Algemene Loopthread

Hoe ligt het daar eigenlijk gesteld qua parcours?

Vandaag wat hoogtemeters opgezocht hier in de streek maar de singletracks waren extreem drassig en volledig kapot getrapt door passanten. Viel dik tegen en als dat binnen drie weken in Houffalize ook van dat zal zijn, ga ik mijn eindtijd wat moeten verhogen. Niet dat de tijd uitmaakt maar goed. :biglaugh:
Vond het een ideaal parcours en niet zo technisch als pakweg de GTLC. Toegankelijk voor iedereen eigenlijk.

met 13 minuten extra doorduwen had je hem gelopen he :p

Ik heb woensdagochtend een lactaat test gepland en ben al sinds vrijdag serieus verkouden :wallbash:
Zal die moeten verplaatsen maar dan is het meteen alweer bijna een maand verder, en kom ik net van reis terug dus echt fit zal ik dan ook niet zijn...

Dus half ziek of x-aantal kilo erbij zijn de opties momenteel :unsure:
Uiteindelijk toch de test gedaan, verkoudheid was zo goed als weg. Achteraf gezien denk ik ook niet dat het veel invloed gehad heeft.

Resultaat was een bevestiging dat ik toch redelijk juist aan het trainen ben qua tempo en zone's en dat mijn doel (HM Brugge in minder dan 2u) toch nipt haalbaar moet zijn.

Een echte top marathon loper ga ik nooit worden, maar die ambitie is er ook niet :D
Daarvoor moet er nog een kilo of 10-15 af ook, ooit misschien :unsure:

Gisteren weer 10 minuten langer gelopen op de lange loop dan de vorige keer. Op zich ging het vlotjes, 2u25 - goeie 28km. Maar ik krijg wel telkens last van redelijk stijve kuiten, vooral aan de rechterkant, rond ne kilometer op 22-23. Niet dat ik plots helemaal verkramp, maar aangenaam is anders het laatste halfuur :scream:. Tips om zoiets te vermijden, of is mijn lichaam gewoon niet klaar om langer dan een halve marathon te lopen? :p

Gisteren weer 10 minuten langer gelopen op de lange loop dan de vorige keer. Op zich ging het vlotjes, 2u25 - goeie 28km. Maar ik krijg wel telkens last van redelijk stijve kuiten, vooral aan de rechterkant, rond ne kilometer op 22-23. Niet dat ik plots helemaal verkramp, maar aangenaam is anders het laatste halfuur :scream:. Tips om zoiets te vermijden, of is mijn lichaam gewoon niet klaar om langer dan een halve marathon te lopen? :p
Kan het zijn dat je te snel nog een 10 minuten langer hebt gelopen tov de vorige keer dat je langer hebt gelopen?

Eerste keren dat ik 2h liep last gehad van mijn benen, laatste 2 keren niets meer van last gehad en ben nu aan het zien om langer te lopen.

Kan het zijn dat je te snel nog een 10 minuten langer hebt gelopen tov de vorige keer dat je langer hebt gelopen?

Eerste keren dat ik 2h liep last gehad van mijn benen, laatste 2 keren niets meer van last gehad en ben nu aan het zien om langer te lopen.
Was exact 2 weken na de vorige sessie van 2u10.
Zal eens kijken wat het komende maandag geeft. Dan staat er een 2u30 in't schema :]

Morgenavond is het zo ver. Dan onderneem ik mijn eerste poging op een marathon (Nacht van Vlaanderen). Het doel is om uit te lopen onder de 4u.
Ik ben van plan om gewoon een flipbelt te dragen met 300ml water (met wat zout in) + 8 gelletjes (om de 25 min). De rest van vochtinname zou ik doen bij de bevoorradingen (om de 5 km).
Je kan ook je voeding op voorhand afgeven om klaar te zetten aan de bevoorrading, maar dat lijkt me zo chaotisch eens daar?

Zijn er nog andere tips die jullie kunnen aanraden?

Je kan ook je voeding op voorhand afgeven om klaar te zetten aan de bevoorrading, maar dat lijkt me zo chaotisch eens daar?

Is alleen maar echt nuttig als je specifieke drank klaarmaakt lijkt me. Voor voedsel, als je goed bent met gels, lijkt mij dat weinig nuttig.

Drink niet al lopende uit de bekertjes aan de drankpost, de helft klotst eruit. 2 seconden stilstaan maakt niet uit.
Start ongeveer waar je moet staan naar beoogde tijd, zorgt ervoor dat je rustiger kan lopen zonder dat er continu volk u voorbijsnelt of dat jij moet inhalen.
Probeer niet te krampachtig aan pacers vast te hangen als er teveel gedrang is, want kan resulteren in stevige tussensprintjes om als de pacergroep in lint gaat terug bij te benen. En die ga je dan weer bekopen.
Als je je echt goed voelt de eerste helft: top, maar probeer echt niet boven je beoogde tempo te lopen. Het is ENORM verleidelijk maar je moet zeker tot halverwege het gevoel hebben dat je nog een stuk sneller zou kunnen. Geloof me vrij: dat gevoel gaat over en dan ga je wel blij zijn dat je gespaard hebt :)

Morgenavond is het zo ver. Dan onderneem ik mijn eerste poging op een marathon (Nacht van Vlaanderen). Het doel is om uit te lopen onder de 4u.
Ik ben van plan om gewoon een flipbelt te dragen met 300ml water (met wat zout in) + 8 gelletjes (om de 25 min). De rest van vochtinname zou ik doen bij de bevoorradingen (om de 5 km).

Hou je hartslag wat in het oog: de eerste 25 km zou je niet het gevoel mogen hebben dat het lopen véél moeite kost... vanaf km 30 is het lastig voor iedereen ;)

succes!!

