Algemene Loopthread

Interessante technische discussie hier :love:
En ja, Karry ging dat ooit eens doen, tijdens corona. En toen werd hij zelf door Corona getroffen denk ik? 🤓

Ik moet er wel bij zeggen dat de vetmeting gewoon met een simpel toestel was (handvat met metaal voor de geleiding), niet met een dexa scan of via een huidplooimeting.

Ik weeg dan wel 5kg zwaarder dan m'n wedstrijdgewicht in 2022 maar zal zeker niet allemaal vet zijn, want heb in 2023 heel wat meer uurtjes in de gym doorgebracht.
Je kan op nucleaire geneeskunde in UZA een DEXA laten doen. Normaal weinig wachttijd.

Vorige keer op dezelfde dag een DEXA en impedantiemeting gedaan en een identiek resultaat. Ik was zelf ook verbaasd. Algemeen is zo’n 4-punts impedantiemeting ook vrij betrouwbaar volgens de wetenschappelijke literatuur.

Vandaag stonden er weer wat korte piekjes van 15" bergop op het Stryd-plan. Ffkes m'n hoogste wattage tot nu toe gelopen, zijnde 584w (gedurende 1" ofzo).
Zo'n dingen voelt ge wel aan de beentjes bij het uitlopen, ook al zijn het maar 6x15" = 1'30" intens alles geven.

Iemand een idee wat je juist traint met die hill repeats? Ik moest er telkens ook gewoon 2' tussen wandelen, dus m'n hartslag ging helemaal naar z1, om dan tijdens die 15" tot in z4 te gaan, maar nooit z5 te raken, wegens te kort.

Iemand een idee wat je juist traint met die hill repeats? Ik moest er telkens ook gewoon 2' tussen wandelen, dus m'n hartslag ging helemaal naar z1, om dan tijdens die 15" tot in z4 te gaan, maar nooit z5 te raken, wegens te kort.
z5 haal ik ook maar met heel veel moeite (uitgezonderd die 1-2% piekjes die vermoedelijk afwijkingen zijn en niet echt z5). Dat is echt interval of sprintjes doen en dan als ik helemaal stikkapot zit en ik echt niet meer kan toch nog doodleuk de Heistse Berg oplopen (al zwalpend van links naar rechts met figuurlijk de zever uit mijne mond). En ja dan haal ik zone 5 eens ik boven ben aan de kerk.

Ik heb loopjes gehad waarbij ik zo'n snelle lange tempoloop deed (dat is nu wel al geleden van vorig jaar rond februari vorig jaar net voor mijn rugblessure) dat ik stikkapot een kwartier volledig van de kaart moest uithijgen aan mijn garagepoort en ik niet eens de macht meer had die nog open te doen (zonder eerst plat op de grond te recuperen). Dan zou je denken dat je in z5 hebt gelopen juist? Check ik mijn resultaten achteraf: Nope! Gewoon max in z4. :unsure:

Maar goed misschien zijn mijn zones momenteel niet meer correct (ik heb zo'n vermoeden). Vandaar dat ik morgen nog eens een lactaattest ga doen. Ik ben benieuwd.

---

Mijn nonkel (altijd een heel goeie loper geweest) beweert trouwens dat een lactaattest 100% zinloos is en ik mijn tijd en geld daarmee verkwist. Hij gelooft er niet in. Hij is nu 60+ is zo'n beetje van de oude stempel denk ik.

Laatst bewerkt:
Wat raden jullie aan qua drank & voeding voor trainingsloopjes 60-90 minuten?

Tot nu toe deed ik niets mee, behalve deze zomer half litertje water toen het +25° was, maar ik denk dat ik mijn lichaam meer deugd zal hebben van wat eten en drinken onderweg :D

Tot nu toe deed ik niets mee, behalve deze zomer half litertje water toen het +25° was, maar ik denk dat ik mijn lichaam meer deugd zal hebben van wat eten en drinken onderweg :D
In de winter niets, in de zomer extra water.
Pas vanaf 25km begin eten mee te nemen eigenlijk, maar neem dan wel iets elk half uur.

Vandaag stonden er weer wat korte piekjes van 15" bergop op het Stryd-plan. Ffkes m'n hoogste wattage tot nu toe gelopen, zijnde 584w (gedurende 1" ofzo).
Zo'n dingen voelt ge wel aan de beentjes bij het uitlopen, ook al zijn het maar 6x15" = 1'30" intens alles geven.

Kracht wat op zijn beurt voor een betere running economy zorgt

En dan op wedstrijden, bv een HM zie ik om de 5km bevoorrading staan? Of skippen jullie die dan?
Ik loop een HM niet onder 1:30, dus dan neem ik bevoorrading om het half uur. Gels heb ik bij en aan elke post al lopend een bekertje. Op de enige marathon die ik deed elke post al wandelend door de post 2 bekers, maar gezien mijn instorten had ik er misschien beter meer genomen.

Voor 60min geen drank nodig in principe. Als het echt heel warm is zou ik het wel aanraden voor alles boven het halfuur, alleen het meenemen is altijd een beetje stom.
Dus alles minder dan een uur neem ik zelfs niks mee. Gewoon achteraf bijdrinken.

