Algemene Loopthread

In de HLN krant staat er weer zo'n uit de context gerukte zin
Met lopen of fietsen verbrand je geen vet en val je dus amper af.
Mmm ok ?? :)

Ah wel, dan is den Makila ne vette papzak met ne hele dikke buik maar wel met zeer dunne schrale armpjes en beentjes :)

Zoals gebruikelijk is HLN een gazet waar je de versie van vandaag al van kan gebruiken om je vis in in te pakken, in plaats van een krant van gisteren te gebruiken.

Desondanks zit er ergens een kern van waarheid in waar je over moet waken: wil je echt veel vet verbranden, dan geldt wel degelijk: you can't outrun a bad diet. Een goede dosis cardio zal helpen, maar je lichaam gaat zich ook aanpassen. Betrap mezelf daar ook vrij hard op: sportieve inspanning gedaan, wat gaan we nu doen? Lazy mode ipv huishoudelijke klusjes.

Kurz gesagt is bezig aan een serie van 2 video's hierover waarvan de eerste al uit is:

Zoals gebruikelijk is HLN een gazet waar je de versie van vandaag al van kan gebruiken om je vis in in te pakken, in plaats van een krant van gisteren te gebruiken.

Desondanks zit er ergens een kern van waarheid in waar je over moet waken: wil je echt veel vet verbranden, dan geldt wel degelijk: you can't outrun a bad diet. Een goede dosis cardio zal helpen, maar je lichaam gaat zich ook aanpassen. Betrap mezelf daar ook vrij hard op: sportieve inspanning gedaan, wat gaan we nu doen? Lazy mode ipv huishoudelijke klusjes.

Kurz gesagt is bezig aan een serie van 2 video's hierover waarvan de eerste al uit is:
Dit dus :D

Opmerking: Als ik tegen collega's zeg dat ik letterlijk in mijn leven 'nul' keer op dieet ben gegaan dan gelooft men mij niet.
Maar wat is diëten? Ik sport continue, ik ben veel actief bezig. Dat is ook een vorm van diëten he. Als je even veel verbrandt dan je eet + drinkt dan kom je dus niet bij.

M'n PR op de 10 miles geklopt, ondanks de hitte en een pittig parcours met best veel hoogtemeters (héél veel bergop en meer in het tweede deel van het parcours).

Een km of 2 voor de finish nog ingehaald door ene die er vol voor leek te gaan, terwijl ik dacht ik ga me gewoon content stellen met nu nog rustig uitlopen aan een iets rustiger tempo, PR was door een straffer begin toch al binnen: lag die gast wel op een tiental meter voor de finishlijn in het gras met de mensen van het Rode Kruis langs hem en even later afgevoerd met de ambulance... Hopelijk komt die terug oké, normaal wel denk ik dan, gewoon gepakt door de hitte denk ik maar toch...

Achteraf via via te horen gekregen dat die gast 42° temperatuur had en blijkbaar zei dat hij nog nooit zo'n lange afstand gelopen had... tja, geeft mij ergens wel schrik om achter de marathon aan te gaan... want nergens in mijn marathonschema staat een afstand langer dan 25km ofzo...
Ik snap dat voor de marathon deels nog, want het is zeer tijdsintensief om daarvoor te trainen natuurlijk. Maar voor een loopwedstrijdje van 10 miles zou je toch al een paar keer een vergelijkbare afstand in de benen mogen hebben.
Ook Tour van Spaen?

Achteraf via via te horen gekregen dat die gast 42° temperatuur had en blijkbaar zei dat hij nog nooit zo'n lange afstand gelopen had... tja, geeft mij ergens wel schrik om achter de marathon aan te gaan... want nergens in mijn marathonschema staat een afstand langer dan 25km ofzo...
Ik snap dat voor de marathon deels nog, want het is zeer tijdsintensief om daarvoor te trainen natuurlijk. Maar voor een loopwedstrijdje van 10 miles zou je toch al een paar keer een vergelijkbare afstand in de benen mogen hebben.

Tips voor marathon schema's? Niets langer dan 25? Raar toch?