Hou je hartslag wat in het oog: de eerste 25 km zou je niet het gevoel mogen hebben dat het lopen véél moeite kost... vanaf km 30 is het lastig voor iedereen ;)

Trainen op marathontempo voelt nu niet direct aan als geen moeite, maar ik snap uw insteek :P

Mijn tip zou zijn om niet te vertrouwen op Pacers maar zelf uw eigen pacing te doen. Je zal altijd wel ergens iemand vinden waarmee je samen kan lopen, dus alleen loop je toch sowieso nooit.

Trainen op marathontempo voelt nu niet direct aan als geen moeite, maar ik snap uw insteek :p

Mijn tip zou zijn om niet te vertrouwen op Pacers maar zelf uw eigen pacing te doen. Je zal altijd wel ergens iemand vinden waarmee je samen kan lopen, dus alleen loop je toch sowieso nooit.
Toen ik mijn PR op de marathon liep heb ik echt wel de eerste 25km met 2 vingers in de neus comfortabel mijn marathontempo kunnen aanhouden, hartslag redelijk constant, ik voelde duidelijk dat ik sneller kon, maar heb mij aan mijn MT gehouden.
Vanaf km 32 was het moeilijk en laatste 2 km waren echt op limiet om niet in gigantische kramp te schieten.

Nu trails en ultra's dus ander soort pijn :)

Houdt er rekening mee dat de kans bestaat dat je na gelleke nummer 6 (Indien 60 gram gels) het gewoon niet meer binnenkrijgt en je moet overschakelen op 'zuiver' sportdrank en een stukje banaan of zo (wat ook gewoon goed is, iets is beter dan niks). Sla niet in paniek als dit gebeurt. Rustig blijven.

Toen ik mijn PR op de marathon liep heb ik echt wel de eerste 25km met 2 vingers in de neus comfortabel mijn marathontempo kunnen aanhouden, hartslag redelijk constant, ik voelde duidelijk dat ik sneller kon, maar heb mij aan mijn MT gehouden.
Vanaf km 32 was het moeilijk en laatste 2 km waren echt op limiet om niet in gigantische kramp te schieten.

Nu trails en ultra's dus ander soort pijn :)
In 2017: Na km 25 was ik nog in volzinnen aan het praten met iemand (wat eigenlijk een klein foutje was want daar verspeelde ik dus energie) en ik liep op dat ogenblik gemiddeld 4:55 (doeltijd was aan tempo 4:59 dus dat was ideaal hé). En toch heb ik mijn doeltijd toen niet gehaald. 1 nuance: Het was wel te Brussel (veel bergop en bergaf)

Maar inderdaad ik heb toen wel mijn PR gelopen.

Ah juist ja jij waart daar ook. We hebben elkaar toen kort nog gesproken aan de start :D Waar is de tijd gebleven?

Laatst bewerkt:
Houdt er rekening mee dat de kans bestaat dat je na gelleke nummer 6 het gewoon niet meer binnenkrijgt en je moet overschakelen op sportdrank en een stukje banaan of zo (wat ook gewoon goed is, iets is beter dan niks). Sla niet in paniek als dit gebeurt. Rustig blijven.

In principe pak je maar 60g per uur met 2 gels (als je 30g gels pakt). Dus waarom je het niet meer zou binnenkrijgen zie ik niet direct in.
Ik ga er toch vanuit dat je meermaals geoefend hebt met voeding nemen tijdens training en je dus ook wel getraind bent om meerdere gels per training te eten.
8 gels is ook maar 480ml over 4u, dus het is ook niet dat uw maag er vol van kan zitten.

In principe pak je maar 60g per uur met 2 gels (als je 30g gels pakt). Dus waarom je het niet meer zou binnenkrijgen zie ik niet direct in.
Ik ga er toch vanuit dat je meermaals geoefend hebt met voeding nemen tijdens training en je dus ook wel getraind bent om meerdere gels per training te eten.
8 gels is ook maar 480ml over 4u, dus het is ook niet dat uw maag er vol van kan zitten.
Ik oefende tussen 2014 en 2017 daar quasi elke lange duurloop op. En toch had ik daar 4 marathons op 4 last van (Na ruim 30+ km) terwijl ik daar op training NOOIT last van had.

Op een gegeven moment kreeg ik dat met de grootste moeite nog binnen.
Een kennis die ook veel marathons loopt heeft daar trouwens ook last van.

Waarschijnlijk een combinatie tussen heel moe zijn (de inspanning) een gevoelige maag (stress) enzovoorts ... who knows?

Dat jij en 9 op 10 lopers daar géén last van hebben geloof ik best maar ik geef het maar mee dat je dan niet in paniek moet slaan en rustig blijven. Je moet je eigen ding doen en dan komt het wél goed.

Oh wacht even! Mijn excuses :D Ik neem SIS gellekes in. Die zijn 60g per stuk. En na gelleke nummer 5 (elke 6-7 km 1 gel) kreeg ik er last van :tongue:

Laatst bewerkt:
Oh wacht even! Mijn excuses :D Ik neem SIS gellekes in. Die zijn 60g per stuk. En na gelleke nummer 5 (elke 6-7 km 1 gel) kreeg ik er last van :tongue:
Voor alle duidelijkheid sprak ik over 30g koolhydraten gels :P
Meestal spreekt men over het aantal koolhydraten als het over sportvoeding aankomt, en niet het totale gewicht van het product. Het gaat dan over hoeveel koolhydraten je per uur kan opnemen en omzetten in uw lichaam.
Zo is 60g koolhydraten vrij "normaal" en kan je vrij makkelijk wegkrijgen. Ga je naar 90g en zelfs 120g/u dan moet je echt specifiek daarop trainen en dus train the gut doen.

Terug
Bovenaan