Dat klopt dus echt niet, toch niet op die manier en niet op het vlak van een soort "gemiddelde balans" die het beste zou zijn voor iedereen.
En ongevraagd 'tips' geven over calorieën beperken en gewicht verliezen kan evenzeer gevaarlijk of misschien zelfs maar gewoon averechts werken. Staat nog los van het feit dat de tips expliciet gaan over wat hij aangaf niet te gaan doen, dus hoe duurzaam het zou zijn als hij het nu plots wel eens zou proberen is toch ook de vraag.
Maar het staat toch niet ter discussie dat een hoger vetpercentage gelijk staat aan een hoger gewicht en dat gewicht een limiterende factor is?
Het verschil tussen 25% en 15% vetpercentage is gewicht dat je meezeult waar je niks mee bent. Als jij dus met gelijke spiermassa van 25 naar 15% vet kan gaan dan zal het resultaat zijn dat je beter zal kunnen presteren. We spreken hier niet over topsporters die van een zeer laag vetpercentage gewicht willen verliezen en dus ook spiermassa gaan verliezen.
Ongevraagde tips om gewicht te verliezen en calorieën te beperken vind ik nu toch wel sterk.
Naar mijn mening als je vraagt naar trainingsadvies om sneller te worden of welke superschoenen je moet kopen vraagt dan is mijn reactie start eerst met uw voeding te verbeteren.
Daarmee kan je al met vrij simpele ingrepen veel rendement halen.
Daarmee zeg ik niet eet nooit frieten, ga zwaar in calorietekort en probeer zoals een Spartaan u alles te ontzeggen. Allesbehalve.
Het is meer kies misschien voor een meer gebalanceerd ontbijt en middagmaal, die even hard uw hongergevoel zal stillen maar wel misschien als resultaat heeft dat je daardoor beter kan presteren en wat gewicht kwijtspeelt.
Dus eigenlijk gebruik ik enkel het verkeerde woord maar doe ik het voor de rest correct?
Ik train niet nuchter hé: het ontbijt is skyr + blauwe bessen + gebroken lijnzaad, de avond ervoor heb ik mijn hoofdmaaltijd gegeten dus ik ga voor een loopje van 10 km nooit "leeg" vallen.
Verder train ik op lange afstand altijd zoals voor een wedstrijd: met gels etc en zoveel mogelijk eten.
Maar op een ultra voldoende fuelen tot het einde is een utopie, dat lukt gewoon niet, dus dat je glycogeen op den duur leeg gaat zijn is een feit, dus is dat trainen met "lage glycogeen" toch gewoon wel nuttig?
Ik ken trouwens wel enkele US ultrarunners die 250-300km wedstrijden gewonnen hebben die wel effectief nuchter trainen... dus zijn die dan zo mis?
Ik denk dat we elkaar gewoon niet goed begrijpen.
Wat ik wou zeggen is dat je uw lichaam niet kan trainen om meer vet te verbranden door het te dwingen dat te moeten doen door fasted te trainen.
Wat je wel kan is het mentale aspect trainen door fasted te trainen, maar het nut daarvan is in feite beperkt. Je kan dat nog veel doen, hard afzien en het herkennen, maar in wedstrijd als je het voorhebt doet het nog altijd pijn en zal je nog altijd onherroepelijk moeten afzwakken.
En bij profs zie je het inderdaad soms nog, ook al zegt de wetenschap dat het gewoon niet verstandig is. Het mentale speelt bij een prof ook een grote rol, “ ja maar wat als ik dat nooit op training heb ervaren, hoe reageer ik dan erop in wedstrijd?”.
Het is een misvatting dat door altijd zeer goed te eten tijdens het trainen dat je het lichaam lui maakt en het daardoor geen vet zal verbranden.
Goed fuelen heeft net veel voordelen naar prestaties en herstel wat alleen maar de effecten van trainen ten goede komt.
Af en toe eens fasted trainen kan, maar dan moet je de afweging maken of de nadelen opwegen tegen de mentale voordelen.
Of fuelen tijdens een ultra een utopie is dat laat ik in het midden. Dat hangt van veel factoren af, maar alles start met een goeie fueling strategie en voldoende training om maximale opname te bekomen.
Als je start met een 30g/h strategie dan ben je op voorhand al verloren natuurlijk.
Al is het uiteraard wel zo dat op bepaalde wedstrijden net het onderdeel de onmogelijkheid om deftig aan voedsel te raken er bewust in gestoken wordt. Iets wat ondenkbaar op een triathlon of een fietsevent is.