Zelf aan te raden.Dus het is echt zinvol zo'n trage trainingen te doen en tegelijkertijd er nog evenveel qua conditie op vooruit te gaan?
Zoek het 80/20 principe even op.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Zelf aan te raden.Dus het is echt zinvol zo'n trage trainingen te doen en tegelijkertijd er nog evenveel qua conditie op vooruit te gaan?
Dus het is echt zinvol zo'n trage trainingen te doen en tegelijkertijd er nog evenveel qua conditie op vooruit te gaan?
Zeker weten. Het is zelfs minder zinvol om snelle trainingen als hoofdmoot te doen, en een zekere weg naar blessures.Dus het is echt zinvol zo'n trage trainingen te doen en tegelijkertijd er nog evenveel qua conditie op vooruit te gaan?
Werken die niet al jaaaaaaren nauw samen?EnergyLab is blijkbaar overgenomen door Golazo![]()
Sterk. Ik loop 4:50 op 1000 meter.Gisteren 5de geworden op m'n eerste pistemeeting op de 1500m in 4min50. Smaakt naar meer!

18,50 km - HR 157 (zone 3) - tijd 1:44:14 (5:38). Mmm niet slecht maar met iets koudere temperaturen had de HR lager geweest.
Dat komt overeen met een tijd van net onder 1:53 op de 20 km maar het was dan ook nog geen wedstrijd. Er zit nog marge op de HR.
Ik heb besloten van inderdaad daar de vlaggen van 1:50 te volgen en dan zien we wel. Maar eerst nog 2 weken taperen.
Ik had een trainingschema gevolgd voor de 10 miles. Op 26 mei is de 20 km van Brussel. (5 weken waarvan 1 week herstel & 2 weken taperen).Dat was dan een wedstrijdsimulatie?
Want als je nu 1u44 op 18,5km loopt op training dan moet in een wedstrijd 1u50 op 2km toch geen enkel probleem vormen?
Dus ofwel loop je te traag in je wedstrijd, ofwel veel te snel in uw training.
Let wel op. De 20 km van Brussel is veel op en af. De training was een vlak parkoers. Maar normaal gezien moet het wel lukken.Dat was dan een wedstrijdsimulatie?
Want als je nu 1u44 op 18,5km loopt op training dan moet in een wedstrijd 1u50 op 2km toch geen enkel probleem vormen?
Dus ofwel loop je te traag in je wedstrijd, ofwel veel te snel in uw training.

Ik heb ook een 1500 gelopen dit weekend, het was een verplicht nummer als invaller op een interclub. Met mijn training van de laatste tijd (veel intervals @1500 pace) is het geen verrassing dat ik wel een PB heb gelopen (4:29). Ik heb ook m'n wagonnetje aangehaakt bij iemand die een oké tempo leek te lopen en ben pas met nog 300 meter te gaan echt gelost. Op training lijkt het steeds onmogelijk om dat tempo 1500m aan een stuk te kunnen vasthouden, maar het is vandaag toch gelukt, dus nu heb ik de bevestiging dat ik aan het juiste tempo aan het trainen was.Gisteren 5de geworden op m'n eerste pistemeeting op de 1500m in 4min50. Smaakt naar meer!

Ik ben na de wedstrijd naar de zijkant van de piste gestrompeld, heb me op de grond gesmeten en heb een tijdje (1 of 2 minuten, geen idee) liggen bekomen voor ik weer bij zinnen was. Er stond blijkbaar volk rond me te vragen of alles oké was, maar dat heb ik gewoonweg niet bewust gehoord.
Het diep kunnen gaan zit dus zeker meer dan oké, da's een dikke opsteker, want dat lukte me enkele maanden geleden niet zoals ik hier al eens bedocumenteerd heb. 
Op de 800m is dat gebrek aan duurvermogen veel minder erg.Ik had een trainingschema gevolgd voor de 10 miles. Op 26 mei is de 20 km van Brussel. (5 weken waarvan 1 week herstel & 2 weken taperen)
Voor die cols die hem in Brussel te wachten staan...En waarom taper je precies 2 weken?
Ik loop nu nog 2 weken vol door. De gaskraan gaat volledig open en elke dag vanaf vandaag tem 26 mei loop ik het snot uit mijne mond.En waarom taper je precies 2 weken?

Hangt er maar vanaf hoe je taperen omschrijft, hè.En waarom taper je precies 2 weken?

Ik vind het lastig om te bepalen hoe je trainingen aanpakt tussen twee wedstrijden in die kort na elkaar vallen. Iedereen moet voor zichzelf uitmaken wat dan het beste werkt voor hem / haar. Iedere loper is ook anders.Hangt er maar vanaf hoe je taperen omschrijft, hè.
Trouwens, 4w tussen de twee wedstrijden excl recuperatie & taper, dan lijkt het me net de aangewezen methode om te trainen, met redelijk veel intensieve stukken erin te stoppen en de 80/20 ff te laten varen. VO2max en eventueel fatigue resistance, beetje intervalprikkels en tempoloopjes op net onder wedstrijdtempo. Zo zou ik het wel aanpakken. Natuurlijk met overbelasting in het achterhoofd en niet te zot doen, dus totale belasting gelijk houden met daarvoor. Dat betekent dus km's en/of aantal keer gaan lopen drukken.
Dat is ook lastig! Heb daar ook over zitten denken met KOTK-10M. Daartussen zat ook net 5w, geloof ik.Ik vind het lastig om te bepalen hoe je trainingen aanpakt tussen twee wedstrijden in die kort na elkaar vallen. Iedereen moet voor zichzelf uitmaken wat dan het beste werkt voor hem / haar. Iederen loper is dan anders.
Door traag te lopen, kun je vaak iets langer lopen. En daar zit de clou: dat langer lopen gaat zorgen voor betere doorbloeding, betere zuurstoftoever naar je spieren, betere basisconditie. Dat is de onderste trede van je piramide. Daarboven komt de sportspecifieke fitheid (tempohardheid...) en het tipje is de sportspecifieke vaardigheden. Bij het lopen heb je dat niet zo, maar dat is je techniek, misschien pasfrequentie op racetempo etc. Eerst moet de onderste in orde zijn voor je aan de bovenste echt gaat sleutelen.