Algemene Loopthread

hier net mijn zoon en madam afgezet aan start van nationaal park hoge kempen 42km walk… 2000 deelnemers, allesbehalve droog weer, redelijk wat opstoppingen onderweg en veel modder, hopelijk gaat het wat vlotter morgen voor de lopers :wink:

Net mijn persoonlijk langste loop ooit gedaan, een 10 miles. Een halve marathon binnen een paar maand lijkt dus wel doenbaar maar met gemiddelde HR van 157 is er toch nog veel werk om zo'n afstanden confortabel te lopen

Ik zit met een elleboogblessure waardoor ik even niet kan/mag klimmen dus ik ben maar begonnen met lopen. Staat al even op mijn 'to do lijst', vooral met het oog op het verbeteren van algemene conditie voor bergtochten en eventuele trailruns.

Maaaaarr, tweede sessie van start to run gedaan en ik heb al een pijn boven mijn enkel. Mijn hartslag ligt snel (te) hoog als ik loop (gaat naar 155bpm) en ik loop te snel (5:10/km) terwijl trager lopen niet comfortabel aanvoelt. This is going to be a tough ride.

ik loop te snel (5:10/km) terwijl trager lopen niet comfortabel aanvoelt
standaard bij beginnende lopers
loop gewoon eens echt traag en zet u over het 'oncomfotabel' gevoel. U gewrichten zullen u dankbaar zijn.
Het is niet omdat je conditie het aankan dat gewrichten ook direct mee zijn.

standaard bij beginnende lopers
loop gewoon eens echt traag en zet u over het 'oncomfotabel' gevoel. U gewrichten zullen u dankbaar zijn.
Het is niet omdat je conditie het aankan dat gewrichten ook direct mee zijn.
Zal sowieso kloppen, maar trager gaan voelt alsof ik mezelf wat afrem en er daardoor meer impact op mijn lichaam is. Aanpassen dus... :)

@Semi Loopt momenteel trouwens met Merijn Geerts, als hij deze nacht bij hem kan blijven, is de finish in de pocket, daar ben ik zeker van. +/- 162km ver al, sterk werk, omstandigheden zitten wel mee.

EDIT: Hij stuurde mij nog volgend bericht “Wij lopen niet samen. We steken elkaar voortdurend voorbij :) Loodzwaar. Maar we komen er wel. Merci alvast!”

Wel DNF ondertussen zie ik, geen idee waarom.

Laatst bewerkt:
Ik ging volgende week voor mijn eerste sub-20 5k. Helaas heel erg ziek geweest en sowieso niet zo consistent aan het trainen. Ik ga wel nog lopen, gewoon om de longen eens open te zetten en mezelf eens pijn te doen.
Ik heb niet gelopen. Tijd om alles eens te herbekijken van de afgelopen maanden.

Ik heb nu dit en tevreden van: https://www.decathlon.be/nl/p/hardloopgordel-met-flaconhouders-zwart/_/R-p-333176?mc=8645720
Smartphone wel best in een extra zakje om te beschermen tegen vocht van zweten of regen, want waterdicht is deze echt niet.

Staat ook op dat het voor 2 flacons en 6 gels is, maar kunnen volgens mij gemakkelijk 2 flacons en 10+ gels in.
Handig ding, inderdaad!
HR borstband deed gisteren een beetje vreemd. Ik moest de HR onder 141 houden tijdens de warming-up maar dat lukte niet omdat de HR regelmatig enorm schommelde. Bijvoorbeeld HR was 130 en 1 seconde later stond er HR 144 op mijn GPS horloge.

Daarna tijdens de intervalsessie (4x1000 meter in zone 4 met 4x200 meter rust) viel de HR even weg en zag ik de HR droppen van 167 naar 90 voor enkele seconden tijd terwijl ik toch 5:00/km aan het lopen was. :D

Ik heb de intervalsessies 4x gelopen rond 6:10 / km. Dat lijkt traag maar dat is eerst 1km full speed bergop (aan de kerk) en dan is dat eigenlijk telkens 200 meter rust en 800 meter full speed per 1km (dus +-5min/km tijdens de stukken interval).

