Nu moe tik wel zeggen... "ik eet niet graag yoghurt, en ik heb eiwitten te kort", en dan als oplossing een totaal andere voeding, waarbij je ook het calorieaantal enorm aanpakt. Je wilt ook ineens dat hij afvalt, en je zegt dat de prestaties niet super zijn, waar ik allebei niet meteen iets van lees bij Makila. En een deel van de aanpassing is tòch iets eten waarvan hij op voorhand aangaf het niet door de keel te krijgen...
Allemaal omdat je geen "supplementen" wilt? Ik pak ook een whey-shake, zeker op dagen dat ik weet dat ik laag in de eiwitten zit, en/of zware inspanningen heb gedaan. Zo cruciaal is het niet om die heel hoog te houden, maar voor mij is het puur om 2 overwegingen: gemak en prijs. Het is een pak minder kostelijk om zo'n tonnetje bij XXL Nutrition, 6D of Farmaline te laten komen, dan om telkens potjes (lekkere) skyr mee te pakken. We gaan niet doen alsof elke ochtend 200g skyr en 100g blauwe bessen hetzelfde kost als een pannenkoek. En het gebruiksgemak: poedertje, water, schudden, drinken, genoeg proteïnes binnen. Niks tellen, niks extra bijvoegen.
Daarom is dat niet voor iedereen, maar het is ook niet dat je echt tekorten eet voor een normale mens en je dieet totaal moet omgooien. Het kan ook gewoon zijn als extraatje voor de zekerheid.
Edit: ivm de discussie hierboven, ik vind de tip van Science of Sports wel goed daarin: fuel for the task at hand. Als ik niet speciaal iets ga doen, is het havermout en een koffie, meestal voor de trage loop, soms erna. Als ik tempoduur of intervallen heb, kan het zijn dat het een boterham wordt met pindakaas en confituur. Als ik pas 's middags ga lopen, is het m'n gewone havermout, maar eet ik wel een banaan een uur ervoor.