Algemene Loopthread

Ik ben het op zich met het meeste van MrKendl wel eens, hoewel ik nog altijd niet akkoord ga met het zogenaamde verschil tussen een daadwerkelijk gemeten grootheid van een pedaal vs een daadwerkelijk gemeten grootheid (versnelling) van een schoen, maarbon :p Tot op zekere hoogte is dat niet meer dan semantiek. Ik wou alleen maar even aanduiden dat het verschil niet zo zwart-wit is als wel vaak wordt aangegeven: het ene is berekenen en het andere meten. Bwa :)

Maar de grote beperking van Stryd is zeker de ondergrond. En dat zeggen ze zelf ook. Een ondergrond zal nooit in rekening worden gebracht, en zodra je wisselt van ondergrond in die mate dat het verschil maakt in je prestatie (aangestampt pad vs asfalt maakt nu niet veel uit), zijn de loopjes niet meer met elkaar te vergelijken. Als je altijd loopt op zand, kun je er niet plots iets uithalen over je prestaties op asfalt, of omgekeerd.

Schoenen, dat is een beetje relatiever, maar hier geldt voor een stuk hetzelfde. Ik heb een wedstrijdschoen en een gewone schoen. Dat ontloopt elkaar niet zo veel bij mij dat het echt merkbaar wordt. Maar bij het Strydprotocol horen de maandelijkse testloopjes. Die doe ik ook altijd op m'n wedstrijdschoen, net zoals ik hoogintensieve trainingen ook op wedstrijdschoenen doe. Dus daar merk ik geen problemen: de wattages die Stryd aangeeft en targets voor wedstrijden zijn voor 90% gebaseerd op die testloopjes en dus de wedstrijdschoen.
Daarover gesproken: gisteren had ik weer zo'n 10 minuten test. Ik dacht dat de 20'-test een hel was, maar eigenlijk is de 10'-test nog erger :D De 5' wandelen nadien is welgekomen, amai :D

Nog mensen hier die zondag de halve marathon van Gentbrugge lopen?
Neen dat komt te vroeg voor mij. Vorig jaar heb ik door een rugblessure terug vanaf nul moeten starten en heb ik vooral terug hard gewerkt aan de basisconditie (die nu daardoor wel terug redelijk is MAAR nog steeds niet goed genoeg) en dan kan ik morgen daar echt niks komen doen.

De 10 miles wordt hier mijn eerste wedstrijd.

Laatst bewerkt:
Deze morgen de race sim voor Gent gedaan. 26K inclusief warmup, cooldown en een halve marathon op marathon tempo.

Bedoeling dat je deze met vermoeide benen loopt, gisteren nog een stevige training gedaan en ik voelde dat dan ook al vrij snel in de benen.

Niettemin 5:23/km gemiddeld gelopen, zonder verval, waar beoogd tempo 5:28 was. En meteen ook PR op de HM met 46 seconden verbeterd.

Signalen staan dus op groen voor binnen 2 weken. Ook bewust niet met de Carbons gelopen maar met de Rincons, dus daar zit ook nog wel wat winst in.

Het grootste werk zit erop. En nu taperen 🙂

Hier is de hoop sinds vandaag ook terug om de marathon in Parijs te finishen.
Al sinds januari ben ik wat aan het sukkelen, waarschijnlijk toch wat overtraining… Maar het lukte me toch tot 3 weken geleden om mijn schema te blijven volgen. De laatste 3 weken heb ik me beperkt tot 1 kort loopje en 1 langer loopje te combineren met wat fietsen. Ik had echt last aan mijn rechterbeen/onderrug.
Maar vandaag was de eerste dag dat is echt niets voelde tijdens het lopen (25km) en dinsdag heb ik al een afspraak bij de kiné. Hopelijk kunnen ze me dus wat helpen en kan in volgende 2 zondagen opbouwen richting 32km. Maar ik wordt toch voorzichtig positief. Oef!
Mijn doel om 3u15 te lopen heb ik wel al lang overboord gegooid! Het zal waarschijnlijk toch net <5min/km zijn. Sneller zal ik niet durven starten tenzij in mijn kortere loopjes plots pijnloos terug richting 4:30 te gaan.

Gemiddelde snelheid

November - 5:33 (toen was ik wel in mijn beste vorm sinds lang)
December - 5:51 (te veel liggen zuipen lol)
Januari - 5:41
Februari - 6:39
Maart (tot op heden) - 6:31

Ik haat (heel) traag lopen maar nu met mijn nieuw schema probeer ik dat wel zoveel mogelijk te doen.
Het is namelijk mentaal toch wel erg lastig. Mijn verstand zegt continue: "Makila! Je snelheid is afgebot, je wordt elke dag trager en trager!"

Maar dat is fake en dat is eigenlijk niet de waarheid. Ik ben vermoedelijk (misschien nog niet sneller omdat het daarvoor nog te vroeg is maar) minstens even snel.

Laatst bewerkt:
Gemiddelde snelheid

November - 5:33 (toen was ik wel in mijn beste vorm sinds lang)
December - 5:51 (te veel liggen zuipen lol)
Januari - 5:41
Februari - 6:39
Maart (tot op heden) - 6:31

Ik haat (heel) traag lopen maar nu met mijn nieuw schema probeer ik dat wel zoveel mogelijk te doen.
Het is namelijk mentaal toch wel erg lastig. Mijn verstand zegt continue: "Makila! Je snelheid is afgebot, je wordt elke dag trager en trager!"

