misschien hebben anderen op dit forum ervaring
* core en extra oefeningen: doe ik eigenlijk niet, maar mijn lange duurlopen zijn vaak op "challenging" terrein dus ik heb wel het gevoel dan dat ik meer dan enkel mijn benen aan het trainen ben -> core/kracht doe ik echt niet graag dus zolang ik blessurevrij kan blijven weken van 80-100km doen zie ik er de noodzaak niet van in
* hoe bouw je op als je aan 50 per week zit: gewoon trager beginnen te lopen waardoor de belasting omlaag gaat, ook hogere pasfrequentie want hoe kleiner je passen hoe lager de impact op je lichaam, en dan voorzichtig het volume opbouwen hé.
Wat voor mij enorm heeft geholpen is het regelmatig inschrijven voor trails/ultra's zodat ik altijd iets heb om voor te "trainen" en naar uit te kijken, op die manier is het gemakkelijker om gewoon consistent te blijven trainen, en hoe meer je loopt hoe makkelijker het wordt

Terug
Bovenaan