Toen ik in 2017 een tijd net onder de 3u37 liep was mijn langste duurloop 32 km.

25 km was mijn langste trainingsafstand voor mijn 1ste marathon. Ik heb deze toen gelopen in 3u59min maar vanaf km 20+ heb ik afgezien gelijk de beesten. Bij mijn andere 3 marathons is dat afzien begonnen vanaf 30+ km.

Ik vind 25 km als langste LSD te krap. Uitlopen lukt dan wel maar .. dat is het dan ook. Alle ja ik kan alleen voor mijzelf spreken.

Laatst bewerkt:

Eén trage 27 km, en één simulatietraining van ongeveer 25 km aan marathontempo wel.

Misschien dat dit komt opdat ik op Trenara voor 5 trainingen per week gekozen heb en best wel veel kilometers vreet wanneer ik al mijn trainingen netjes doe, de vorige weken heb ik ze ook allemaal netjes gedaan, deze week door een combinatie van omstandigheden (ook extra sporten via boksen/fietsen).

En heb ook toegeven een paar sessies geskipt omdat ik in een vorige te hard gegaan was en dat voelde daags nadien...

mijn garmin stelde een recuploop aan 6m45/km voor voor vandaag... dat ga ik precies toch even negeren... voeten helemaal opgezwolllen vanmorgen en ook bizarre rode uitslag rond enkels, misschien van de warmte van gisteren?

anyway, om op positieve noot over Doto te eindigen: bevoorrading was weer absoluut top! Ik had geen honger meer 's avonds :biglaugh: (ook de vele mensen die vanalles aanboden op hun oprit was leuke bonus, dat maakt deze wandeling wel echt uniek vind ik)

Prijs voor grappigste bord langs de weg waren die sjarels op km80 met het bord "Het is nog heel ver"
Vorig jaar was er ene die om de hoek van de start een feestje aan het bouwen was op zijn oprit. Met een spandoek: 'VOLHOUDEN! NOG 99 KM!'

Deze editie vond ik 'GLIMLACHEN! GE HEBT ERVOOR BETAALD' de beste.

En welke knaltijden werden er gelopen in Spaen?

Start derde week van het trainingsschema, deze ochtend al een toertje gedaan en om 8u00 zat ik al op den bureau! Een unicum.

Mocht een onverwachte verhuis geen roet in het eten gegooid hebben, had ik aan de start van Trail Des Fantomes gestaan, geen idee wat ik daar kunnen doen had met dit weer. Gisteren dan maar op eigen houtje een tourtje uitgestippeld.

Plan: 24km LSD met wat trailstukjes, goed voorbereid met genoeg ingevroren drinkbussen, zonnecreme, eten, etc.

Realiteit: De 30°C was echt te veel en terug huiswaarts gekeerd na 15km. :laugh:

Eén trage 27 km, en één simulatietraining van ongeveer 25 km aan marathontempo wel.

Misschien dat dit komt opdat ik op Trenara voor 5 trainingen per week gekozen heb en best wel veel kilometers vreet wanneer ik al mijn trainingen netjes doe, de vorige weken heb ik ze ook allemaal netjes gedaan, deze week door een combinatie van omstandigheden (ook extra sporten via boksen/fietsen).

En heb ook toegeven een paar sessies geskipt omdat ik in een vorige te hard gegaan was en dat voelde daags nadien...
Allright, begin van de winter terug met regelmatig te lopen. Dan in 25 schema zoeken die combineerbaar is met mijn Garmin voor dan in het voorjaar 26 de marathon van Gent te doen.

De marathons in het buitenland Wss lastiger en niet makkelijk voor een ticket Wss? Parijs, Berlijn of Amsterdam, bv.

Allright, begin van de winter terug met regelmatig te lopen. Dan in 25 schema zoeken die combineerbaar is met mijn Garmin voor dan in het voorjaar 26 de marathon van Gent te doen.