Boven het uur zou ik het innemen van koolhydraten wel aanraden. Kan vloeibaar, vast of gel zijn.
Moet niet veel zijn, 30g is al voldoende.

Alles vanaf onderhalfuur of 15kilometer neem ik wel een gel mee. Ik heb nu ook een softflask die echt makkelijk in mijn broek weggestopt kan zonder dat ik daar iets van last van heb. Dan heb ik 250ml bij en dat doe ik bij alles wat 10+ is. Ik vind het soms gewoon prettig om een slok te drinken en het voelt niet aan als extra bagage of zo. Strikt gezien zal het niet noodzakelijk zijn, maar die 5 slokjes dat ik doe zijn voor mij mentaal wel prettig.

Maar uiteraard gaan ervaren lopers en de wetenschap mij tegenspreken :).

Strikt gezien zal het niet noodzakelijk zijn
Vanaf 1u30min helpt het fysiek een (klein) beetje maar pas vanaf een HM helpt het echt "gevoelig" bij mij (ik loop dan net onder de 2u).
Dus ja ik neem aldus ook een gelleke mee vanaf +-15 tot 16km. (1u30 en meer)

Dat eerste gelleke en extra drank na 7 km gaat de volgende 7 km geen seconde schelen tov de eindtijd. Maar nadat ik dan een 2de gelleke en extra drank in neem rond km 14 dan pak ik vanaf km 16 tot 17 tijdwinst tov wanneer ik helemaal 'niks' zou innemen.

Vroeger met de marathon dronk ik om de 5 km ipv om de 7 km. Maar gellekes werkte altijd het beste voor mij om de 7 km. Anders begint mijn maag / darmen tegen te werken.

Maar uiteraard gaan ervaren lopers en de wetenschap mij tegenspreken :).
Het hangt een beetje van loper tot loper af wanneer je best drinkt en eet tijdens een lange duurloop of wedstrijd, maar ik raad sowieso aan met drank en gellekes (of energierepen of zo ..) te experimenteren vanaf dat je langer dan 1u30min loopt en deze effectief te gebruiken.

Laatst bewerkt:
Hangt er bij mij ook echt van af wat voor soort training ik doe. Als ik een uur, anderhalf uur in zone2 loop, neem ik niets mee.
Als ik daarentegen een uurke ga lopen met intense blokken op de limiet, neem ik wel een gelleke of 2 (22gr/gel) mee.

Ik zou zeggen: proberen wat voor jou het beste lukt. Daarnet een stevige tempoloop van 18km gedaan en 2 gelletjes en water meegenomen. Maar met een LSD van 18km zou ik max 1 gel meenemen en water. Onder het uur neem ik normaal niets mee.

Op wedstrijden bij de start al gel en dan elke 5km max sowieso een gel. Maar dan verbruik je natuurlijk ook max koolhydraten.

Even iets anders.
Ging @Karry98 is geen BG trail(weekend) organiseren in zijn natuurlijk habitat? 😁

Interessante technische discussie hier :love:
En ja, Karry ging dat ooit eens doen, tijdens corona. En toen werd hij zelf door Corona getroffen denk ik? 🤓

Klopt, ik heb dat eens op poten willen zetten, alles lag vast en dan zelf geveld door dat beestje.

Indien er nog interesse voor zou zijn, wil ik dat in de lente gerust eens opnieuw proberen. Mijn leven is wat rustiger geworden dan de laatste 12 maanden dus moet nu gemakkelijk lukken.

Ik ken nx van al die zones 😝 loop via garmin en wat vroeger rood was is intussen oranje, z3 dan vermoed ik. Performance condition gaat elke run naar boven.

Loop ook traag, vandaag 7,5km aan 6,20/km.
Maar slow & steady gaat de conditie naar boven en het gewicht naar beneden, das al wat telt voorlopig voor mij

Totaal geen afbreuk naar Michiel overigens want zijn prestaties zijn er, echt goeie prestaties. Maar puur kijkend naar zijn gewicht en VP, mocht dit effectief kloppen, dan kan hij hier zeker wel nog wat marge mee pakken.
Ik volg hier eigenlijk wel hoor.
Een deftige < 2u50u op de marathon, en zich nu beter voelen op 13 weken voor de wedstrijd met een VO2max van 48 en 24 vet% lijkt echt vreemd. Ik zou me van deze cijfers toch proberen te distantiëren en me vooral focussen op de interessante data uit de test.

Lopen is ook meer dan cijfers denk ik dan. Of dat maak ik mezelf momenteel wijs :wallbash:
Ik ben 4 december gestart met mijn loopschema. Alles ging in stijgende lijn tot vorige week de curve begon af te vlakken en momenteel zelf aan het dalen is.

Vorige week was een rustweek waardoor ik mijn km's wat terugschroefde en tempo naar beneden haalde.
En vooral het slechte weer heeft invloed gehad op mijn prestaties denk ik. Alle activiteiten onder de curve zijn vaak de deze die in de regen werden uitgevoerd. Vorige week zaten er ook enkele looptrainingen in de gladde omstandigheden/sneeuw tussen.

Echter waren de laatste twee trainingen ook gewoon flauw te noemen, terwijl de omstandigheden wel ok waren. Hopelijk komt dit gewoon door de rustweek en is er niets anders aan het broeden...

Terug
Bovenaan