Maar dat is fake en dat is eigenlijk niet de waarheid. Ik ben vermoedelijk (misschien nog niet sneller omdat het daarvoor nog te vroeg is maar) minstens even snel.
Traag lopen is toch tof. Ge komt niet vermoeid thuis, ge stinkt niet (al te) hard naar zweet en de dag nadien voelt ge het niet aan uw benen en kunt ge eigenlijk weer gaan. Als ik kon, ik liep elke dag aan hartslag 125 gemiddeld. Helaas heb ik daar de tijd niet voor en geeft mijn schema ook graag masochistische intervallen als wekelijks toetje.

Vandaag de HM Gentbrugge in 1:20:44 gelopen, maar een vijftigtal seconden trager dan mijn PR vorig jaar toen ik specifiek voor die wedstrijd getraind had. Ik heb mezelf in toom kunnen houden en eigenlijk enkel in de laatste km even in het rood geweest (3:26/km). Vandaag was dus een zeer geslaagde training voor de marathon van Rotterdam. Weektotaal: 107km.

Nu ik een beter zicht heb op mijn fitheid ga ik dan ook mijn doelen voor de marathon bijstellen:

A-doel: sub 2u43
B-doel: sub 2u45
C-doel: PR (sneller dan 2u48min35sec)

en de dag nadien voelt ge het niet aan uw benen en kunt ge eigenlijk weer gaan.
Dat is wel waar. Na de trage woensdagsessie had ik het gevoel meteen opnieuw te kunnen lopen en de dag nadien had ik precies niets gelopen.

en geeft mijn schema ook graag masochistische intervallen als wekelijks toetje.
Maar gemiddeld genomen zijn die sessies ook niet altijd zo heel snel. :tongue: Vrijdag bijvoorbeeld liep ik gemiddeld aan 7:19/km. Maar tijdens de stukjes interval was dat dan wel met pieksnelheden tussen 3:15 en 4:00 / km.

Deze morgen de race sim voor Gent gedaan. 26K inclusief warmup, cooldown en een halve marathon op marathon tempo.

Bedoeling dat je deze met vermoeide benen loopt, gisteren nog een stevige training gedaan en ik voelde dat dan ook al vrij snel in de benen.
Jij hebt de tempoloop de dag ervoor gelopen?

Bij mij staat die nu 3 dagen ervoor, met nog een LSD en recuptraining erna.
De simulatie zal dus 4de opeenvolgende dag zijn dat ik loop.
Maar weet niet of de tempo training beter korter bij ligt.

Jij hebt de tempoloop de dag ervoor gelopen?

Bij mij staat die nu 3 dagen ervoor, met nog een LSD en recuptraining erna.
De simulatie zal dus 4de opeenvolgende dag zijn dat ik loop.
Maar weet niet of de tempo training beter korter bij ligt.

Yep. Bij mij was dat een 15K loop met 10K rustig, dan 3K aan 5K tempo en 2K aan marathontempo. Vooral dat 3K blok was stevig!

De specifieke uitleg van Christophe was om deze voor de simulatie te plannen om vermoeidheid op te bouwen (ook door dat 3K blok, en ik kon deze week voor de rest enkel woensdag en donderdag lopen. Donderdag de tempo en dan gisteren rustiger leek mij minder ideaal dus dan maar gisteren gedaan.

Vorig jaar had ik er 3 dagen tussen en dan heb ik die vermoeidheid nauwelijks gevoeld. Maar als jij 4 opeenvolgende dagen loopt lijkt mij dat ook wel ok 🙂

Tips voor de 24ste in Gent? Madam kan mij afzetten. Maar geen idee hoeveel op voorhand, etc...

Als eens meegedaan aan lokale race, maar dit is wel wat anders.

Tips voor de 24ste in Gent? Madam kan mij afzetten. Maar geen idee hoeveel op voorhand, etc...

Als eens meegedaan aan lokale race, maar dit is wel wat anders.

Ja, 2j geleden ook meegedaan in Gent. Ik heb toen geparkeerd op Flanders Expo en dan met gratis shuttle naar de Topsporthal, maar gezien je kan afgezet worden is dat niet van toepassing :)

Ik kom toch liefst een uurtje op voorhand aan. Vorige keer iets te lang gewacht om mijn tas af te zetten aan de drop-off en daar stonden echt serieuze rijen. Ben maar net op tijd in het startvak geraakt.

GPX is beschikbaar trouwens, voor wie geinteresseerd is daarin.

Ik ga met de trein komen denk ik, geen stress om die wagen ergens kwijt te raken. Vanaf Sint-Pieters zijn er gratis shuttle bussen.

Te voet naar de Topsporthal kan ook met dit zonnig weer. Warm up-wandelingetje.
Dat kan ook. Maar met dit zonnig weertje? Kweet ni hoor maar als ik vandaag buiten kom is het niet zo zonnig.. Hopelijk regent het die dag niet naar uw standaard of we kunnen even goed een beetje gaan zwemmen in de watersportbaan 😂

Yep. Bij mij was dat een 15K loop met 10K rustig, dan 3K aan 5K tempo en 2K aan marathontempo. Vooral dat 3K blok was stevig!

De specifieke uitleg van Christophe was om deze voor de simulatie te plannen om vermoeidheid op te bouwen (ook door dat 3K blok, en ik kon deze week voor de rest enkel woensdag en donderdag lopen. Donderdag de tempo en dan gisteren rustiger leek mij minder ideaal dus dan maar gisteren gedaan.

Vorig jaar had ik er 3 dagen tussen en dan heb ik die vermoeidheid nauwelijks gevoeld. Maar als jij 4 opeenvolgende dagen loopt lijkt mij dat ook wel ok 🙂

Misschien dat ik dan nog wat schuif dat de temptraining op vrijdag is en de LSD op zaterdag.
Bij mij is het 30km totaal met 25km marathon pace.

Terug
Bovenaan