Voltijds werken en studeren

Sinds wanneer werk je, heb je contactmomenten en wat is je leeftijd?
Ik zal begin september beginnen werken ongeveer 8u per dag en 3 dagen in de week. Ik heb een aantal contactmomenten, maar hoeveel weet ik nog niet. En mijn leeftijd is 21.

Voorwaarde om als student te werken is dat studeren jouw hoofdactiviteit is, maar ik twijfel of het bij mij wel het geval is.

Ook al is dit topic al enkele maanden oud, ik ga mijn ervaring neerpennen omdat ze voor anderen misschien van waarde kan zijn.

Ik combineer nu al twee en een half jaar full time werken met een bachelor vastgoed in afstandsonderwijs (ik ben dus géén werkstudent), en ik neem daarbij telkens +/-30 studiepunten op per studiejaar. Binnenkort ga ik afzwakken naar 32u of zelf 25u om nu in drie jaar tijd de resterende 108 studiepunten (enfin, dat is wat ik verwacht dat er overblijft na de resultaten van mijn herexamens) af te werken.

Is wat jij nu gaat proberen haalbaar? Ja, maar weet dat er altijd onverwachte zaken op je pad kunnen komen en dat het mentaal niet evident zal zijn. Altijd leuk als je met projecten en dergelijke andere studenten leert kennen en je elkaar een beetje kan motiveren. Ik heb er al véél zien stoppen, en ben blij dat ik bewust kies voor een 15-tal studiepunten per semester in plaats van op te branden. Zoals @JPV zegt, alles kan en tis maar wat je er voor wil opofferen, maar of het je mentale gezondheid / gezin / ... waard is, moet je je toch goed bedenken. Door te doseren kan je meestal nog balans vinden. Hobby's en reizen heb ik hoe dan ook moeten schrappen de laatste twee jaar.

Zoals eerder vermeld, bekijk zeker je VOV en weet dat aanwezigheid in lessen NIET altijd verplicht is, de uitleg daarrond is soms vaag vanuit het standpunt van de werkgever die soms nog uitgaat van oude regelingen.

De volgende opleidingen geven recht op VOV:

Wat je ook zeker niet mag vergeten is kijken naar de Vlaamse opleidingscheques, op 5 minuten aangevraagd en in je mailbox en scholen aanvaarden die uiteraard om (een deel van) je inschrijvingsgeld te betalen. https://www.vlaanderen.be/opleidingscheques-voor-werknemers

Succes!

Laatst bewerkt:
Ook al is dit topic al enkele maanden oud, ik ga mijn ervaring neerpennen omdat ze voor anderen misschien van waarde kan zijn.

Ik combineer nu al twee en een half jaar full time werken met een bachelor vastgoed in afstandsonderwijs (ik ben dus géén werkstudent), en ik neem daarbij telkens +/-30 studiepunten op per studiejaar. Binnenkort ga ik afzwakken naar 32u of zelf 25u om nu in drie jaar tijd de resterende 108 studiepunten (enfin, dat is wat ik verwacht dat er overblijft na de resultaten van mijn herexamens).

Is wat jij nu gaat proberen haalbaar? Ja, maar weet dat er altijd onverwachte zaken op je pad kunnen komen en dat het mentaal niet evident zal zijn. Altijd leuk als je met projecten en dergelijke andere studenten leert kennen en je elkaar een beetje kan motiveren. Ik heb er al véél zien stoppen, en ben blij dat ik bewust kies voor een 15-tal studiepunten per semester in plaats van op te branden. Zoals @JPV zegt, alles kan en tis maar wat je er voor wil opofferen, maar of het je mentale gezondheid / gezin / ... waard is, moet je je toch goed bedenken. Door te doseren kan je meestal nog balans vinden. Hobby's en reizen heb ik hoe dan ook moeten schrappen de laatste twee jaar.

Zoals eerder vermeld, bekijk zeker je VOV en weet dat aanwezigheid in lessen NIET altijd verplicht is, de uitleg daarrond is soms vaag vanuit het standpunt van de werkgever die soms nog uitgaat van oude regelingen.

De volgende opleidingen geven recht op VOV:

Wat je ook zeker niet mag vergeten is kijken naar de Vlaamse opleidingscheques, op 5 minuten aangevraagd en in je mailbox en scholen aanvaarden die uiteraard om (een deel van) je inschrijvingsgeld te betalen. https://www.vlaanderen.be/opleidingscheques-voor-werknemers

Succes!
Bedankt om jouw ervaring mee te delen. VOV zal ik zeker en vast doen als ik opteer om als gewone werknemer te werken. De Vlaamse opleidingscheques moet ik even bekijken.

Ik heb zelf ervoor gekozen om +- 30sp op te nemen verspreid over de 2 semesters. Ik ben ook iemand die geen sociaal leven heeft dus op dat vlak is het geen probleem voor mij (buiten gaming en Kdrama's zitten te kijken :)). Ik heb echt interesse in mijn vakgebied en wil mezelf ontwikkelen. Ik heb ook heel wat vrijstellingen en voorkennis uit mijn vorige opleiding dus de vakken die ik ga zien zal niet nieuw zijn. Enkel de taalvakken zullen een beetje zwaar doorwegen maar met goede planning en discipline zal het wel in orde komen hopelijk.

Ik zal begin september beginnen werken ongeveer 8u per dag en 3 dagen in de week. Ik heb een aantal contactmomenten, maar hoeveel weet ik nog niet. En mijn leeftijd is 21.

Voorwaarde om als student te werken is dat studeren jouw hoofdactiviteit is, maar ik twijfel of het bij mij wel het geval is.
De wetgeving rond studentenjob is best flou. Maar in jouw geval ben je werkstudent, geen jobstudent.

Terug
Bovenaan