De marathons in het buitenland Wss lastiger en niet makkelijk voor een ticket Wss? Parijs, Berlijn of Amsterdam, bv.
Dat geldt imo enkel voor Berlijn en London.
Frankrurt is een aanrader en ook Dusseldorf (wordt terug georganiseerd in 2025)

Ik ben aan het trainen voor een halve marathon te lopen tegen eind oktober. Is er iemand die rond die periode een leuk event weet waar ik mij eventueel voor kan inschrijven om het te proberen?

M'n PR op de 10 miles geklopt, ondanks de hitte en een pittig parcours met best veel hoogtemeters (héél veel bergop en meer in het tweede deel van het parcours).

Een km of 2 voor de finish nog ingehaald door ene die er vol voor leek te gaan, terwijl ik dacht ik ga me gewoon content stellen met nu nog rustig uitlopen aan een iets rustiger tempo, PR was door een straffer begin toch al binnen: lag die gast wel op een tiental meter voor de finishlijn in het gras met de mensen van het Rode Kruis langs hem en even later afgevoerd met de ambulance... Hopelijk komt die terug oké, normaal wel denk ik dan, gewoon gepakt door de hitte denk ik maar toch...

Belangrijker dan de lengte van je langste loop, is de duurtijd van je langste loop. En dan denk ik dat het heel verantwoordbaar is dat je niet boven de 25km zou gaan op training. Er zijn er genoeg die zweren bij een langste van 30km, en het is maar wat je wilt, maar als je daar 3-4u voor op je benen staat door het traag te doen, denk ik dat het nut heel wat minder wordt.

Zeker als je denkt aan genoeg drinken (maar niet te veel) en zinnig omspringen met je krachten, hoef je je zeker geen zorgen te maken over die 25km als langste, integendeel.

En welke knaltijden werden er gelopen in Spaen?

Start derde week van het trainingsschema, deze ochtend al een toertje gedaan en om 8u00 zat ik al op den bureau! Een unicum.
Ikzelf meegedaan met de 10km omdat de 10 miles om 10u begon en dat was te vroeg gezien m'n "supporters" dan nog lagen te slapen. :unsure: .

10,5 km was het uiteindelijk geworden op 53:28, helaas 5 seconden boven m'n gewenst tempo maar ach (5:05).

Hartslag was al te hoog door de zenuwen vooraf en de toch opzwepende beats vooraf, en ik wilde geen hartslag +170 :unsure:

Ik probeer toch mijn lange duurlopen op te bouwen tot 32km. Gewoon mentaal al geeft dit me meer vertrouwen aan de start van een marathon.
Hier bouwde ik mijn wekelijkse duurlopen ongeveer op in trapjes van: 18 - 21 - 24 - 21 - 25 - 28 - 32 en 2 weken taperen.

Mijn marathonschema van Stryd breidde gewoon (quasi) elke week 10 minuten uit in de lange loop. En dat ging op zich wel. Laatste loop had 3u moeten zijn, volgens mijn CP was dat een goeie 35km geweest. En dat was 2 weken voor de eigenlijke wedstrijd. Op zich is tijd wel veel beter dan kilometers, want een 30km is toch heel verschillende qua inspanning voor verschillende mensen.
Helaas m'n voet overbelast na de voorlaatste lange run, hoewel ik er tijdens het lopen niks van voelde. En dat heeft me ook de wedstrijd gekost 😥

Belangrijker dan de lengte van je langste loop, is de duurtijd van je langste loop. En dan denk ik dat het heel verantwoordbaar is dat je niet boven de 25km zou gaan op training. Er zijn er genoeg die zweren bij een langste van 30km, en het is maar wat je wilt, maar als je daar 3-4u voor op je benen staat door het traag te doen, denk ik dat het nut heel wat minder wordt.

Zeker als je denkt aan genoeg drinken (maar niet te veel) en zinnig omspringen met je krachten, hoef je je zeker geen zorgen te maken over die 25km als langste, integendeel.
Het belangrijkste is de conditie, uw lichaam gewend laten geraken aan 'lopen / de langere afstanden' en uw lichaam gewend maken aan 'correct energie / voeding opslaan' he. Alle ja toch voor gewoon een marathon uit te lopen. (Niet op snelheid)

Terug
Bovenaan