Normaal is de HR borstband vrij accuraat maar gisteren had ik er toch wat problemen mee.
Batterij eens vervangen?

twee weken verloren door sneeuw zegt hem, ik wist niet dat die berg in Heist in de Oeral lag?
Ik heb mijn post ondertussen verwijderd want mensen lezen ze blijkbaar toch maar met een half oog (anders had je hier 1 week ipv 2 weken gepost als "snowy" grap)

Door sneeuw kon de piste in Hulshout niet tijdig vrij gemaakt worden op 20 januari en werd mijn lactaattest last minute uitgesteld naar 27 januari. Dus onrechtstreeks was ik daardoor een week van mijn schema voor de 10 miles kwijt (géén 2 weken).

De andere week was ik kwijt door ziekte (en helemaal niet door sneeuw).

En nu ga ik trainen voor de 10 miles. Dat wordt een goeie test om te zien waar ik tegen dan sta.
Dus als ik nog weinig post hier (of helemaal niet) --> Ik ben momenteel volop aan het trainen.

Laatst bewerkt:
Begin dit jaar beslist om nog eens de 10 miles in Antwerpen mee te lopen. 5j geleden 1:24 gelopen, 4j geleden 1:13. Telkens zonder een echte voorbereiding.

Via Cronos kon je nu opnieuw een fitnesstest doen (die trok echt op geen hol 😝) maar ik ga er wel voor gaan.

Voor mijzelf bepaald begin januari dat ik +\- 35 loopjes had (ik wil ook nog op mijn rollen trainen, naar de gym en heb wekelijks zwemles crawl) om er te geraken.

Vorige week een 16km gelopen aan 4:48, nadien 10k aan 4:55 (oid). Dus de vorm is niet zo verschrikkelijk na 2j nauwelijks te lopen.

Vandaag op aanraden van de (Cronos) coach een langere duurloop gedaan (dat werden 22km) aan minimaal 150hr en max 165hr. Dat werd 155 gemiddeld aan 5:31.

Maar miljaar het verschil qua belasting, ook al was het veeeel trager, tussen 16km en 22km is niet normaal (als je dat niet gewoon bent). Een marathon moet echt wel heavy zijn voor een amateur.

Ik zit aan loopje 13 dit jaar. En met de loopjes van vorig jaar erbij zit ik wellicht slechts aan 20, dus het gaat wel goed.

Doel is 1:10, dus 4:20. Wellicht té ambitieus maar goed.

Pfff daarnet 'simulatie' gedaan voor de HM van Kruibeke, terug gekomen met een blessure aan m'n heup. Na 6km al last en na 11km er de brui aan moeten geven.

Eerste keer ik ga moeten verletten voor een wedstrijd, misschien wel m'n eigen schuld want qua training was het allemaal wat willekeurig en met de natte vinger. :headshake:

@Semi Loopt momenteel trouwens met Merijn Geerts, als hij deze nacht bij hem kan blijven, is de finish in de pocket, daar ben ik zeker van. +/- 162km ver al, sterk werk, omstandigheden zitten wel mee.

EDIT: Hij stuurde mij nog volgend bericht “Wij lopen niet samen. We steken elkaar voortdurend voorbij :) Loodzwaar. Maar we komen er wel. Merci alvast!”

Wel DNF ondertussen zie ik, geen idee waarom.

Het was me een dagje wel.

Vorige week nog de griep gehad. Het enigste dat nog overbleef waren de hoestbuien.

Na 10km voelde ik dat wanneer de inspanning te zwaar werd. De hoestbuien te hevig werden. Vrij snel beslist om verplicht mijn ultra shuffle cadans aan te nemen (+- 9/h op vlak terrein). Dan viel het allemaal nog mee. Na de pauze op cp1 na 58 km was het hoesten opeens gedaan. De benen stonden sterk door de verplichte looppauze door het griepje.
Het begon er beter en beter uit te zien.

Van cp1 naar 2 was het 72 km. Net dat tikkeltje te lang. Tegen het einde toe was ik een slappe vod en had nood naar een goede stevige maaltijd. En meer had ik niet nodig.

Van cp 2 naar 3 was het door de hoge venen via Malmedy gewoon een zwembad. Alles was verzopen. Elke wegje was een beek. Het parcours was dan ook zeer technisch. Blijven focussen. Ik was blij wanneer dit hoofdstuk gedaan was. Maar toch heb ik hier enorm van genoten.

Moeilijk warm te krijgen, toen besloten om een lange broek aan te duren. De eerste keer dit jaar. Veels te warm feitelijk.

En toen... Bij het uitrekken van mijn kous pijnlijke steek in mijn scheenbeen. Op de plaats waar er in het begin een tak tegen was gevlogen. Het zag er ook gezwollen uit. Alsof de kous het allemaal wat samen hield.
Ik had gehoopt het er uit te lopen. Maar hoe langer werd het bij elke afdaling steeds pijnlijker.
Volgend mij is er ergens een vliesje geraakt.

PR van 180 km. In mineur geëindigd en lichtjes teleurgesteld. Maar wat een zalig avontuur.

Volgend jaar staan we er terug!

Pfff daarnet 'simulatie' gedaan voor de HM van Kruibeke, terug gekomen met een blessure aan m'n heup. Na 6km al last en na 11km er de brui aan moeten geven.

Eerste keer ik ga moeten verletten voor een wedstrijd, misschien wel m'n eigen schuld want qua training was het allemaal wat willekeurig en met de natte vinger. :headshake:

Even rusten, naar dokter of kiné gaan en er blijven in geloven. Wie weet gaat het na paar dagen al wat beter en kan je toch (goed uitgerust) aan de HM meedoen.

Dikke pech voet omgeslagen na 16 km.

Dik ei derop maar geen verkleuring.
Schade lijkt mee te vallen. De zwelling is al terug een pak minder en de verkleuring is weggebleven. Volgende week kinesist en dan zullen we wel terug kunnen starten heel op het gemakje.

Woensdag had ik wel een afspraak voor schoenen opstaan maar die herzetten we dan maar.

Jawadde, heb ik me daar ne keer gigantisch mispakt aan die Nationaal Park Hoge Kempen marathon :wallbash:

Veel te veel met krachten gewoekerd in het begin (modder/hellingen) in combinatie met niet 100% gezond aan de start komen (dochter was ziek begin vd week, dus vermoedelijk haar beestjes gekregen) resulteerde in een totale melt down op km26: buikkrampen en krampen aan achterkant bovenbenen waardoor het even gewoon wandelen was, daarna zeer voorzichtig gelopen dat aan de tussenpost om km31 en daar gelukkig wat tuc-koekjes met het nodige zout naar binnen kunnen spelen wat lichtjes hielp tegen de krampen.
Wat niet hielp was het moordend stuk tussen km32-35 met constant op en af, en ook constant voorbij gestoken worden.
Achteraf gezien stond ik ook véél te veel vooraan bij de start wat mentaal niet echt top is om daarna door honderden lopers op single track paadjes voorbijgestoken te worden.
Uiteindelijk met zeer veel pijn toch doorgebeten en de finish gehaald in ongeveer 4u15,... maar nu wel rechteronderbeen volledig rood en zeer pijnlijk (shin splints?)

Al bij al niet zo'n leuke ervaring dus, maar gelukkig snel herkansing met jogclub ultra op 1 april waar ik braaf vanachter ga starten.... en toch proberen wat heuveltraining te doen voordien, maar is zo moelijk want hier in mijn buurt is alles supervlak... enige helllingen zijn bruggen over E19

Even rusten, naar dokter of kiné gaan en er blijven in geloven. Wie weet gaat het na paar dagen al wat beter en kan je toch (goed uitgerust) aan de HM meedoen.

Het is nu zaterdag al, heb zelfs last bij het wandelen dus dat verspeld weinig goeds helaas. Dokter bezoek is voor woensdag

Terug
Bovenaan